Miskraam/missed abortion en psychische nasleep

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 23:20

Ik ben een mama gezegend met 2 prachtige jongens, perfecte zwangerschappen en direct zwanger... Vorig jaar begon het terug te kriebelen... Zo gezegd,zo gedaan ...
Eerste missed abortion op 9 weken in mei, compleet kapot van verdriet, want ik had dit echt niet zien aankomen . 
Uiteindelijk curretage en veel miserie erna waarover baarmoeder doorboort en extra operaties ....

In augustus terug zwanger, echo op 7,5 week, terug geen hartactie . 
Terug curretage week later.

Al mijn moed terug verzameld omdat mijn wens zooooo groot was, en er terug voor gegaan. Wetende dat ik altijd extreem ziek ben de eerste 14 weken... In februari terug zwanger, maar ook dit heeft niet lang geduurd, spontane miskraam op 5 weken  . Uit de onderzoeken kwam niks uit, buiten brute pech ... 

En nu, nu ben ik terug zwanger en voor mij lijkt het wel dat het nu eindelijk gelukt is. Ik ben nu bijna 14 weken zwanger en om de twee weken een prachtig hartje gezien <3 .
Ik ben nog nooit zó intens blij geweest !! En vooral zoooo trots op mijzelf dat ik niet heb opgegeven, hoe zwaar het ook geweest is zowel mentaal als lichamelijk.

Ik heb mijzelf wel beloofd dat dit de laatste poging is, dan is het voor mij hét teken dat het niet meer mag zijn en ik heb voor mezelf het uiterste gegeven om mijn droom te doen uitkomen...

Ik heb enorm goede hoop in deze zwangerschap, al blijf ik constant dood ongerust dat het alsnog fout gaat gaan. Ik wil het van de daken schreeuwen en heerlijk wegdromen, maar ik durf gewoonweg niet :n .
Ik ga pas gerust zijn als ik de kleine op mijn buik heb liggen...

Ik wens je alvast heel veel sterkte, moed om terug te proberen en vooral er blijven in geloven, hoe uitzichtloos het ook lijkt ! Ik heb het meegemaakt van de andere kant ook, en kijk, 3 miskramen waaronder de laatste zelfs nog in februari. En toch de vechtlust terug gekregen om er nog eens voor te gaan, en wat ben ik blij dat ik niet opgegeven heb <3 .

Sterkte !! :*

Carpe diem

NatasjavE

Re: Miskraam/missed abortion en psychische nasleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:02

Ik heb net nog even goed je bericht gelezen. Besef nu dat het bij mij toch niet vergelijkbaar was.
Aan mijn verhaal heb je dus niet zo veel.

Wil ik je wel nog heel veel sterkte wensen TS.(en de andere dames in dit topic uiteraard)
Het is gewoon heel verdrietig allemaal.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:06

Heel veel sterkte. Je mag hier echt heel verdrietig om zijn.

Maar je moet ook weten dat het heel heel vaak gebeurt en dat het niets zegt over de volgende zwangerschappen. Ik ken echt meerdere mensen om mij heen die miskramen hebben gehad en uiteindelijk gezonde kinderen hebben gekregen. Dus probeer je daar niet druk om te maken.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 14:23

@omany wat een rottijd moet dat geweest zijn, 3 miskramen achter elkaar... maar wat super dat je nu wel een goede zwangerschap hebt! Bedankt voor het delen van je verhaal :) en hoop dat je kan genieten van je zwangerschap nu!

@Natasja dankje :)

@DiantaM hopelijk lukt het me snel dat in te zien :) thanks!

[o]

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:30

Niet helemaal hetzelfde...
maar wij hebben onze tweeling 6 weken geleden verloren bij een zwangerschap van 27 weken.
Pure pech, geen medische oorzaak bij mezelf of mijn man.
Mentaal is het een zware klap en ik herken de onzekerheid naar de toekomst toe. Dat was toch 1 van mijn grootste zorgen dat we problemen zouden hebben in de toekomst of dat we nooit kinderen zouden kunnen krijgen.
Nu de autopsie iets anders heeft uitgewezen, kan ik het wel een plaats geven. We blijven positief kijken naar de toekomst.

