[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:37

Bij makana.de is lijnzaadolie niet zo duur en de verzendkosten zijn er echt niet hoog.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:19

Hier ondanks medicijnen altijd in september een megadikke vacht. Straks dus weer scheren

Rembrand (ruin): KWPN, zwartbont, 21 jr; met pensioen
Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 25 jr;
Castle Rock (ruin): NRPS, valk, 10 jr; dr M1+6 spr M+ 14; sgw B +2

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:22

tylando schreef:
Wat voor lijnzaad geef je? Gebroken ?
En hoeveel?

Volgens mij niet gebroken. Gewoon het vogelvoer. Half bakje van een Ikea ijsbakje en daar gooi ik dan kokend water op. Kwartiertje laten intrekken en klaar is Klara :D . Ik gooi er dan nog brok en pulp doorheen, maar ze vinden het heel lekker.

Julia_Romeo

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:45

Hoi,
Ik lees hier ook even wat mee aangezien cushing voor mij nog niet zo'n bekend terrein is. Mijn pony had in december een peesblessure. Tijdens die testen vermoedde de dierenarts al lichte cushing. Ik kende cushing nog niet. De dierenarts adviseerde mij om in september te laten testen.
Vandaag de uitslag gekregen en inderdaad verhoogde waardes en dus cushing. Volgens de dierenarts is de waarde beperkt en met alleen rantsoen kom ik al een heel eind. Als ik toch aan de medicijnen wil adviseerde hij een half tabletje. Ik kan na het weekend bellen voor vragen. Graag lees ik hier mee om meer te leren over de omgang met cushing

Aaldonk's Romanov :+:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:51

Ha, een dierenarts die verder kijkt ! Een verhoogde waarde tijdens de SR hoeft niet perse cushing in te houden. Als je kan zonder medicijnen ( prascend ) en de dierenarts is het daarmee eens, zou ik dat zeker proberen. Prascend is echt een behoorlijk heftig middel ( wat voor sommige paarden super goed werkt ).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:43

Weet iemand of prascend en monnikspeper (in oa cushinaze van de Paardendrogist) tegelijk gegeven mag / kan worden?

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:29

Dag allemaal

Ik kom even binnenvallen en hoop dat ik welkom ben. Zojuist door de veearts gebeld dar uit bloedonderzoek is gebleken dat mijn 21 jarige paard cushing heeft. Hij is al een tijdje sloom en duf, slechte vacht, ringen op zijn hoeven, veel wondjes en plekjes die slecht herstellen. Hij reageert ook slecht op suikers uit voeding.

Veearts heeft geadviseerd om met medicijnen te starten eerst met 1 tabletje en dan na 6 weken weer te laten kijken dmv bloedonderzoek.

Daarnaast is mijn paard erg stijf en staat nu op novacam voor 2 weken icm osteopaat en longeren. De veearts denkt dat als de medicatie goed aanslaat hij weer bruikbaar is voor recreatieve doeleinden.

Hebben jullie nog tips of ideeen?
Ik ga het topic even goed doorlezen, ben een beetje overdonderd nu.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:38

Niet direct beginnen met 1 tablet! Rustig opbouwen! Starten met 1/4, door naar 1/2 en dan kijken hoe je paard het hierop doet, daarna kun je door gaan met opbouwen. Het is rot medicatie met vervelende bijwerkingen. Dit kun je beperken door rustig op te bouwen.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:41

Beter opbouwen de medicatie. Niet meteen met een volledig tablet beginnen.

Zijn voeding even goed doorspitten. Gras is vaak funest als ze met suikers slecht overweg kunnen.

Ik zou dat paardje komende tijd ook gewoon met rust laten en niet longeren. 21 jaar, sloom, duf, slechte vacht, stijf... denk dat je hem er echt geen plezier mee doet om te longeren eerlijk gezegd.

Isapaardje ik heb nooit monnikspeper en prascend bij elkaar gegeven. Heb het eerst een jaar geprobeerd met een kruidending op basis van monnikspeper. Was goed, maar bleef niet duren :+
Toen overgegaan op prascend.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:42

Ok 1 tablet om te beginnen is teveel? Omdat ze er namelijk ook al over begon om het anders na die 6 weken te verhogen. Of hij moet zo hoog in zijn waardes zitten...

