Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 13:02

Isabel_k schreef:
Hoe groot is Joy wel niet? _O-

Met Joep doe ik natuurlijk nu niets. We gaan woensdag naar de kliniek en daarna weten we meer. Super spannend dus. Afgelopen week ben ik toch maar kleine stukken met hem gaan wandelen. Hij was heel de tijd zo treurig. :(:) De vijf minuutjes dat wij nu op de dijk stappen, maken hem heel erg blij. Dus dat is wel fijn. Genezing is sowieso heel erg te bevorderen door je gemoedstoestand. Joep was erg teleurgesteld dat hij niets mocht, en daar werd ik weer teleurgesteld van. En daar werd hij weer teleurgesteld van et cetera. Nu gaat het een stuk beter. :j

Ik heb hem gisteren ook opgezadeld. Hij vond het echt prachtig. _O-

:(:) heb zó met jullie te doen... Denk aan jullie hoor! En duim natuurlijk!

Joy is... tja... ik wil zeggen 157, maar ik ben bang dat ze al op 159/160 zit... :+

Maar het is niet alleen de hoogte. Ze is zó breed. Nu al. Echt een kanon. Ik had dit echt nooit verwacht!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Isabel_k
Blogger

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:19

Lief <3

En wauw. Dat is 7 cm groter dan Joep. :+

IG: @Equisophie.nl

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:14

Hihi, manlief is ook n prima ruiter (al meerdere paarden doorgereden enz) en ik weet hoe hij is en hij weet hoe ik ben dus dat is n prima combi.

Ik wilde sowieso hem erop hebben (meerdere redenen ;) ).

Vanmorgen besloten toch even zelf op Gentle te stappen om te zien hoe hij zou reageren als er 2 dagen achter elkaar iemand op zn rug zit... nou het lijkt erop dat dat zelfs beter is, daar waar ik vrijdag doodop was na er even opgezeten te hebben en manlief was gister ook doodop ging het vandaag n heel stuk beter.

Zelf dus nu ook zijn galop gevoeld en mijn god, die is geweldig <3

Overigens is Gentle ook geen kleintje te noemen, schoft rond de 1.53m, kont zeker 5cm hoger dus die word ook groot :D

Nu heeft hij de rest van de week waarschijnlijk wel vrij want t word gigantisch warm :=

Ook hier duim ik voor jullie Isabel!

DG Dry Jill
A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:02

Ik zal duimen voor joep. Hopelijk mag hij snel wat meer doen.

Joy is ook al echt breed voor zo'n grote quarter.

CL, ik snap het dat je deze week niet wil rijden het wordt ook wel echt heel heet.

Ik werk gelukkig ergens waar de temperatuur constant het zelfde is dus dat vind ik wel fijn. Ik ben met die hete dagen liever op mijn werk, dan dat ik thuis ben. En aan rijden zal ik wel niet toe komen. Mij niet gezien.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:18

Whowh wat een kasten allemaal :D

Kom ik aan met 1.36 -O- :')

ღ The words love, hope and dreams are synonymous with horses.ღ

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:38

Kastelen _O-

Tja, Gentle heeft de hoogte van zn vader meegekregen... die is 1.55m en de breedte van Jill meegekregen, Jill is maar 1.45m ;)

Ik noem Gentle tegenwoordig liefkozend Gentle Giant <3

DG Dry Jill
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:49

Succes woensdag, Isabel_k ! Hopelijk is er een goede en betaalbare optie waarmee Joep kan genezen en weer pijnvrij aan de slag kan. :(:)

Heerlijk toch buite rijden, nicky_rilana!

Joya valt niet naar binnen maar trekt naar buiten op de volte in galop. Nu hebben wij ook geen round penn/longeerbak dus er is ok alle ruimte om naar buiten te gaan.

Filmen en longeren red ik nog niet :+

Jullie hebben zeker kastelen onder de westernpaarden :D
Vergeleken met de rijpaarden bij ons op stal vallen ze wel mee. Daarmee vergeleken is Joya met haar ruim 1.60 (gok ik) ook een ukkie.

Ik ga Joya vandaag ook nog maar wat laten doen kan ze met dat het weer lekker rustig aan doen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
    [BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Granoek
    Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:25

Gimme_Joy schreef:
    Oh MF, is dat zo'n hesje met Jong Paard erop? Twijfelde om hem aan te schaffen, maar het werkt dus wel.

Gister weer gereden. Joy was onztettend braaf weer en we gaan met sprongen vooruit! Trainster heeft nog even foto's gemaakt en het verbaasd me toch iedere keer weer wat voor gebouw het is... :=

[ [url=m/EqB4JF.jpg]Afbeelding[/url] ]
    [ [url=m/bZw8Pl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed CL! Dat zou ik dan weer niet zo snel durven. Om er iemand anders op te zetten bedoel ik. Joy interesseert het waarschijnlijk geen bal, maar ik zou het echt spannend vinden.

