Een binnenkat verzekeren, heeft het nut?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Magrathea

Een binnenkat verzekeren, heeft het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 17:00

Hallo! Ik vroeg me af wie van jullie een verzekering heeft voor de kat. Mijne moet binnenkort onder het mes maar ik zie eigenlijk geen enkele verzekering waarmee ik enigszins goedkoper uit was geweest. Maar goed je ziet ook bedragen van boven de 1000 euro langskomen.... dan vraag ik me af, hoe realistisch is het dat ik daar ooit mee te maken krijg? Ze komen niet buiten, krijgen elk jaar netjes hun prikken en preventief consult en eten goed voer. Tot nu toe heeft een van hen een extra bezoek nodig gehad (blijkbaar heerste er een soort kattenbuikgriep en hij wilde niet meer eten :n ) en nu heeft de poes een tandje dat getrokken moet worden. Kosten 90 en 200 euro respectievelijk. Jaarlijks consult is 100 euro voor beiden. Ontvlooien en ontwormen wordt volgens mij ook nergens vergoed.

Dus eh... wat is wijsheid?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Re: Een binnenkat verzekeren, heeft het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:06

Ik heb 4 katten en gewoon zelf maandelijks gespaard. Potje zit nu €1500 in dat is even genoeg. Zodra ik daar wat uit moet halen voor een behandeling vullen we hem weer aan. Dan gooi ik maandelijks weer wat opzij tot ik weer tot dat bedrag kom.

Vind ik zelf makkelijker dan een verzekering.

Mijn katten komen alleen in eigen tuin, ik ent en ontworm ze niet en ze eten Purina aan brokjes en Sheba vleesvoer. Behalve sterilisatie en de kitten entingen zijn ze nooit bij de DA geweest. Op de oudste na, die moest wat tanden laten trekken, kosten €460.

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Ik heb paaltjes en lint dus op eigen risico kan je paard los zonder tuig voor natuurlijke foto's!
[BB-ITP] Fluffy Faery's Fantastic Photo's!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:16

Ik heb zelf voor al mijn huisdieren al wel eens zitten rekenen maar de conclusie was dat ik wel vreselijk veel pech moest hebben wilde ik het er uit halen en dan nog hopen dat het vergoed werd op een gegeven moment. Ik heb ook gewoon een potje.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:30

Ik heb 5 jaar geleden ook onderzoek gedaan of een verzekering zinvol is. Ook besloten om de 'premie' zelf op te sparen. Er zit al een mooi bedrag in mijn potje! Inenten betaal ik gewoon los, potje is echt voor ernstige (kostbare) behandelingen.
In mijn omgeving heb ik wel van mensen gehoord die heel veel terug kregen van een verzekering.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:02

Ik heb wel een verzekering voor Simba. Er kan altijd wat gebeuren, waardoor je toch voor onvoorziene kosten komt te staan, en dat kan heel hoog oplopen :) En ik snap het maandelijks sparen, maar als hij morgen iets vreselijks heeft, heb ik niet ineens al dat geld bij elkaar, en ben ik toch heel gelukkig met een verzekering.

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:04

Dat klopt maar meestal kan je in dat geval wel in termijnen betalen...

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Ik heb paaltjes en lint dus op eigen risico kan je paard los zonder tuig voor natuurlijke foto's!
[BB-ITP] Fluffy Faery's Fantastic Photo's!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:07

ik heb mijn moeder ( 75 ) een main coon kitten gegeven voor haar verjaardag, incl verzekering, een maandagmorgen model blijkbaar. 4500 aan operatie ( verzakte darm, en breukjes naast anus ) moeder blij en kat heel blij ( en ik ook wat een idiote bedragen @MCD Amsterdam )

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:08

Ik heb na een ervaring, dat ik in 1 weekend ruim 700 euro lichter en een kitten armer was nu mijn 3 monsters verzekerd. Haal ik het eruit, nee, maar handig vind ik het wel.
Heb 2 MC en daar heb vrij veel problemen met gebit mee gehad en dit is wel gedekt door de verzekering.

[o] :¨·.·¨:
`·.Lucifer B+9 Eindstand
Vegas L1+2 Eindstand, 24 mei 2013...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:09

Bellatrix schreef:
Dat klopt maar meestal kan je in dat geval wel in termijnen betalen...

