Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:05

DanielleB schreef:
rina schreef:
Nou onze nieuwe makelaar laat er geen gras over groeien. Hij staat nog niet eens op Funda, wat contract met hem is nog niet eens ondertekend en de eerste bezichtiging staat al. Fotograaf was er vanmorgen en heeft plaatjes geschoten. Gok dat hij tegen eind van de week wel op het net te vinden is. Ik ben benieuwd. En dan wordt het echt zoeken naar iets wat ons past, en dr staat echt maar weinig wat in de buurt van onze eisen komt te koop : De paar die ons wel pasten zijn allemaal al verkocht. En dan hebben we echt geen klein gebied om te zoeken.

Moeten jullie perse verhuizen?
Ik zet namelijk mijn woning nog niet te koop omdat ik eerst iets geschikts wil vinden en niet straks een huis moet kopen omdat ik die van mij al verkocht had.

Jup. We moeten vanwege het werk van wederhelft terug naar NL. Maar wij hebben geen keuze om eerst wat anders te kopen. Dat ene Europa waarmee altijd geschermd wordt heb ik allang in de sloot gedumpt. Duitse banken willen niets in NL financieren en de NL banken willen niet financieren omdat ons kapitaal in ons huis in Dld zit. heet 0 keuze, ons huis moet eerst verkocht voordat wij wat anders kunnen kopen. Maakt het feestje idd er niet makkelijker op.

Urona447 schreef:
Tip: Ik zou als je nu een huis te koop hebt staan wel zorgen dat je goed onderhandeld over de makelaarsprovisie.

Geen last van. Is Dld. Werkt hier anders ;) Die kosten zijn sowieso voor de koper.

Met een bloedend hart (ze had nl mijn toekomstige rijpaard moeten worden) maar omstandigheden maken dat ik haar niet kan houden, en dus te koop: Strait Black N Magic. 2019 black tobiano merrieveulen (EE/aa/TT door de ouders). Meer info stuur PB.

DanielleB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:08

In welke regio gaan jullie straks zoeken? Wie weet hebben we wat aan elkaar qua zoeken etc ;)

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 5

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:39

Fijn dat een makelaar goed aanpakt, maar dat wil nog niet zeggen dat verkopen dan makkelijker of sneller gaat als het tot nu toe zo moeizaam was. Mensen moeten nog steeds een hypotheek krijgen.

Wij krijgen ook steeds linkjes van huizen in Dld gestuurd, maar ook daar waren de prijzen ( langs de grens ) gestegen en dat merk je dan wel als je eigen geld mee moet nemen.

Wij hebben vorig jaar hier al meerdere makelaars binnen gehad om een idee te krijgen van de verkoop prijs. Ze wisten dat we er meerdere lieten kijken en er is er geen 1 die later nog eens heeft teruggebeld of we nog wilden verkopen, ons een aanbieding deed of wat dan ook. Waar dit een gewild huis is en in nette staat.

Krijg af en toe een flyer binnen met kortingsbon, maar met de korting is die makelaar nog steeds ietsjes duurder dan de anderen hier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:19

DanielleB schreef:
In welke regio gaan jullie straks zoeken? Wie weet hebben we wat aan elkaar qua zoeken etc ;)