Goed zo fransje! Gaat lekker! *\o/* Joy galoppeerd heel netjes, valt alleen op rechts giga naar binnen op de volte. Maar gister in draf een b-e volte gelopen en ze blijft op de volte als ik ingestuurd heb! Linksom in galop is ze stout. Ze wil dan constant rechts afslaan als we van x terug gaan naar de hoefslag. Dat is achterin de bak. Voorin doet ze dat niet. Ze wil dus liever naar voor galopperen in plaats van naar achter... >;) :=

Als je een shire wilde had je het maar moeten zeggen hoor, je mag de mijne wel lenen soms :P Hoef je je paard geen pokon voor te voeren!

Granoek
    Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:26

Geen idee trouwens hoe groot Duke is, laatste keer gemeten op 1.70 maar heb geen deftige meetstok. Doe het altijd in de hoefstal met de waterpas en lintmeter :')

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:07

Wat een fantastische verhalen allemaal!! Heel veel bijgelezen. Over kleurgenetics weet ik eigenlijk niet zo veel. Rij alleen maar kwpn’ers en daar is het niet zo belangrijk. Alleen homo- of heterozygoot bij schimmels, bonte en verdunningen zijn belangrijk. Want dan krijg je wat anders dan bruin, vos of een zwarte. Wel leuk om te lezen en CubaLibre weet echt heel veel. Wouw!

Het rijden gaat bij iedereen zo te lezen ook heel goed. Nu komt de eerste kattenkwaad naar boven. Ik zou daar toch heel streng op zijn op dat grazen, anders krijg je dat er straks moeilijk uit...

Voor mij en Lily-Fee gaat het als in een droom. Ze doet het mega goed! Ze is nu 1 maand zadelmak en ze loopt als een trein. Ik heb er zelf nu vijf keer op gereden. 1 keer rondje aan de hand, twee keer in de longeerton en twee keer in de binnenbak. Ze geeft echt een fantastisch gevoel. Mega braaf en we zijn nu vooral bezig met tempocontrole en nageven op een weerstand biedende hand. Ook proberen we stukjes te sturen, maar dat gaat eigenlijk vanzelf als ze voorwaarts blijft op het been. Afgelopen zondag zat ik er voor de vijfde keer op en heb vooral filmpje gekregen van mijn vriend, maar ik weet niet hoe ik die hier plaats. Dus dan maar foto’s.

Afbeelding

De beginnen in stap en pakken meteen de teugels op. Voordat we rijden longeren we haar eerst even om haar warm te rijden en even haar bui te checken. Tot nu toe niet anders dan vrolijkheid. Ik stap meteen even beide handen op en oefen een paar keer halthouden en laat haar even de binnenbak bekijken. In stap loopt ze als vanzelf wat ronder, dat hoeft van ons nog niet alleen dat ze de teugels aanneemt. Tempo in stap is belangrijk, dat ze constant blijft doorstappen. Ik moet goed opletten dat ik mijn handen blijf dragen. In stap ontspan ik soms te veel. Haha.

Vervolgens draven we aan, Lily wil dan vaak iets meer teugel dan wij nodig vinden. De laatste keer even duidelijk uitleg gehad dat als zij aan de teugels trekt ik mijn handen laag moet houden. Zodra ze het bit aanneemt ik mijn handen moet dragen. Ik mag nooit terugtrekken, maar ook nooit meegeven. Dat deed ik eerst een beetje omdat ik niet in haar mond wilde zitten, maar dan beloon ik eigenlijk het trekken en dat is niet zo handig.

Afbeelding

Er lag van de vorige persoon wat balkjes en ik dacht ik doe alsof mijn neus bloedt en rij er gewoon overheen. Nou dat was groot feest voor Lily. Ze vond het helemaal leuk. Ik heb vaker aan de longe cavaletti met haar gedaan dus het was niet zo spannend voor haar.

Vervolgens doen we linksom en rechtsom drie/vier rondjes in galop. Ze springt heel makkelijk aan op stemcommando. Op been en zithulpen nog helemaal niet. We rijden tot nu toe nog weinig figuren in galop. Eerste maar mooi doorspringen en over de hoefslag kunnen rijden.

Afbeelding

De laatste keer ging het nageven op de weerstand biedende hand heel goed. Eigenlijk zo simpel als ik nam de teugels aan en zij geeft na. Vervolgens zorg ik dat ik mooi in balans blijf zitten, dan gaat zij vanzelf nageven. Sturen en tempo houden door middel van het been gaat ook steeds beter. De stal waar ze staat, was best wel onder de indruk en ik zweefde echt in de zevende hemel. Komende drie dagen krijgt ze even pauze. Rijden boven de 30 graden vind ik niet zo tof voor haar.