Dat valt nog tegen.
Moest vorig jaar ook eerst de helft van het totaal bedrag ophoesten, de rest mocht in termijnen.

2 binnenkatten hier, niet verzekerd. Net als een paard verzekeren vind ik het onzin.
Sinds dit jaar maar wel weer eens een enting erin laten zetten na 5 jaar. Ik zou wat weekenden weggaan en de kattenoppas zou dan oppassen.
Vond dat wel handig dat ze weer beschermd zouden zijn aangezien zij met meerdere katten in aanraking komt en ik niet.

Verder hebben ze me dit jaar rond de 600 euro gekost aan tandextracties.
Ontwormen vergeet ik steeds en onvlooien doe ik misschien ook hooguit 1 keer per jaar :=

Heb een karig potje, maar die wordt nog opgekrikt.

Death is just another path, one that we all must take ~G~

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:42

Avalanche81 schreef:
Ik heb wel een verzekering voor Simba. Er kan altijd wat gebeuren, waardoor je toch voor onvoorziene kosten komt te staan, en dat kan heel hoog oplopen :) En ik snap het maandelijks sparen, maar als hij morgen iets vreselijks heeft, heb ik niet ineens al dat geld bij elkaar, en ben ik toch heel gelukkig met een verzekering.

Alleen als ze morgen iets heeft maakt het niet uit dat ik vandaag een verzekering af heb gesloten want er zit eigenlijk altijd een wachttijd op :+ in die wachttijd wordt er dus niks vergoed.
Het lijkt erop dat eigenlijk alleen ernstige/acute problemen worden vergoed, maar die tandjes nu had ik amper wat van teruggekregen en dan alleen als ik tanden aanvullend had verzekerd. Vaccinaties zelfde verhaal.

Ik denk dat ik ga oppotten. Even een aparte spaarrekening voor openen denk ik, en als ik daar maandelijks 30-50 euro op zet ben ik al een heel eind.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:15

Ik vind een huisdierverzekering sowieso niet nuttig. Maar vergis je niet in wat een binnenkat kan "overkomen". Onze poes is een jaar geleden van het aanrecht of de tafel af gevallen en heeft haar achterpoot gebroken. |o :x Komt nog bij dat het mis gegaan is met de eerste operatie en het zetten, waardoor het nu scheef vast gegroeid is en ze een verhoogde kans heeft op artrosevorming. Maar dat is sowieso iets wat niet te verzekeren is. :)

Dezelfde poes heeft ook nog precies 4 tanden in haar bek, de rest is allemaal (deels operatief) weggehaald. Ze is nu 5 jaar en heeft ook altijd goed voer gekregen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:21

Verzekeraars zitten er om winst te maken, niet om jou uit de problemen te houden.

Verzeker niet wat je zelf kunt dragen. En begin niet aan (huis)dieren als je twijfelt of je hun evt medische kosten wel kunt/wil betalen.

Ik heb mijn paarden niet eens verzekerd, maar een spaarpot achter de hand.

Ik wil graag baas blijven over mijn eigen dieren en hun behandeling.
Toestemming moeten vragen voor een behandeling, zie ik niet zitten.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:37

Ik heb die van mij wel royaal verzekerd. Haar gebitje is een dingetje net als haar hart. Ik krijg daardoor deze dingen wel vergoed. Ook toen ik met spoed in het weekend bij de dierenarts stond (overgeven) is dat netjes vergoed.

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:46

Mijn Britse korthaar is niet verzekerd. Ik heb wel een spaarpot. Mocht er ooit iets gedeuren dat heel veel geld kost, zou ik kijken naar de leeftijd van het beestje en daarop mijn beslissing aanpassen.

