Zorgen maken om wolf...

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:51

Loody schreef:
Blij dat het bij jullie wel gebeurd is!, zo hoort het ook, hoe sneu het ook is voor de hondeneigenaar.
Leef en laten leven. Ik vind niet dat mensen die de wolf graag willen behouden er aan mee moeten betalen maar de regering moet dit oppakken.

Maar ga je nu alleen in op de passages over honden? En als jij gelooft dat de regering dit maar moet oppakken hoe dan? Uiteindelijk zal de bevolking er dan toch alsnog voor opdraaien want dat geld moet toch ergens vandaan komen.

Je zegt leeft en laat leven. Zullen we de hekken van de dierentuin dan ook maar meteen open zetten? Die leeuwen, tijgers, hyena's en noem maar op hebben dan ook recht op hun vrijheid?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:52

Loody schreef:
In het gebied ( In Nederland) waar de wolf zit bijna op elke m2 een prooi ;) dus makkelijk jagen toch?
Duitsland, Zweden enzovoorts zijn niet te vergelijken met ons landje.

Inderdaad. Want in Nederland zit óók nog eens iedere m² een mens. Gerekend in mens per oppervlakte zelfs méér dan in Zweden of Duitsland. En als de impact op die mensen, zowel financieel als qua "verlies van vrijheid" zó enorm is als omringende landen aangeven, dan mag daar wat mij betreft best alsnog eens éérst kritisch naar gekeken worden.

Want die stap is nu overgeslagen. 5 'Wolfjes' worden gepresenteerd als de redders van de biodiversiteit. Door een netwerk dat eerder de OVP presenteerde als "De Nieuwe Wildernis". Met een mediacampagne rondom de wolven, die 99% van de feitelijk bekende gevolgen op dit moment verzwijgt of bagatelliseert.

Loody

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:58

Jongens is mijn mening. Jullie hoeven mij niet te overtuigen maar ik zou het wel fijn vinden om niet alleen maar de negatieve kanten te blijven benoemen. En alle punten te benoemen die eventueel ooit eens kunnen gebeuren.

En nee hekken van de dierentuinen hoeven niet open

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:59

Sassy schreef:
@Hasjam Poe, goed verwoordt _/-\o_
Precies die verhalen ken ik ook uit Duitsland, van mensen die ik ken.
Groot deel is al gestopt met hun schaapskudde (wijzelf ook), en daar zullen er meer volgen ook.

Met dat in ons achterhoofd hebben wij deze afrastering laten plaatsen, 2 meter hoog boven de grond, en een stuk ingegraven.
[ [url=m/nx3sgu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kunnen nog coyote rollers bovenop moest dat nodig worden.
Overdreven? Ja mag je van denken wat je wil...ik wil dat mijn honden ook in de toekomst veilig op ons terrein kunnen lopen ;)

Sassy, wat vreselijk verdrietig toch, dat dit zo moet ;( . En jullie hebben groot gelijk! Ik ben zo blij, dat ik als kind nog samen met vriendjes in de bossen "op avontuur" mocht. Of samen met vriendinnetje in het bos (van de paadjes af) bosbessen mocht plukken. Of tamme kastanjes zoeken... Mooie herinneringen; straks voor nieuwe generatie alleen nog te beleven door VR-bril :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:01

Hasjam_Poe schreef:
En weet je, ze vertelden mij dingen waar ik niet over nagedacht had. Dat hun kinderen nu niet meer alleen op de pony's het bos in mogen (een roedel is best indrukwekkend). Dat hun "open stal" weer ingewisseld is voor "jaar rond" 's nachts op stal. Dat trektochten met prikweitje en tentje in kleine groepjes, definitief tot verleden hoort. Dat je alleen niet meer gaat buitenrijden. Dat sommige percelen weide in het bos, nu alleen als hooiland gebruikt kunnen worden. Dat een DNA-afname set, nu standaard in de stalapotheek ligt. Constant met in je achterhoofd de gedachte; het kan gaan gebeuren, dus moet je voorbereid zijn... Dat de tuin nu tot 2 meter afgerasterd is, en de hond 's nachts in de tuin gelaten wordt.

Die gevolgen zijn groot. Dat wordt allemaal weggewuifd door een stel mafketels. Daarom noem ik die mensen die de wolf introduceren saddisten. Nu wil ik niet zeggen dat al hun volgelingen automatisch ook saddisten zijn. Dat zeker niet, maar wel dat deze mensen heel slecht geinformeerd zijn door deze saddisten. Gewoon misleid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:02

Loody schreef:
Jongens is mijn mening. Jullie hoeven mij niet te overtuigen maar ik zou het wel fijn vinden om niet alleen maar de negatieve kanten te blijven benoemen. En alle punten te benoemen die eventueel ooit eens kunnen gebeuren.

