[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Nala

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:08

Ik heb net de vliegendeken afgehaald omdat het zo ontzettend warm wordt. Ik twijfel of het echt nut heeft/had en vind het dan toch een extra laag.
Volgens de staleigenaresse heeft ze geen SME, maar "gewoon wel eens jeuk zoals alle paarden". Ik vind de jeuk toch te heftig, en iedere dag op dezelfde plekken, om het "niets" te noemen. Maar goed, ik hoop dat ze gelijk heeft natuurlijk.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:45

Een paard hoort in principe geen jeuk te hebben. Dus vind het een aparte redenering van haar :=

Hier gaan ze de hele dag naar binnen, en 's nachts naar buiten nu. Ben benieuwd wat dat voor hem gaat doen qua jeuk :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:04

Ik vind het ook nogal apart. Ze vond ook dat ik de zomereczeem deken heel snel gekocht had (en noemde me een helicopter eigenaar) (ik denk dat ze zelf wat last heeft van de warmte :=) . Ik hoop natuurlijk dat ze gelijk heeft en dat het geen SME is, maar wat is het dan wel?
Laatst bijgewerkt door Nala op 23-07-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:08

Er zijn tal van oorzaken van jeuk, ik ben zelf overtuigd dat die van mij ook geen sme heeft, maar dat er iets anders "mis" gaat. Door dit topic ben ik richting de lever gaan denken, dat lijkt de goede kant op te zijn. Maar dat neemt absoluut niet weg dat een goede deken echt een wereld van verschil maakt. En een vliegenkap. Met rijden doe ik de kap af, en dat vind mijn paard echt verschrikkelijk. Dan moet ze eerst schuren en gefrustreerd gedrag vertonen, onder het rijden heeft ze eigenlijk nergens last van en mist ze hem volgens mij niet echt. Maar het opdoen laat ze ook prima toe, ze komt er niet speciaal naar toe, maar voor haar is zoiets accepteren dat ik het om doe al heel wat.

Hij gaat nu trouwens af vanwege de temperaturen. Alleen haar kap mag ze houden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:11

Ze heeft een flinke voorpluk, dus de kap heeft ze niet altijd om.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:11

Met de heftige regen van vorige week had ik mijn merrie een dag en een nacht zonder deken laten staan. Eind van de dag niets aan de hand: geen enkele schuurplek. Deken op gedaan, volgende dag staart behoorlijk geschuurd.... snappen jullie het dan nog? -O- kan ze echt een dag later jeuk krijgen?

Meestal redelijk goed onder controle met een deken, skincalmin anti itch lotion en beperkt weidegang met arm hooi voor snachts.

Verder voer ik dagelijks vitalbix balancer, 2 handjes lucerne, omega olie en de puur culico druppels. 2x per jaar een detox kuurtje.

Volgend seizoen wil ik nog eventueel gluco balance proberen (ze dijdt ook makkelijk uit) en anders eventueel lucernevrij voeren. Maar dit is het eerste jaar dat ik haar heb dus wil nog niet alles tegelijk veranderen. In IJsland was ze jeuk vrij ;) . Op de meeste dagen doet ze het hier goed mee, heeft wel jeuk maar vooralsnog geen wondjes of kale plekken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:13

Nala schreef:
Ik vind het ook nogal apart. Ze vond ook dat ik de zomereczeem deken heel snel gekocht had (en noemde me een helicopter eigenaar). Ik hoop natuurlijk dat ze gelijk heeft en dat het geen SME is, maar wat is het dan wel?

Niets aantrekken van de staleigenaar. Nala heeft een behoorlijke verandering door gemaakt en stress en voerbeleid hebben invloed op jeuk. Als ze het straks goed doet onder haar eczeemdeken, dan is het toch goed zo voor dit seizoen? Dan kun je volgend jaar verder kijken.

Je hebt haar net en alle tijd om rustig te bekijken wat precies het beste is voor haar om te zorgen dat ze zo min mogelijk jeuk heeft. Verstandig dat je een deken hebt gekocht, dan heb je gewoon rustig de tijd om te kijken wat het beste werkt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:24

Nala schreef:

Kijk aub uit, die van mij had een flinke voorpluk. Lees een Tinker met voorpluk als een hengst. Was het eerste jaar niet veel meer van over. Inmiddels is hij tot ongeveer halverwege weer terug gegroeid

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:28

Waar ze nu staat kan ze niet schuren, dus maak ik me daar niet zo'n zorgen om.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:31

Caily schreef:
Nala schreef:

Kijk aub uit, die van mij had een flinke voorpluk. Lees een Tinker met voorpluk als een hengst. Was het eerste jaar niet veel meer van over. Inmiddels is hij tot ongeveer halverwege weer terug gegroeid

Bedoel je uitkijken met aflaten of juist met het ophebben van een vliegenkap Caily?