Het komt allemaal veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Er wordt gewoon niet echt over gesproken omdat het te pijnlijk is.

Het is een schrale troost maar je bent zeker niet alleen :(:)

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:46

Hier tijdens mijn eerste zwangerschap een miskraam op 7,5 week. Geen ‘reden’ gevonden destijds. Daarna 2 prima zwangerschappen achter elkaar. Moet wel zeggen dat ik, toen ik voor de tweede keer zwanger was, in het begin ook wel erg bang was dat het weer mis zou gaan, maar gelukkig is alles goed gegaan. Was in het begin wel erg verdrietig, maar heb er verder eigenlijk weinig last van gehad, en tegenwoordig gelukkig helemaal niet meer.
Ik wens je heel veel sterkte TS en ik gun je snel een mooie zwangerschap <3

Nathe: jeetje wat ontzettend heftig! Heel erg veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd.

[o]

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:53

Hier een moeder gezegend van 2 prachtige kids, 14 en bijna 3 jaar, beide zwangerschappen waren makkelijk, snel zwanger en probleemloos.
In begin 2018 begonnen voor nummer 3, dat jaar ben ik 4x zwanger geweest, waarbij 3x een miskraam en 1x een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Alle keren rond de 6,5 weken, dus redelijk vroeg.
Inmiddels al tijdje terug aan de pil, ik durf het momenteel gewoon even niet meer aan. De psychische klap is inderdaad behoorlijk.....

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:56

Nathe wat ontzettend heftig, met 21 weken is voor mijn gevoel veel heftiger dan een miskraam met 13 weken, heel veel sterkte met het verwerken van dit enorme verlies.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:56

Hier na 2 gezonde meiden ook een miskraam. Mijn voorgevoel zei het ook al. Ik heb daarna een gezonde zoon gekregen en nu geheel onverwachts zwanger van een tweeling!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:13

Hoi hoi.

Wat een pittige situatie TS.

Ik heb iets soortgelijks mee gemaakt in 2012.
Ik had toen al een zoontje van 1,5 we gingen als gezin naar de 12 weken echo waar bleek dat ons kindje al 3 weken overleden was. 2 dagen daarna heb ik een curretage gehad. Ik had gelukkig al een klein mannetje rond lopen. En na de controle echo (of alles in de baarmoeder goed was) ben ik niet meer ongesteld geweest omdat ik meteen zwanger was. Die zomer is onze tweede zoon geboren. En daarna hebben we nog een meisje gekregen en ik ben 38 weken zwanger van ons 4e (eigenlijk 5e kindje).

Ik vond het eerste jaar wel pittig na de miskraam. Maar ik had direct wat moois om naar uit te kijken. Ben sinds de miskraam wel erg bang dat het mis gaat. Ook nu nog... Ik kom overal verhalen en filmpjes tegen van stil geboren kinderen... Alsof internet me probeert te pesten. Probeer er positief in te blijven staan. Moet zeggen dat we niet heel vaak meer stilstaan bij ons verloren kindje. De kinderen weten wel dat er nog een kindje in mijn buik heeft geleefd.

Mijn gevoel zei bij mijn tweede zwangerschap ook dat ik het kindje nooit zou zien of vast zou houden heb dat ook tegen mijn man en ouders gezegd die wuifde het weg. Maar uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben.

Bijzonder vind ik zelf dat ik 4x meteen zwanger was. Ik hoef mijn man maar aan te kijken en ik ben zwanger.
We hebben er 1x 6 maanden over gedaan. Vond dat vreselijk lang (wat natuurlijk helemaal niet zo is) en die zwangerschap is uitgelopen op een miskraam.

<3 <3 <3 <3

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 18:43

nathe schreef:
Niet helemaal hetzelfde...
maar wij hebben onze tweeling 6 weken geleden verloren bij een zwangerschap van 27 weken.
Pure pech, geen medische oorzaak bij mezelf of mijn man.
Mentaal is het een zware klap en ik herken de onzekerheid naar de toekomst toe. Dat was toch 1 van mijn grootste zorgen dat we problemen zouden hebben in de toekomst of dat we nooit kinderen zouden kunnen krijgen.
Nu de autopsie iets anders heeft uitgewezen, kan ik het wel een plaats geven. We blijven positief kijken naar de toekomst.

