Wormen bij mens

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

anjali

Wormen bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:55

Is het mogelijk dat iemand wormen kan overkrijgen van zijn hond, al wordt die geregeld ontwormd?En wat zouden de symptomen dan zijn voor die mens?

Femke_Tweety

Re: Wormen bij mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 16:58

Dit vind ik als ik google op zoonose hond.

(Zoonose is een aandoening die kan worden overgedragen van een dier op een mens)

https://www.rivm.nl/ziek-door-dier/zo-nosen-op-rij/hond

Ik zie wel de vossenlintworm staan.
Zo op het eerste gezicht geen andere wormen, maar ik durf het zeker niet uit te sluiten.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:02

Mocht je denken wormen te hebben dan gewoon even ontlasting bij de huisarts inleveren. Kinderen die veel buiten spelen in de zandbak hebben ook nog wel eens wormpjes.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:04

Oh, er zijn zeker wel soorten wormen bij mensen.

Die komen regelmatig voor. Maar dat hoeft niet van een hond te komen.
Sterker nog, de mens heeft geheel eigen soorten wormen.
En dat komt veel vaker voor dan dat mensen denken.
Is bij kinderen vrij gebruikelijk zelfs dacht ik...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:04

Dat kan zeker. Vandaar het advies van dierenartspraktijken om regelmatig huisdieren te ontwormen. Zo hou je de besmettingsdruk laag. Volwassen dieren krijgen er niet zo heel snel last van als ze wat wormen hebben. Mensen hebben er sneller last van.
Klachten zijn voornamelijk maag en darm klachten.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:07

Wormen krijgen van een regelmatig ontwormde hond is zeer uitzonderlijk. Sowieso zijn de meeste (±90%) volwassen huishonden wormvrij, zelfs als ze voor het laatst ontwormd zijn met een jaar. De meeste besmettingen zitten bij kennelhonden (1/3e van die honden is besmet) en honden die in onhygienische omstandigheden leven (altijd poepen in de tuin zonder dat het opgeruimd wordt, of zelfs binnenshuis met weinig opruimen).

Spoelwormen kunnen een enkele keer wel met de larven besmetten, maar ze groeien niet uit tot volwassen wormen bij mensen.
https://www.thuisarts.nl/wormen/ik-heb- ... poelwormen

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:10

Ja, je kan als (huis)diereigenaar zeker zelf een wormenbesmetting oplopen, en daar hoef je niet meteen iets van te merken zelfs. Je kan ontwormingsmiddelen voor mensen gewoon bij de drogist halen, elke 2 jaar in de herfst kuurtje doen kan verstandig zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:13

Wat een enge topics komen er toch weer voorbij :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 17:14

D_Desteny schreef:
Dat kan zeker. Vandaar het advies van dierenartspraktijken om regelmatig huisdieren te ontwormen. Zo hou je de besmettingsdruk laag. Volwassen dieren krijgen er niet zo heel snel last van als ze wat wormen hebben. Mensen hebben er sneller last van.

Ik vraag dit voor mijn vriendin die geen internet heeft,maar wel een leuke buitenlandse opvanghond.Zij heeft dus inderdaad maag-en darmklachten en is heel erg afgevallen. Allerlei doktersonderzoeken al gehad en nog bezig, tot nu toe niets gevonden. Maar ik denk dat niet standaard op wormbesmetting zal worden onderzocht omdat dat niet zo veel voorkomt?Dat een arts niet gelijk aan die mogelijkheid zal denken?Ze heeft een heel goede eetlust,eet 5 keer per dag en tussendoortjes ook nog, is toch in korte tijd 18 kilo afgevallen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:19

Wormenbesmetting wordt inderdaad niet meer zomaar als westerse ziekte gezien, kuurtje doen is zeker te overwegen, maar ik zou met zo'n beeld even met huisarts afspreken ivm reactie op de medicijnen, want als dat het is dan gaat dat een flinke reactie geven waar mogelijk meer medisch toezicht verstandig is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:29

Ontwormingsmiddel voor mensen kan je buj de drogist kopen.