Hier gewoon onder de deken en de vliegenkap. Jeuk is erger dan zweet.

Ze staan op een tropenrooster, dat betekend vroeg er uit, tegen de middag weer op stal (wind en schaduw) en eind van de dag als er schaduw op de weide is er weer uit tot het donker wordt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:35

Die van mij druipt het zweet vanaf. Dat lijk me een week lang niet gezond (zeker niet voor n drachtige).

Vliegenkap helpt! Zonder vliegenkap dus 3/4 voor pluk kwijt. Enne, ook niks om aan te schuren. Behalve haar eigen hoeven. Dus dat vind ik altijd een bijzonder uitspraak := Trek je ze dan sokjes aan ofzo?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:37

Ze schuurt alleen aan muren en palen, niet echt met haar hoeven.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:49

Tuurlijk is jeuk erger dan zweet, maar er bestaat ook nog zoiets als oververhitting. Je hebt 30 graden en 36 graden, ik vind dat nogal een verschil.
Dus zorg dat je paard extra (keltisch) zout krijgt en schaduw. Zout raken ze nu te snel kwijt door zweten en stimuleert eten en drinken.

Omdat het onder de aussie goed gaat heb ik de gok gewaagd en een vliegendeken op gedaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:49

Als ze jeuk heeft is het een kwestie van tijd tot ze dat uitgevonden heeft... helaas... er zijn zelfs paarden die gaan zitten op de grond en dan met hun buik van voor naar achteren heen en weer om onder hun buik te schuren. Idem als rondjes draaien zittend op hun billen om de staart te schuren. (Dat doet mijne gelukkig allemaal niet. Maar als pensionhouder/trainer zie je wat voorbij komen)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:52

Ik hoop maar dat ze daar ook gewoon niet achter gaat komen.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:00

Nala schreef:
Ik hoop maar dat ze daar ook gewoon niet achter gaat komen.

Waarom niet? Als je jeuk hebt en niet kunt krabben is toch ook sneu.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:03

Ja dat klopt natuurlijk. Krabben is ook niet erg, maar ik heb een tijd lang een fjord verzorgd die telkens ontstoken wonden had door het krabben...

❤ Nala 29/06/2019 ❤

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:22

appie doet dat ook hoor.
gaat rollen,blijft daarna zitten en rondjes draaien over zijn staart.
dus dan is dat kapot :j
manen krabben met zijn achterhoeven.
voorpluk schuren tegen andere paarden aan.
ze vinden heel wat uit hoor.

momenteel gaat het trouwens goed.
geen gedraai of geschuur..

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:27

Of hoofd/voorpluk/oren aan de waterbak schuren... reken maar als er jeuk is dag ze dat zo door hebben.

Hier de deken af en kap op. 2 lagen vliegenspray en paarden staan alle 7 te slapen in de schaduw. Fingers crossed dat jeuk niet te extreem wordt. Ik moet 3 avonden werken dus zit een beetje in dubio of ik haar dan eind vd middag de deken weer opdoe of de gok neem en kijk of ze 24/7 zonder kan. Ze droeg immers maar een vliegendeken...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:47

Speak of the devil, de eczeemdeken is net aangekomen. Het ziet er prima uit, ik ben benieuwd of het past en wat de rest van de kudde ervan vindt (al verwacht ik geen grote problemen). Ik probeer de deken wel pas uit als de temperatuur weer onder de 30 graden gezakt is.

❤ Nala 29/06/2019 ❤

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-19 12:02

Ik heb hier gisteren de deken afgetrokken omdat er al weer een gat ik zat maar mevrouw was vanmorgen dolgelukkig dat ik hem weer om kwam doen. Die is echt niet blij zonder deken nu :n
Als ze het wel even lekker vind zonder deken loopt ze gewoon weg als ik hem om wil doen (doe ik altijd gewoon los in de wei), maar nu bleef ze stokstijf staan tot ik hem om had dus dat was voor mij duidelijk genoeg.

Gelukkig zweet ze niet zo snel, vorig jaar heeft zo ook constant onder de deken gestaan en ik heb niet 1x gezien dat ze heeft staan zweten.

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:19

Ik vind een vliegendekentje ophouden nog wel prefentief werken tegen wonden. Net als een baby handschoentjes om krijgt als ze eczeem hebben, zo zie ik het.

@nala: ik zou idd ook wachten tot t onder de 30 is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:12

Ik vind het ook wel een dingetje, die warmte van nu en der eczeem deken. :=

Harmony <3

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:18

Ik heb ze nog nooit s nachts buiten gehad en overdag binnen maar nu word het wel zo warm dat ik het ga omdraaien, 38 graden vind ik zelfs met vliegendeken te warm

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:14

Hier ook snachts de wei met deken op en overdag op stal zonder deken.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!