Het komt allemaal veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Er wordt gewoon niet echt over gesproken omdat het te pijnlijk is.

Het is een schrale troost maar je bent zeker niet alleen :(:)

Jeetje wat kan het leven toch hard zijn. Weet niet zo goed wat ik moet zeggen, behalve dat ik het echt verschrikkelijk vind voor jullie ;(

Ik vind het echt super knap dat je er zo positief in kan staan. Heel veel sterkte met dit verlies! :(:)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:00

Wat een heftige verhalen allemaal meiden :(:)

Hier een beetje dezelfde situatie, al heeft het bij ons 3 jaar & medische hulp gekost om zwanger te worden. Vorige maand op de 1e echo bleek het foute boel te zijn, ik ben echt even compleet ingestort toen. Na een week geprobeert met medicatie de miskraam op te wekken, helaas heeft dat niets gedaan. Wij hebben ervoor gekozen om niet te curetteren vanwege de risico's, maar om nog af te wachten. Afgelopen vrijdag de miskraam gehad, dus blij dat dat in ieder geval geweest is en nu de controles even afwachten of het echt helemaal schoon is.

Ik herken je angst dat dit misschien je enige kans was op een kindje. Al vind ik het toch ook wel een troost dat ik zwanger kan worden, het voelt toch alsof we 1 ronde verder zijn gekomen in deze loterij. En jij was best snel zwanger dus grote kans dat het je gewoon nog een keer gaat lukken +:)+ maar geef jezelf ook de ruimte om er verdriet om te hebben.. het is niet niks allemaal en daar mag je best even van slag van zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:43

Duc_je schreef:
Hier ook een miskraam gehad voor de geboorte van mijn zoontje. Ik dacht 8 weken te zijn maar het vruchtje was rond 6 weken gestopt en al "opgelost" toen ik de echo kreeg. Het was een lege vruchtzak die ik zag op de echo. Ik zal die zwarte lege ruimte niet meer vergeten. Mijn hele lichaam dacht nog zwanger te zijn. Ik voelde mij enorm door mijn lijf in de steek gelaten. Ik was intens verdrietig. Ik kreeg de echo 3 dagen eerder dan gepland omdat ik donker bruine afscheiding had. Er werd nog gezegd het zal wel niks zijn want dat is oud bloed. Maar het was dus mis. Het begon op de laatste dag van mijn vakantie, op de luchthaven. Ik was ook bang dat het daarna niet meer zou lukken, mede door m'n leeftijd (begin dertig). De miskraam is natuurlijk verlopen zonder ingreep. Het duurde lang voordat de hcg uit mijn bloed was (weet ik dmv testen), zeker 3 weken en toen werd ik ongesteld zonder eisprong gehad te hebben. Het gebeurde half september en op 30 dec had ik weer een hele hele vroege positieve test. Begin september, bijna een jaar na de mk, werd mijn gezonde zoon geboren. Helaas dmv een keizersnede, wat ook niet was waar ik op hoopte. Maar hij is er en ik ben dolgelukkig met hem.

Wanhoop niet. En laat ruimte voor al je verdriet. Want het is toch in je hoofd al een kindje dat je kwijt bent geraakt.
Sterkte!

Wat proudmama schrijft snap ik en ben het er wel mee eens, dat het liever zo vrieg mis gaat dan dat het kindje niet gezond geboren wordt. Maar dat betekent niet dat je niet verdrietig mag zijn. En soms lijkt het daar dan wel op. Dat je maar "blij" moet zijn dat het vroeg misgaat. Ik vond dat best moeilijk als mensen zo reageren.

Hé Ducje, fijn je nog eens tegen te komen en dat het nu zo goed gaat! Wij zaten destijds in hetzelfde HK-topic en rond dezelfde periode dezelfde miserie meegemaakt.

