[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:18

Wat een fijn verslag Mo!
Handpaardrijden ging ook al door mijn hoofd heen, mijn gekke Pas was ook bang voor alles wat los en vast zat en in zijn eentje helemaal geen held. Die heb ik uiteindelijk verkeersmak gekregen door Kirs als handpony mee te nemen. Had hij wat steun en had ik gelijk twee pony's beweging gegeven. Uiteindelijk kon hij ook alleen weg, maar dat was een mooi beginstukje om vertrouwen te bouwen.
"Ho" (en eventueel 'achter' voor smalle paden) is wel belangrijk dat je handpony daarop reageert hihi.

Ik zag ook je vraag aan joey, ik heb denk ik wel een vergelijkbaar filmpje. Iets andere context, want mijn hulpen zijn net iets anders en het is met ons 2 jarige pupje Vu dus nog heel simpel en kort. Maar ook ik werk met achterhand omzetten, hier nog heel groot omdat ze ook naar me toe moet komen. Ik gebruik hem ook als halt of omkeren, dan draai ik minder ver door, maar buig ik meer richting achterhand in.
Maar wellicht wel leuk voor het beeld (klikken = afspelen):

joey2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:43

Mo wat fijn dat je met een bigsmile hebt gezeten op Callas . Dat geeft je even een boost dat je de goede weg samen zijn ingeslagen.

Je hebt aan mij n filmpje gevraagd, dan zal ik mijn man eens vragen om mee tegaan naar de wei. Ik heb Joey niet aan huis maar dikke km verderop staan. En ik ga eigenlijk altijd alleen ( of ja samen met de hond).

Het filmpje van Mooney is wel vergelijkbaar, alleen zijn mijn hulpen heel subtiel omdat ik dat al 8 jaar met Joey doe.
En ik doe na mijn vraag ( en als hij het dan doet) mijn "vraag" niet meer stellen , dus de druk weghalen . En Joey weet dat hij pas na een nieuwe of andere vraag pas mag veranderen.

Ik ben zooooo slecht in iets uitleggen :o .
Ik probeer echt mijn man mee te slepen en dat hij het dan filmt ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 14:20

hallo weer, allemaal. Leuk en lief jullie reacties! Lief dat jullie zo meeleven.

En natuurlijk mag je een filmpje erop zetten, Mooney, als voorbeeld. Ik vroeg het Sandra omdat ze het zo zei, maar het is juist heel leerzaam om meerdere van jullie te zien werken. Dus Sandra graag als je je man zo gek kunt krijgen, leuk!

En Mooney, wat een verschrikkelijk gaaf filmpje! Allereerst omdat Vu zo groot is geworden! Tjee, toen ik haar zag was ze nog zo piep! En wat lijkt ze op kirs! Veel meer dan eerst. En wat doe jij dat geweldig megagoed zeg, zonder halster, zo hoppa! Nou, eer ik dat met Callas kan, zijn we nog eens 10 jaar verder. Callas bleef vóór de val in Januari nauwelijks om me heen cirkelen. Heb ik alleen een vraag, Mooney, waarom doet ze dit zo boos? Ze heeft helemaal geen oortjes meer!

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:12

Dat zonder halster (helemaal gewoon in een open wei) is ook heel verschillend per paard of het lekker kan hoor. Vu is heel graag dichtbij mensen, dus dan kan het. Met Kirs, hoewel de communicatie daar door +10 jaar samenwerken veel strakker is, kost dat veel meer moeite. Maar helemaal bij jonkies vind ik het wel lekker zo, als het te veel is smeert ze hem gewoon.

