[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

dimma

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:47

Hoe gaat het met jullie paarden en de jeuk? Dama gaat goed, heeft geen jeuk en staat zonder kap.
Misschien kan ze zonder deken maar dat durf ik nog niet aan.

Dama-ísa fra Veruleiki 28-05-2002 - ✨ 01-10-2019

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:15

zonder deken kan eigenlijk pas als het onder de 5 graden blijft.
hier gaat het goed! :D

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:29

Hier al een tijd zonder of alleen vliegendeken. Ik ben er dus na jaren achter wat de gevolgen van (achteraf, destijds wist ik niet beter) slecht voerbeleid zijn. Met name voor de darmen en de lever/milt en dat emmer zo vol zat.. de knut was de druppel. De emmer is nu aan het legen en knut heeft hij geen last van. Wel op het randje, want hij schuurt nu bij de billen en staartaanzet. Maar dat is meestal lever-jeuk-tijdens-de-rui.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:34

@Ellepel, klopt maar ik bedoel nu doordat ik wietolie geef het onder controle is. Daardoor kan ze ook haar kap af anders had dat niet gekund.

@Simt9 dat herken ik ook van de staart.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:40

dimma schreef:
Hoe gaat het met jullie paarden en de jeuk? Dama gaat goed, heeft geen jeuk en staat zonder kap.
Misschien kan ze zonder deken maar dat durf ik nog niet aan.

Gaat goed met mijn paard. Ze heeft dit seizoen weinig jeuk gehad. Ze staat onder een deken met een vliegenkap en ik smeer 1 a 2 keer per week met Derfen.

Odette&Fenna

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:52

Eigenlijk goed, sinds ik de wietolie geef heeft Pastich 2 x een schuuractiviteit getoond. Dit is de eerste zomer dat hij zonder dekens staat. Zelfs geen vliegendekens.
Hopelijk volgend jaar even goed...

Pluk de dag!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:53

TanteFlavie schreef:
Eigenlijk goed, sinds ik de wietolie geef heeft Pastich 2 x een schuuractiviteit getoond. Dit is de eerste zomer dat hij zonder dekens staat. Zelfs geen vliegendekens.
Hopelijk volgend jaar even goed...

Dama krijgt ook wietolie en sinds een paar weken van iemand anders. Sindsdien gaat het goed maar durf haar nog niet zonder deken te zetten.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:21

Merken jullie ook dat het nu later in het seizoen is dat de jeuk daadwerkelijk minder wordt?
Ik val een beetje in het topic, maar zit wat met de handen in het haar. Heb m'n paard nu bijna een jaar en ze heeft afgelopen zomer gigantisch lopen jeuken. DA en mensen op stal zeggen dat het waarschijnlijk zomereczeem is, maar ik heb nog hoop dat dat het niet is. Vorige eigenaresse heeft me in ieder geval verzekerd dat ze het niet heeft (maarja). De jeuk zit overal en wordt nog niks minder. Heb al verschillende dingen geprobeerd maar niks werkt echt. Zalfjes, olies, maakt allemaal niet uit. Verschillende injecties gehad van de DA, dat werkte hooguit een paar dagen maar dan kwam het weer net zo hard terug. Vliegendeken maakt ook geen verschil. Ik ben aanbiedingen in de gaten aan het houden voor de Rambo Sweet Itch voor volgend jaar, maar heb dus nog stiekeme hoop dat het geen zomereczeem is maar dat de jeuk een andere oorzaak heeft.

Zie in dit topic en op andere plekken veel mensen langskomen die wietolie gebruiken. Wat raden jullie aan qua merk/hoeveelheid etc? :)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:32

Aanvullende vraag... Wat zijn goede reinigingskuren voor je paard? :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:16

[MD] Zomereczeem onderzoek

Iemand behoefte aan CBD olie? Ik heb nog een volle en een aangebroken flesje, die van mij gaat niet goed er mee.
Bij mij op te halen in Hellendoorn heeft de voorkeur.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:23

cijsalover schreef:

Groene leem of reiniging kuur van de groene os.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:13

cijsalover schreef:

Wij hebben groene leem gevoerd in combinatie met darm compositum(geen idee if ik het goed schrijf) en ze is vrijwel jeukvrij.
Zat echt in voeding en vasthouden van afvalstoffen bij haar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:47

MarliesV schreef:

Iemand behoefte aan CBD olie? Ik heb nog een volle en een aangebroken flesje, die van mij gaat niet goed er mee.

welk merk heb je en hoeveel % cbd?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:39

ellepel schreef:
MarliesV schreef:

welk merk heb je en hoeveel % cbd?

Volgens mij Kruitvat en dan 5%, ik zal vanavond thuis even voor de zekerheid kijken.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:34

cijsalover schreef:
Merken jullie ook dat het nu later in het seizoen is dat de jeuk daadwerkelijk minder wordt?
Ik val een beetje in het topic, maar zit wat met de handen in het haar. Heb m'n paard nu bijna een jaar en ze heeft afgelopen zomer gigantisch lopen jeuken. DA en mensen op stal zeggen dat het waarschijnlijk zomereczeem is, maar ik heb nog hoop dat dat het niet is. Vorige eigenaresse heeft me in ieder geval verzekerd dat ze het niet heeft (maarja). De jeuk zit overal en wordt nog niks minder. Heb al verschillende dingen geprobeerd maar niks werkt echt. Zalfjes, olies, maakt allemaal niet uit. Verschillende injecties gehad van de DA, dat werkte hooguit een paar dagen maar dan kwam het weer net zo hard terug. Vliegendeken maakt ook geen verschil. Ik ben aanbiedingen in de gaten aan het houden voor de Rambo Sweet Itch voor volgend jaar, maar heb dus nog stiekeme hoop dat het geen zomereczeem is maar dat de jeuk een andere oorzaak heeft.

