[HK] Make-up topic: deel 7!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:59

• Bambi & Bandiet <3

Djilna

Re: [HK] Make-up topic: deel 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:43

Ik smeer dus echt ruim met mijn dagcrème. Van mezelf weet ik dat ik dus met deze dagcrème echt ruimschoots voldoende beschermd ben. Heb dat ook duidelijk gemerkt aan de manier van bruinen in mijn gezicht tov een dagcrème zonder spf.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:24

Ik gebruik het pas 2 maanden daarvoor nooit problemen gehad dus denk dat het wel gaat meevallen :D Iets beter dan niets denk ik maar.

www.connemara.nl

Linda1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:56

Bedankt voor de tips, ik ga het even bekijken allemaal!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:05

Djilna schreef:
Ik smeer dus echt ruim met mijn dagcrème. Van mezelf weet ik dat ik dus met deze dagcrème echt ruimschoots voldoende beschermd ben. Heb dat ook duidelijk gemerkt aan de manier van bruinen in mijn gezicht tov een dagcrème zonder spf.

Niet banketstaaf bedoeld maar als je 'bruint' dan loop je alsnog zonneschade op. Dat het mooi egaal verloopt betekent niet dat het niet schadelijk is voor je huid. Als de SPF in je dagcrème voldoende zou beschermen tegen de zon zou je namelijk helemaal niet bruinen.

Aparte verschijning. :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:15

:+ Hoe komt het dan dat ik bruiner wordt als ik met SPF in de zon ga liggen?
Het zorgt er alleen voor dat ik langer in de zon kan liggen zonder dat ik verbrand. En bij verbranding is het idd schade.
Wat jij zegt klopt niet. Dat is alleen bij een sunblock. En dat gebruik ik nooit.

Met deze dagcrème (of een zonnebrand met dezelfde factor) word ik veel minder snel rood mijn gezicht dan wanneer ik niks op doe, maar ik bruin wel degelijk. En uiteindelijk kan ik idd alsnog verbranden, maar dat heb ik al jaren niet meer gehad.

Door te bruinen leg je juist zelf een beschermende 'laag' aan. Een witte huid verbrandt veel sneller dan een gebruinde of donkere huid. Toen ik nog in Katwijk woonde en elk jaar zo'n beetje zwart was verbrandde ik eigenlijk nooit, terwijl ik me na verhuizing naar het binnenland en veel minder stranduren, veel vaker en met hogere spf in moest gaan smeren.
Ze geven bij het kiezen van de benodigde SPF niet voor niks aan dat je eigen huidtype een factor is. Zeer licht of getint maakt uit in hoe snel je het risico op verbranding loopt. Daarom heb ik meestal maximaal spf15 mee op vakantie en smeert een vriendin met 30. En ik verbrand dan niet en zij wordt alsnog rood :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sun_Protection_Factor
Het voorkomt zonnebrand, niet bruining..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-07-19 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:35

Nee, verbranding betekent alleen dat je zeer flink bent blootgesteld aan UVA en UVB(voornamelijk UVB). De SPF werkt tegen de UVB straling en voorkomt daardoor dat je verbrandt. Maar dat je niet verbrandt betekent niet dat je huid geen schade oploopt. Bruinen alleen al is de schade in je huid die wordt veroorzaakt door met name UVA straling(en in mindere mate UVB). Deze UVA straling beschadigt het DNA in de kern van de huidcellen waardoor oa. de kans op huidkanker wordt vergroot.

Maar ik moet mezelf inderdaad wel even rectificeren want SPF beschermt idd alleen tegen UVB en dus niet tegen UVA wat voornamelijk het bruinen veroorzaakt. Gebruikt daarom het liefst allemaal een aparte zonnebrandcrème met SPF30 of hoger en minstens PA+++ :Y)
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 23-07-19 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:37

Je haalt echt dingen door elkaar hoor.
UVB staat voor Burn (verbranden)
UVA voor Aging
Het risico op kanker is vooral vergroot bij huid die door UVB verbrand is.
UVA weet ik minder van, maar dat zit meestal wel ook in producten die tegen UVB (SPF) beschermen, maar idd niet altijd.

