50-plussers te paard ...

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:10

Leeslenzen geprobeerd, zie ik in de verte de boel wazig :( . Superjammer, het leek me een gouden uitkomst.

Hoe is het met de domme eikenprocessierupsen bij jullie? Hier nog niet gezien gelukkig, maar ik lees regelrechte horror daarover. En dan die griezels van de hertenluis ;(

Ibbel

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:24

Ik heb eiken achter in de wei staan, daar zitten gelukkig geen rupsen in. Ben ze verder ook nog niet tegengekomen. Wel rond iedere boom zo ongeveer een lintje, maar ik heb het vage vermoeden dat de gemeente dat gewoon maar rond iedere eik heeft geknupt, zo van, dan hebben wij gewaarschuwd en kunnen ze ons de schuld niet geven :D .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:54

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:
Hier vooral druk met huis kittenproof te maken

Good luck }>
Wij hebben twee van die terroristen in huis. NIETS is veilig :')

Ik heb er al drie rondlopen in de volwassen variant, ben wel wat gewend inmiddels. Kwam er net weer eentje met een jong muisje naar binnen rennen. Wilde ze mee naar boven nemen. Neeehhh uhhh! NIET naar boven jij!

Ik heb bril voor ver af, te paard niet op maar in de auto wel anders kan ik de borden niet lezen...

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:00

Hier al eeuwen brildragend.
Ooit lenzen geprobeerd maar ivm oogvorm moest ik harde lenzen: inderdaad gëén succes. Voortdurend stofjes ed achter de lenzen. Was het zó zat! Dus bril gekocht en dat was echt direct goed.

Bij de paarden nooit problemen ( laat ik het afkloppen). Dus mogelijk heb ik minder lompe paarden

Wél is me ooit tijdens een verblijf op Texel, met storm op het strand mijn bril van mijn neus afgewaaid. Rechtstreeks de zee in en nooit meer terug gezien :=

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:26

Ach, mijn paard heeft een keer een zwaai met z'n manen gegeven en precies een lens uit m'n oog gezwiept. Dat kan ook :))

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:59

Hier lenzen tot aan mijn eerste zwangerschap. Daarna kon ik er niet meer tegen en sindsdien verzamel ik brilletjes. Heb er nu 3. Twee zondagse en eentje voor tijdens werk en op stal. Je raad het al, die zondagse heb ik niet vaak op _O-

Vanochtend weer een heerlijke rit gemaakt samen met zijn Haflingervriendje. Hij schrok zich een hoedje van een plotselinge blaffende hond achter een hekje. Hij sprong warempel 1 pas opzij :=
En zojuist een rondje met manlief op het stalen ros. Dus ik zeg, genoeg actie voor vandaag.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:05

Stilletjes hier.
Nog een week en dan is het vakantie. We gaan niet weg deze zomer, we wonen hier zo mooi dat we vanaf hier tochtjes gaan maken.
Onze jongste zoon gaat voor zijn studie een paar maanden naar Curacao , misschien dat we hem gaan opzoeken maar dat is pas in oktober of november.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:33

Gisteren lekker weer les gereden want man was weg voor werk. Rustig aan gedaan, paard was al een week niet gereden en ik nog langer inactief, iets met drukte en werk enzo….. Hij staat gelukkig overdag lekker op de wei dus hij zit er verder niet mee :D Ik wel, voel al snel de spiertjes en buiten adem dus smokkel een beetje en las wat extra kleine pauzes in. Instructrice is gelukkig zeer meewerkend :D Beter kleine goede stukjes dan doorgaan tot het minder goed gaat. Daarna eindelijk ontspannen hoofd en heerlijk geslapen!

Hier vanaf mijn 4e een bril en vanaf 15e lenzen tot twee jaar geleden. Door mijn staaroperatie voor het eerst sinds 53 jaar helemaal niks! Moest wel kiezen, daarna OF een bril voor dichtbij Of een bril voor veraf omdat je ogen met de kunstlens niet kunnen aanpassen. Gekozen voor leesbril, dan kan ik zonder in het verkeer.
Voordeel van lenzen: makkelijk met cap, je kan zonnebril dragen, geen gewiebel. Voordeel van bril: minder last van stof. Nadeel: toen ik nog bril droeg en op buitenrit een keer viel lang naar mijn bril gezocht totdat iemand opmerkte dat die onder mijn cap geschoven was.... :D En tsja, met -9 en -11 kan je zonder bril ook moeilijk zoeken :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:36

Martie, vraagje, vanaf welke afstand kun jij scherp zien zonder (lees)bril? Manlief staat ook voor de keus.
Heb jij dus eigenlijk een soort van beeldscherm/leesbril voor binnen in huis zeg maar, of kun je echt vanaf 1-2 meter scherp zien zonder bril?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:49