Nou dat is echt een grote regio. Groningen, Friesland, Drenthe en zelfs Noord Holland zou kunnen. Al geloof ik niet dat we in Noord Holland wat zullen vinden. Ons eisenpakket en prijzen daar maakt dat wel heel moeilijk. Mijn wederhelft werkt nu in Den Helder. Maar er ligt een plan voor een filiaal in de Eemshaven. :D :P Maakt de regio om te zoeken wel heel groot :D Het kan Friesland zijn maar ook Groningen. En Drenthe is omdat ik bij voorkeur niet te idioot ver bij mij moeder weg wil wonen (priveredenen. Ze woont zuidoost Drenthe). En aangezien het fileprobleem in het noorden nog niet zo groot is, is dan afstand wat makkelijker te overbruggen. Al heb ik wederhelft wel al horen piepen dat hij niet elke dag meer dan een uur in de auto wil zitten. Iets met niet gewend auto te rijden. Hij heeft nu niet eens een rijbewijs :+ Die moet hij gaan halen als we terug zijn.
Maar het eisenpakket is echt een uitdaging :j Er moet minstens 100 m2 schuur bij zitten. En dat is alleen voor wederhelft. Voor mijn paarden moeten er ook stallen of een schuur waar stallen in te maken zijn. En minstens 1 Ha weiland. Vrijwel al mijn paarden, ik heb er 5, zijn met pensioen. En ik wil ze bij voorkeur 24/7 op de wei met inloopstal gaan laten. Een object op 1 Ha is dus te klein, er moet echt minimaal 1 Ha wei bij zitten. Ik zit echt alles uit te meten via Google Maps :') Er mag best nog wel iets aan het huis gedaan moeten worden, maar ik heb geen zin in een complete verbouwing. Een bouwval is dus geen optie. Ik heb echt wel 2 aardige rechterhanden maar er zijn dingen waar ik me niet aan waag. Elektra ed. Asbest op daken schuur is niet direct een megaprobleem, maar is voor mij wel prijsverlagend. Mogen ze nu die verplichting er weer afgegooid hebben, eraf moet het op den duur toch en de kosten daarvan zijn niet echt laag. Direct aan drukke wegen/spoorlijnen no go maar er moet wel op korte afstand een busverbinding zijn (vanwege wederhelft's nog niet hebben van een rijbewijs). En wederhelft wil bij voorkeur een snelle internetverbinding. Maar dan moet je je er bij bedenken dat wij nu gebruik maken van een internet verbinding via een satelietschotel. Wij spelen dus geen spelletjes oid online, maar hij gebruikt vanwege werk wel de cloud van het werk, en dat lukt hier thuis vrijwel niet omdat de ping zo hoog is. Ik heb niet echt een idee wat veel of weinig snelheid is, ben geen snelheid gewend :') maar gok dat een 20 Mb verbinding toch wel snel genoeg is. Glasvezel zou dus extra zijn, maar niet aanwezig geen dealbreker. Oja G4 werkt hier niet, zit precies op de grens van de beide netwerken :+ Ja ik ga nog een openbaring krijgen als we terug zijn in NL :') Dingen als Whatsapp gebruik ik dus niet omdat ik hier geen netwerk heb. Een echte not on your lifetime, is een huis in het aardbevingsgebied. Heet alles oost van Groningen boven de A7 valt af en ook nog een deel onder de A7 aan die kant. Er zijn nog wat kleinere dingetjes waarmee ik rekening moet houden, maar dit is het wel in grote lijnen. Oja wederhelft voorkeur is niet midden in de bushbush. Als in winkels ed moeten nog op redelijke afstand te bereiken zijn.
Funda ed. zit ik bovenop en zoek alles af wat kwa huis mss een optie zou kunnen zijn, maar de schuurruimte/ het weiland zijn vaak het een of het ander. Zelfs objecten die normaal te weinig land zijn klik ik aan en soms vind je dan dat er land bij te kopen is. Oja ons budget is 4 ton.
Wat zoeken jullie?? Grinnik ik ben dus echt erg goed in zoeken, mss vind ik iets wat voor jullie past.

superpony schreef:
Fijn dat een makelaar goed aanpakt, maar dat wil nog niet zeggen dat verkopen dan makkelijker of sneller gaat als het tot nu toe zo moeizaam was. Mensen moeten nog steeds een hypotheek krijgen.

Daarom heeft deze makelaar gelijk een architect laten komen alles precies uit te meten. Dat wat de banken graag willen hebben en wat het toekennen van een hypotheek veel makkelijker maakt. Dat gaat de verkoop echt een heel stuk helpen. Ik heb dus nu echt wel goede hoop dat het gaat lukken. Deze makelaar weet ook wel van wanten, hoorde ik van verschillende mensen. En ook dat geeft mij weer hoop dat het nu gaat lukken.

Met een bloedend hart (ze had nl mijn toekomstige rijpaard moeten worden) maar omstandigheden maken dat ik haar niet kan houden, en dus te koop: Strait Black N Magic. 2019 black tobiano merrieveulen (EE/aa/TT door de ouders). Meer info stuur PB.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:21

Waarom niet daar over de grens zoeken? Stuk goedkoper ook

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:23

karuna schreef:
Waarom niet daar over de grens zoeken? Stuk goedkoper ook

Gaat niet. Leeftijd wederhelft maakt de hypotheek niet te betalen. Is al naar gekeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:24

Sjips dat is balen, zeker in die hoek kan dat zomaar een heel pak schelen -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:30

karuna schreef:
Sjips dat is balen, zeker in die hoek kan dat zomaar een heel pak schelen -O-