En kanker tja, dat kun je uiteindelijk overal van krijgen. En zolang je zorgt dat je idd niet verbrand door voldoende te smeren zorg je iig niet voor verhoging van dat risico.

Ik snap vooral niet hoe je erbij komt dat je bij gebruik van een SPF niet bruiner zou kunnen worden :?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:42

Djilna schreef:
Je haalt echt dingen door elkaar hoor.
UVB staat voor Burn (verbranden)
UVA voor Aging
Het risico op kanker is vooral vergroot bij huid die door UVB verbrand is.
UVA weet ik minder van, maar dat zit meestal wel ook in producten die tegen UVB (SPF) beschermen, maar idd niet altijd.

Ik haal dingen niet door elkaar, UVA staat voor Ultraviolet A en UVB staat voor Ultraviolet B. Verbranding door UVB vergroot inderdaad de kans op huidkanker maar UVA doet dat ook door het DNA van de cel te beschadigen. Het bruinen van de cel is een reactie hierop.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:43

Nog even maar dan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
Effecten op de huid[bewerken]
De intensiteit van de ultraviolette straling in zonnestraling wordt uitgedrukt in de zogenoemde uv-index. Bij een hoge uv-index is meer ultraviolette straling aanwezig dan bij een lage. Door een teveel aan ultraviolette straling (uv B) kan de huid rood kleuren of verbranden, het kan zelfs huidkanker veroorzaken. Uv A-straling veroorzaakt melanoom, de dodelijkste vorm van huidkanker. Uv B veroorzaakt diverse andere, minder agressieve, vormen van huidkanker. Uv C wordt door de atmosfeer tegengehouden.

Alleen uv B veroorzaakt bruin worden of verbranden. Zonnebrandcrèmes of -lotions bevatten daarom stoffen die uv B-straling moeten tegenhouden. Slechts enkele bevatten ook stoffen die tegen het minstens zo gevaarlijke uv A beschermen. In tegenstelling tot uv B gaat uv A grotendeels door kleding en glas.
Mensen en vooral kinderen (zeker als die overgevoelig zijn voor uv-straling) zijn niet beschermd tegen uv A als ze buiten een T-shirt aanhebben of binnen in de serre gaan zitten.

Ultraviolette bestraling van de huid is de belangrijkste vermijdbare oorzaak van alle vormen van huidkanker: melanoom, basaalcelcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom. Ook veroudert de menselijke huid sneller naarmate hij in het verleden meer aan ultraviolette straling is blootgesteld; de huid wordt dunner en er ontstaan rimpels door beschadiging van het dieper gelegen elastisch bindweefsel. Deze gevolgen zijn blijvend en de schade is cumulatief. Kinderen lopen daardoor het meeste risico op de lange termijn. Baby's en heel jonge kinderen kunnen daarom het beste zo veel mogelijk uit de zon gehouden worden.[5]

Wie wel in de zon komt doet er goed aan de blootstelling te beperken. Het dragen van een gewoon T-shirt beschermt maar ongeveer een factor 15. Er is daarom ook speciale uv-werende kleding te koop en zelfs een wasmiddeltoevoeging ("UV WASH"), die gewone kleren een beschermingsfactor 50 geeft. Daarnaast is het aan te raden een goede zonnebril en zonnebrandcrème met voldoende hoge beschermingsfactor te gebruiken. Een teveel aan uv-licht dient voorkomen te worden. Het massaal zonnebaden, de gewoonte veel minder/lichtere dunnere kleren aan te hebben en de opkomst van huizen en kantoren met veel en grote ramen heeft sinds de Tweede Wereldoorlog de kans op een melanoom met 2000% doen toenemen.[6]

In de huid wekt ultraviolette straling de productie van vitamine D3 op. Om de minimale dosis vitamine D3 te produceren, is per dag ongeveer 15 minuten zonlicht op de huid nodig.[7] Het voedsel dat de mens over het algemeen eet, bevat vaak niet genoeg vitamine D, vandaar dat het aan verschillende voedingsmiddelen (onder andere margarine) wordt toegevoegd om de gebreksziekte rachitis te voorkomen.
Niettemin is de huid de belangrijkste bron van deze vitamine, zodat het ook weer niet gewenst is om helemaal geen zonlicht op de huid te krijgen. Mensen met rood haar hebben vaak weinig van het zwarte pigment melanine in hun huid, zodat een groter aandeel van het ultraviolet diep in de huid doordringt. Deze huid verbrandt daardoor sneller, maar doordat weinig ultraviolet wordt tegengehouden wordt vitamine D wel in grotere hoeveelheden gevormd. Roodharigen hebben daardoor minder vaak rachitis.

