[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:30

Ik was pas bij Epplejeck en ik begreep van een verkoopster dat ze Derfen niet meer verkopen omdat er bepaalde stoffen inzitten die niet meer mogen. Dan ben ik wel benieuwd of het wel in de handel blijft, want bij mijn paard helpt het goed.

Odette&Fenna

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:57

Nala schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Hey Nala, ik zie dat je een Merens hebt, een hele leuke! heb ik ook en die van mij had, toen ik haar kocht, 6 jaar geleden, ook heel veel jeuk, het is nu zo goed als weg.

Ze krijgt sinds april cbd druppels en volgens mij helpt dit heel goed bij haar, verder krijgt ze magnesium, mag max 5 uur op de wei, verder alleen hooi en stro, een handje dieetmix en ze staat altijd buiten, kan naar binnen als ze wil en doet dit ook als er veel vliegen zijn.
De eerste jaren van alles geprobeerd en alles hielp wel wat dus het is langzaamaan minder geworden.
Ik maak ook zelf een spray waar de vliegen niet van houden, dit helpt ook zeker wel.
En als er veel vliegen zijn doe ik een vliegendeken op, alles is nog heel dit jaar, dus ik weet bijna zeker dat de cbd in combinatie met de spray wel helpt.
Succes en er is een topic over de Merens,misschien ook eens leuk om daar te kijken?.
[HK] Wie heeft er een merens?!
En bij de meeste dekens is de hals veel te klein bij die van mij, alleen de Fidimax en de Grand National van de welkoop hebben een hals die dicht kan bij haar, ook een megahals heeft ze <3 net als die van joiu.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:16

dit is die van mij,dit jaar nog geen vliegenuitrijdeken nodig gehad 8-) , deze is van vorig jaar, toen kon ik niet zonder uitrijdeken rijden

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:33

assebassie schreef:
Nala schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Hey Nala, ik zie dat je een Merens hebt, een hele leuke! heb ik ook en die van mij had, toen ik haar kocht, 6 jaar geleden, ook heel veel jeuk, het is nu zo goed als weg.

Ze krijgt sinds april cbd druppels en volgens mij helpt dit heel goed bij haar, verder krijgt ze magnesium, mag max 5 uur op de wei, verder alleen hooi en stro, een handje dieetmix en ze staat altijd buiten, kan naar binnen als ze wil en doet dit ook als er veel vliegen zijn.
De eerste jaren van alles geprobeerd en alles hielp wel wat dus het is langzaamaan minder geworden.
Ik maak ook zelf een spray waar de vliegen niet van houden, dit helpt ook zeker wel.
En als er veel vliegen zijn doe ik een vliegendeken op, alles is nog heel dit jaar, dus ik weet bijna zeker dat de cbd in combinatie met de spray wel helpt.
Succes en er is een topic over de Merens,misschien ook eens leuk om daar te kijken?.
[HK] Wie heeft er een merens?!
En bij de meeste dekens is de hals veel te klein bij die van mij, alleen de Fidimax en de Grand National van de welkoop hebben een hals die dicht kan bij haar, ook een megahals heeft ze <3 net als die van joiu.

Hey hey, wat leuk! En bedankt voor de overvloed aan tips. Ik ga zeker eens kijken bij dat topic!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

car0linee

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:19

Heeft hier ook iemand ervaring met de Snuggyhood? Zijn dat fijne dekens icm uierbeschermer?

Eczeem van mijn merrie gaat supergoed. Staat nu op glucobalance en lifeforce elite. En smeer alleen als ze laag zien dat ze jeuk heeft met derven lotion en zalf van derfen. Ze staat ook gewoon onder een normale vliegendeken.
Maar ze staat nu snachts op stal en dat doet voor haar wonderen.
Vanaf aankomend jaar is dit waarschijnlijk niet meer mogelijk dus wil haar dan weer goed ingepakt hebben.
(En krijgt ze dan wel weer meer last van jeuk, dan verhuizen we aar een plekje waar ze wel weer snachts op stal kan).
Dus ben alvast aan het oriënteren :)

Suzy ♥ Just another part of me ♥

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:19

Gaat Suus verhuizen?

Hier helpt derfen en vliegenspray rond de uier tot nu toe genoeg. Wil ook liever geen uierbeschermer gezien die volgend jaar ook niet om kan :o

Momenteel onder de vliegendeken met kap, jeuk 0,0. Ik heb heel veel gehad aan de tips hier, en denk dat mijne idd leverproblemen heeft/had en geen sme.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:27

Ootie schreef:
Ik was pas bij Epplejeck en ik begreep van een verkoopster dat ze Derfen niet meer verkopen omdat er bepaalde stoffen inzitten die niet meer mogen. Dan ben ik wel benieuwd of het wel in de handel blijft, want bij mijn paard helpt het goed.

Ik heb contact opgenomen met Epplejeck, omdat ik Derfen sinds vorige zomer gebruik voor mijn paard en zij daardoor zonder klachten en zonder deken kan staan. Dus zou het heel vervelend zijn als er stoffen in zouden zitten die niet meer zouden mogen.