Verder komt 2 augustus voor ons de zadelmaker. Ik wilde zelf heel graag een aanpasbaar zadel en die van Kent en Master zijn niet zo duur. Rond de 1350 euro. Ik zou graag een zadel willen die namelijk met haar mee kan groeien. Custom Made durf ik echt nog niet aan. Echter nu heeft Fairfax zadels die hetzelfde verwisselbare boomsysteem hebben als kent en master en vind ik de Garet heel mooi. Alleen die is zo duuuur.. bijna 3000 euro.. dus nu neemt ze dat zadel wel mee en hoop ik echt dat ik er niet verliefd op wordt...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:06

Weet je zeker dat Joy geen gelderse is? }>

Wat goed van lily fee! Wij zijn echt nog laaaang niet bezig met nageven hahaha. Ik doe nog gewoon hobbelen.

Zometeen ga ik lekker balkjes oefenen met de dubbele lijnen.

Heb overigens weer een zadel. Kent en masters cob. Had een geel kopijzer erbij gekocht: de extra wide/extra extra wide. Ik vrees dat die te klein is. Nu kan ik enkel nog naar de grootste maat. Een stalgenootje heeft die ook voor haar haf. Die heb ik een hele poos terug op gehad. Toen kwam hij omhoog aan de achterkant. Hopelijk past het zadel, maar ik vrees dat het zadel niet de juiste vorm heeft en te rond is :\ .

Zit trouwens in twijfel wat ik morgen doe met hilana qua binnen of buiten. Binnen kan het broeien, maar is wel schaduw. Buiten staat een windje maar is enkel in de container schaduw op het heetst van de dag.

♡Hilana van de Edelweiss
    Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:20

Mijn zadel is eindelijk geleverd :D

Afbeelding

Ik zet mijn paarden overdag binnen.
    Ik weet niet wat voor container je hebt maar de container die ik had was het wel altijd benauwd zeker in de zon. Ik zelf zou denk ik kiezen voor binnen, maar dat kun je zelf het beste beslissen.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:58

Prachtig zadel! Blij mee?

Ja ik zet haar binnen denk ik. Want als ze in se container staat heeft ook geen windje. Denk toch dat het in stal beter te doen is met deze extreme hitte.

♡Hilana van de Edelweiss
    Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:14

Ja zeker.
    Alleen met die warmte ga ik niet rijden. En ik vind dat hij een beetje vakantie verdient dus ik denk dat ik die nu maar in Las voor hem. Dus dan duurt het wel weer even voor ik echt op mijn zadel mag gaan rijden.

Ik denk dat je er goed aan doe Remark om je paard binnen te zetten. Misschien kun je een ventilator in de stal zetten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:00

Wow, wat doet Lily_fee het goed! :wow: Ziet er heel netjes uit op de foto's!

Mooi zadel, Nicky_rilana! Dat witte randje maakt het chique!

Ik ga morgen, of eigenlijk straks.., heel vroeg naar stal. Temperatuur is dan nog wel te doen. Hoop op een lekker briesje morgen zodat het voor de paarden op de dag ook te doen is. Joya moet nog gewassen en morgen lijkt mij daar een prima dag voor :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:19

Sorry ego; hier dipje.

Gister nog ander zadel gepast voor Tiësto en die was helaas te lang. Stalgenoot (zadelmeneer) zei dat ie nog wat babyvet heeft :+ . Daardoor dacht hij zelf aan een wintec met extra brede boom. Was wel veelzijdigheid en dat wil ik liever weer niet. Dilemma 1.

Vervolgens naar moeders. Daar een hele preek gekregen dat pony veels te klein is, dat ie misschien wel ouder is dan ze zeiden én dat t een miskoop was. -O-
    En bedankt, baal zelf ook dat ie zo klein is (1.36), maar dit is wel wat ver

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:15

Remark
    Alles begint met rondhobbelen hoor en daar is helemaal niks mis mee. Lily geeft gewoon heel makkelijk na. Als ik netjes zit en haar goed aan het been heb geeft zij na op een weerstandbiedende hand. Er is geen kunst aan. Heel anders dan de paarden waar ik vroeger op reed.

Nicky_Rilana
    WoW wat een droom van een zadel. Echt zeer jaloers! Is het een custom? Ik durfde dat nog niet aan vanwege dat ze er vaak uitgroeien. Maar wat een plaatje!