Ook nog even een link naar Melanine: https://nl.wikipedia.org/wiki/Melanine
Dat houdt UV straling (deels) tegen. Dus een donkere huid kan beter tegen de zon dan een lichte huid..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-07-19 16:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:45

Je bent ook niet eigenwijs hè :')
Waar denk je dat ze die letters verzonden hebben ;)
Daarom houden ze A voor Aging aan en B voor Burn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:50

Maar wanneer is het dan zodanig erg dat je huidkanker kan krijgen? Want roodharigen verbranden idd sneller, net zoals de meeste zeer lichte blondines. Hebben die dan ook sneller kans op huidkanker dan iemand die minder vaak verbrand?

JM :#

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:52

Shaggy in principe vergroot dat inderdaad de kans omdat UV straling makkelijker de huid door kan dringen en cellen kan beschadigen. Donkere mensen (in de zon overgoten landen) hebben van nature al een veel betere bescherming tegen de zon. Die lopen in minder zonnige landen dan ook eerder een risico op een vitamine D3 tekort. De zon dringt de huid minder makkelijk binnen.

En wanneer het dan zo erg is. Wat ik tot nu toe gelezen heb is zon sowieso eigenlijk altijd schadelijk (maar tegelijk dus ook nuttig/noodzakelijk), maar is daadwerkelijk verbranden echt wel een factor die het risico vergroot.
Dus, voorkomen dat je verbrandt en daarnaast altijd bescherming tegen UVA. Door smeren en beperkt in de zon. En dat geldt dus ook voor achter glas. Daarom draag ik in de zomer crèmes met (ook) spf en in de winter zonder spf, maar met bescherming tegen UVA.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-07-19 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:52

Ok aangezien we letterlijk Wikipedia links erbij gaan pakken( :+ ):
https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_tanning

'Ultraviolet A (UVA) radiation is in the wavelength range 320 to 400 nm.[7] It is present more uniformly throughout the day, and throughout the year, than UVB. Most UVA is not blocked by the atmosphere's ozone layer. UVA causes the release of existing melanin from the melanocytes to combine with oxygen (oxidize) to create the actual tan color in the skin.'

'UVA is blocked less than UVB by many sunscreens, but is blocked to some degree by clothing. UVA is known both to cause DNA damage and to be carcinogenic. However, it operates not by inducing direct DNA damage, but by producing reactive oxygen species which damage DNA indirectly. UVA (see above) induces a cosmetic tan but little extra melanin protection against sun damage, sun burn, or cancer. '

En jij bent ook snel op de kast gejaagd zeg. :Y) Mensen hebben ezelsbruggetjes bedacht om de voornaamste effecten van de respectievelijke UV-stralingen te onthouden. Maar in hetzelfde rijtje is er ook nog een UVC en die C staat namelijk nergens voor. Het zijn gewoon namen om de soorten straling te categoriseren per golflengte.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:56

Shaggy09 schreef:
Maar wanneer is het dan zodanig erg dat je huidkanker kan krijgen? Want roodharigen verbranden idd sneller, net zoals de meeste zeer lichte blondines. Hebben die dan ook sneller kans op huidkanker dan iemand die minder vaak verbrand?

Elke keer dat je verbrandt of bruint wordt de kans op huidkanker groter. Beiden zijn namelijk het resultaat van beschadiging van de cel. Roodharigen hebben daardoor ook inderdaad helaas meer kans op huidkanker.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:58

Op de kast gejaagd?
Als jij erover begint dat je met een spf op niet bruin kan worden ben ik vooral erg verwonderd. En dat je dan stug blijft volhouden dat je niet bruin wordt van uvb straling? Ja dan word ik wat feller :D

En ik ben ook niet alwetend. Daarom zei ik al dat ik minder wist over UVA, behalve dat die straling het meeste effect heeft op de huidveroudering.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:04

Djilna schreef:
Op de kast gejaagd?
Als jij erover begint dat je met een spf op niet bruin kan worden ben ik vooral erg verwonderd. En dat je dan stug blijft volhouden dat je niet bruin wordt van uvb straling? Ja dan word ik wat feller :D

Ik quote mezelf even:
'Bruinen alleen al is de schade in je huid die wordt veroorzaakt door met name UVA straling(en in mindere mate UVB)'

'Maar ik moet mezelf inderdaad wel even rectificeren want SPF beschermt idd alleen tegen UVB en dus niet tegen UVA wat voornamelijk het bruinen veroorzaakt. Gebruikt daarom het liefst allemaal een aparte zonnebrandcrème met SPF30 of hoger en minstens PA+++ :Y)' .

Maar uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat iedereen zich insmeert met het bovenstaande, alle dagen van het jaar. Dan ben je altijd goed beschermd tegen zowel UVA en UVB en loop je uiteindelijk minder kans op huidkanker.

Editje gemaakt want ik vond mijn toon wel wat aardiger kunnen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:14

Shaggy09 schreef:

Het wordt wel genoteerd in mijn ziekenhuis. Ook wat voor haarkleur je vroeger had. Mijn moeders familie heeft dus erfelijke huidkanker. Die zijn bijna allemaal rossig, rood of licht blond

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:14

Ik denk wel dat we voor een hoop leesvoer hebben gezorgd :')

Hier nog wat voer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviol ... ed_effects
https://en.wikipedia.org/wiki/Health_ef ... t_exposure

Zonnebrand zelf kan ook alweer schadelijk zijn trouwens. -O- Vandaar dat sommige stoffen in zonnebrandproducten in sommige landen zijn verboden.

Ik denk idd ook dat het vooral belangrijk is om a: verbranding te voorkomen en b. altijd iets op/aan te doen dat (ook) tegen UVA beschermd.
Dus daar zijn we het dan wel over eens ;)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:19

Djilna schreef:
Ik denk wel dat we voor een hoop leesvoer hebben gezorgd :')

Hier nog wat voer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviol ... ed_effects
https://en.wikipedia.org/wiki/Health_ef ... t_exposure

Zonnebrand zelf kan ook alweer schadelijk zijn trouwens. -O- Vandaar dat sommige stoffen in zonnebrandproducten in sommige landen zijn verboden.

Ik denk idd ook dat het vooral belangrijk is om a: verbranding te voorkomen en b. altijd iets op/aan te doen dat (ook) tegen UVA beschermd.
Dus daar zijn we het dan wel over eens ;)

Dat klopt denk ik wel ja haha :D Maar hey, als het mensen bewuster maakt is het voor een goed doel!
En dat klopt. Niet alleen schadelijk voor de mens zelf maar ook voor het milieu helaas :(

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:13

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind de gezichtsfluïde van Biodermal erg fijn! Mooi matterend dus geen glimmende bakkes met 40 graden :D

Edit: dus de zonbeschermer :)

[o]

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:01

Douglas vanaf 18:00 weer 25% korting! Kan ik mooi mijn Too Faced mascara’s aanvullen :D

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:39

Thanks voor de tip!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:34

Ik bedoelde overigens Benefit, en die was niet leverbaar :roll: Dus nu alsnog maar een Too Faced besteld :+

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:36

Wat betreft zonnebrand: ik smeer echt bijna religieus Neutrogena SPF 55. Als ik naar een plek ga waar het echt heel zonnig is (op vakantie bv) zelfs met factor 100 (is Amerikaans, weet dat er qua beschermde tijd weinig tussen zit maar wil gewoon de beste bescherming mogelijk als ik in zonnekracht 10 rondloop). Een goede SPF is niet alleen belangrijk om het verbranden van je gezicht tegen te gaan, de zon heeft meer nadelige effecten op je huid. Als ik goed bescherm heb ik veel minder last van textuur in mijn huid bijvoorbeeld.

Don't look back in anger.