Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Remark

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:14

Good to know! Post je een foto van je zadel als hij binnen is? Ik ben wel benieuwd :o

Klinkt echt heel ingewikkeld die kleurgenetica. Wat houden die gennen precies in? Wat fijn dat gentle zo braaf was! Je ziet gentle echt kijken zi van “whats going on?” :?

Retjethorse, ik straal ook van boosheid hoor, als ze weer eens langs de bakrand loopt te snoepen :+ maar lastig he. Probeer het wel leuk te houden voor haar, al is dat soms best lastig.

♡Hilana van de Edelweiss
Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:11

CL, toch logisch dat hij de mens op de grond even miste, maar wat fijn dat hij het allemaal zo braaf op pakt zeg <3
(Hier nog zo’n kleurgenetica-gestoorde :o )

Raika is gister weer mee op les geweest en ze heeft echt super goed haar best gedaan <3
Nu haar balans (rechtuit) beter is, zijn we een beetje aan de zijkanten van haar lichaam gaan werken, dus op beide kanten wat holler proberen te maken, stuur beter bevestigen enzovoort. Ze vond het zwaar (ik ook :o ) maar ze heeft zo haar best gedaan :D helemaal trots!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 20-07-19 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:17

Lekker veel bij te lezen, komt goed uit met de regen vandaag :j

Wat een gave foto's en filmpjes weer!

CL, wat heerlijk dat hij zich zo schoon houdt. Kan die van mij een voorbeeld aan nemen.
Die randen om die vlekken zijn prachtig.

Remark, wat een blije foto's!

Wachten op iets wat je graag wilt, zoals een zadel, duurt altijd te lang. Zadel heb ik voorlopig ook nog niet. Sowieso zou ik beginnen met een bbp en daarna zadelpasser nogmaals laten komen om te checken hoe het rijden met het zadel op Joya is. Daarna is de levertijd ook ruim 3 maanden..
Ben dus al aan het kijken voor een tweedehands maar veel staat er niet te koop en dan is het vaak ver in Duitsland.

Maatzadel zou ik nu nog niet aandurven op de mijne. Heb zo maar het idee dat ze nog wel erg gaat veranederen, meer bespiering en breder. Ik heb daarom gekozen voor een aanpasbaar zadel :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:38

Wat voor zadel wil je graag Fransje?
Ik heb juist gekozen voor een opmaat gemaakte die goed aan te passen is. Dus hopelijk blijft hij er in passen, maar de tijd zal het leren.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 09:39

Nee Joy krijgt pas een custom made als ze helemaal uitgegroeid is. Die is weer de hoogte ingegaan >;) . Maar gelukkig nu wel minder overbouwd.

Fijn Linda! Heerlijk om te merken dat er een stijgende lijn in zit. :j

CL haha dat had Joy ook. Die was helemaal in de war afgelopen woensdag. :=

Kleurengenetica ben ik niet in thuis, niet meer dan havo 5 biologie zeg maar :+ . Ik heb me laten vertellen dat Joy een wild bay kleur heeft, maar dat je dat (nog) niet kan testen.

Gister voor het eerst helemaal los in de bak gedraafd en gegaloppeerd! Joy was tijdens de draf heel braaf, maar in de linkergalop was ze stout! := op de volte over x en dan ineens de andere kant op springen (inclusief vliegende wissel >;) ). Dus ik moest (voor het eerst) echt even streng zijn, maar uiteindelijk kon ze de volte afmaken.

Ze is al super stabiel, gewoon wisselen en de andere kant op... In draf maakt ze mooie rechte lijnen op de AC lijn en ze voelt helemaal niet rillerig of uit balans. Als het los in de bak bevestigd is kunnen we eens even wat meer gaan vragen, zodat ze de ontspanning kan gaan opzoeken. Wat mij verbaasd is dat ze ook onder het zadel zo giga blijft ondertreden. En als ze aanspringt dan laat ze automatisch haar hoofd zakken. Echt super!
Afbeelding
Afbeelding

Ze was er moe van :D
Afbeelding
Afbeelding

Oh en dan zie je gelijk hoe groot ze is... :=

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:53

GJ, dan ben je al direct verkeerd geïnformeerd ;) “wildkleur” is het dun-gen en dat kun je gewoon laten testen :j
maarja heeft het meerwaarde? :n
Vooral breed trouwens :wow: jemig!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 10:00

Nee wild bay is dus géén wildkleur:

Afbeelding

Joy is lichter dan haar bay soortgenootjes en heeft dus een gekke kleur van haar koten tot waar het bruin begint:
Afbeelding

Breed is ze inderdaad wel ja := . Iets te op dit moment...