Hoe realistisch is het vooruitzicht om je paard weer te gaan belasten zoals voorheen?
Omdat je ook wel leest dat de medicatie eigenlijk alleen maar is voor levensverlengend en om je paard nog een goede oude dag te geven.
Maar mijn paard staat op een mooie pensionstal a 400 euro per maand waar pensioen niet echt een optie is (zowel qua financiën als mijn zwangerschap niet)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:48

Wat noem je belastbaar ? 21 jaar is niet zo piepjong meer...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:53

Eigenlijk liep hij altijd 6 dagen per week. Tot vorige week toe dus. Waarvan 3 dagen met mijn bijrijder waarvan eenmaal springles (huppel les). Daarnaast reed ik ook nog 3 dagen.
Afgelopen tijd viel me op dat hij wat minder zin had. Dit ook omdat hij half Arabier is en altijd voldoende looplust toont.

Zouden paarden met cushing ook pijn hebben?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:03

Romeo2007; er zijn zat paarden die na het opstarten van de medicatie weer prima te gebruiken zijn. Maar sommige niet. Dus dat is afwachten. Nu, met al zijn klachten, zou ik hem ook even tijd gunnen om te herstellen. Vind je zelf ook lekker, als je niet goed in je vel zit, neem ik aan.

Ik snap niet zo goed wat je zwangerschap met die 400 euro pensionstal te maken heeft. Het is inderdaad wel een hoop geld voor een paard. Zeker als hij niet veel meer kan. Maar nogmaals: dat is afwachten. Mss gaat het straks weer prima.

Opbouwen wordt hier inderdaad geadviseerd. Ik heb dat wel gedaan en dat ging prima. Sommigen doen het niet en dat gaat ook proma. Masr bij sommige paarden gaat het niet prima, als je er in 1 x een hele pil in gooit. Voorkomen is beter dan genezen, denk ik dan. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar opbouwen vanaf 1 pil, dan zie ik meteen een olifant voor me := . Ik heb zelf een fjord die op een halve staat. Nu net verhoogd naar 3/4. En hij staat al een aantal jaar op de prascent . Maar als je een Belgisch trekpaard hebt, begin je mss wat hoger.

Na 6 wkn opnieuw bloed afnemen vind ik persoonlijk niet echt nuttig. Zeker niet als je de pillen opbouwt. Kost alleen maar geld en je kan er nog weinig uit halen. Dus hou lekker die centen in je zak en je ziet rond die tijd zelf wel of je paard beter in zijn vel gaat zitten. Als je al een aantal maanden o een goede dosis zit, kun je altijd nog bloed laten testen. Maar dat kan pas na een half jaar of een jaar zijn.

Sterkte met paard en zwangerschap.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:04

Mijn pony is 22 en rij in goede periodes 3x per week wat buiten met hem. Hij geeft zelf goed aan wat die kan, en daar pas ik me naar aan. Stilstaan doet hem geen goed omdat ie in z’n hoofd nog hartstikke fit is.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:08

Dank jullie wel voor de tips. Ik ga alles even rustig laten bezinken want ben nu gewoon verdrietig en het is gewoon veel in een keer zeker naast mijn zwangerschapshormonen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:09

Romeo2007 schreef:
Eigenlijk liep hij altijd 6 dagen per week. Tot vorige week toe dus. Waarvan 3 dagen met mijn bijrijder waarvan eenmaal springles (huppel les). Daarnaast reed ik ook nog 3 dagen.
Afgelopen tijd viel me op dat hij wat minder zin had. Dit ook omdat hij half Arabier is en altijd voldoende looplust toont.

Zouden paarden met cushing ook pijn hebben?

Je was me voor. Een halve arabier dus. Dan is meteen 1 pil wel veel om te beginnen.

De cushing zelf doet geen pijn. Heb zelf ook zo n tumor op mijn hypofyse gehad, dus kan het nog uit persoonlijke ervaring ook vertellen. Maarhet gooit natuurlijk wel je hele hormoonhuishouding in de war en daar kun je allerlei klachten door krijgen die soms wel en soms geen pijn doen. Aangezien je aangeeft dat hij weinig zin heeft en stijf is, kun je er wel vanuit gaan, dat hij zich niet fijn voelt. Dus hemeen beetje rust gunnen, kan geen kwaad. Het is geen auto, waarvan je de olie ververst en je gaat gewoon weer verder waar je gebleven was ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:28

