Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Popstra

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:51

Mavantos ik doel op de post boven mij

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:56

Ik laat mijn paarden hengst omdat het nergens iets aan af doet. Ze hebben een geweldig leven met elkaar.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:58

Interessante discussie. Zouden jullie een hengst ook laten castreren als je hem aan huis kunt houden en dus zelf het management kunt regelen?

[ITP] Pony liefde
Diablo, River & Archie <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:00

lideli schreef:
Interessante discussie. Zouden jullie een hengst ook laten castreren als je hem aan huis kunt houden en dus zelf het management kunt regelen?

Nee dus, mijn hengsten hebben met elkaar een top leven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:09

mavantos schreef:
Popstra schreef:
Oh en het is zeker niet onnatuurlijk dat dit testosteron hem in de weg zit en hij gefrustreerd raakt omdat hij niet mag dekken?

Ho ho, ik heb een hengst en die is verre van gefrustreerd. Hij reageert echt nergens op en kan prima naast merries staan. Hij is het meest blije ei wat ik ooit heb gehad en nog makkelijker dan de gemiddelde ruin/merrie.

Ik ben het er mee eens dat je een hengst moet castreren als hij er last van heeft. Dat zou ik bij die van mij ook doen. Alleen hij kijkt echt nergens naar, brult ook nooit (ook niet op vreemd terrein). Moet ik dan een dure operatie laten uitvoeren met de nodige risico's? Als hij hengstengedrag gaat vertonen is hij volgende week nog gecastreerd, die afspraak is zo gemaakt...

Ik sluit me hier bij aan, ik heb alleen maar hengsten gehad, en géén één is ooit gefrustreerd geweest.

Ze stonden allemaal 24/7 buiten en er werd mee gewerkt. Ze konden ook zonder problemen mee op wedstrijd, of ergens aangebonden staan in de buurt van merries.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 09:24

lideli schreef:

Mijn hengst staat samen met nog een hengst. Mocht een van beide gefrustreerd , vervelend , neurotisch of wat dan ook word gaan de ballen er inderdaad af

Mavantos en kimd , stonden/staan ze ook alleen?

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:29

In een ideaalwereld zou inderdaad geen enkel paard alleen staan, helaas gaat dat echt niet altijd.

Ik heb een ruin die tot zijn 14e hengst is geweest en toen pas gecastreerd. Hij is nu 20.
Een hele tijd geprobeerd ‘m met andere paarden te zetten, ruinen, merries, hengsten, pony’s, echt alles geprobeerd en het gaat écht niet.
Toen hij vorig jaar er een hele gebroken kaak aan over hield was voor mij wel het moment om het niet meer te proberen.
Meneer staat nu apart, met dubbele hekken overal tussen en dat gaat wel goed. Hij ziet er zeker niet ongelukkig uit :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:36

Helaas op diverse plekken hengsten meegemaakt die dusdanig werden gehouden dat het gevaarlijk was. Apart, veel op stal, enkel in paddocks met hoge omranding, brullend naar ieder paard dat langs komt en gewoonweg niet te hanteren. Nooit begrepen wat de meerwaarde van hengst houden voor deze paarden was...

Gelukkig ook hengsten meegemaakt waar welzijn wel voorop staan en die als paard worden behandeld en niet als "hengst", en die dus wel gewoon makkelijk zijn in de hand.

Ik zou ten alle tijde kiezen voor castreren, tenzij ik de mogelijkheid zou hebben voor management waar een hengst daadwerkelijk paard kan zijn en 24/7 kan scharrelen en in kudde verband kan leven. Een hengst in het wild alleen is ten dode opgeschreven. Een oudere hengst die zijn kudde verliest zal ten alle tijden aansluiting zoeken bij andere bachelors.
Dat instinct zit er bij gedomesticeerde paarden ook gewoon nog in.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:39

Citaat:
Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken.

Welnee.
Een ruin is voor alle paarden een onvolledige hengst, iemand met weinig feromonen etc etc.
En idd: hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen - en als het zo uitkomt ook hengsten.

De oorzaak van dit gedrag is een volgende vraag.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:41

Kabayo schreef:
lideli schreef:

Mijn hengst staat samen met nog een hengst. Mocht een van beide gefrustreerd , vervelend , neurotisch of wat dan ook word gaan de ballen er inderdaad af

Mavantos en kimd , stonden/staan ze ook alleen?