Edit: haar mama is een chestnut en haar papa een buckskin. Grappige combi dus :D

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:08

Oh dat hebben de bruine trekpaarden hier ook, maar dat zal wel weer anders zijn gok ik?
Die zwarte sokken gaan bij de knie ook eerst over in witte haren

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:14

Hmm nou dat stukje zou ik dan nog moeten leren := bruin is voor ons bruin, welke tint dan ook, en dan heb je “verdunnende” factoren zoals wildkleur (is dun gen, kijk maar naar wildkleur bij fjorden)... maar misschien bedoelen ze bij die western paarden iets anders :?
CL, INFO PLEASE ;) :P

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:07

Wild bay is niet testbaar dus of zij een "echte" wild bay is durf ik niet te zeggen! Daar heb ik mezelf niet echt op ingelezen ;)

Dun gen is verdunning van de vachtkleur met primitieve markeringen, tegenwoordig heb je dan ook nog nd1 en nd2 (NotDun1 en 2), bij nd1 heb je GEEN verdunning maar WEL kans op primitieve markeringen (Frosty is nd1/nd1 getest en bij Gentle vermoed ik nd1/nd2 vanwege een heel klein stukje aalstreep in de enige vlek op zijn ruggengraat. nd2 doet helemaal niets (geen verdunning en geen primitieve markeringen).

Ga even die 3 van mij als voorbeelden nemen....

Jill is genetisch getest als EE aa n/w20 (en daarbij komt na de geboorte van Frosty nd1 en SW1), zij is zwart en draagt geen Agouti. Al haar nakomelingen worden dus zwart of bruin met evt een bontpatroon, verdunning etc.

Gentle is genetisch getest als Ee Aa nT n/w20, hij is dus bruin met tobiano en door het w20 gen (wat een witbooster is) is hij witter dan je normaal zou zien. Daarnaast vermoed ik dat hij nd1 van mama meegekregen heeft omdat hij in de enige vlek op zijn rug een stukje aalstreep zichtbaar heeft. sw1 zou ook nog kunnen maar ik laat niets meer testen bij hem aangezien daar geen meerwaarde meer aanzit (is een ruin ;) ). De randen om zijn vlekken komen vermoedelijk door het w20 gen.

Frosty is genetisch getest als Ee Aa nd1/nd1 n/SW1, zij is dus bruin MET primitieve markeringen van nd1 maar er word gezegd dat nd1 in homozygote vorm vaak ervoor zorgt dat de primitieve markeringen veel duidelijker zijn. Daarnaast is Frosty dus n/SW1 en dat was voor mij een nieuwe! SW1 is 1 van de Splashed White genen, normaal hebben paarden met splash blauwe of half blauwe ogen, veel wit op het hoofd en wit op de benen. Frosty heeft 4 bijna gelijke witte benen en dit schijnt dan ook een kenmerk van sw1 te zijn. Voor de mensen in de westernsport, Gunner is SW1/SW2.

Zo, dit is even vlug wat uitleg, mochten er meer vragen zijn dan graag in pb om het topic niet al teveel te vervuilen ;)

Dan nu even de foto's van gister :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zelfs al even los rondgestapt *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DG Dry Jill
A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:35

nicky_rilana schreef:
Wat voor zadel wil je graag Fransje?
Ik heb juist gekozen voor een opmaat gemaakte die goed aan te passen is. Dus hopelijk blijft hij er in passen, maar de tijd zal het leren.

Ik wil een Deuber Impuls, heb ik al laten passen.
Dat zijn zadels die je eenvoudig kunt verstellen.

Deze, heb ik laatst al eens gepost

Afbeelding

Ik wil dan zonder dat bewerkte leer.

Vind die kleurengenetica erg interessant maar heb mij er nooit echt in verdiept. Mocht ik ooit een veulen bij Joya fokken zou ik, willen weten of ze homo- of heterozygoot is voor het schimmelgen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:44

@fransje: dan gewoon haren trekken (met wortels!) en opsturen, dan weet je het....

Schimmelgen is vaak wel dominant...

Ik stuur eigenlijk alles naar Animal Genetics in Amerika, niet superduur en meestal binnen 1 week de resultaten al online (evenals in je mail).

Ik heb nu al mn paarden laten testen, oa voor de fok maar ook vanwege erfelijke ziektes etc.

Bij Jill weet ik dat die nooit n vos kan geven, Gentle is ruin en Frosty weet ik dus oa dat die altijd nd1 doorgeeft aan nakomelingen.