Zie in dit topic en op andere plekken veel mensen langskomen die wietolie gebruiken. Wat raden jullie aan qua merk/hoeveelheid etc? :)

Ik geef die van Jacob Hooy, 5 %

Ben heel erg blij dat hij deze zomer geen deken nodig had, zelf hoop ik dat het de wiet-olie was... maar ergens in mijn achterhoofd denk ik dat de hete droge zomer er ook voor iets tussen zit.
Ik woon in een vochtige omgeving die nu bijna 2 jaar zo goed als "droog" staat, zelfs de zwaluwen vinden geen modder meer om nesten te metselen (die zijn ook al 2 jaar niet meer teruggekomen)

Dus... is het de wietolie (wat ik misschien graag wil geloven) of hebben de muggen onvoldoende waterplaatsen om te "kweken"?

Eigenlijk weet ik het niet. Verder geef ik geen granen en geen suikers. De twee keer dat hij echt schuurde was nadat een buurman een afgescheurde tak met appels en de andere keer met peren in de weide had gesmeten...

Tijd brengt raad en wijsheid?

Pluk de dag!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 08:15

Hier word weer de hele week regen voorspeld maar ook temperaturen van 21 graden, ik weet het niet meer. -O- Normaal met dit weer doe ik de dekens af en mogen ze lekker in hun blote kont staan maar ik twijfel nu of ik niet gewoon de regendekens moet opgooien. Mja, dat is ook gelijk weer zo warm want koud kan ik het niet noemen met 21 graden.
Maar schuilen kunnen ze verder ook niet echt.

Lastig dit :\

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:31

Die van mij waren voor nu lekker happy in hun blote kont, zeker niet zielig of koud. Dus ik wacht het nog even af.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:36

Die van mij staat zonder vliegenkap maar met eczeemdeken gewoon buiten met dit weer.

Onder de 15 graden overweeg ik altijd een ongevoerde regendeken er bij over te gooien, maar met deze temperaturen vind ik dat niet nodig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 08:39

O als ik ze in hun blote kont zet vind ik ze ook absoluut niet zielig hoor, maar ik ben zo bang dat nu met deze temperaturen de knutjes massaal aan vallen als het even een uurtje droog is.

En een regenbui overleven ze wel met eczeemdeken maar het regent hier nu al een uurtje of 3 goed door. Dan krijgen ze ook niet de kans om op te drogen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:50

Regenliner als je een RSIH is nu ideaal er onder, die doet precies wat je nodig bent.

Wij zitten in een erg droog deel van NL, het sputtert hier iets vanmorgen, maar that's it.
3 uur regenen zou mij ook aan het twijfelen brengen hoor, maar bloot is hier geen optie, dan schuurt ze me alles open.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:31

Hier in Brabant is het droog maar wel erg vochtig, als het zonnetje er nu door komt is het ideale weer voor knutten heb ik altijd het idee.
Blijf het ook lastig vinden zo eind van het seizoen. Die van mij moet juist z'n wintervacht aangaan maken want krijgt geen deken op in de winter. Hij heeft al enkele dagen (op de schemering na) zonder deken gestaan.
Hij heeft helaas nog ontzettend veel jeuk.. niet van de zomer eczeem ('helaas' want dan ben je makkelijker af met de deken op). Tis momentele zo erg dat ik hem eigenlijk ook niet meer in wil spannen omdat hij dan niet kan krabben bij z'n lies. Staat nu 2 weken op glucobalance maar nog geen verschil. Gestopt met Derfen en Aloe Vera gel te smeren, misschien dat hij daar wel allergisch op reageert?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:11

Hier zelfde dilemma. Ik ga waarschijnlijk einde deze week scheren en dan de regen deken erop. Met vele verwachte regen, krijgt eczeemdeken idd onvoldoende tijd te drogen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:41

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:29

ZarahZoe schreef:
Ik lees al een hele tijd mee in dit topic (en heb er ook al super veel van geleerd, dankjewel daarvoor :D) maar wil nu toch even meelees-steen van vandaan kruipen. Ik verzorg een jonge Friese merrie (4 jaar) die al sinds ze 1 jaar is last heeft van eczeem. De laatste 2 jaar met de deken op gaat het erg goed. Dit jaar ook haar voer een beetje omgegooid en nu is het enige waar je aan kan zien dat ze eczeem heeft haar rechteroor (een paar kale plekjes die erg hardnekkig zijn).

Omdat ze zo jong is hebben we tot nu toe elk jaar een nieuwe deken gekocht en ondanks dat ze best netjes is met de deken kunnen we na elk seizoen de deken weer de prullenbak in gooien. Volgend jaar gaan we dus weer voor een nieuwe en dan wil ik eigenlijk een Rambo deken aanschaffen omdat ik hier heel veel positieve dingen over hoor en lees. Nu is ze nog lekker aan het groeien en dan vooral in de bespiering. Haar huidige deken past nog net om haar steeds steviger wordende hals heen, maar ik ben bang dat volgend jaar die hals nog een stukje steviger is geworden. Ik maak me nu dus een beetje zorgen of een Rambo deken wel geschikt is voor paarden met wat meer hals en bredere schouders?

[ [url=m/1aAkK5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooie paardje heb je!
Ik heb een eczeemdeken voor mijn arabo-fries die ook zeer stevig gebouwd is aan de voorzijde.
En die ligt prachtig en nog geen gat in te bekennen terwijl het best wel een sloper is.

[ [url=m/G1lt0J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 15:38

Heb de dekens nu eerst maar opgelaten. Vanmiddag werd het een stuk droger. Kijk vanavond wel even weer, als het echt te erg word trek ik ze af en mogen ze in hun blote kont verder.