Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 07:41

Nimber schreef:
Je kan beter paradontax gebruiken voor ontstoken tandvlees. Is de manier van poetsen wel correct? En poets je niet te voorzichtig en te zacht zodat er van alles blijft zitten? Een mondhygieniste of preventieassistente kan je uitgebreide poetsinstructie geven. Er zijn tabletjes te koop waarbij je bij jezelf een kleurtest kan uitvoeren. Zo kun je zien of je echt goed poetst.

De softpicks raden wij dan weer juist af. Het gebeurd toch regelmatig dat de rubbertjes afbreken en juist ontstekingen veroorzaken.
Houtenstokers of ragers zijn het beste. Maar ook dat moet je de juiste maat hebben. Vraag dat aan de tandarts of mondhygieniste na. Als zij bepalen dat je mondhygiëne op en top is. Kunnen ze eventueel verder kijken met een bacterie kweek of er niet iets anders aan de hand is en eventueel een AB voorschrijven.

Elektrische borstels maken veel beter schoon dan handborstels en hebben een timer. Zo weet je echt dat je lang genoeg poetst. Electrisch poetsen heeft wel een andere techniek dan met de hand poetsen.

Volgens de tandarts poets ik goed. Alleen helemaal achterin mag beter :D
Ik let zelf heel goed op hoeveel tandplak er zit. Meestal zit er bijna niets eigenlijk. Wat er wel zit haal ik dan met een tandenstoker weg.

Smile though your heart is aching

Steeph

Re: Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:23

Ik mag hopen dat je (mond)gezondheid voor die drie stagedagen gaan... Die dagen kun je een andere keer nog wel inhalen. Als je echt naar parodontitis gaat krijg je dat bot niet terug. :n

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:29

Ik had ook in mijn gehele mond ontstoken tandvlees.
Ik poets nu twee keer per dag met parodontax (tegen bloedend tandvlees) en gebruik ragers om alle vuil te verwijderen. Ik gebruik maatje Nano.
Dat heeft met de ruimte tussen je tanden en kiezen te maken. Je tandarts of mondhygieniste kan je daarin adviseren.
Als laatste spoel ik nog met mondwater. Ja het kost even wat tijd. Maar dan heb ik geen ontstoken tandvlees en geen gaatjes meer in het vervolg hopelijk.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:47

Afbeelding

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 09:20

Steeph schreef:
Ik mag hopen dat je (mond)gezondheid voor die drie stagedagen gaan... Die dagen kun je een andere keer nog wel inhalen. Als je echt naar parodontitis gaat krijg je dat bot niet terug. :n

Nee daarom vraag ik Het de mensen hier die er verstand van hebben. Mijn moeder zei vanmorgen nog: oh het is minder of niet?

Ehhh nee? Het wordt zelfs erger? Ik ga haar nu even appen of ze toch even de tandarts wil bellen.

Edit: mijn moeder is er momenteel voor dat stage voor alles gaat. Al zou ik een gebroken been hebben gaat stage nog voor bij wijze van spreken. Komt omdat ik al heel veel uren tekort kom (daar heb ik wel een goede reden voor), en ze wil gewoon dat ik zoveel mogelijk uren maak. Dat snap ik, maar die uren kan ik altijd nog inhalen. Maakt niet uit wat. Dus daar moet ze zich niet zo druk om maken vind ik :\

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:32

Je bent 18, waarom kan je zelf de tandarts niet bellen? :?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:20

LoveGlove schreef:
Edit: mijn moeder is er momenteel voor dat stage voor alles gaat. Al zou ik een gebroken been hebben gaat stage nog voor bij wijze van spreken. Komt omdat ik al heel veel uren tekort kom (daar heb ik wel een goede reden voor), en ze wil gewoon dat ik zoveel mogelijk uren maak. Dat snap ik, maar die uren kan ik altijd nog inhalen. Maakt niet uit wat. Dus daar moet ze zich niet zo druk om maken vind ik :

Wat voor soort bedrijf ga je stage lopen?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:36

Afspraak maken bij de tandarts en/of mondhygiënist. Elektrisch poetsen met Parodontax en stoken met soft picks, geen houten stokers!