TS, veel sterkte met je verlies. Ik heb dus ook een vroege miskraam gehad. Ik was uiteraard dolblij toen ik die zwangerschapsstreep zag staan. Afspraak voor echo gemaakt met 8 weken. Al begonnen met kinderopvang te zoeken (hier in België moet je daar heel snel bij zijn). En je weet wel, zo van die slechte dingen die gebeuren bij andere mensen, niet bij jezelf. Dat overkomt je niet.

Het begon rond week 6 met wat bruinverlies. Niet erg hé, kan gebeuren. Het werd meer. Enkele dagen werd het rozig en zat ik 's nachts op wc te kermen van de pijn en op mijn werk wist ik me geen houding geven. En ik die dacht, bandenpijn zeker? }:0 . Komop hé meid, als je hier al over gaat jammeren gaat het nog een zware zwangerschap worden. Ik dacht echt dat ik gewoon kleinzerig was en iedereen het meemaakte. Totdat ik plots echt begon te vloeien, toen had ik maar een heel klein hartje.
Ik mocht eerder komen en het enige wat ze nog zagen was een leeg vruchtzakje. Dan word je even met je voeten op de grond gezet. Wat je nooit zou overkomen, overkomt je toch. En dan de angst die je overvalt, wat als dit een teken is? Wat als dit de eerste van velen gaat worden? Want inderaad, heel leuk dat je zwanger kan worden, maar zwanger blijven is toch waar je naar streeft. Ik was toen ook zo boos en teleurgesteld op..ja op wie eigenlijk? Ik dacht alleen maar, ik rook niet, ik drink niet, ik leef vrij gezond...waarom overkomt mij dat nu? Totaal irrationeel maar op zo'n momenten denk je niet meer rationeel.

Gelukkig is het bij mij op natuurlijke wijze hersteld. Een week of 7/8 later had ik voor het eerst weer menstruatie. En toen opnieuw geprobeerd en...direct zwanger. En die is gebleven. Ik denk dat dit mij psychisch gelukkig heel hard heeft geholpen. De periode vond ik ook heel stresserend. Omdat mensen, hoe goedbedoeld ook, mij gingen troosten met zaken als "direct na je miskraam ben je echt supervruchtbaar dus grote kans dat het nu wel lukt!" . Ja, heel fijn dat dat zo zou zijn, maar ik voelde bij mezelf ook een verwachtingspatroon dat ik nu wel moèst zwanger worden en ik was heel bang voor de gigantische teleurstelling als de streep wit zou blijven. Gelukkig is dat niet gebeurd. Alleen de eerste 12 weken vond ik een hel, omdat ik nu bewust was dat het mij ook kon overkomen. Iedere keer naar de wc en bang zijn iets te zien bij het afvegen.

Wat er bij jou gaat gebeuren kan niemand zeggen. Of je nu de volgende poging toch zwanger bent of pas over een jaar. Maar weet alleen dat bij jou de hoop zeker nog niet verspeeld is, er is nog niets dat wijst op ernstige problemen dus probeer op dit moment jezelf nog steeds te zien als een normale vruchtbare vrouw die gewoon pech had. Ik hoop dat je spoedig een mooie test in hadden mag hebben :* .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:03

Ik kan hier niet over meepraten, maar wat heftig! Ik wil jou en je man veel sterkte wensen. :(:)

Zertab
JupilotxDublin | Ruin | 1,67m | Bruin | RIP 17-4-19
[IM] Dag lief vriendje...

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:12

Bijzonder om te lezen hoevaak het voor komt. Mooi ook dat er tegenwoordig meer over gesproken wordt.

Ook hier herkenbaar. Vorig jaar zomer met 9 weken een echo en bleek het hartje met 7 weken gestopt te zijn. Gelukkig deed de medicatie hier wel z’n werk, maar het blijft rot en de angst dat het de volgende keer misgaat blijft gewoon heel groot.

Voor ons was het de 2e zwangerschap, maar ook bij de eerste ging het niet zoals je vooraf bedenkt (dochter heeft syndroom van Down en een hartafwijking). Bij de missed abortion erna vraag je je toch wel af of het ‘ooit wel goed kan gaan’.

Inmiddels ruim 39 weken zwanger van onze 2e (en dus 3e zwangerschap)..