Jup. De banken in Dld. houden heel strak vast aan die leeftijdsgrens. Daar doen ze in NL veel minder moeilijk over. Ook de hoeveelheid geld die we zouden kunnen besteden is in Dld veel lager dan in NL.
En grijnz heel eerlijk, mijn wederhelft en zijn rijbewijs halen in Dld. zie ik nooit niet gebeuren. Hij doet nu al aan alle kanten een poging om er onderuit te komen (gaat niet lukken omdat er gewoonweg geen busverbinding is naar de Eemshaven :') ) Maar ik kan dat ook echt alleen maar eisen als we weer in NL wonen. Zijn Duits is echt gewoon slecht te noemen. Wonend in Dld. mag je niet in NL je rijbewijs halen :n

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:55

Wow rina, bij het lezen van 3 provincies dacht ik nog.... lekker veel keus!! :j En toen las ik je eisenlijstje... :') dacht dat die van ons al lastig was. Succes! Wel mooi budget voor :j

Ons Bod is geaccepteerd! *D *D op een hoekhuisje. Heeft al onze eisen: bad, oprit, garage voor de motor, onderhoudsvrije tuin op het zuiden, instapklaar en voor mij geen extra reistijd :)

Hopelijk snel voorlopig koopcontract tekenen en alles gaan regelen, overdracht afspreken enz enz.
Zo'n zin om er in te trekken!!

In totaal hebben we 9 huizen bekeken, op deze ook erg snel geboden omdat het inderdaad zo snel kan gaan!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:11

Wij zijn ook 2 jaar op zoek geweest naar een andere woning en hebben gaandeweg steeds meer concessies qua ruimte etc. gedaan en de maximale prijs werd ook steeds hoger voor steeds minder grond en huis. Na uiteindelijk 2x in onderhandeling te zijn geweest waarbij het al ging over overname van goederen etc kwam er tot 2x toe ineens een andere koper die ineens een hoger bod deed waardoor wij buiten spel werden gezet. We kregen biet eens de kans om nog een laatste bod te doen.

Wij waren er toen zo klaar mee dat we besloten om niet meer te verhuizen en ons eigen huis op te knappen. Alles geverfd en gesausd, nieuwe rolgordijnen en vouw gordijnen in kamer en keuken, nieuwe gordijnen in de slaapkamer, nieuwe vloerbedekking in de slaapkamer, badkamer volledig vernieuwd en toen dat allemaal klaar was kwam 2 weken later een huis bij ons in het dorp te koop die qua ruimte en grond aan al o :D nze eisen voldeed. Woning was wel gedateerd maar qua werk te overzien én voor een normale prijs.

We hadden al een afspraak om te bezichtigen voordat de woning op funda stond en hebben toen wel een aankoop makelaar ingeschakeld gezien onze eerdere slechte ervaringen.

Binnen een week dat huis gekocht, toen als de sodemieter ons eigen huis te koop gezet en die was gelukkig ook binnen een week verkocht ruim boven de vraagprijs :D

Dus houd moed! Soms ineens is het er en lukt het opeens!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 06:57

Wij zoeken in Friesland, we hebben wel wat een straal waar we zoeken ivm werk beide.
Wij gaan vanmiddag kijken. Als we daar een goed gevoel hebben en de slaapkamers niet te klein zijn, gaan wij waarschijnlijk vandaag de vraagprijs bieden en hopen dat het dan aan ons verkocht word.

Dan mijn eigen startershuisje nog te koop zetten. Dus wie iemand weet? :P
263 m2. 1 slaapkamer boven welke makkelijk uit te breiden is naar 2 dmv dakkappel. Alles wel gemoderniseerd, fijne tuin op het zuiden met een schuurtje en eigen oprit voor 2 auto's naast elkaar. Het is een hoekhuisje.

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 5

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:39

263 m2? Dat is een hele villa. Ons huis met 4 slaapkamers en kantoor is nog geen 200m2.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:05

Hahah nee excuus :+ , perceel is 263 m2. Huis is klein haha!
Uiteraard is de vraagprijs daar ook naar :+

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 07:12

Helaas het "ergste"...

We zijn gister wezen kijken, aan de afwerking schort het wel wat en de garage bevat asbest + dat kozijn is verrot.
Vraagprijs ligt wel vrij laag heb ik het idee (idee dat ze dan denken dat er meer mensen zouden komen).
We hebben gister gelijk de vraagprijs geboden maar omdat er zoveel kijkers waren, willen ze van iedereen die wil bieden, donderdag het eindbod horen. Uiterlijk vrijdag horen we hoe of wat.