Natuurlijk heb jij recht op je eigen mening. Maar onderbouw het eens dan met feiten of voor mijn part met jouw visie. Misschien kunnen we er nog wat van leren :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:02

Loody schreef:

Er is alleen simpelweg niets positiefs aan. :+

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:03

Loody schreef:

Er zijn geen positieve punten voor agglomeraat Nederland, met een van 's werelds hoogste bevolkingsdichtheid en lage percentage natuuroppervlak (< 16% in Nederland is "natuur").

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:06

Feit blijft wel dat we in NL nu een handjevol wolven hebben.. Dit kan nu dus nog evt beheerd worden.. Is GPS en castreren voor de reuen geen idee?

Verdoven met een geweer.. Helpen en weer uitzetten.. Zo sterft 't clubje wat we hier hebben op een soort van natuurlijke manier weer uit over een paar jaar..

En uiteraard dit herhalen met "nieuwkomers"..

<3 Wiebe & Sneakers <3

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:10

Hasjam_Poe schreef:
Sassy, wat vreselijk verdrietig toch, dat dit zo moet ;( . En jullie hebben groot gelijk! Ik ben zo blij, dat ik als kind nog samen met vriendjes in de bossen "op avontuur" mocht. Of samen met vriendinnetje in het bos (van de paadjes af) bosbessen mocht plukken. Of tamme kastanjes zoeken... Mooie herinneringen; straks voor nieuwe generatie alleen nog te beleven door VR-bril :+

Toch heb ik zelf altijd nog wel de hoop dat na de dwaasheid de wijsheid weer terug zal keren. Ik had eigenlijk gehoopt dat dat na het debacle in de OVP zal gebeuren. Maar blijkbaar hebben sommigen daar toch iets groters zoals de wolf voor nodig.

Ik kan me haast niet voorstellen dat deze achterlijkheid altijd maar zal blijven voortwoekeren.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:17

Men heeft het steeds over biodiversiteit :)*

Feit is dat een predator als een wolf hier geen natuurlijke vijand heeft, en zich op dit moment dus ongebreideld kan uitbreiden, zonder enige vorm van regulatie.

Feit is ook dat een wolf eerder zal gaan voor eten wat op een presenteerblaadje (lees in een tuin of weiland) staat, dan dat hij bijv. het gevecht met een wild zwijn moet aangaan.
De geromantiseerde verhalen dat er nu bijv. wildzwijnpopulaties in de hand gehouden gaan worden kloppen gewoonweg niet!

Zoals een (warmbloed) paardenfokker in Duitsland al aangaf, "ik fok geen wolvenvoer".

De moefflon is in Duitsland al zo goed als uitgestorven, ik begrijp dus wel dat men de hekken dichtzet van de Hoge Veluwe.
Zou menig particulier ook doen als ze daar de mogelijkheden (lees centen) voor hadden vermoed ik eens.

Hulp aan Australie vanwege de bosbranden: https://www.cbsnews.com/amp/news/austra ... TLWbDAge3U

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:22

Loretta schreef:
Dat is het moment waarop de problemen pas echt beginnen. er is ook totaal geen beheerplan gemaakt. Bovendien zijn deze wolven niet bepaald bang voor de mens. Ze lopen zelfs rustig door dorpen heen. Gedrag dat wolven in landen waar wel ruimte is voor de wolf wel uit hun kop laten. Nederland is veel te klein voor het wolf en het natuurbeschermingsbeleid is ook nog eens krankzinnig.

Loretta hou je vast :+ :D : Kroondomein het Loo (waar de wolfjes nu wonen aan de Apeldoornse kant) heeft in 2016 al in haar beheersplan nagedacht, over wát er moet gebeuren als er toevallig :+ wolven op het kroondomein gaan wonen. Kan je gewoon nalezen in de link naar "Faunabeheerplan Kroondomein Het Loo 2016 - 2021:

https://www.over-reeen.nl/Portals/0/artikelen/populatiebeheer_ree/nederlands/faunabeheerplan_kroondomein_het_loo_2016_2021.pdf

Blz 1: "De wolf is op Kroondomein Het Loo van harte welkom"

Blz 11: "Aparte aandacht gedurende deze planperiode is mogelijk nodig voor de wolf. Kroondomein Het Loo zal de wolf verwelkomen mocht er vestiging in Nederland en de Veluwe plaatsvinden".