DG Dry Jill
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 14:53

Ik wil ook zeker wel een veulen uit Joy, maar met een bay krijg je toch vaak bay, dus kleur is ondersgeschikt. Tenzij we het plannetje van trainster gaan volgen en zij een veulen neemt uit Joy, dan moeten we even kijken of ze dat belangrijk vindt. Maar dan is kleur nog steeds ondergeschikt neem ik aan. Dan gaat het meer om prestaties en papieren. Dan kan het zomaar zijn dat deze erop gaat:

Afbeelding
<3

Maar dit blijft waarschijnlijk bij een droom. What A Wave is echt een fantastische hengst, maar je zit zo aan 2,5k dekgeld :=

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:15

Hoeft niet altijd bay te krijgen hè...

Zet er maar een hengst op met n verdunning, dun of champagne ;)

Ik ga geen 2,5k spenderen aan dekgeld... ook al is het op papier dan nog zo mooi, zegt totaal niets over karakter, bouw etc. Prestaties van de hengst zeggen imo niets, nakomelingen moeten dat dan ook nog maar gaan doen.

Maar dat is mijn mening.....

Kleur is ondergeschikt ja maar soms is kleur fok fijn vooral als je voor de rest tevreden bent over je merrie ;)

Jill heeft nu 2 veulens op de grond gezet, 1 is nu ruim 1.53m en nog groeiende en Frosty gaat naar alle waarschijnlijkheid ook n heel stuk groter worden. Gentle zijn vader is n pleasure hengst (dekgeld ook ruim 1250), Frosty haar vader n cutting hengst.

Keuze voor Arany is gemaakt vanwege bouw, karakter en kleur.

Gentle zijn vader heb ik niet eens gezien maar werd me aangeraden toendertijd door n Amerikaanse fokker die al meer dan 40 jaar foute dus gok genomen en eigenlijk zeer tevreden over :)

DG Dry Jill

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 15:25

Ik zou dat ook nooit doen. Zou wel een kleinere hengst moeten zijn. Joy is groot zat.

Maar als er op verzoek iemand komt die wil fokken met een dure hengst, wil ik er best over nadenken om Joy daarvoor uit te lenen. Heb al van meerdere profs gehoord dat Joy door haar hoogte en bouw een uitstekende fokmerrie is. Maar ik wil wel altijd verbetering fokken, dus dat is wel een voorwaarde. Wat er ook op gaat. Vind dat ik daar ook best een stem in heb dan :P

Ik zou er dolgraag een champagne opgooien. Amber champagne vind ik zo'n gave kleur!

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:38

Als je dr ooit uitleent leg dan wel alles goed vast! Er zijn naast n hoop kosten ook n hele hoop risico's ;)

Ik zou sowieso nooit mn merries uitlenen maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk :)

Amber champagne, n mooie dun of grulla is ook goed ;)

Uiteindelijk is gezondheid van merrie en veulen het allerbelangrijkste :D

Joy is lekker aan de maat, Jill mist dat maar die is ook heel anders kwa bouw en meer ranch/cutting gefokt waar sowieso minder hoogte en meer massa inzit. Frosty zal denk ik rond de 1.50m ergens gaan eindigen, dan hoeft er ook geen grote hengst op.

Arany is 1.49m, Jill 1.45m
Gentle zijn vader is 1.55m dus dat Gentle nu al ruim 1.53m is is prima maar denk dat die zeker nog n cm of 4 zal groeien want zit nog minimaal 5cm verschil tussen schoft en kont :D

DG Dry Jill

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 15:51

Joy is gelukkig goed aan het bijtrekken! Die was twee maanden terug ook weer lekker overbouwd.

Joy is een halve cutter haha! Veels te groot natuurlijk, al zit er wel wat cowsense in heb ik het idee.

Ach we zien het wel qua fokken. Ik wil het veulen sowieso niet houden, dus ik zou dan toch fokken voor de verkoop. En als we een constructie kunnen bedenken met iemand die het vaker heeft gedaan, ik vertrouw, en waar het veulen blijft (dus niet meteen weg gaat na het spenen) zou ik dat prima vinden.

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:05

CubaLibre schreef:
@fransje: dan gewoon haren trekken (met wortels!) en opsturen, dan weet je het....

Schimmelgen is vaak wel dominant...

Schimmelgen is in zoverre dominant dat als ze het dragen ze ook schimmel worden. Maar als heterozygoot is kun je met een gekleurde hengst wel een gekleurde nakomelingen fokken.
Weet dat haar moeder een schimmel is maar haar vader schijnt een palominokleurige Lusitano te zijn.