Nu dus goed nadenken hoeveel we willen geven. We hebben het idee dat de vraagprijs best wel hoger had gemogen, dus we zullen in ieder geval het eindbod boven de vraagprijs uit laten komen.. nu is nog de vraag; hoeveel?? Hahah pfff

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:18

@DanielleB spannend dus of het gaat lukken. Ik zal voor jullie duimen.

blingpiggy schreef:
Wow rina, bij het lezen van 3 provincies dacht ik nog.... lekker veel keus!! :j En toen las ik je eisenlijstje... :') dacht dat die van ons al lastig was.

Hahahahaha ja dit is geen makkelijke om te vinden. Er zijn wel al een paar voorbij gekomen die aardig in de buurt van de eisen komen, en voor 1 hadden we zelfs al een voorlopig koopcontract getekend. Maar dat moesten we dus afblazen toen koper van ons huis de hypotheek niet rond kreeg.
Nog meer concessies gaat niet lukken. Dit eisenlijstje is echt al met behoorlijke concessies :o Ons huis nu heeft tenminste 1100 m2 schuurruimte :o :o :o En inhoud van het huis is, ik heb de nieuw uitgemeten data nog niet gezien, maar is pak em beet 225 m2 :o :o :o En heeft zelfs dan nog massa mogelijkheden om uit te bouwen. Het is echt gruwelijk en verschrikkelijk groot :D Grinnik 1 van mijn voorwaardes was een kleiner huis, nou dat is dus een voorwaarde die makkelijk genoeg is _O-

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:22

Het is nu ook een beetje stil ivm. de zomer maar er komen straks ook vast weer nieuwe huizen bij Rina.
Las ik nu ergens dat de regels ivm asbest verwijderen veranderd zijn?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:36

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:53

Wat ik me eigenlijk zo afvroeg; heeft iemand hier al eens een huis gekocht boven de uiteindelijke taxatiewaarde?

Wij hebben pas het taxatierapport ontvangen en deze ligt nèt iets hoger dan ons bod, (onder de vraagprijs geboden en wel geaccepteerd).
Vind dat een beetje gek eigenlijk, zo'n klein verschil in deze prijsklasse. >;)

Qua hypotheek had het voor ons niet veel uitgemaakt, aangezien we lang niet aan onze max zitten en veel eigen geld meenemen, maar was toch even benieuwd.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:55

Volgens mij is dat hele taxeren nogal een wassen neus inderdaad..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:58

Swah schreef:

:j

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:52

Ik ben in zuid Limburg aan het rondkijken maar hier het gevoel dat de prijzen weer dalende zijn. Ik kijk bewust in de klasse 150.000 - 225.000 rond en zie die huizen toch best lang staan en steeds vaker zie ik de vraag prijs zakken.
Hoe is jullie ervaring?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:34

Brainless schreef:
Swah schreef:

:j

Dat idee kreeg ik ook.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:42

Wij krijgen heel vaak het verzoek om hoger te taxeren, maar een makelaar moet uiteindelijk de prijs er op zetten wat hun de waarde vinden. Onze taxateur heeft zelfs boven onze aankoopprijs getaxeerd :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:26

SjonnieZ schreef:
Ik ben in zuid Limburg aan het rondkijken maar hier het gevoel dat de prijzen weer dalende zijn. Ik kijk bewust in de klasse 150.000 - 225.000 rond en zie die huizen toch best lang staan en steeds vaker zie ik de vraag prijs zakken.
Hoe is jullie ervaring?

Ik zie nog geen kalmte op de markt komen, maar misschien is dat ook omdat ik minimaal 1500 meter grond als eis heb bij een laag budget, zulke plekjes is natuurlijk veel vraag naar.
Zou mooi zijn als het daar wat rustiger werd, dan volgt de rest van het land misschien ook. :D (en stiekem wil ik ook best naar Zuid Limburg als daar iets naar mijn/onze gading te vinden is :P )

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:10

Hoe doen jullie dat na bezichtiging met een eventuele bouwkundige keuring, is voor mij 14 jaar geleden dat ik een huis kocht en toen had je alle tijd.
Is het nog steeds aangeven dat je interesse hebt en eerst een bouwkundige keuring wil voordat je bied of bieden onder voorbehoud van bouwkundige keuring

Het leven is als een kerstmuts