Blz 11: "De noodzakelijke regulering van de stand van de in het wild levende hoefdieren, het populatiebeheer, wordt bij gebrek aan natuurlijke vijanden, of bij de komst van de wolf van waarschijnlijk in eerste instantie voldoende natuurlijke vijanden, door middel van afschot uitgevoerd".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:28

de wolf is hartstikke welkom in dat beheerplan. Het beheer van hoefdieren wordt gereguleerd door afschot. Maar met het feit dat er teveel wolven kunnen komen wordt voor zover ik het lees tot nu toe geen rekening mee gehouden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:06

@kymalin, thnks ik wil het zeker voor je onderbouwen. Merk alleen als er met feiten of visie van voorstanders van de wolf, meteen niet goed opgereageerd wordt.

Mijn visie is dat de wolven inderdaad niet kunnen leven ( grote groepen dan ) in Nederland.
Dus zal er een goed beheerplan moeten komen om te zorgen dat het onder controle blijft.
Ik kan mij niet voorstellen dat de wolvenpups die er nu zijn op de Veluwe blijven. In ieder geval de reupups blijven niet. Die worden verstoten door de vader. De kans is dus heel groot dat die weer terugtrekken naar Duitsland of andere landen.
De wolven groepen in Europa zijn op zoek naar elkaar. De Italiaanse wolven trekken nu ook uit Italië weg om te kunnen paren met de wolven die bijv in Duitsland leven. Dat de wolf nu in Nederland is heeft niets te maken met het zoeken naar voedsel of makkelijk voedsel maar heeft te maken met voortplanting.

Ik denk ook echt dat de wolf niet blijft in Nederland. Of misschien de 2 op de Veluwe wel maar dat moet nog blijken.

Ik vind heel veel reacties echt wel terecht. Maar om te gaan gooien met opmerkingen dat kleuters straks niet meer veilig zijn en zo uit je handen getrokken wordt vind ik te ver gaan.
Dat de wolven vee zullen doden om te eten of om de pups te leren jagen, tja dat zal vast gebeuren maar nogmaals ik vind echt dat de regering de veehouders en diereneigenaren in bescherming horen te nemen met eventuele schadevergoeding.
Klinkt misschien stom maar ik heb liever dat mijn paard, hond of kip wordt aangevallen door een wolf dan dat een mens mijn dieren iets aan zou doen. Daar zou ik nooit vrede mee hebben.
En de kans is groter dat de mensen mijn dieren iets aan doet of dat ze verongelukken.
Nogmaals voor mij zijn de wolven welkom in Nederland maar wel beheersbaar.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:27

"Beheersbaar" ...dat is het toverwoord.

Als er een goed beheerplan zou liggen dan zou waarschijnlijk de aversie onder (betroffen) veehouders ook niet zo groot zijn.
Maar dat is er nu eenmaal niet, en dat is ook niet bespreekbaar dat dat er komt lijkt de indruk.

De wolf wordt nu door sommige mensen op een voetstuk geplaatst, en alles moet daarvoor wijken, zo hou je geen biodiversiteit in stand, integendeel.

Er zullen bijv. veel oude schapenrassen (die nu in handen van particulieren zijn, vanwege niet winstgevend voor grote bedrijven) gaan verdwijnen, de moefflon is in Duitsland al zo goed als verdwenen.
Schadevergoeding? Zelfs als je die krijgt, de zin "ik fok geen wolvenvoer" zegt toch alles?

De zogenaamde wolf-experten in NL hebben imo geen lange termijn visie die gezond is.

We gaan het maar afwachten hoeveel wolven daadwerkelijk de verkeersdrukte in Nederland (en misschien ook wel boze veehouders met een jachtgeweer, of bumpers van een bokker, let op sarcasmemodus...) gaan overleven hé?

Hulp aan Australie vanwege de bosbranden: https://www.cbsnews.com/amp/news/austra ... TLWbDAge3U

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:28

Kleine aantekening: jonge reuen worden niet vaak verstoten door pa, tenzij ze zich ernstig misdragen. Wel gaan sommigen op zoek naar een wolvin om zich voort te planten. Of soms ook zijn ze gewoon avontuurlijk aangelegd en gaan ze daarom op stap.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:29

Mja zie daarom mijn eerdere post.. Nu met wienig dieren lijkt mij dit best haalbaar.. (soms krijg je van die ideeën als je op de wc zit.. :)) )

<3 Wiebe & Sneakers <3

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:52

Er blijkt dus wel degelijk een wolvenplan te zijn. Dit plan wordt nu aangepast vanwege de vestiging en pups van de wolven.

De opmerking ik fok geen wolvenvoer vind ik echt onzin.. :( en uit de lucht gegrepen.
Je fokt toch wel mensenvoer. Enige verschil is als er een schaap dood gaat krijg je er geen vergoeding voor en bij een dood gebeten schaap door wolf krijg je er wel een vergoeding voor. En natuurlijk moet het wel bewijsbaar zijn dat de schaap dood is gebeten door een wolf. Laten we wel eerlijk zijn.
Het gaat de veehouders wel om geld. Als ze geen schaap verkopen verdienen ze niets en dit geldt ook voor hobbyboeren.
Ik snap de frustatie gerust maar ook de boeren moeten wel reëel blijven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:55

Sassy schreef:
"Beheersbaar" ...dat is het toverwoord.