Goed dat je het boze eruit pikt! Is ze ook niet mega subtiel in (het gillen doet ze ook nog steeds als ze echt kwaad is :') ). Zal het proberen kort te houden, want het zijn meerdere factoren. Nummer 1 is stukje karakter, ze is erg van de pieken dus of heeeel blij of boos, zit niet echt een tussenstandje op :+ . Dan stukje leerproces, ze is heel intelligent en daardoor gewend dat ze dingen snel uitvogelt, hier zaten we nog een beetje in de zoekende fase (overstap van 'gewoon cirkelen' naar cirkelen en daarbij hals laten vallen) en dan raakt ze soms wat gefrustreerd als ze niet binnen enkele seconden het juiste antwoord heeft. Als laatste, ook de reden waarom ik al cirkel met zo'n jong dier (ga liever rechtuit met ontwikkelende gewrichten en botten), is dat ze ontzettend scheef aan het ontwikkelen was omdat ze de halve dag in rare yoga poses onder het draad door ligt te snacken. Waardoor ze linksom heel lenig is en in vrijheid eigenlijk zelden rechtsom ging. Dus ik vraag haar hier ook steeds even spieren op te rekken die dat niet gewend zijn. En dat is natuurlijk niet mega comfortabel.
Maar geen zorgen, meestal stuitert ze met zo'n hoofd rond:

Als we dan toch je topic aan het volspammen zijn gooi ik deze er ook nog even in. Vu is vrij nuchter en onbezonnen, maar Kirs is wat meer van het spoken en in de stress blijven hangen. Dus ook een mooie kandidaat voor het leren zelfreguleren. Dit momentje heb ik vorige maand een keer vast kunnen leggen, mooi hoe je haar zelf een interventie ziet plegen en daarna de energie voelt veranderen. Het is geen wondermiddel hoor, ze heeft ook nog genoeg uitdagingen, maar ik vind dit zelf wel motiverend om te zien. Hoop dat je zoiets ook terug gaat zien bij Callas

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:48

Geweldig verslag weer zie het zo voor me! Haha ja ook de te krappe paardrijdbroek is herkenbaar :D

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 17:37

Hello ben ik weer. Heb een hele middag gekl*** met het filmpje goedkrijgen. Kwaliteit blijft beroerd vind ik, maar goed, het gaat om het idee. Op deze link kun je het bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=XYtxltUoZDQ

Zo mooi om te zien hoe Callas spiegelt bij de TRT training. Meerdere keren is de stand van mijn lichaam niet ideaal en dat zie je onmiddellijk terug in haar gedrag. Geweldig dat het zo werk. Tegen je of voor je, LOL.

En Pien, nog even op je opmerking terugkomen, ik ben geen enkel moment ongerust geweest dat het vandaag niet goed zou gaan met Callas. Het weer is ideaal. Ze heeft volgens mij goed baat bij de magnesium. Vriendje ging mee, Shadow ging mee, ik had een goed plan in mijn hoofd wat ik wilde, (van die foto overbrengen en zo) kortom alle vertrouwen dat het goed ging gaan. En voor de val in januari was het ook heel lang goed gegaan en ging het steeds beter, alleen dat schrikken... Ze mag best blijven schrikken maar ze moet zelf leren om te gaan met haar schrik.

Wat je in het tweede filmpje van Mooney ziet, of eigenlijk derde filmpje, daar ziet Kirsten iets spannends, iets wits. Haar hoofd komt er hoog op, haar dochter geeft er geen aandacht aan en ze besluit dat het niet eng is. Zelf regulerend. Dat heeft Callas ook. Als ze naar iets statisch mag kijken is er niets aan de hand. Dat reguleert zich zelf. Het is het onverwachte wat haar doet schrikken. En die schrik moet ze gaan leren beheersen.

En Mooney, gelukkig dat Vu nog oortjes heeft. En het was niet mis te verstaan, zelfs een blinde kon dat zien, LOL. Lekkere stuiterbal is het!

Als jullie nog suggesties hebben over het filmpje hetzij over handpaard hetzij over grondwerk, graag.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 17:40

MaiNat schreef:
Geweldig verslag weer zie het zo voor me! Haha ja ook de te krappe paardrijdbroek is herkenbaar :D

ja wel erg erg moet ik zeggen. Gauw die overtollige kilo's er weer af zien te krijgen. Te weinig bewogen door de rugpijn.