En wormen lopen wij op door bv enge groentes te eten, in zandbakken te spelen enzovoort.

Even betrouwbare bron over worminfecties, voordat mujn tenen helemaal krom in mijn pantoffels zitten.
http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaa ... _text.html

Voor de simpele worminfecties effe naar de kruidvat. Bij ernstige maagdarmklachten grote kans dat het iets heel anders is. Bv gewoon een mensending losstaand van.
Bij diaree van hond/ kat mens tegelijkongeacht herkomst hond kunnen andere zooonosen meespelen en dan is dat soms giardia, soms....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 17:37

tamary schreef:
Wormenbesmetting wordt inderdaad niet meer zomaar als westerse ziekte gezien, kuurtje doen is zeker te overwegen, maar ik zou met zo'n beeld even met huisarts afspreken ivm reactie op de medicijnen, want als dat het is dan gaat dat een flinke reactie geven waar mogelijk meer medisch toezicht verstandig is.

Ze is inmiddels al van huisarts naar internist in het ziekenhuis doorgestuurd, dia allerlei onderzoeken heeft gedaan. De uitslag heeft ze nog niet en die man gaat eerst nog op vakantie,waardoor haar volgende afspraak pas 30 september is. Nu weet ze dus niets en is wel ongerust dat het iets ernstigs zou kunnen zijn. Ik was dus degene die vind dat het lijkt op klachten die paarden bij een zware wormbesmetting krijgen. Een paard heeft ze niet maar dus wel dat hondje, die trouwens ook vaak buikklachten heeft!! Die wordt elke 3 maanden ontwormd.Echter in ben geen dokter of DA en op internet kom je de vreemdste kwalen tegen.En ze zal zeker niet zelf medicijnen gaan slikken zonder toezicht van haar arts,want ze gebruikt al allerlei medicijnen die niet zomaar met andere kunnen.

JPitty
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:40

Heeft zij al eens aan Giardiasis gedacht? https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-giardiasis. Is een parasiet, die bij honden en katten voorkomt, maar ook bij mensen. Geeft maag-darm symptomen. Heb in het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe, al eens dieren hiermee moeten behandelen met behoorlijke kuren. Geeft bij die dieren ook maag-darmklachten. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden?
Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-09-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinterklaas krabde zich eens in zijn baard.Want Ozosnel, zijn nieuwe paard
liep voorbij met in zijn mond de schoen van Malle Piet.Wacht eens even, dat klopt toch niet?
Dat het dier koudwatervrees had, had hij al niet kunnen dromen. Daarom moest hij met de stoomtrein ipv de stoomboot komen.Maar dan valt hem nog iets op in het zonnelicht: Op de rug van het paard staat een codewoord verpakt in een gedicht. Dat is creatief gevonden zo en verdient toch echt een mooi cadeau!

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:40

Is de hond gecontroleerd op giardia door middel van 3 dagen mestonderzoek? Want daar helpt reguliere ontworming niet tegen.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:42

anjali schreef:
D_Desteny schreef:

Ik vraag dit voor mijn vriendin die geen internet heeft,maar wel een leuke buitenlandse opvanghond.Zij heeft dus inderdaad maag-en darmklachten en is heel erg afgevallen. Allerlei doktersonderzoeken al gehad en nog bezig, tot nu toe niets gevonden. Maar ik denk dat niet standaard op wormbesmetting zal worden onderzocht omdat dat niet zo veel voorkomt?Dat een arts niet gelijk aan die mogelijkheid zal denken?Ze heeft een heel goede eetlust,eet 5 keer per dag en tussendoortjes ook nog, is toch in korte tijd 18 kilo afgevallen!