Als er een goed beheerplan zou liggen dan zou waarschijnlijk de aversie onder (betroffen) veehouders ook niet zo groot zijn.
Maar dat is er nu eenmaal niet, en dat is ook niet bespreekbaar dat dat er komt lijkt de indruk.

Het beheersplan is dat ze alles op zijn beloop laten. Net als in de OVP het geval was. Alleen dit keer dan met grote roofdieren. Het boomknuffelgehalte is de laatste jaren zo doorgeslagen dat ik me haast niet voor kan stellen dat dat het na de wolf nog veel gekker kan worden voordat het verstand weer terugkeert.

Ganzen, steenmarters en zelfs steden waar ratten ongemoeid hun gang kunnen gaan. Omdat bestrijden SIELLUG is. Op een gegeven moment gaat dit beleid gewoon zijn terugslag krijgen.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:12

Loody schreef:
Het gaat de veehouders wel om geld. Als ze geen schaap verkopen verdienen ze niets en dit geldt ook voor hobbyboeren.

Knap dat jij dat voor mij kunt invullen hoor :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:14

Ik snap die opmerkingen nooit. Veehouders zijn op geldbeluste wolven? :D
Werken andere mensen dan allemaal voor niets? Waarom mag een boer geen geld verdienen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:23

Kinke schreef:
Ik snap die opmerkingen nooit. Veehouders zijn op geldbeluste wolven? :D
Werken andere mensen dan allemaal voor niets? Waarom mag een boer geen geld verdienen?

Omdat de boer tegenwoordig in het verdomhoekje zit. Altijd heeft de boer het weer gedaan. Ik vraag me toch wel af wat er te vreten zal zijn als de boer er niet meer was.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:33

Boeren is ouderwets...

Leegstaande torenflats/kantoorgebouwen omvormen tot flats vol met groente op hydrocultuur en varkens en andere dieren die niet meer naar buiten kunnen vanwege de wolven...
De mest van de dieren gaat in de hydrocultuur en de groente die niet eetbaar is naar de dieren.
Wij mogen/kunnen alleen maar in een stad wonen, want het platteland wordt ontvolkt (te gevaarlijk en niets te eten/werken). Nederland verwildert en dat is precies wat die club wil...

Zoek je iets leuks voor jezelf of om cadeau te doen. Ik heb een verzameling zelfgemaakte artikelen die uniek in design zijn, artistiek van vorm of gewoon 'apart'... :)
https://www.bokt.nl/markt/ad/497547/div ... -artikelen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:45

DubbelDun schreef:
Boeren is ouderwets...

Leegstaande torenflats/kantoorgebouwen omvormen tot flats vol met groente op hydrocultuur en varkens en andere dieren die niet meer naar buiten kunnen vanwege de wolven...
De mest van de dieren gaat in de hydrocultuur en de groente die niet eetbaar is naar de dieren.
Wij mogen/kunnen alleen maar in een stad wonen, want het platteland wordt ontvolkt (te gevaarlijk en niets te eten/werken). Nederland verwildert en dat is precies wat die club wil...

Jij zegt varkens?

Maak daar maar kunstmest van want die lui hebben ook iets tegen elk gebruik van dieren.
Ooh wacht even. Kunstmest mag ook niet, is ook slecht voor het milieu.
Dus die lui willen dat we ook nog plantaardige mest gaan gebruiken.
Ik zou niet weten of dat wel net zo goed werkt als dierlijke of kunstmest. Misschien dat er een boer is die daar duidelijkheid over kan geven. Want wat die boomknuffelaars over plantaardige mest vertellen kan ik nu niet zo heel serieus meer nemen. Misschien moeten we allemaal in de steden gaan wonen en weer aan de bloembollen gaan net als vroeger.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:46

Citaat:
Knap dat jij dat voor mij kunt invullen hoor :')

Wil het zeker niet voor je invullen en ook niet alles over 1 kam scheren.

Maar ik ken genoeg hobbyboeren en veehouders waar het wel zo werkt. Dat betekent trouwens niet dat ze geen liefde voor hun dieren hebben. Dat hebben ze gelukkig wel. Maar het draait ook om geld verdienen.

Boeren is zeker niet ouderwets. Hier in de polder wordt er veel geboerd.
Boeren zijn geen geldbeluste wolven maar moeten ook geld verdienen anders kunnen geen dieren houden/fokken. En ze zijn net als normale mensen.. werken om geld te verdienen ;)