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:53

Ik denk er niet aan. Ik heb een maximum bedrag in mijn hoofd dat ik wil uitgeven en dat heb ik meer dan een aantal keer staan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:51

Die potjes heb ik ook en ik heb ook altijd heel hard geroepen dat het 'maar straatkatten zijn', dat ik 'ben opgegroeid op de boerderij' en niet beter weet dan dat als een operatie meer kost dan de waarde van het dier, het einde oefening is... Maar in de praktijk werkt dat niet. In de praktijk heb ik voor onze 5-jarige poes in nog geen jaar tijd ruim € 1.500 voor haar gebit en voor de gebroken poot uit gegeven. Zonder na te denken. Idem voor onze oude kater, daar heb is nog geen half jaar voor zijn overlijden voor een paar honderd euro aan z'n gebit verspijkerd. In de praktijk ben je toch wat minder rationeel dan je vooraf bedacht hebt... ;)

Maar nog steeds: de kosten voor de verzekering had ik er niet uit gehad. Ook niet voor mijn paard, die een keer voor bijna € 3.000 geholpen is nadat ze in de prikkeldraad hing. Ik speelde toen overigens wel ongeveer quitte. Maar ik heb nu in elk geval de volledige zeggenschap over mijn dieren, over wát er met ze gebeurd en wáár het gebeurd. Dat vind ik veel belangrijker dan het geld.

Spoiler:

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:59

Ik geloof sterk in ‘je moet verzekeren wat je niet kunt betalen’, dus ik heb geen verzekering omdat ik voldoende spaargeld heb om eventuele kosten te dekken.
Daarbij vind de kosten van een huisdierverzekering echt te hoog in verhouding tot de dekking.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 13:03

Marije_jiplover schreef:
Verzekeraars zitten er om winst te maken, niet om jou uit de problemen te houden.

Verzeker niet wat je zelf kunt dragen. En begin niet aan (huis)dieren als je twijfelt of je hun evt medische kosten wel kunt/wil betalen.

Ik heb mijn paarden niet eens verzekerd, maar een spaarpot achter de hand.

Ik wil graag baas blijven over mijn eigen dieren en hun behandeling.
Toestemming moeten vragen voor een behandeling, zie ik niet zitten.

Joh wat een aanname, ik zeg toch nergens dat ik het niet wil of kan betalen? Ik denk alleen dat net als bij de meeste mensen het geld me niet op de rug groeit dus ik vraag me af wat het meest kosteneffectief is (sparen of verzekeren). Da's toch niet zo raar?

Het zou bij mij echt meer afhangen van hoe groot de kans is van een goede afloop bij een behandeling dan het geld hoor. Metname mijn kater is echt als de dood voor de dierenarts en als ik elke week met hem daar langs zou moeten voor een chemokuur ofzo dan bezwijkt ie zeer waarschijnlijk eerder aan de stress dan aan de kanker :') dus ja. Het gaat echt niet alleen om geld.

Bedankt voor de ervaringen in elk geval!

[o]

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:07

Een chemokuur vind ik dan weer wat ver gaan hoor, dat ga ik een kat (of willekeurig welk ander dier) echt never nooit niet aan doen.

Sparen is altijd beter. Want een verzekeraar kan en mag zeggen dat ze stoppen met een vergoeding omdat de situatie bijvoorbeeld uitzichtloos is. En een verzekeraar zit daar niet omdat ze jou aardig vinden of dol zijn op dieren, een verzekeraar is gewoon een bedrijf dat winst wil maken. Een verzekering mag ook de verzekering beëindigen of tegen gewijzigde voorwaarden voortzetten.

Zoals ik al aangaf, mijn paard heeft eens in de draad gehangen waardoor ik uiteindelijk een dierenartsrekening had van € 3.000. Toen speelde ik uiteindelijk ongeveer quitte als ik al die jaren premie betaald zou hebben. Inmiddels zijn we wat jaren verder en is ze volledig afgekeurd vanwege haar benen. Benen en kreupel worden op veel paardenpolissen ook uitgesloten. Maar ik zat dus niet met een verzekering die me voor de keuze stelde 'inslapen of terugkopen'. Natuurlijk ben ik niet blij met een rekening van € 3.000, maar of ik nou gedurende 6 jaar iedere maand premie betaal voor in totaal € 3.000, of 1x € 3.000 aan rekeningen en de volledige zeggenschap over de behandelingen... Ik weet het wel. :)

Spoiler:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:13

ik zet iedere maand wat geld op de spaarrekening, speciaal geopend voor mijn dieren. Ben op deze manier nog nooit geld tekort gekomen voor al mijn dieren :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:18

Vanillia schreef:
Ik geloof sterk in ‘je moet verzekeren wat je niet kunt betalen’, dus ik heb geen verzekering omdat ik voldoende spaargeld heb om eventuele kosten te dekken.
Daarbij vind de kosten van een huisdierverzekering echt te hoog in verhouding tot de dekking.