Dat is bij mij ook hoor. Welzijn staat voor hengst zijn. Maar ze hebben hetzelfde leven als dat ze ruin zouden zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:48

En in landen als Spanje of Hongarije word ik vreemd aangekeken: ik rijd merries.

Daar rijdt iedereen op hengsten. Volledig man en doorgaans kuikentjes braaf.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:57

Mijn hengst staat al zo'n 20 jaar samen met 2 ruinen. Gaat prima is een rustige groep. Merries kunnen er natuurlijk niet bij maar wel binnen zichtafstand. Geeft wel even wat geluid en heren maar ze komen snel weer tot rust. Ze staan gelukkig aan huis dus ik kan het zelf regelen

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:59

Ik vind dat ook 10 keer niks.. Gelukkig toen voor die van mij een groot land met genoeg paarden van jong en oud kunnen vinden waar hij kon staan. Anders was het of geen hengst, of in de winter gelijk castreren en desnoods kort alleen.
Gelukkig in mei kunnen castreren en een mooie opvoeding gehad van de paarden. :))
Was (en is) ook piepbraaf. Maar aangezien ik geen fokplannen had en heb, zie ik weinig meerwaarde aan een paar extra ballen.. Verder mag een hengst niet overal staan. Een ruin is makkelijker op een stalling te zetten.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:12

We hebben vroeger ook wel hengsten jaren lang bij elkaar gehad. Maar op een gegeven moment begonnen ze toch flink te vechten en werd het onhoudbaar om ze bij elkaar te houden. Die zijn gecastreerd. Daarna waren er gelukkig geen problemen meer.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:12

Sociaal contact is super belangrijk maar niet altijd mogelijk.

Ik heb onze hengsten zo lang mogelijk geprobeerd een maatje te geven maar bij allemaal liep het op den duur fout.

Het waren goedkeurde dekhengsten van een ras dat helaas de status zeldzaam heeft. Castreren was nooit een optie.

In het begin liepen ze samen met een ruin totdat ze die echt begonnen te slopen. Dan heb ik het niet over wat ruig spelen of even rangorde bepalen. Ruin eruit en heb ik een Shetlander hengst erbij in gedaan, de weilanden doormidden door een hoge draad zodat de shet zichzelf kon redden onder de draad door.
In de eerste week heeft de shet soms bij de grote hengst in gelopen maar dat was dan ook vooral matten. Na een week is de shet nooit meer in t deel waar de paardenhengsten liepen geweest.

Ik heb ze altijd geprobeerd sociaal contact te bieden. Altijd liep het mis tegen die tijd dat ze aan t dekken kwamen. T eerste jaar ging nog, daarna niet meer.
De opfok deed ik ook zelf. De zomers 24/7 in hengsten groepen op het land. De winters overdag buiten in gemengde groepen hengst/ruin/ drachtige merries omdat paarden elkaar het beste opvoeden.

De enige hengst die tot aan zijn dood op 35 jarige leeftijd altijd samen liep met ruinen was de Shetlander maar die heeft nooit gedekt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:47

lideli schreef:

Ik heb mijn (sport) paarden aan huis en nee, ik wil absoluut geen hengst thuis. Ik wil een ontspannen kudde die ik ontspannen kan managen en ook uit handen kan geven als we op vakantie of op show zijn.
Daarbij staan ze hier dagelijks buiten op de wei en paddock met elkaar en naast elkaar. Merries en ruinen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:15

cobiie schreef:
Blijft mooi dat veel van de hengsten eerst 3 jaar in de opfok gelopen hebben in grote groepen en wanneer ze dan oud genoeg zijn om beleerd te worden kunnen ze abrupt bij geen enkel ander dier meer samen staan. :+

Een bachelor groep blijft niet bij elkaar, ze gaan zwerven en op zoek naar hun eigen merries.