Ohh wat vervelend. Ik zou ontlasting onderzoek adviseren. Ook laten testen op Giardia want dan kunnen mensen ook oplopen en is momenteel een veelvoorkomend probleem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:45

In korte tijd 18 kilo afgevallen ?? Jeetje...dat is echt wel heel veel.
Ik zou in dat ziekenhuis even heel hard aan de bel gaan trekken. 30 september is in dit geval echt belachelijk laat.
In 't beste geval zijn het dan wormen, maar geen idee of een mens daarvan in korte tijd zoveel afvalt.
Maar dit zou toch geen 3 weken meer mogen wachten...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:52

Wormen hoef je niet perse van een dier te krijgen. Lintworm komt toch nog regelmatig voor bij mensen, kan komen door eten van filet american bijv.
Ook aartswormpjes komen veel voor, maar dit is met name bij kindjes.
Maar goed, het hoeft natuurlijk niet door wormen te komen. Ontlasting op wormen controleren is super makkelijk... dus wellicht het proberen waard voor haar.

C'est la vie ♥

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:56

buitenlandse hond en wel regelmatig ontwormen, doet mij direct aan Guardia denken. dat kunnen mensen ook krijgen en daar werkt standaard ontwormingsmiddel niet voor. zou dat de huis of gewoon de huisarts voorleggen. kunnen ze in ontlasting zien. wel zorgen dat het vers is omdat het met oude mest niet meer lukt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 18:15

Ik weet niet of de hond op Giardiasis is onderzocht. Hij komt uit Roemenie. Ze gaat er wel geregeld mee naar de DA, ook voor kleine dingen. En ze heeft er zelfs een ziektekostenverzekering voor.Het probleem met de hond is dat, omdat ze een straathond geweest is, gewend is alles van de straat naarbinnen te schrokken,ook dingen die ongezond voor haar zijn.Volgens mijn vriendin komen de buikklachten die ze geregeld heeft daarvan.Maar ik zal mijn vriendin bellen om naar die giardiasis te vragen.Ik hoop dat het zoiets is en niet kanker of zo,wat haar angst natuurlijk is!

Suzanne F.
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:28

5 x per dag eten en 18 kilo afgevallen? Oh geef mij ook zo’n worm!

Nee grapje natuurlijk. Goed dat ze naar een internist is gegaan. Wormen komen zeker wel voor bij mensen maar zo extreem hoor je niet viel. Ik ken wel iemand die een lintworm had, met een speciale wormenkuur was hij er zo vanaf.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"
Is het codewoord soms Malle Piet? Koudwatervrees is het vast niet. Ozosnel kwam met de stoomtrein aan, de stoomboot liet hij liever staan. Voor een cadeau zet ik graag mijn schoen. Sint wil je dat voor mij doen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:02

Giardia zie je vaker bij buitenlandse honden en erg besmettelijk voor de mens.
Mijn hond kreeg het telkens weer terug, ondanks ontwormen, alles ontsmetten etc.
Gelukkig heb ik het zelf niet gekregen toen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:41

Mensen hebben ook andere soorten darmparasieten, vrijwel iedereen.
Via water, voedsel, etc...
Maar met name mensen die regelmatig reizen lopen heftiger parasieten op.

Ik heb onlangs een parasietenkuur gedaan, daar knapte ik enorm van op.
Ik heb het gevoel nog niet helemaal 100% te zijn, dus ga nog een kuur doen.

Parasietenkuur van Dr. Hulda Clark

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:10

Ik heb giardia gehad en was in no time 15 kg kwijt. Ik zou testen op giardia! Niet alleen buitenlandse honden hebben er last van. Ook steeds meer Nederlandse honden en katten.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:18

Giardia komt veel voor, bij de hond (en veel andere diersoorten) komen zoönotische types voor. Giardia is vaak intermitterend (je hoeft niet continu last te hebben), dus je vriendin gaat minstens 3 stoelgangstalen moeten laten onderzoeken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:23

Ik ben al drie keer ontwormd. :+ Toen ik nog actief met koeien aan het werk was had ik ze voor het eerst. _O-

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?