Callas is mijn alles

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:59

Oh mo wat ziet dat er netjes uit zeg amai wat relax lijkt Callas ook. Je ziet dat ze echt wel veel vertrouwen in shadow stelt dus lijkt me super idee er een handpaardje van te maken. Ga je zoveel meer geniet van beiden hebben.

Lijkt het me misschien handig het uiteinde van je touw vast te maken aan je zadel? Je weet nooit dat calles schrikt en je touw van shadow verliest en dan heb je wel een groot probleem denk ik. Ik weet niet hoor maar ik zie zo ineens dat scenario voor me gebeuren.

Leuk Mooney van vu eens te zien als ze al groot is maar amai ik zou er wel bang van zijn zo met haar oortjes. Ze lijkt ieder moment een beet of trap te willen uitdelen, zo geïrriteerd dat ze loopt. En zoiets is veel sneller gebeurd dan je denkt. Zo zie je regelmatig van die filmpjes voorbijkomen op fb en eigenlijk zie je het al aankomen aan die oortjes dat mensen een klap gaan krijgen ondanks dat ze vaak maar wat aan het spelen zijn met hun paard dus helemaal niet slecht bedoeld van die mensen.
Gelukkig ziet ze er op je andere filmpje beter uit. :D

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:10

Met alle respect voor Fotsy, maar nooit touw vast maken. Shadow blijft echt wel bij je en als jij haar vast houdt kun je haar los laten. Stel je hebt haar vast gemaakt ah zadel, ze vliegt achter langs dan lig jij ernaast. Nu als Callas maf doet, laat je shadow gelijk los. Die redt zich wel. Ik vind dat echt Levens gevaarlijk en gruwel er zelfs van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 19:13

Dank voor jullie gedachtenspinsels Fotsy en Pien. Ik denk dat ik een tussenvorm neem van jullie beide adviezen. Ik denk dat ik de leadrope met een dun breektouwtje vastmaak aan de hoorn. Op die manier kan het touw niet op de grond vallen, waardoor ik zou moeten afstappen, maar in geval van nood kan het wel breken en loopt Shadow op zijn eigen benen.

En pientje, Shadow is een ruintje...

Callas is mijn alles

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:19

Ik lees al vrij lang mee,
Mag ik je de tip geven ivm de jeuk een bloedonderzoek te doen?
Het kan zijn dat door te veel of te weinig vitamine en mineralen dat ze erg erg veel jeuk krijgen

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:41

piendumaitre schreef:
Met alle respect voor Fotsy, maar nooit touw vast maken. Shadow blijft echt wel bij je en als jij haar vast houdt kun je haar los laten. Stel je hebt haar vast gemaakt ah zadel, ze vliegt achter langs dan lig jij ernaast. Nu als Callas maf doet, laat je shadow gelijk los. Die redt zich wel. Ik vind dat echt Levens gevaarlijk en gruwel er zelfs van.

Gaat over een shetje toch? Die trekt je heus niet van je paard maar ik zeg maar wat want stel je laat het touw vallen en hij gaat er als een speer vandoor :=
Idd mo een middenweg daartussen zoeken of hoe doen andere mensen dit? Vroeger de cowboys maakten dat wel vast aan de hoorn van het zadel. Die trekken daar kalven van 100 kg mee omver.

Om daar dan van te gruwelen amai zeg zo erg is dat idee toch ook niet. Ik zoek iets wat veilig kan zijn voor iedereen en idd je leest al zolang mee en toch spreek je shadow steeds aan in de vrouwelijke vorm.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:05

Wat goed dat het zo fijn ging mo!
Ik denk ook dat je shadow beter niet vast kan binden aan je zadel..
Je zadel schuift uit zichzelf al best makkelijk vind ik.
Breektouwtje klinkt een stuk veiliger :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:15

Wat ziet het er supergoed uit!!!

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:48

Monique1963 schreef:
Dank voor jullie gedachtenspinsels Fotsy en Pien. Ik denk dat ik een tussenvorm neem van jullie beide adviezen. Ik denk dat ik de leadrope met een dun breektouwtje vastmaak aan de hoorn. Op die manier kan het touw niet op de grond vallen, waardoor ik zou moeten afstappen, maar in geval van nood kan het wel breken en loopt Shadow op zijn eigen benen.