Ik zie graag hengsten samen met hun eigen merrie. Momenteel heb ik een hengst staan, doodbraaf, maar daar hij voor de verkoop is staat hij niet gekoppeld. Wel 24/7 buiten en links en rechts ziet hij mijn andere paarden.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:20

Amable schreef:
Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Inderdaad. In de natuur duldt een hengst ook geen andere hengsten bij zijn kudde en vandaar dat ze vanaf een bepaald moment gaan vechten om hun plek. Heel normaal en natuurlijk gedrag, het is aan de mens om ze daar voor te beschermen of niet.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:23

Hier 2 hengsten die al 27 jaar samen staan. Ze hebben in het verleden allebei gedekt. Geen frustraties, maar heel gelukkig met elkaar. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze alleen te laten staan. Als dat echt zou moeten zou ik ze idd laten castreren. Ik deel je mening dat hengsten ook sociaal contact moeten kunnen hebben met andere paarden, moeten kunnen spelen en stoeien met elkaar, kriebelen etc.
Als ik een hengst zou hebben die relaxt zou zijn met andere paarden zou ik hem gewoon samen zetten. Sta je op een pensionstal waar dat niet mogelijk is? Verhuizen naar een plek waar het wel mogelijk is. Geen optie? Castreren zodat hij toch met anderen kan staan. Ik vind sociaal contact tussen paarden onderling echt een must. Castreren ook in het geval van een hengst die wel frustraties heeft.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 21-07-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:23

SusanH schreef:
Ik snap sowieso niet dat je een paard hengst laat als het geen dekhengst is, en ook nooit zal worden. Haal dan meteen de ballen er af. Kan hij op elke stal fijn mee de kudde in, of in een klein groepje buiten staan.

zeker bij barokke paarden is het niet ongewoon om ze hengst te laten.
Onder invloed van testosteron ontwikkelen de spieren zich vaak vele malen mooier en krijgen ze die typische hengstenhals.

Ook bij paarden waarvan de kans groot is dat ze enorm groot worden is het beter ze hengst te laten. Wederom in verband met de ontwikkelen van de spieren. Het beïnvloed het groei proces van zo en beetje alles.. Ik zie liever een paard die wat langer hengst is gebleven en daardoor ondanks zijn lengte degelijk bespierd is. Dan zo'n slappe harrie die met 2.5 gecastreerd is maar wel enorm groot geworden is.. Het kost ze zoveel tijd en moeite om dan voldoende spieren te krijgen om sterk genoeg te worden voor het werk.

Als ik het artikel terug kan vinden waarin het uitgelegd wordt dan plaats ik wel even een linkje. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:33

Ik wil toch ook even reageren. In mijn jongere jaren heb ik op pensionstallingen gestaan. Mijn paard was een hengst en dat bleek niet te gaan op de verschillende stallen. Die heb ik laten castreren op zesjarige leeftijd. Sinds tien jaar heb ik ze bij huis en kan alles zelf bepalen. Ten eerste heb ik een zo`n dominante merrie dat ik die na veel proberen en blessures bij de andere paarden verder alleen heb staan in het land. Mijn vierjarige hengst staat tussen de merries in zijn eigen stuk land. Alle vier de paarden staan in een eigen stuk land en er is vollledige rust. Ze kunnen elkaar allemaal zien en op stal ook. De hengst hoor ik nooit en is totaal niet gefrustreerd. Ik denk dat de ene hengst de andere niet is en de accomodatie en het management een grote rol speelt. Met mijn hengst zou ik niet graag weer naar een pensionsstal gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:39

Hmm.
Ja, ach.

Mijn ruin staat ook alleen.
Werkt beter voor hem.
Overigens wel direct contact over een draad mogelijk.

Naast hem stond een hengst. (Die staat inmiddels in een wei verderop)

Dat ging erg leuk samen, over de draad heen.

Ken ook zat hengsten die wel samen met bijvoorbeeld een ruin een wei delen.

Ja, als het voor de paarden oké is, dan is samen veruit het mooist.

Maar ik vind het geen drama als ze alleen in de wei staan, mits sociaal contact dus wel mogelijk is.

Op dit moment zou ik het al super vinden als uberhaupt ieder paard in Nederland in een wei of vrije uitloop zou kunnen lopen.