Hier sinds een jaartje of 2 brillen met leesgedeelte. Moest er erg aan wennen,met paardrijden zag ik alles wazig als ik naar beneden keek. Moet trouwens ook voor me kijken en niet de hele tijd naar mijn prachtige paardje :D
Maar betrap me erop dat ik vaak voor heel dichtbij, zoals mobieltje of lezen, toch die bril afzet. En met werken zet ik hem ook af. Als ik pootjes van honden knip zit ik er graag dichtbij dus weg met die bril.
Hmmmm misschien kan ik wel helemaal zonder leesgedeelte....
Ver af zie ik alles wazig. Ik schat dat het na 30cm wazig word zonder leesgedeelte en met bril is het wazig tot die 30 cm. Of ik heb niet de goede :')

Ach ja. We worden een dagje ouder...

Maandag weer fijn les gehad en woensdag 2,5 uur het bos in geweest. Over bruggetjes en door poortjes. We worden stoer.
Vandaag maar eens wat serieus bakwerk doen. De bak word al gratis beregend vandaag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:54

Ik heb ook een variofocus en eigenlijk gebruik ik die niet voor lezen. Heb daarnaast een beeldschermbril en die is wel heel fijn om te lezen en uiteraard voor achter de computer. Daar is het verloop gewoon veel geleidelijker. Maar daar zie ik dus tot een meter of 2 scherp mee, en in de verte is dat gewoon niet goed scherp. Mijn andere bril is prima voor in de verte en ik heb niet echt last van het variodeel, dat dan ook weer niet. Ik gebruik hem alleen niet om te lezen, dan zet ik die bril idd ook gewoon af. Vooral bij op m'n mobieltje kijken.
In de auto is het wel heel handig dat ik alle metertjes scherp zie, dat dan weer wel.

Het links/rechts verschil is in mijn bril ook vrij groot, heb links -7,25 en rechts -5, dat is moeilijk te corrigeren omdat het beeld van mijn slechte oog kleiner is dan van mijn goede oog. Veraf valt dat weg, dichtbij is dat hinderlijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:08

Hier ook drie opties:
- bril af voor lezen
- beeldschermbril voor computerwerk
- gewone bril voor de rest

Lang harde lenzen gehad maar paar jaar geleden kreeg ik daar steeds meer last van. Daarom overgestapt op bril, makkelijker ook als ik iets moest lezen. Hebben jullie ook de dressuurproeven in 50+ versie? Mijn instructrice heeft zich rot gelachen dat ik de proeven in grote letters had geprint :+

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:08

Ibbel schreef:
Martie, vraagje, vanaf welke afstand kun jij scherp zien zonder (lees)bril? Manlief staat ook voor de keus.
Heb jij dus eigenlijk een soort van beeldscherm/leesbril voor binnen in huis zeg maar, of kun je echt vanaf 1-2 meter scherp zien zonder bril?

Ik heb inderdaad een leesbril met aanpassing voor de computer. Zonder de bril is de afstand voor scherp lezen ook afhankelijk van het soort licht en het lettertype. Bij helder daglicht en normale, niet te kleine letters kan ik best vaak ook zonder bril, als ik het wat verder weg houdt wordt dat ook steeds beter (vanaf ca. 50 cm. merk ik verschil). Soms zet ik mijn bril ook op met bv. dingen schillen/snijden. Verder kan ik alles prima zien. Echt een verademing!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:09

Rex_Rolfo schreef:
Hier ook drie opties:
Hebben jullie ook de dressuurproeven in 50+ versie? Mijn instructrice heeft zich rot gelachen dat ik de proeven in grote letters had geprint :+

Ha, dat doe ik ook wel eens als ik moet voorlezen, bv. letters op 16 :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:21

Haha Rex en Martie, zijn de letters in de ring dan ook extra groot?
Wat is er nu anders aan die 50+proeven?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 10:49

Hier ook iemand met bijziendheid ... kan waarschijnlijk niet anders met twee ouders die ook bijziend waren.
Bij mij is het pas aan het licht gekomen toen ik begon te werken, op mijn 20ste. Dat was echt vanaf dag 1 duidelijk. Ik neem aan door het kunstlicht, want mijn eerste werkplek was in een zaal zonder buitenlicht.
Toch nog even geprobeerd om zonder bril door het leven te kunnen :D En dan uiteindelijk, toen duidelijk werd dat het zonder bril geen doen meer was, gekozen voor lenzen, op mijn 26ste.
Zachte lenzen. Tot op heden draag ik er nog steeds. Ik weet dat het mogelijk is dat je er plots, van de ene dag op de andere, niet meer tegen kan. Hoop dat dit nog lang mag duren, want constant een bril op mijn neus lijkt me geen prettig vooruitzicht.

Ondertussen zit ik wel op een lenssterkte die maakt dat ik dichtbij niet meer zo goed zie (-4 en -4,25), dus moet ik, als er niet voldoende natuurlijk licht is, een leesbril bijnemen (+1). Wel probeer ik dat zo min mogelijk te doen, want als ik die leesbril afzet, voel ik dat mijn ogen moeite hebben om zich te 'herstellen'.

Met die 50+proeven, denk ik dat Rex_Rolfo enkel doelt op die grote letters.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:04

Martie schreef:
Ik heb inderdaad een leesbril met aanpassing voor de computer. Zonder de bril is de afstand voor scherp lezen ook afhankelijk van het soort licht en het lettertype. Bij helder daglicht en normale, niet te kleine letters kan ik best vaak ook zonder bril, als ik het wat verder weg houdt wordt dat ook steeds beter (vanaf ca. 50 cm. merk ik verschil). Soms zet ik mijn bril ook op met bv. dingen schillen/snijden. Verder kan ik alles prima zien. Echt een verademing!

Dat klinkt positief!
Het is echt wel lastig te besluiten wat je doet als je geen idee hebt hoe kijken-zonder-accomoderen werkt. Dankjewel voor je antwoord!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:12

Ik zag er ook tegenop, Ibbel maar ik ben blij met mijn beslissing. Natuurlijk was het verhelpen van de staar de reden van de operatie maar dat de bijziendheid meteen werd opgelost was wel een zeer prettige bijkomstigheid! Het kijken zonder accommoderen valt in de praktijk erg mee. Ja, ik moet mijn bril pakken voor dichtbij maar met mijn lenzen had ik de laatste tijd toch al een leesbril nodig omdat mijn ogen door de leeftijd begonnen te veranderen. Dat maakt dus weinig verschil.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:14

Eh, ik denk dat de 50+-proeven betekenen dat je de tekst van de proef groot moet printen anders is het bril op om te lezen en bril af om naar de combinatie te kijken… Tenminste, zo werkt het bij mij :o
De bordjes kan ik gelukkig nog wel lezen! Die staan ook verder weg dus geen leesbril voor nodig :P

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:18

Wat herkenbaar! Ik print de proeven ook in groot lettertype!
Heb nu mijn eerste (varifocale)lenzen op proef. De sterkte is nog niet optimaal. Kan alleen met "lange armen" lezen en veraf is nog wazig, maar verder vind ik het nu al erg prettig.
Ik zette dus ook steeds mijn bril af, maar was hem dan dus ook steeds kwijt, heel irritant.

Mijn paardje wordt nog steeds met de week braver, volgens mij zijn er heel veel kwartjes aan het vallen.
Zo fijn! Nog 1 week werken en dan lekker vakantie, ben er echt aan toe. Start in de ochtend een beetje als een zombie op, duurt dan echt een uurtje voordat ik weer helemaal normaal (voor zover dat kan haha) functioneer. Voel me in de ochtend altijd het oudst...

Pluk de dag!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:32

Martie schreef:
Eh, ik denk dat de 50+-proeven betekenen dat je de tekst van de proef groot moet printen anders is het bril op om te lezen en bril af om naar de combinatie te kijken… Tenminste, zo werkt het bij mij :o
De bordjes kan ik gelukkig nog wel lezen! Die staan ook verder weg dus geen leesbril voor nodig :P

Ja mijn kwartje viel tegelijk met het drukken op de verzendknop hahahaha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:53

Hier bril af met lezen. Zou voor varifocus moeten gaan/maar als ik hier zo lees, heeft dat niet heel veel zin?

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:08

Variofocus is prima, maar met heel slechte ogen is mijn ervaring dat dan de overgang best groot is.
Dan ga je op een oppervlak van een paar vierkante cm van bv -8 naar +2. Ik vind dat te weinig 'beeldruimte' voor ver weg. Manlief zweert er echter bij. Ik heb wel een variofocus beeldschermbril, die loopt dus van zeg maar gemiddeld -4 naar +2 ipv gemiddeld -6 naar +2 en dat kan ik wel hebben. En ik ben daar dus heel erg blij mee, vind het héérlijk.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:44

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:54

Waarom zou ik nou toch reclame van een opticien onder dit topic krijgen?? _O- :$ ~~}>
Eigenlijk zou ik wat vaker een bril op moeten zetten, maar ik heb zo'n hekel aan die dingen. Heb een leesbril en een vertebril, beide met maar lage sterkte, maar wel een cilinder.

Ach joh, Martie, jij hebt die les in ieder geval gereden, ik ben woensdag met de les niet eens op mijn paard gestapt :roll: daarna wel gereden op mijn "bijrijdpaard", dat was een nuttige les om even gevoel te krijgen hoe haar scheefheid in elkaar zit, want die rij ik eigenlijk alleen maar buiten.
Bij jullie ook zo lekker veel regen gevallen? Morgen maar eens lekker in de bak aan de slag en genieten van "geen stof" *\o/* *\o/*

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!