En pientje, Shadow is een ruintje...

Dressuurzweep meenemen, maakt goede targetstick voor shadow om achter te blijven en touw mee naar je toe halen als je het laat vallen lukt er ook mee. Touw vast maken geeft ellende, het zit jouw in de weg en lang genoeg (zeker ivm verschil in stokmaat), komen de paarden met elkaar in de knoop.
Heb training + 3 dagen trektocht gereden alweer aantal jaren terug, op 1 hand rijden en andere hand is voor handpaard werkt het fijnst en eerlijkst naar beide paarden toe.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:18

Tamary helemaal mee eens.

Wij rijden en reden hier ook met Polie als handpaard. Ze doet het fantastisch en commando's als voet (koppie aan mijn knie), volg, en vele andere zitten er goed in. Neemt niet weg dat er toch af en toe iets kan gebeuren en dan laat ik haar gelijk los, Voordeel is natuurlijk wel dat ze even groot is als Hercule en als Polie los is gelijk de rust weer keert. Polie heeft wat claustrofobie en is een bangerik, en zodra ze los is dan is de paniek over en komt ze.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 08:06

Met 1 hand rijden doe ik eigenlijk automatisch, heb het met western, bijna 30 jaar, altijd gedaan. Maar sinds ik Callas heb kan dat eigenlijk niet meer, omdat ze überhaupt eigenlijk niet wist wat sturen was. Nu moeten we dat wel leren, dus zal neckreining in de toekomst op de agenda staan. In het bos is het overigens niet zo'n probleem want het is toch wel duidelijk waar het pad heen loopt. Zo is Callas vermoed ik ook ingereden en daarom zat er denk ik geen goed stuur op.

Ik ga het touw wel aan de hoorn van mijn zadel vastmaken maar dus met een breektouwtje en verder houd ik het touw in mijn hand. Dat ik het vastmaak is eigenlijk meer om te voorkomen dat ik het compleet uit mijn handen laat glijden en dat ik dan moet afstappen om het weer op te pakken.

Na gisteren is het goed gegaan. Shadow loopt goed rad. Hij heeft een paar jaar een schouderblessure gehad, ik denk nav raar doen in het land dat hij het verdraaid heeft en daardoor kon ik ook weinig doen met hem. Maar dit is nu helemaal goed.
Callas is ook goed en Poupette heeft zich netjes gedragen in de box tijdens onze afwezigheid.

Mijn heup was toch iets minder blij gisterenavond, maar nu ook weer goed. En ik heb zadelpijn! Echt! Belachelijk! Vandaag doe ik niets met ze, zodat ze nog even kunnen overdenken wat er gebeurd is, LOL. Alsof ze dat nog weten.

De komende dagen ga ik weer gewoon verder met de TRT oefeningen. En ik hoop dat mijn vriend af en toe mee wil om zo te wandelen, is leuk voor iedereen!

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:46

Monique1963 schreef:
Met 1 hand rijden doe ik eigenlijk automatisch, heb het met western, bijna 30 jaar, altijd gedaan. Maar sinds ik Callas heb kan dat eigenlijk niet meer, omdat ze überhaupt eigenlijk niet wist wat sturen was. Nu moeten we dat wel leren, dus zal neckreining in de toekomst op de agenda staan. In het bos is het overigens niet zo'n probleem want het is toch wel duidelijk waar het pad heen loopt. Zo is Callas vermoed ik ook ingereden en daarom zat er denk ik geen goed stuur op.

Ik ga het touw wel aan de hoorn van mijn zadel vastmaken maar dus met een breektouwtje en verder houd ik het touw in mijn hand. Dat ik het vastmaak is eigenlijk meer om te voorkomen dat ik het compleet uit mijn handen laat glijden en dat ik dan moet afstappen om het weer op te pakken.

Leuk filmpje Monique, je maakt echt progressie :)

Ik heb een paar tips voor het rijden met handpaard. Zelf heb ik jarenlang getraind met een handpaard voor de lange afstandswedstrijden. De ene dag op Vinni en Hjordal als handpaard en de dag erna precies omgekeerd. Ik rij ook meestal met 1 hand. Stap, draf en galop. Alles ging super. Maar ook mijn huidige paarden zijn allemaal prima mee te nemen als handpaard omdat ze heel goed op stemhulpem reageren.

Ik zou proberen om Callas zo snel mogelijk te wennen aan een bitje met hefboomwerking. Temeer omdat je toch al de basis van westernriding beheerst. Bijv. een pelhambitje o.i.d. Je kunt dan met iets loshangende teugel rijden, is ook lekker ontspannend voor Callas dat ze geen druk op het bit voelt maar je hebt wel wat achter de hand als ze een keer wat uit wil proberen. Grappig genoeg kreeg ik op een eerdere opmerking van mij in dit topic meerdere PB'tjes van ruiters die ook lastige paarden hadden die best wel 's wat uitprobeerden onderweg maar gek genoeg op een bitje met hefboomwerking zich voorbeeldig gedroegen. Alsof de paarden gewoon weten, oke nu heeft het geen zin meer om kapsones uit te halen terwijl ze op een trens soms gewoon 'draken' waren :)

Verder zou ik Shadow absoluut niet vastmaken aan Callas. Ook niet met een breektouwtje. Leer haar dat ze met haar hoofd naast het hoofd van Callas blijft lopen. Dus ook niet aan een lange lijn een eindje ervoor of erachter. Als ze op enig moment een keer voor Callas langsdraait om wat voor reden dan ook dan wordt Callas geblokt in het voorwaartse en zou daardoor kunnen proberen om te draaien met alle gevolgen van dien. Ik zou zeggen, ga zo snel mogelijk ook met Shadow aan het werk dat ze netjes op jouw stemhulp reageert, zoals ho en ook de voorwaartse commando's :)

Op smalle paadjes of tussen hekjes door is het handig dat het handpaard volgt achter Callas. Mijn paarden kenden het commando "achter" en gingen dan uit zichzelf al keurig achter de voorganger lopen. Ik had ook nooit een lang touw aan het handpaard. Gewoon een halstertouw met een dikke knoop aan het uiteinde zodat het touw niet te makkelijk uit mijn handen kon glijden. Met een lang touw zit je steeds te pakken van korter naar weer langer etc.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 14:11

Hey Henny, dank voor je compliment. Ik rijd Callas vanaf Bruno al op een rubberen stangtrens dus de hefboomwerking is al aanwezig, en daar is ze niet zo van onder de indruk zoals we weten. Ik zou haar op mijn westernbit stangen kunnen gaan rijden, maar ik wil eigenlijk liever naar minder, dus naar in ieder geval een gewoon gebroken bit, zonder stangen in de toekomst.

Aan Shadow zijn (het is een ruintje) gehoorzaamheid werken is zeker een punt. Ook het commando achter lijkt me heel nuttig inderdaad.

Een korter touw kan ik ook regelen. Dus jij zou zeggen eerder een lang halstertouw, dan de leadrope die ik nu heb.

Denk je dat het nog uitmaakt voor Callas of hij wel voor op loopt? Qua schrikken?

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:14

Monique1963 schreef:
Hey Henny, dank voor je compliment. Ik rijd Callas vanaf Bruno al op een rubberen stangtrens dus de hefboomwerking is al aanwezig, en daar is ze niet zo van onder de indruk zoals we weten. Ik zou haar op mijn westernbit stangen kunnen gaan rijden, maar ik wil eigenlijk liever naar minder, dus naar in ieder geval een gewoon gebroken bit, zonder stangen in de toekomst.

Aan Shadow zijn (het is een ruintje) gehoorzaamheid werken is zeker een punt. Ook het commando achter lijkt me heel nuttig inderdaad.

Een korter touw kan ik ook regelen. Dus jij zou zeggen eerder een lang halstertouw, dan de leadrope die ik nu heb.

Denk je dat het nog uitmaakt voor Callas of hij wel voor op loopt? Qua schrikken?

Hoi Monique,

Rubber in de mond kan soms erg warm worden door bep. wrijving. Niet elk paard loopt er lekker op. Ik snap je helemaal dat je qua optoming naar zo vriendelijk mogelijk wilt en daar naar toe werken is ook oke maar pas ... als je haar zover hebt dat ze zich keurig onder het zadel gedraagt. Als je een westernstangbit hebt zou ik daar toch eerst voor kiezen. Is het mondstuk gebroken of ongebroken? Sommige paarden hebben het gehemelte best laag hangen en bij een gebroken trens of stangbit kan dan de punt heel vervelend in het gehemelte prikken als je de teugels een keer moet aannemen. Ik zou persoonlijk voor een ongebroken stangbitje gaan. Ligt meestal ook stabieler in de mond.

Het halstertouw wat je gebruikt bij het handpaard moet in elk zo lang zijn dat het handpaard als het achter Callas moet bij een smalle doorgang voldoende lengte heeft.

Verder zou ik zeker in de beginperiode beide paarden zoveel mogelijk naast elkaar laten lopen. Maar als er zich wat engs lijkt aan te dienen en Shadow wil wel wat voorop dan zou ik dat toestaan. Maar niet té ver voor. Alleen koppie en hals bijvoorbeeld.
Het vergt even wat oefening maar ze pakken het doorgaans heel snel op :-)

Het fijnste is als het handpaard netjes naast loopt met net een boogje in het leidtouw en jij je handen gewoon op de juiste plek kunt houden. Anders krijg je bij langere ritten zo'n vermoeide arm en schouder :D

Oh ja en geregeld belonen met wat lekkers onderweg doet ook wonderen. Je kunt bijv. trainen om samen keurig op je stemhulp naast elkaar halt te houden. Of het commando terug zodat ze beiden netjes naast elkaar achterwaarts gaan. Met wat lekkers als beloning zitten dat soort commando's er zo in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-19 11:16

Hey leuk je uitleg, word ik helemaal enthousiast van. Ik zie mij al helemaal keurig rijden met de twee paardjes.

Ik heb geen idee of haar verhemelte laag hangt. Een ongebroken bit heb ik niet. Ik zou dan als volgende stap in haar opleiding kunnen overschakelen op mijn westernbit, dus gebroken koper met stangen. En dan later terug naar minder.

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:16

Monique1963 schreef:
Hey leuk je uitleg, word ik helemaal enthousiast van. Ik zie mij al helemaal keurig rijden met de twee paardjes.

Ik heb geen idee of haar verhemelte laag hangt. Een ongebroken bit heb ik niet. Ik zou dan als volgende stap in haar opleiding kunnen overschakelen op mijn westernbit, dus gebroken koper met stangen. En dan later terug naar minder.

Je zou bij huis vanaf de grond kunnen oefenen op de stemcommando's. Zelf tussen Callas en Shadow in gaan lopen, elk aan een halstertouwtje en allerlei dingen oefenen zodat je daar buiten met je stemhulp profijt van hebt. Vooral HO en HOOO...HALT zijn handige dingen als ze die goed kennen :)

Het gehemelte checken kan je doen door met je wijsvinger en middelvinger bij de lagen waar normaliter het bit op rust in de mond te gaan en voelen of het gehemelte heel erg voelbaar is of dat je er echt je best voor moet doen. Bij een laag gehemelte kan een paard van een enkel gebroken bit zelfs bloeduitstortingen in het gehemelte krijgen. Maar ook van een stangbit met tongboog!

Als Callas het toestaat zou je ook nog met je gebroken trensbit erin kunnen gaan voelen of het bit niet tegen het gehemelte prikt als je de teugels aanneemt.

Wat je Westernbit betreft, ik neem aan dat daar wel een kinketting of kinriem aan zit :)
Wat je ook nog met dat westernbit zou kunnen proberen is een stukje zeemleer er heel strak een paar keer omheen rollen en vastnaaien zodat het bit iets minder het gebroken trenseffect krijgt maar door het fixeren met het zeem wat meer richting ongebroken bit neigt.

Hieronder in de link staat vrij onderaan hoe een kunststof of rubberbit branderig kan gaan voelen in de paardenmond.
https://www.dekroo.nl/corporate/vind-he ... 4-stappen/

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:40

Henny_w dank voor de info, vooral de link is interessant

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:18

Ik heb voor de gein zojuist bij alle 4 de paarden het gehemelte gevoeld. De 2 oudjes hebben het een stuk lager zitten dan de 2 "jonkies" van 9 jaar oud.

Bij de oudjes ligt het gehemelte bijna horizontaal over de breedte van de mond en zijn de ribbels heel goed voelbaar aan de bovenkant van mijn vingers als ik de vingers over de tong leg. Bij beide jonkies is het gehemelte beduidend hoger en is ook hol van vorm. Daar moet ik echt moeite doen om de ribbels te voelen. De oudjes rijd ik op een leren mondstuk en pelhamscharen dus dat is geen probleem. De beide jonkies rijd ik bitloos. Ook bitloos beleerd maar we hebben ze zelf gefokt en dan heb je toch een heel andere start als dat je een paard op oudere leeftijd koopt zoals Callas.

Misschien nog een tip voor deze of gene. Ik heb beide jonkies beleerd met een kingekruist bitloos hoofdstel. Echter de ruin was niet daverend voorwaarts. Net of hij aldoor op de rem liep. Wat bleek, hij reageerde zo super gevoelig dat zelfs het ietsiepietsie aantrekken van de kingekruiste riemen door het gewicht van de teugel al voldoende was om hem af te remmen. Hij wordt tegenwoordig gereden met een simpele sidepull. Gemaakt van een neusriem met een extra ringetje eraan. Ook op een gewoon halster is hij buiten prima te rijden. Hij is super op stem te rijden en heeft altijd doorhangende teugels.
Zijn halfzus Hjorinn ook van 9 jaar oud loopt nu op een Bloem hackamore. Zij liep ook niet super lekker op het kingekruiste hoofdstel. Zie afbeelding van de bloemhackamore.

https://www.horsetopshop.com/products/f ... gJ3LvD_BwE

Hjorinn lijkt erg op haar oma Vinni waar ik eerder over schreef. Er zit een behoorlijk karaktertje in maar met deze hackamore loopt ze fijn.

De oudjes kunnen ook prima bitloos maar ze lopen eigenlijk het lekkerst op de leren bitjes.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 05-07-19 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:26

Het is altijd goed om eventjes te voelen. Onze Hercule voelde 20 jaar geleden ruk op het bit. Het bit heb ik toen veranderend in het ergonome dubbelgebroken bit van Sprenger van amalgaam en gezien de grote mond van mijnheer (letterlijk en figuurlijk) ook een wat dikker gepakt. De opvolger hetzelfde en nooit meer een probleem gehad. Hij vond en vindt het een heerlijk bit en is super zacht in zijn mond.

Merrie, was erg vinnig en rennerig in het begin. Dus huppakee, bitje eruit gehaald en een eenvoudig stangetje waarmee jonge paarden beleerd worden en aan de zijkanten zit iets waardoor het niet kan schuiven, erin gedaan. Ik weet niet hoe de naam heet.
Mijn instructrice kwam er mee. Dat was echt een ramp, complete paniek. Dus ik gelijk weer een bitje van Sprenger besteld hetzelfde als dat van Hercule wederom van amalgaan, maar in overleg met de winkel juist voor wat dunner gegaan, daar de merrie een klein mondje heeft en had. Wederom probleem gelijk helemaal over. Zo braaf en fijn in de hand.

Dierenarts paar jaar geleden onderzocht de mond. Of we bitloos reden. Zo zag de mond eruit.
Jaar later tandarts met dezelfde vraag. Paarden werden toen al 15 en 10 jaar intensief met bit gereden.
Dus kijk naar je paard en zoek net zo lang door totdat je gevonden hebt wat klopt bij dat paard.