Dát zou al een enorme verbetering zijn ten opzichte van nu.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:52

Ghoh, ik ken hengsten die inderdaad naast een andere hengst staan met slechts een draadje ertussen. Of gezellig bij de merries, geen probleem als ze gedekt waren. Maar ik heb er toch ook geweten die prompt de oudste hengst gingen uitdagen, de weide op en af lopen. Met als gevolg dat de andere hengst ook mee ging doen.. Dat was dus geen succes. Het jammere was, dat die het bij ruinen ook deed. Dus samen met merries = dekken en samen met ruinen/hengsten = vechten. Gezien hij niet echt de meest bijzondere bloedlijn had is hij gecastreerd en mag binnenkort gezellig bij de andere paarden staan. Als hij er geen zuurvlees meer van maakt tenminste :Y)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:01

Ik heb ook een hengst, welke altijd met een maatje heeft gestaan. Helaas moest ik 2 jaar geleden de keuze maken om zijn maatje te verkopen ivm financiële problemen. Uiteindelijk heeft hij een jaar op een pensionstal gestaan, wel in contact met andere paarden, maar helaas geen maatje.. omdat hij hengst is.. Ik zag hem vereenzamen... Uiteindelijk met hem kunnen verhuizen naar de nieuwe eigenaren van zijn maatje en daar staat hij nu weer bij. Hij is helemaal tevreden, kijkt niet op of om naar de enige oudere merrie die er staat, kan lekker kroelen en stoeien en staan weer samen te eten :) Als dit niet had gekund, had ik hem wel laten castreren...

Voordat ze van elkaar gescheiden werden:
Afbeelding

En toen Diablo net op zijn nieuwe stekkie stond:
Afbeelding

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:09

cobiie schreef:
Blijft mooi dat veel van de hengsten eerst 3 jaar in de opfok gelopen hebben in grote groepen en wanneer ze dan oud genoeg zijn om beleerd te worden kunnen ze abrupt bij geen enkel ander dier meer samen staan. :+

Ja echt he. Ken er ook zo eentje; hebben 2 dekhengsten die tot 2014 altijd bij elkaar stonden. Stonden in de zomer 24/7 op het land tot ze oud genoeg waren voor de hk.
Sindsdien komen ze niet meer op het land of überhaupt buiten, maar stonden ze nog wel met elkaar in de bak. En toen kwam de hk in 2014 en werden beide goedgekeurd voor de dekdienst. Dag ervoor nog gezellig met elkaar in de bak gespeeld en onderweg naar huis werden de gevleugelde woorden uitgesproken; 'zo en nu kunnen ze niet meer bij elkaar in de bak, want ze zijn nu concurrenten van elkaar. Dan maken ze elkaar af'
Dr man probeerde nog tegen te sputteren door halfslachtig te stamelen dat het eerst nog wel kon.....maar nee, vergeet het maar, ze gaan nu vechten dus ze komen niet meer bij elkaar punt,

Wat dus idd ook nooit meer gebeurd is.

Echt op het belachelijke af was het. Het was dat de gevolgen voor de paarden zwaar k^t was, anders had ik zo hard gelachen in die auto om die domme redenatie; alsof die paarden wisten dat ze rond hadden moeten paraderen om legaal de leuter te mogen gebruiken.

Dus ja; die paarden zijn van vrijheid blijheid, naar een dodelijk saai, leeg leven op stal gegaan. 1 van de 2 hebben ze nog een bijrijder voor, dus die komt nog een paar keer per week zn box uit, maar de andere ( die zogenaamd ook nog dr alles is en zogenaamd dolgelukkig is volgens de dame) komt dus alleen zn box uit als die de bok op moet ( wat amper is, want die hengsten dekken voornamelijk hun eigen merries en dat zijn er maar 3 en 1 daarvan is zn moeder, dus maar 2 merries ter beschikking) en ong 4 keer vlak voor de jaarlijkse hk...zodra die zn levenslange goedkeuring heeft vallen die keren ook voor hem weg. Paard kwijnt duidelijk helemaal weg en is helemaal in zichzelf gekeerd geraakt....maar....hij is zo gelukkig met mij...wordt er door de dame gezegd, die beweerd gewoon tegen iedereen dat het paard zo'n stresskip is omdat hij een gigantische binnenvetter is....nou geloof me; ken dat paard sinds hij een 2 jarige was en tot dat het stalleven begon was dat paard absoluut GEEN binnenvetter. ( die keren dat hij nog zn box uitkomt is het een trillende, slappe stresskip wat hij voorheen toch echt niet was). Als ze geluk hebben staan ze 1 keer in de 4 weken een uurtje in de bak.
Echt sommige eigenaren hebben zo'n gigantische plaat voor hun kop, dat je zelfs met de beste diamantboor daar nog niet doorheen komt.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's