De waarde die uit de test is gekomen zegt trouwens ook helemaal niets over de hoeveelheid aan pillen die je moet geven. Maar heel vaak is bij een lichter paard en in het begin van de ziekte een halve tablet normaler als gelijk een hele tablet.
Dierenartsen adviseren idd vaak om gelijk met 1 tablet te beginnen en dan wellicht later af te bouwen. Maar op de een of andere manier houden de dierenartsen geen rekening met het feit dat prascend best heftige medicatie is waarvan paarden goed van slag kunnen zijn ( als in b.v. mega depressief, niet meer willen eten etc ). Door langzaam op te bouwen kan je de kans op die bijwerkingen behoorlijk verlagen.

Stop de pillen in een stukje brood ofzo. Beste gaat het met iets droogs, een appel of banaan zijn nattig en versterken daardoor de smaak van de prascend.
Geef de prascend ook buiten het eten om, sommige paarden vinden de smaak zo vies dat ze niet meer willen eten.

Er zijn genoeg paarden die enorm opknappen door de prascend en daarna weer fijn bereden kunnen worden hoor. Gewoon even aankijken de komende tijd hoe het gaat. En heb je vragen : bel de dierenarts of vraag het hier !

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:00

Mijn paard heeft al aantal jaar ppid, staat op prascend en is echt nog niet met pensioen hoor. En dat met 28 jaar. Ze kunnen weer prima "de oude" worden.

Appel is het enige waarmee ik de pillen naar binnen krijg. Zal echt per paard verschillen en kwestie van testen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:40

Dank jullie wel! Ik ga alles ook nog even rustig nalezen. Zometeen de medicijnen ophalen en dan start ik met 1/4 tablet. Het is overigens wel een half Arabier van 1.72 cm haha! Er zit KWPN en Hackney achter :)

Fijn om jullie ervaringen te horen. Ik hou heel erg veel van mijn paard, heb hem al 13 jaar en kan (denk ik) goed aan hem merken en zien hoe hij zich voelt. Belangrijkste is dat hij blij is en geen pijn heeft, de rest komt later.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:57

Kom hier ook even binnen vallen. Gisteren uitslag van ACTH test gehad en mijn 27-jarige zat op 370. Nou is het lastige dat hij eigenlijk niet echt symptomen heeft. De vorige dierenarts adviseerde ook altijd om hem niet te testen. In juni is hij naar huis gekomen en heeft hij een koliekoperatie overleefd. Ben nog steeds heel blij dat ik hem daarvoor niet getest heb, want dan had ik misschien een andere keuze gemaakt omdat met PPID en een zware operatie erg heftig klinkt. Maar het is zijn geval dus niet is, want hij herstelde super, boven verwachting zei de kliniek. Ze vroegen wel of hij cushing had omdat hij nog niet helemaal uit zijn wintervacht was in juni. Nou had hij laatst een allergische reactie op een brandnetel en de DA durfde niet zo goed cortisoden te geven omdat op zijn leeftijd de kans op cushing toch wel groot is en dat die cortisoden voor hoefbevangenheid kunnen zorgen. Mede daarom toch maar laten testen want wil zulke keuzes liever op feiten baseren. Ze zei al dat er nooit een hele hoge waarde uit zou komen gezien zijn goede conditie, maar 370 is toch wel aardig hoog geloof ik.

En zit ik dus met het dilemma waar de vorige DA me al voor waarschuwde, wel of geen medicatie en hoe verhouden de bijwerkingen zich tot de symptomen. Hij is nog fit, vrolijk, vacht vacht glanst met appels erop. Hij komt sinds 2 jaar wel wat moeilijker uit zijn wintervacht en afgelopen zomer is voor het eerst een klein stukje vacht blijven staan, maar dat zit ook precies naast de operatie wond. Ook mag hij wat aankomen, maar ik verwacht dat ik ik dat in een paar weken wel weer oke heb. Lukte na de operatie + week vasten ook en ik heb denk ik de combinatie van het eindigen van de boxrust en start van het najaar onderschat in energiebehoefte en daarom een paar weken te weinig bijgevoerd (op pension kreeg hij ook altijd veel meer).