Dit inderdaad. :j In mijn geval dus ook geen huisdierverzekeringen.
Ik heb wel eens grote bedragen moeten betalen, maar de meeste dieren zijn gewoon gezond oud geworden zonder al te veel kosten.

Dat het een binnenkat is maakt niet veel uit. Genoeg binnenkatten die medische kosten hebben. (gehad)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 14:43

Jessix schreef:
Vanillia schreef:

Dit inderdaad. :j In mijn geval dus ook geen huisdierverzekeringen.
Ik heb wel eens grote bedragen moeten betalen, maar de meeste dieren zijn gewoon gezond oud geworden zonder al te veel kosten.

Dat het een binnenkat is maakt niet veel uit. Genoeg binnenkatten die medische kosten hebben. (gehad)

Nou ja de kans op ongelukken is toch wel een stuk kleiner zonder fietsers / verkeer / idioten die rare dingen aan je kat voeren etc. :=
En dat ze binnenhuis ergens af vallen zie ik niet snel gebeuren, zijn ze te lui voor :z

[o]

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:43

Sylvia schreef:
Die potjes heb ik ook en ik heb ook altijd heel hard geroepen dat het 'maar straatkatten zijn', dat ik 'ben opgegroeid op de boerderij' en niet beter weet dan dat als een operatie meer kost dan de waarde van het dier, het einde oefening is... Maar in de praktijk werkt dat niet. In de praktijk heb ik voor onze 5-jarige poes in nog geen jaar tijd ruim € 1.500 voor haar gebit en voor de gebroken poot uit gegeven. Zonder na te denken. Idem voor onze oude kater, daar heb is nog geen half jaar voor zijn overlijden voor een paar honderd euro aan z'n gebit verspijkerd. In de praktijk ben je toch wat minder rationeel dan je vooraf bedacht hebt... ;)

Maar nog steeds: de kosten voor de verzekering had ik er niet uit gehad. Ook niet voor mijn paard, die een keer voor bijna € 3.000 geholpen is nadat ze in de prikkeldraad hing. Ik speelde toen overigens wel ongeveer quitte. Maar ik heb nu in elk geval de volledige zeggenschap over mijn dieren, over wát er met ze gebeurd en wáár het gebeurd. Dat vind ik veel belangrijker dan het geld.

Als dit tegen mij is: ik heb het bedrag niet genoemd natuurlijk.
Maar wat voor mij wel belangrijk is, is dat mijn kat inmiddels oud is. En hoewel het me qua geld niet uitmaakt hoeveel het kost, zijn er zaken die ik haar niet meer wil aandoen. Dat zou dus veel zwaarder doorwegen dan kost. Geld is er genoeg voor kosten voor 1 kat, gelukkig, en er is altijd een spaarpotje voor ze geweest.

Een paard zou ik ook niet verzekeren, om exact dezelfde redenen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:46

Magrathea schreef:
Nou ja de kans op ongelukken is toch wel een stuk kleiner zonder fietsers / verkeer / idioten die rare dingen aan je kat voeren etc. :=
En dat ze binnenhuis ergens af vallen zie ik niet snel gebeuren, zijn ze te lui voor :z

Maar er kan meer gebeuren dan een ongeluk. Genoeg binnenkatten die echt hoge medische kosten hebben hoor. Dat lees je hier in het topic al terug. Binnen houden is echt geen garantie dat je daardoor de dierenarts maar één keer per jaar nodig hebt. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:07

Het is eigenlijk nog nooit in me opgekomen om een verzekering af te sluiten voor mijn nu 15 jarige binnen-/buitenkat.

Het is in die 15 jaar nooit nodig geweest. Ze komt alleen voor de jaarlijkse vaccinatie bij de dierenarts.

Ik zou het bij een nieuwe kat ook niet doen.