Fransje23
    Dankjewel voor het compliment. Ik zweefde ook echt even weg toen ik afstapte. Ze was zo braaf en liep zo fijn. Verder heeft Lily nu drie dagen vrij. Heb is mij te heet. En ze doet het nu zo goed, dus wil haar ook de tijd geven en niet gek maken met dat warme weer. Ze wordt nu ongeveer 3 of 4 keer per week gereden tussen de 20 en 30 minuten per keer. Volgens mij is dat prima. Ze komt in ieder geval aangegaloppeerd uit het weiland als ik kom om haar te halen. Dan is ze helemaal blij. Haha.

Jodym
    Heerlijk zo’n moeder, heb er ook zo een. Kom op meid. Ik de pony bedoelt als rijpony, want je kan er ook heerlijk mee gaan mennen. Of misschien staat het helemaal niet zo raar als je moeder denkt. Ik weet niet hoe groot en zwaar je bent. Leeftijd kan je laten checken door de dierenarts. En verder laat je niet kisten er staan heel veel zadels online, dan maar zoeken op een 16,5 inch of een zadel met een pony panel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:28

Jodym schreef:
    Vervolgens naar moeders. Daar een hele preek gekregen dat pony veels te klein is, dat ie misschien wel ouder is dan ze zeiden én dat t een miskoop was. -O-
    En bedankt, baal zelf ook dat ie zo klein is (1.36), maar dit is wel wat ver

Wat onaardig!

Is je tinker geïmporteerd? Vaak zijn ze dan eerder jonger dan ouder. Daarbij is hij ook nog eens enorm overbouwd dus er komt nog wel een paar centimeter bij die 1.36.
    Hoe groot en hoe zwaar ben je?

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:39

Lilyfee lijkt niet eens op een jonkie zo. :D
    Ziet er goed uit.

Jodym, mijn vorige arabische paard was 1.43 en dat ging makkelijk, er zijn ook volwassenen die op een grote shet rijden en jouw paard heeft zijn breedte mee.

Nicky, mooi zadel!

Isabel, sterkte vandaag met Joep!

Malik is ongeveer één cm gegroeid in een jaar en is nu 1.48 :D
    Hij staat nu ook snachts op de wei en overdag thuis.
    Nou ja, thuis ligt hij. :')

Afbeelding

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 14:45

Temperatuurtje wel he... Joy staat sinds 11 uur binnen en gaat vanavond om 21 weer naar buiten.

Ik heb haar net even gedouched en een paar stukjes watermeloen en komkommer gegeven. Smullen! :Y)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
    ~~~~Haidas Magic Joy~~~~
    [WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:11

@lily_fee; ja hij is inderdaad wel bedoeld als rij pony. Ben zelf 1,64 en nog geen 50kg dus het moet wel passen :)

@fransje; Jep hij komt uit Ierland! Leek mij ook wel stug want zn bday is op 07-08 en bij onbekende is t ook vaak 01-01 dacht ik

@miranda; oh dan moet t haast toch goed komen. Lekker slaapuurtje nu!

Bedankt dames!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:32

Fransje: en was Joya snel droog?

Jodym: het voelt niet fijn als je ouders niet achter je paard staan. Maar met 164 moet dat best passen. Zeker als je nog geen 50 kg weeg.
    Ik heb zelf wel een groter paardje maar ook wel met een korte rug, nu was de zadelmaakster er en die zij dat zelfs het zadel wat ik nu heb dat daar nog kortere kussens onder kunnen. Ik zou niet zo snel naar in 16,5 inch gaan je moet er namelijk zelf ook gewoon inpassen. En er zijn wel steeds meer zadels die korter worden.
    Kun je een duidelijke foto van de snijtanden maken? Dan kan ik je denk ik wel zeggen hoe oud ze is.

Lily_fee: nee is geen custom. Die zadels hebben een net wat andere zitting. Dit is een frank baines.

Mirandafuego:ik denk dat malik nog hoopt om terug donker te worden.

Hier de heledag niks gemerkt van de warmte lekker gewoon met 21 grade gewerkt. Alleen is het nu wel lekker warm. En mijn oudste paard stond wel een beetje te zweten op stal. Nu Staan ze weer lekker buiten.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:51

@nicky; nu op vakantie dus een foto gaat zo even niet lukken :) misschien als ik terug ben! Wil de boel ook eerst even laten bezinken.
    Fijn in ieder geval dat er wel zadels bestaan!

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:54

Malik stond smiddags ook een beetje te zweten maar ik heb ze toen even onder de tuinslang gezet.

Zelf heb ik een 17 inch voor mijn billen en 43 cm lang op de rug, een barnsby dressuur.
    Maar die heeft Malik nog niet van dichbij gezien. :P

Was vanavond wel mooi op de wei, Malik met zijn weidegenootjes!

Afbeelding

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:25

Mooie foto! <3

DG Dry Jill