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

luuntjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:42

Poets je altijd 10 minuten?
Dat is best heel lang.

Ik kan niet dagelijks 3x per dag mijn tanden poetsen omdat tandvlees en rest van mond dan stuk gaat.
Te lang poetsen gaat de boel ook stuk.

Afspraak bij mondhygieniste een poetsles is wel handig.

[o]

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 11:45

Janine1990 schreef:
Je bent 18, waarom kan je zelf de tandarts niet bellen? :?

Omdat ik nu aan het stagelopen ben. Heb geen tijd. Maar mijn moeder heeft voor morgenvroeg half 9 een afspraak gepland :)

Lithya schreef:
LoveGlove schreef:
Edit: mijn moeder is er momenteel voor dat stage voor alles gaat. Al zou ik een gebroken been hebben gaat stage nog voor bij wijze van spreken. Komt omdat ik al heel veel uren tekort kom (daar heb ik wel een goede reden voor), en ze wil gewoon dat ik zoveel mogelijk uren maak. Dat snap ik, maar die uren kan ik altijd nog inhalen. Maakt niet uit wat. Dus daar moet ze zich niet zo druk om maken vind ik :

Nee niet altijd. Meestal rond de 5 minuten. En nu poets ik sowieso een 10 minuten. Dat doet teveel pijn. Maar soms verlies ik de tijd uit het oog, en wordt het 10 minuten :')

Wat voor soort bedrijf ga je stage lopen?

Ik loop al 8 weken stage. Bij een heeeel hoog niveau sportpaardenbedrijf (vaker Nederlands kampioen geweest etc).
luuntje schreef:
Poets je altijd 10 minuten?
Dat is best heel lang.

Ik kan niet dagelijks 3x per dag mijn tanden poetsen omdat tandvlees en rest van mond dan stuk gaat.
Te lang poetsen gaat de boel ook stuk.

Afspraak bij mondhygieniste een poetsles is wel handig.

deze week is de laatste

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 11:45

Wowww ik heb alle quotes door elkaar gehaald _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:47

Maar je hebt wel tijd om te Bokken... :Y)

Sorry, slechter excuus is er natuurlijk niet te verzinnen. :roll:

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 12:34

Janine1990 schreef:
Maar je hebt wel tijd om te Bokken... :Y)

Sorry, slechter excuus is er natuurlijk niet te verzinnen. :roll:

Pauze misschien? En sowieso vind ik zo’n telefoongesprekken eng :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:03

Nou dat moet je ook gewoon leren, je gaat later in je leven nog veel engere telefoongesprekken voeren. Ik spreek uit ervaring. Een keer flink gejankt, mezelf een schop onder m'n kont gegeven en het was zomaar klaar.
Daarbij kan je ook in je pauze gewoon bellen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 13:29

Janine1990 schreef:
Nou dat moet je ook gewoon leren, je gaat later in je leven nog veel engere telefoongesprekken voeren. Ik spreek uit ervaring. Een keer flink gejankt, mezelf een schop onder m'n kont gegeven en het was zomaar klaar.
Daarbij kan je ook in je pauze gewoon bellen.

Ja klopt, maar nu heeft mam het gedaan. Ze is er ook eentje die nog steeds mijn botherhammen smeert. En ook die van mijn vader. Ben een verwende snotneus eigenlijk op dat gebied. Zal het vast ook wel aan liggen :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:38

Je hebt de juiste adviezen gekregen van professionals, zonde dat je -als volwassene!!!- over je heen laat lopen door je moeder.

Don't dream your life, live your dreams!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 15:14

gabyfedde schreef:
Je hebt de juiste adviezen gekregen van professionals, zonde dat je -als volwassene!!!- over je heen laat lopen door je moeder.