De dierenarts gaf aan dat het niet iets is om te proberen en dan te stoppen, ze adviseerde een hele pil en gaf wel aan dat we misschien later terug kunnen naar een halve pil als hij goed reageert. Bijwerkingen vielen meestal mee gaf ze aan, maar de vorige DA waarschuwde daar wel echt voor. Opnieuw testen zou ze pas volgend najaar weer doen. Ik weet niet zo goed hoe en of ik het verschil ga zien/merken in positieve zin. Een tikje overdreven dikke wintervacht heeft hij al zeker 20 jaar en ik verwacht niet dat dit veranderd en of hij beter uit zijn vacht komt ga ik pas in het voorjaar merken. Maar het kan natuurlijk ook dat ik niet goed zie dat hij langzaam minder vrolijk is geworden en een enorme opleving krijgt, die wil ik hem natuurlijk ook niet ontnemen.

Ipv medicatie zou ze ook een vitaminebooster als injectie kunnen geven, dat doet niet echt iets voor de PPID maar helpt wel om deze moeilijkste tijd van het jaar goed door te komen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dinsdag komt de DA sowieso langs om te overleggen, ik ga dan ook het opbouwen van de medicatie overleggen en wat haar idee is van bv. eerst eens kijken hoe hij het op een halve pil doet. Mij lijkt beter/veiliger van een halve naar een hele omdat de halve te weinig is dan omgedraaid toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:01

Goh, niet gemakkelijk hé.
Voor mij is het ondertussen duidelijk. Heel weinig symptomen is geen pillen geven :+

Mijn 2 cushies hadden beide ook waardes tegen de 400. Eéntje was net een schaap. De andere had eigenlijk enkel de bovenlijn die wat minder werd.

Het ''schaapje'' staat al 6 jaar op prascend en gaat super. Ze is ondertussen 23.
De andere heb ik na 2 jaar van de pillen afgehaald omdat ik weinig tot geen verbetering merkte.
Die staat nu al 2 jaar zonder pillen en doet het nog steeds prima. Zij is 26.

Wel allebei op een dieet zonder al te veel suikers en ik zorg ervoor dat ze niet dik worden.

Ik laat ook niet meer testen. Kijk enkel naar het paard en hoe ze het doen.

Laatst nog met een internist erover gehad en die zei ook dat ze tot de conclusie komen dat er eigenlijk nog maar heel weinig geweten is over cushing :+

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:45

Wij hebben besloten om na ca 2 jaar te stoppen met de Prascend. Pony is er uiteindelijk weinig op vooruitgegaan. Enigste symptoom is/was een dikke vacht, maar dit is ook niet minder geworden. Daarnaast werd ze erg “mat” ervan en ging ze steeds slechter eten... dus al met al...

Ik heb nog zo’n ca 75 halve pillen (gok ik) over. Njet meer in de originele verpakking maar los in een afsluitbare pot. Mocht je interesse hebben om dit over te nemen kun je mij pb sturen.

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:54

Isapaardje schreef:
Weet iemand of prascend en monnikspeper (in oa cushinaze van de Paardendrogist) tegelijk gegeven mag / kan worden?

Heeft iemand hier al een reactie op gegeven? Ik ben daar eigenlijk ook heel benieuwd naar :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:02

Jolijn8 schreef:
Isapaardje schreef:

Heeft iemand hier al een reactie op gegeven? Ik ben daar eigenlijk ook heel benieuwd naar :)

Ik had er al op gereageerd. Ik heb het nooit samen gegeven.
Denk niet dat het een probleem is om samen te geven, maar het heeft in mijn ogen absoluut geen meerwaarde en kost enkel nog maar meer geld.

Volgens mij is het dan beter eerst de monnikspeper te proberen en als dit niet of onvoldoende helpt, dan de prascend.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:57

Jolijn8 schreef:
Isapaardje schreef:

Ik heb het bij de Paardendrogist nagevraagd en die reageren dat diverse klanten het naar tevredenheid naast elkaar geven, maar dat je wel naar je paard moet blijven kijken.

Waarom ik het naast Prascend wil geven heeft de volgende reden.
Ondanks halve tablet Prascend, stijgen zijn ACTH waarden in het najaar alsnog.
Dus adviseerde dierenarts om over te gaan naar 3/4 tot hele pil, maar dan wordt meneer erg depresssief, dus meer Prascend als een halve, trekt hij niet.
Om dus toch die waarden te laten zakken, wilde ik product met monnikspeper gaan proberen.
Maar twijfelde of dat kon, want als het elkaar tegen zou werken, dan zou het averechts werken.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts