Op zoek naar succes verhalen.....

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Jorie

Op zoek naar succes verhalen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:00

Ik zoek succes verhalen! :D
Voor mijn eigen gemoedsrust, want ik heb eigenlijk nog nooit een paard verkocht.... 8-)
En was het nu ook niet van plan.

Even in het kort (merrie, 8 jaar, weinig mee gedaan behalve veulen en paar keer opnieuw opgepakt maar na korte tijd weer in het land gegooid en toen kocht ik haar) 3 maanden geleden gekocht. wel ingereden. Begon ineens met staken in de bak (inmiddels opgelost, daar loopt ze prima) en buiten NIET verder willen, ondanks ander paard erbij. Na 500 meter al niet meer. We staan in een druk gebied dus levert ook gevaarlijke situaties op.
Ja, lichamelijk doorgelicht. Ja ook al hulp erbij gehad (2moons, aanrader) De hulp laat ik nog wel een keer komen maar ik/we hebben even een time out genomen. Ik ga nu met haar wandelen, in de bak rijden, longeren, beetje tutten. Beetje band opbouwen. Even niet het staken opzoeken.

Alleen rijdt ik endurance.... Dat is niet zo handig met een paard wat niet naar buiten wil.

Ik heb verder wel alle tijd, ze is "al" of "nog maar" 3,5 maanden bij mij. Ze is eindelijk lekker in onze groep gesetteld.

Ik zoek GEEN tips. (ik heb nog een heleboel op de stapel liggen... :P )
Ik zoek nu succes verhalen van paarden die niet naar buiten wilden, durfden of iets dergelijks, waarbij het nu opgelost is! Ik zoek een glimp aan de horizon dus eigenlijk. Dat tijd, aandacht, aanhouden uiteindelijk vruchten afwerpt.

Kom maar door zou ik zeggen! :D _/-\o_ *\o/*

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:02

Ik ga noooooit vanaf huis naar buiten. Dan gaan al mijn grote jongens in de staak. Gewoon trailer in en naar het bos. Probleem opgelost :Y)

Edit: Dan gaat die grote bles in de staak....... :')

Endurance 2020: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - http://mongolderby2019.wordpress.com

Jorie

Re: Op zoek naar succes verhalen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:04

Ik heb prima bosje om de hoek voor de snelle hap. Dat vind ik zonde......

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:05

Jorie schreef:

Eerst het probleem oplossen. Gaat dat goed, dan gaat dat bosje ook goed.

Endurance 2020: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - http://mongolderby2019.wordpress.com

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:05

Psydoxy schreef:
Edit: Dan gaat die grote bles in de staak....... :')

~~}> 8)7

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:06

Gaat ze aan de hand wel mee?
Hier staakt ze soms als ze alleen naar buiten gaat en daar moet ik even doorheen, aan de hand gaat ze wel altijd braaf mee dus dan kan ik in het ergste geval halverwege op stappen of mijn man mee laten wandelen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 12:06

Psydoxy schreef:
Jorie schreef:

Eerst het probleem oplossen. Gaat dat goed, dan gaat dat bosje ook goed.

Maar goed, ik zoek succesverhalen he.... Geen tips!!! :+ :)F

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:15

Zat succesverhalen gezien. Lekker kalm aan doen en vertrouwen opbouwen, dan komt het vrijwel altijd wel goed!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:18

Ik heb wel een succesverhaal. Mijn paard durfde ook niet ver van het terrein af. Ze was heel erg hecht met haar vriendinnetjes en zodra die maar één keer riepen, stopte ze en ging niet verder. Wanneer ik ging aandringen, kwam ze recht overeind en liep ze gewoon rustig terug. Er was niks tegenin te brengen :P. Ik ben destijds een paar keer met iemand anders mee geweest en een rondje in de buurt gereden. Zij haalde me thuis op en bracht me ook weer thuis. Dit was voor haar ook een vreemd paard, maar daar klikte het wel goed mee. Toen ze dat een paar keer had gedaan en begreep dat ze ook levend weer thuiskwam :+ kon ik zonder problemen van huis af. Heb wel telkens hetzelfde rondje herhaald die ik ook met het andere paard had gereden om het te bevestigen. Aan een ander rondje ben ik nooit toegekomen, ik heb haar vrij onverwacht moeten inslapen.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:19

mijn merrie wilde ook nooit mee naar de bossen omdat ze de groep niet wilde verlaten. ik bleef maar proberen.. heel gek, maar ineens was ze er door heen. ze ging toen echt super graag mee naar buiten. ik merkte wel goed aan haar tempo dat ze op de terug weg graag weer naar huis ging, maar ze deed geen gekke dingen ofzo.

YouTube: https://youtu.be/ItUOZSJ5Trc
insta: blackbeautyzaphir

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:19

Zover dat we echt naar buiten kunnen zijn we nog niet, maar ik heb er een jaar over gedaan om mijn ruin in de bak rijdbaar te maken. Ik heb geen idee wat ze ooit met dat beest hebben gedaan, en heel eerlijk, dat is misschien maar goed ook. Hij was mentaal er zo slecht aan toe dat alles eigenlijk teveel was, zelfs wandelen aan de hand.

We zijn nu een jaar verder, inmiddels kan ik hem op eigen terrein zien als 'normaal'paard, voor mij althans, ik durf er nog niet goed een ander op te laten. Vorige week voor het eerst eens een klein stukje over de weg uitgestapt, dat vond hij machtig mooi! We hebben dat stukje uiteraard al 300x aan de hand gedaan, maar toch!

Kortom, als jij het vertrouwen goed krijgt denk ik dat je een heel eind kan komen!

Roos J (Heinse 354 x Piter 312),Nougy OX (Nougatin x Karnaval) & Gulonia (Biscayo x Wolfgang)

Roos J. B+11, L1 + 11, L2 +10, M1 +10 M2+10, Z1+11, Z2+2 :-)
Gulonia B+11, L1+10 :-)

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:32

Jazeker kan je hier iets met succes aan doen, niet opgeven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:37

Ik heb of had zo'n sucsesverhaal.Moet zeggen het heeft liters zweet gekost en doorzettings vermogen maar van een paard wat geen erf af ging zonder ander paard ging ik op het laatst over alleen heen en langs zonder dat ze verblikte en verblooste.
Ik ben begonnen met gewoon veel buiten te rijden met stal genoten,dan met mijn man met fiets er naast en dat afgebouwd tot ik alleen zo het erf af reed.
Helaas is ze nu overleden en begin ik opnieuw met projekt twee...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:39

Springpaard 12 jaar, ook merrie (natuurlijk :+ ). Dominant, ook veulens gehad. Queen of the stable...
Mijn paard, wordt gereden door stalamazone.
Gaat graag op concours, maar geen buitenritten.
Staakt en loopt achteruit. Ander paard mee vindt ze niet interessant.
Fiets ook niet. Voorop af achteraan maakt niet uit.

Wij vonden niet naar buiten eigenlijk geen optie. We lopen nu het eerste stuk aan de hand (we zijn wel met z'n tweeën). Als de drukte achter de rug is (ze deed haar kunstjes graag midden op het kleine stukje asfaltweg waar we langs moeten) en we echt van huis en in het bos zijn, gaat onze stalamazone te paard. Ik wandel ernaast met mijn (brave) paard. We stappen 10 meter en houden dan halt en herhalen dat minstens 10 keer. Dan stap ik ook op en maken we een fijne buitenrit.
Dit werkt bij ons. Omslachtig maar wel een successtory :D via try en error gevonden.....
Wat Pipodipo zegt is wel heel belangrijk: niet opgeven!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:42

Hier eentje die na een kleine kilometer 180° draaide en een rustig rijdende Harley Davidson voorbij stak op zijn weg terug naar zijn stal. Was geen houden meer aan. :+ Inmiddels gaat dit dier gewoon mee naar buiten. Doet alles wat je vraagt.

[RIJ-ITP] Rêve D'or haar jaarlijkse update.
[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:42

Inderdaad, gewoon blijven proberen. Ik heb zat manegepaarden meegehad die in het begin ook niet gingen, natuurlijk was dat wel in een groep maar het ergste geval heeft uiteindelijk nog jaren voorop gelopen op talloze bosritten (wel toen ze manegepaard af was, maar dat is voor jou niet relevant denk ik)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:47

Ik heb momenteel een paard in training wat al 10 jaar (vanaf veulen) bij de eigenaresse is en waarbij ontspannen naar buiten nooit lukte. Inmiddels gaat het hier zo goed dat na de eerste keer hier rijden hij zo braaf was, dat de eigenaresse besloot hem alsnog te houden i.p.v. het oorspronkelijke plan van verkopen. Deze week komt ze nogmaals rijden en bekijken we of hij na 2 maanden training weer naar huis gaat, of nog even blijft voor wat meer kilometers. Ook hij deed staken, maar dat is dus helemaal voorbij.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:47

Komt vanzelf goed. Ze is er nog maar zo kort, rustig vertrouwen opbouwen, blijven oefenen en dan is ze vast tegen volgend jaar een heel fijn buiten rij paard!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:54

Ja hoor, genoeg succesverhalen!

Eentje ging echt de hele tijd bokken buiten.. Daarmee ben ik gewoon een aantal keer mee naar buiten geweest met een grote groep manege paarden. Op een gegeven moment was het zomaar klaar, ze heeft het nooit meer gedaan.
Het enige waar ik op ingreep was er vandoor spuiten, dan zette ik haar achter een ander paard. Verder heb ik het gewoon uitgezeten en genegeerd.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:06

Lang lang lang geleden vond mijn eerste paard het ook nodig om 200m vanaf stal om te draaien en naar huis te lopen, en als je m weer terugdraaide te steigeren, en als je volhield als een kangoeroe retour te gaan. Manege-eigenaar uiteindelijk afgestapt (en er waren maar weinig paarden die dát voor elkaar kregen) en m met zweep bos ingeslagen. Eerstvolgende keer mijn sporen met wielen aan en die erin gezet toen ie wou draaien, eventjes heel bang geweest dat ie dat niet zou pikken, maar de rest van zijn leven heb ik overal heen kunnen rijden. Charmant? Nee, effectief? Ja!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:13

Toen ik mijn huidige merrie kocht kreeg ik de opmerking: levensgevaarlijk buiten, wisselt rengalop af met stilstaan en omdraaien. Ik kocht ze initieel voor in de bak te rijden dus ik trok het mijzelf niet aan.

Eens hier kwam ze in een stal aan de rand van het bos, in het begin alleen uitstappen tot aan het bos en terug. Dat deel kon ze heel de tijd de wei blijven zien. Dan een rondje rond de wei langs de bosrand, ook geen probleem want ze kon de wei zien. Dan samen met wat weidegenootjes het bos in, de eerste keer even stilstaan van zodra de wei uit het zicht was, snel doorhebben dat het andere paard volgen gemakkelijker was. En zo uitgebouwd naar een paard dat nu alleen vlot naar buiten kan. Er zitten nog steeds onzeker momenten in, maar vertrouwen in mij heeft enorm geholpen.

Ik reken onafhankelijke voedingsrantsoenen uit en geef onafhankelijk voedingsadvies, meer info? Pb

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:30

Mijn vorige paard was ook zo: wilde niet alleen naar buiten, draaide om, pakte het bit vast en galoppeerde weer terug naar stal. Ik ben toen begonnen met wandelen, dus haar uit de vertrouwde kudde en het vertrouwde erf af. Elke keer een stukje verder. Na een tijdje zelf erop en liep er iemand naast. Dit steeds verder afgebouwd en uiteindelijk kon ik alleen naar buiten. :) ging wel een jaar overheen.

Wear a smile- One size fits all

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:38

Hier ook een succesverhaal hoor. Mijn jonge pony vond het eerst heel spannend om (alleen) naar buiten te gaan. Ik ben begonnen met een klein rondje om de wei en dat steeds meer uitgebreid. En ja, ik heb soms een kwartier op het kruispunt van paden naast de poetsplaats gestaan, inclusief bezorgde voorbijgangers en gekke blikken. Maarja, als we dan een paar meter de goede kant op gingen, dan was mijn dag weer goed. :D En tussendoor buiten vaak een stukje wandelen als het haar te veel werd.
En inmiddels kan ik rustig kleine ritjes in het bos met haar maken, op een touwhalstertje en zonder zadel. Heerlijk!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 13:49

Ga door!! Ga door!!

Jullie hebben me nu al enorm geholpen!! Ik geniet van de verhalen!

(ik lees alleen veel over met ander paard samen..... precies dan gaat ze klooien trouwens.... dat andere paard interesseert haar geen moer. Ik wil het juist nog eens alleen proberen, met de 2moons instructie erbij ging ze wel namelijk.... 3 dagen erna met ander paard, stijgeren, draaien drama!!!!!! Ander paard was zo lief en geduldig!!! )

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:50

Hier ook een paard want in zn eentje niet het terrein af durfde. Ondertussen zo ver dat een rondje wandelen of naast de fiets geen enkel probleem is, fietsen vind hij machtig mooi. Erop kunnen we nu de weg uitstappen heen en weer zonder ander paard.

Maar zet hem in de trailer en ga ergens alleen met hem naar toe is er geen enkel probleem, dan gaat hij alsof er niks aan de hand is. Soms wel wat gespannen.

Geef het de tijd, ga veel wandelen en fietsen aan de hand. Met andere paarden het terrein af en dan komt het vast helemaal goed!

Joy & Fionn ! <3 [o]