Hoe bedoel je? Dat valt reuze mee. Ik ben enorm eigenwijs. Maar ik ben daarin goed gebalanceerd. Ik doe zomaar niet iets wat ik niet mag. Alsnog zal ik mijn eigen weg kiezen als ik het er niet mee eens ben. Maar wel op een manier dat ik niet de regels overtreed. Sowieso vind ik het wel lastig om helemaal zelfstandig te worden. Voor bepaalde dingen waar ik geen toestemming voor hoef te vragen, doe ik dat nog steeds. Ofja, ik zeg het verkeerd. Ik wil gewoon zeker weten dat, zolang ik thuis ben, ik geen regels overtreed. Daarom doe ik dat. Zelfstandig zijn zou ik denk ik wel kunnen. Sowieso is mijn hele situatie met familie heel erg lastig. Dus ik voelde me even beledigd :\

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:55

Met dit soort dingen raad ik je aan toch zelf te bellen. Is een goed leermoment maar ook veel makkelijker voor de persoon aan de andere kant van de lijn...
Jij bent de enige die direct antwoord op vragen kan geven en aangeven hoeveel pijn het doet of hoe ernstig je het vind.
Ik neem aan dat je bij je stage ook zelf eea moet regelen !
Dit zou niet onder de noemer "mogen" moeten vallen toch. En het leren cq denken het zelfstandig te kunnen is alleen door het zelf te doen.

Ben benieuwd hoe je afspraak gaat morgen :(:)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:27

Heb niet het hele topic gelezen maar ik las de titel en dacht meteen spoelen met waterstofperoxide!!
1 op 1 verdunnen met water en met zo'n plastic spuitje op de aangedane plek spoelen. Verkrijgbaar bij de apotheek!
Werkte voor mij fantastisch... Pijn verminderde en vooral die afschuwelijke 'jeuk' verdween heel gauw.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:48

Wauw TS je krijgt toch echt niet voor niets ontstoken tandvlees :+ dus ookal vind je jezelf zo goed poetsen, er mist toch wat. Dus toch elektrisch gaan poetsen en elke dag ragers gebruiken en regelmatig naar de mondhygiëniste.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:06

Lithya schreef:
Als tandarts heb ik een vermoeden die ik je niet ga delen. Het enige dat verstandig is, is om morgenochtend als eerste aan de lijn te hangen bij een mondhygiënist.

Als niet tandarts en niet mondhygiënist ga ik zeggen dat ik denk dat het een anug is. Acuut necrotiserend tandvlees.

En dat is erger dan parodontitis TS.

Verder deel ik de mening dat je zelf moet bellen ipv je moeder. Jij kunt de beste info geven.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 21:30

Ik heb even een foto gemaakt van mijn tanden. Ik denk niet bepaald dat het erg genoeg is om er een spoiler over te zetten. De echte plekjes waar ik het over had zitten meer echt bij mijn kiezen dan snijtanden en hoektanden. Die zie je hier dus niet goed op. Het gaat me meer om hoe (de mensen die hier verstand van hebben) goed ik poets volgends jullie. Volgends de tandarts poets ik gewoon goed.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:33

Heeft de tandarts je al eens zien poetsen dan? Wij in ieder geval niet, kan me niet voorstellen dat het dan te beoordelen is. Heb je je tandarts al eens verteld dat je soms wel 10 minuten poetst?

Voor iemand van 18 vind ik wel dat je tandvlees met name beneden al heel veel omlaag is getrokken... Tandhalzen zijn wel heel erg zichtbaar...

Eerlijk gezegd krijg ik uit je reacties niet echt het idee dat je nu echt een oplossing wilt, cq het beste voor je tanden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 02:43

Inderdaad gewoon de tips gaan opvolgen.

Elektrische tandenborstel en elke dag tandenstoker gaan gebruiken.
Werkte hier echt top.
Momenten dat ik er laks in word merk ik weer verschil.

Dus gewoon doen en proberen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 03:39

Volgens mijn tandarts kan je niet goed poetsen met een handtandenborstel en is elektrisch echt altijd een stuk beter.
Hier poetsen we allemaal elektrisch, ook de peuter al sinds ie 2 is.
De elektrische tandenborstel geeft ook aan als je te hard poetst en hoe lang je moet poetsen.
10min lijkt me ook echt veel te lang?

[o]