Epplejeck heeft mij verteld dat dit niet het geval is. Met het product is niks mis. Het zijn allemaal natuurlijke bestandsmiddelen. Quote: "Er is niks mis met het product zelf, het ging erom dat de verpakking/ het etiket in het Frans is en dat blijkt niet toegestaan te zijn".

Gelukkig dus maar! Ik schrok al eventjes haha.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:49

Hierbij het 'recept' :+ van mijn zelf verzonnen spray, de zeeuwse vliegen en muggen houden er absoluut niet van, maar misschien zijn dat watjes? of er gewend aan de frisse zeelucht O:)

Men neme een bos tijm, een bos citroenmelisse en een bos lavendel.
In stukken knippen en in een pan doen.
Kokend water erop.
Afgedekt laten afkoelen, dit duurt lang! zeker 6 tot 8 uur, je hebt dan een soort koude 'thee' , (urinekleur :)) )
Door een zeef in een kan gieten.
In flessen met spuitkop doen.
En klaar voor gebruik :D .

Ik maak elke week ongeveer 2 liter en spuit het op de paarden als het nodig is, dwz als er veel vliegen zijn, kan soms wel 4x op een dag zijn, ook over de vliegendekens en als ik ga rijden.
Is een soort paardendeodorant want ze ruiken er heel erg naar en hebben daarna echt minder last van vliegen, dus ik ben er tevreden over.
En mijn paarden vinden het volgens mij zelfs wel lekker, je ruikt het door de hele schuur :))
Ik ben erg benieuwd of het bij jullie ook helpt.
Je kan het ook sterker maken, dan meer kruiden erin en minder water.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:30

Celine_Famke schreef:
Ootie schreef:

Ik heb contact opgenomen met Epplejeck, omdat ik Derfen sinds vorige zomer gebruik voor mijn paard en zij daardoor zonder klachten en zonder deken kan staan. Dus zou het heel vervelend zijn als er stoffen in zouden zitten die niet meer zouden mogen.

Epplejeck heeft mij verteld dat dit niet het geval is. Met het product is niks mis. Het zijn allemaal natuurlijke bestandsmiddelen. Quote: "Er is niks mis met het product zelf, het ging erom dat de verpakking/ het etiket in het Frans is en dat blijkt niet toegestaan te zijn".

Gelukkig dus maar! Ik schrok al eventjes haha.

Ah, kijk, dat is mooi. Maar zal dat dan niet gelden voor andere winkels?

Odette&Fenna

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:54

vast wel :j

heb vanmorgen appie zonder deken gezet.
dacht dat het rotweer zou worden met veel regen...
valt het dus erg mee. -O-

heb echt geen tijd om terug naar stal..
en helaas geen stalgenoteh die de delen er op kunnen doen
hopelijk gaat meneer flink in de modder liggen rollen en zo wat bescherming tegen de vliegen.
en morgenvroeg maar hopen dat zijn manen er nog aan zitten :=

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:13

assebassie schreef:
Hierbij het 'recept' :+ van mijn zelf verzonnen spray, de zeeuwse vliegen en muggen houden er absoluut niet van, maar misschien zijn dat watjes? of er gewend aan de frisse zeelucht O:)

Men neme een bos tijm, een bos citroenmelisse en een bos lavendel.
In stukken knippen en in een pan doen.
Kokend water erop.
Afgedekt laten afkoelen, dit duurt lang! zeker 6 tot 8 uur, je hebt dan een soort koude 'thee' , (urinekleur :)) )
Door een zeef in een kan gieten.
In flessen met spuitkop doen.
En klaar voor gebruik :D .

Ik maak elke week ongeveer 2 liter en spuit het op de paarden als het nodig is, dwz als er veel vliegen zijn, kan soms wel 4x op een dag zijn, ook over de vliegendekens en als ik ga rijden.
Is een soort paardendeodorant want ze ruiken er heel erg naar en hebben daarna echt minder last van vliegen, dus ik ben er tevreden over.
En mijn paarden vinden het volgens mij zelfs wel lekker, je ruikt het door de hele schuur :))
Ik ben erg benieuwd of het bij jullie ook helpt.
Je kan het ook sterker maken, dan meer kruiden erin en minder water.

Ik gebruik het hier ook nog steeds en de spray ruikt heerlijk fris. Ik heb zelfs het idee dat het na een paar dagen in de sprayfles nog sterker maar wel lekker gaat ruiken? Heb jij dat ook Assiebassie ?

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:24

Caily schreef:
Gaat Suus verhuizen?

Hier helpt derfen en vliegenspray rond de uier tot nu toe genoeg. Wil ook liever geen uierbeschermer gezien die volgend jaar ook niet om kan :o

Momenteel onder de vliegendeken met kap, jeuk 0,0. Ik heb heel veel gehad aan de tips hier, en denk dat mijne idd leverproblemen heeft/had en geen sme.

Is hopelijk niet nodig als de jeuk goed blijft gaan. Maar hier op stal bieden ze snachts binnen staan niet meer aan. Dus kijken hoe dat dan gaat. En anders wel op zoek naar een plekje waar ze of zonder gras staand, of naar binnen kan.

Ah, met baby inderdaad niet handig! Spannend!

Maar ben blij met derfen. Fantastisch spul.
En de vliegenspray van equi protecta. Stinkt verschrikkelijk naar knoflook en eucalyptus. Maar merrie staat als enige zonder vliegen in de wei :))

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:02

Ja, nou je 't zegt Henny, als ik nieuwe heb, denk ik hé ruikt het minder, en na een poosje gaat het sterker ruiken ja. Raar fenomeen :+ . Kan ik even niet verklaren maar is best zo.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:04

Hoe vaak in de week doen jullie derfen op?
Er staat namelijk tot de klachten weer terugkomen, maar dat is hier binnen 1 dag alweer :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 19:43

1 of 2x per week. Vaker mag toch niet? Of heb ik verkeerd gelezen?

Nog maar even snel Derfen ingeslagen bij Agradi. Voor het helemaal nergens meer te krijgen is.

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:14

Ik doe het zo'n 2 a 3x per week. Meestal om de 2 dagen. Je moet het niet preventief gebruiken. En elke dag raden ze geloof ik af. Is om de dag niet een optie voor jou?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:03

Ik startte met Derfen geloof ik elke dag en dat bouw ik dan af naar meestal 2x in de week en nu incidenteel.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:38

Ik begon inderdaad ook eventjes elke dag, daarna afgebouwd tot zo vaak als het nodig is. Ik smeer pas als ik duidelijk zie dat de plekjes op haar hoofd/oren/buik weer terugkomen. Dan neem ik direct alle beginnende plekjes weer mee. En dan trekt alles weer mooi weg en wordt het weer mooi rustig. En dat houdt dan voor een paar dagen aan, waarna de eerste plekjes weer zichtbaar worden en ik dus weer ga smeren.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:37

Ik doe het nu om de 2 dagen. Maar op de verpakking staar: herhalen wanneer de klachten zich opnieuw voordoen.
Dat is bij mij dus nu al binnen een dag -O-

Max van stal Lingehorst

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:53

Ik ben helemaal gestopt met smeren. Had het idee dat het alleen maar erger werd. Dus met tea tree gewassen en nu gaat het eigenlijk veel beter dan toen ik nog smeerde.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:55

Ik kan echt niet stoppen met smeren. Dan is het binnen de kortste keren weer terug en zit ze vol open wondjes en kale plekken. Als ik geregeld blijf smeren ziet ze er puntgaaf uit en heeft ze geen jeuk. En kan ze ook heerlijk zonder deken staan.

Toch bijzonder om te zien dat het per paard zo verschilt. Maar elke variant van ZE verschilt ook natuurlijk. Het is ook maar een verzamelnaam natuurlijk.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:02

Die van mij kan zich sowieso niet zo erg open schuren. Als ze wil kan ze aan het hek schuren, maar dat is er zo een met ronde buizen en zie ik haar eigenlijk nooit doen. We gaan nog zo’n flespaal in de paddock zetten zodat ze wat beter kunnen schuren. Maar zich niet open kunnen halen. Ben benieuwd hoeveel ze daar gebruik van maken. Ik kijk altijd of ze jeuk heeft door haar op de poetsplaats te zetten en te kijken hoe erg het is qua schuren. Dat was toen ik smeerde een stuk erger. Had het idee dat al het vette spul juist verstikkend werkte en broeierig werd onder de deken. Wat ook opvallend is, is dat ze dit jaar eigenlijk verbazingwekkend weinig last van jeuk bij de staart heeft.. en ik heb haar voor het eerst nu nog zonder vliegenkap..

Inderdaad, het is zo verschillend!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:16

Die van mij kan ook niet veel schuren, maar als ze echt willen doen ze het wel met hun eigen benen/hoeven. Maar ik heb haar eigenlijk nog nooit zien schuren. Ik denk meer dat de huid gewoon heel gevoelig is, droog wordt en irriteert. Door de zon en de vliegjes/mugjes. Maar onder de buik is het ook regelmatig. Zolang ik Derfen smeer blijft het goed gelukkig.

Ik weet niet of ik deze foto al eens eerder hier geplaatst heb.. Maar dit is het verschil bij mijn paard zonder Derfen en met Derfen:
Afbeelding

En de manen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 20-07-19 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:18

foutje - dubbelpost

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:07

Die van mij staat nu in een (door stalbaas)zelf gebouwde stal.. muur van bakstenen (schuurt ie lekker zn staart aan) en een stalen H balk (kan ie weer lekker zn manenkam aan schuren).

Heb vanavond mijn stalling opgezegd mede vanwege de grote hoeveelheid suikers die hij steeds binnen krijgt, waar ik niks over te zeggen heb.. ook nog een hoop andere dingen, maar dat heeft niets met zijn zomereczeem te maken := :+

Max van stal Lingehorst