Haren trekken vind ik nog niet nodig. Heb een schimmel daar heb ik geen test voor nodig. Lijkt mij leuk als ze vliegenschimmel wordt maar het gen wat die mutatie veroorzaakt is, volgens mij, nog niet gevonden.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:18

Oke die kleuren heb ik geeen verstand van haha....

Gentle aan de bak! Gaaf ook zon western zadel
Joy die moe is hihi, ze zijn dan zo lief
En een hele knappe raika! Wauw jaloers!

Wat gaat iedereen goed!

Hier gister oude zadel laten passen en helaas te smal. Stalgenoot ging kijken of ie nog een ander had die evt wel zou passen, spannend!
Dan nog opzoek naar iemand die mij kan helpen en komt t allemaal wel heel dichtbij

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:50

Vandaag weer heerlijk aan de slag geweest met Joya.
Gemonteerd met veel overgangen en ze reageert steeds sneller. Ook een aantal keer aan laten galopperen en dat "knopje" is bijna bevestigd.
Galop op de volte is nog wel lastig, ze gaat als een dweil :+ Maar dat komt met oefening wel goed, ze moet sterker worden..

Jullie nog wat gedaan?

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:57

Hier manlief vandaag op Gentle gehad, stap, draf en galop beide kanten (rechts galoppeerd hij links maar dat is vanwege zijn groeispurt) en ook voor de 1e keer los van de lijn geweest....

Me trots :D

DG Dry Jill

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:58

fransje23 schreef:
Jullie nog wat gedaan?

Voor de verandering buiten gereden.

Nu herinner ik mij het zadel weer. Er zijn zoveel zadels voorbij gekomen dat ik door alle zadels niet meer precies weet welke nu bij wie was.

Wat fijn dat gentle het zo goed deed. Ik snap helemaal dat je trots bent.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:18

CubaLibre schreef:
Hier manlief vandaag op Gentle gehad, stap, draf en galop beide kanten (rechts galoppeerd hij links maar dat is vanwege zijn groeispurt) en ook voor de 1e keer los van de lijn geweest....

Me trots :D

Super!
Wel handig die man, ga ik ook aan mijne vragen straks, meer dan honderd kilo en 1.94 op Malik! :P

Lekker hoor Nicky, naar buiten!

Fransje, goed bezig!
Je moet eigenlijk filmen, ben benieuwd hoe het eruit ziet.

GimmeJoy, super al met rijden!

Raika ook al ver!

Hier niks bijzonders te melden.
Het hesje lijkt wel te werken, mensen passen beter op!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 12:47

Oh MF, is dat zo'n hesje met Jong Paard erop? Twijfelde om hem aan te schaffen, maar het werkt dus wel.

Gister weer gereden. Joy was onztettend braaf weer en we gaan met sprongen vooruit! Trainster heeft nog even foto's gemaakt en het verbaasd me toch iedere keer weer wat voor gebouw het is... :=

Afbeelding
Afbeelding

Wat goed CL! Dat zou ik dan weer niet zo snel durven. Om er iemand anders op te zetten bedoel ik. Joy interesseert het waarschijnlijk geen bal, maar ik zou het echt spannend vinden.

Goed zo fransje! Gaat lekker! *\o/* Joy galoppeerd heel netjes, valt alleen op rechts giga naar binnen op de volte. Maar gister in draf een b-e volte gelopen en ze blijft op de volte als ik ingestuurd heb! Linksom in galop is ze stout. Ze wil dan constant rechts afslaan als we van x terug gaan naar de hoefslag. Dat is achterin de bak. Voorin doet ze dat niet. Ze wil dus liever naar voor galopperen in plaats van naar achter... >;) :=

~~~~Haidas Magic Joy~~~~

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:58

Hoe groot is Joy wel niet? _O-

Met Joep doe ik natuurlijk nu niets. We gaan woensdag naar de kliniek en daarna weten we meer. Super spannend dus. Afgelopen week ben ik toch maar kleine stukken met hem gaan wandelen. Hij was heel de tijd zo treurig. :(:) De vijf minuutjes dat wij nu op de dijk stappen, maken hem heel erg blij. Dus dat is wel fijn. Genezing is sowieso heel erg te bevorderen door je gemoedstoestand. Joep was erg teleurgesteld dat hij niets mocht, en daar werd ik weer teleurgesteld van. En daar werd hij weer teleurgesteld van et cetera. Nu gaat het een stuk beter. :j

Ik heb hem gisteren ook opgezadeld. Hij vond het echt prachtig. _O-

IG: @Equisophie.nl