Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 06:22

Jenara schreef:
Escada schreef:
Ik had contact met het Belgische stamboek, daar kan je het ook gewoon aan vragen toch? Of gewoon het nederlandse stamboek ervan?

Staan ze daar automatisch ook geregistreerd dan?
Ik heb "helaas" van een particulier gekocht, die op haar beurt van een handelsstal heeft gekocht
en ik heb dus geen ondertekende carta, volgens de carta en het Spaanse ANCCE staat ze dus nog
op naam van de fokker, ooit wil ik dit wel eens laten overzetten op mijn naam, maar dat is niet goedkoop :p

Ik zou geen slapende honden wakker maken. Straks blijkt er iets niet goed te zijn gegaan met de verkoop van jouw paard in Spanje. Lekker genieten van je paard!

De chip is wel een keer gecheckt door de dierenarts neem ik aan? Paspoort zit er gewoon bij?

Malagueta; een nieuw Portugees hoofdstuk!
Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:00

Ik ben bestuurslid voor het Belgische stamboek. Best stuur je ons een mailtje. Ancce-Belgica organiseert alle stamboekzaken in België voor ANCCE. Dus alle papieren van Belgische eigenaren passeren sowieso via ons. Je dient geen lid te zijn om informatie op te vragen of om vragen te stellen: vragen staat helemaal vrij. En in dit geval zou ik zeker je licht opsteken bij Annick. Mag ik vragen van waar je ze gekocht hebt? Mag ook in pb.

Carta is helaas wél een probleem, wat je best ook zo snel mogelijk in orde maakt want jawel, een carta is ook een eigendomsbewijs en een verkoopsbewijs.

Dat kleur niet in orde is, is perfect verklaarbaar vanuit het feit dat het paspoort opgemaakt is toen jouw paard nog een veulen was en ze daarna verkleurd is tot schimmel. Die basisinschatting is echt puur op wat er dan wordt waargenomen, dus dat is vaak fout. Tijdens de APTOkeuring zet de dierenarts dit recht en wordt dit aangepast in de papieren.

Tenzij jij verkeerde papieren hebt (!) en dus niet het paard hebt waarvan jij wél de papieren hebt (jawel, dat gebeurd, en zeker sneller bij handelspaarden!)... Heb je wél de BCP in orde gebracht? Het paard waarvan jij de papieren heeft heeft zeker en vast wél een veulen gehad, want die administratie daarrond is eigenlijk waterdicht. De datum, daar kan een fokker wel wat mee spelen, dat klopt. Ergens in 2018 heeft ze echter sowieso wel een veulen gehad.

Ik zou echt wél contact opnemen met Annick van Ancce-Belgica om dit uit te zoeken en recht te zetten. Dat jij je paard niet in het stamboek wil inschrijven, begrijp ik, maar BCP moet je echt in orde brengen want anders mag jij met je paard niet de baan op/buitenkomen/... elke paardachtige MOET geregistreerd worden of je hebt wat aan je rekker als je tegengehouden wordt of als je paard ontsnapt of je iets voor hebt met je paard.
Laatst bijgewerkt door neile op 18-09-19 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:20

Daarnaast kun je aan de uier bij zo’n jonge merrie wel vaak zien of ze een veulen gezoogd hebben te ja of te nee. Bij een maiden merrie zitten de tepels echt heel hoog tussen de benen, na een veulen is alles aanzienlijk losser daar.
Ik zou dit toch ook wel even uitzoeken. De fokker is zeer bekend en ook goed benaderbaar via FB trouwens. Mocht je vragen aan hem hebben.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:24

Bedankt voor alle tips en info allemaal!!
Ik heb mezelf in vorige bericht verkeerd verwoord trouwens,
ik heb wel degelijk de carta :) maar daar staat nog gewoon de naam van de fokker op.
Ik kijk even na of hij ondertekend is, want dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen ;)

Daarnaast is inderdaad bij de keuring de chip gecontroleerd en nadien nog eens door de dierenarts voor de registratie op mijn naam. Ik heb inderdaad ook gewoon haar paspoort.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:38

Oh dat is al goed. Het zou goed zijn als hij niet afgetekend is, dan kan jij gewoon als zogezegde koper van de fokker aftekenen. Dan heb je de ruimte om het zelf nog in orde te brengen zonder dat je een nieuwe carta moet aanvragen (wat ook weer een meerprijs is).

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio - Rust zacht mijn mooiste vriendinnetje...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:34

Ik ga zaterdag bij twee PRE merries kijken. Een 5 jarige en 7 jarige. De 7 jarige is zadelmak maar nog wel groen en die 5 jarige is de basis al bevestigd. Ik ben benieuwd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:41

TessJazz goed gereden zo te lezen!

Leuk en spannend Tessebes!

Ik denk dat ik mijn pre-droom maar weer even in de koelkast moet zetten, bijrijder die mijn paard wilde overnemen komt daar toch op terug. Twee paarden wil ik niet en mijn huidige paard is wat lastig verkoopbaar dus besloten daar eerst maar mee verder te doktoren om te zien of we die nog wat beter kunnen krijgen. Maar ik blijf hier graag meegenieten van jullie mooierds! En hopelijk komt er bij mij mettertijd toch eentje :)

Bonte Wisse Z startgerechtigd :) Darren ook weer terug <3
Dagmar 2012 ♥♥♥♥ Valerie 2014

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:38

Spannend Tessebes! Heb je foto's ?

Ik word helemaal gestoord van die papieren etc :+
Volgende week word hij gebracht en dan tekenen de fokker en ik samen een blauw tijdelijk papier. Paspoort was aangevraagd en die krijg ik dan nog en de carta neem ik aan. En nu heb ik een email van het stamboek dat ik hem dan op mijn naam moet zetten. Dit kost 65 euro of 215 euro als hij voor de fokkerij word gebruikt. We willen hem eventueel laten goedkeuren maar als hij nou niet word goedgekeurd, betaal ik dan dus 215 euro voor niks -O- ?

Bengalen Cattery Bad Ass Bengals
Volg ons op Instagram of Facebook: BadassbengalsNL

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:53

Bijna elke Pre wordt goedgekeurd maar het is nog maar een veulen toch? Ik heb een fokkersnummer en dat heb je voor het leven dus dat vond ik de moeite wel waard. Dat kun je altijd wel doen later nog toch? Miss kun je hem dadelijk wel geen hengst laten en dan heb je het ook niet nodig..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:03

_Zsazsa_ schreef:
Bijna elke Pre wordt goedgekeurd maar het is nog maar een veulen toch? Ik heb een fokkersnummer en dat heb je voor het leven dus dat vond ik de moeite wel waard. Dat kun je altijd wel doen later nog toch? Miss kun je hem dadelijk wel geen hengst laten en dan heb je het ook niet nodig..

Dus ik hoef dat niet meteen nu aan te vragen bedoel je?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:05

Volgens mij moet je sowieso registratiekosten voor jezelf betalen en als je als fokker geregistreerd wil worden, ligt het bedrag hoger.

Weet iemand hoe het kan dat een paard gefokt wordt bij stal A en daar ook een brandmerk van heeft, maar de naam draagt van stal B, die haar in eigendom heeft? Dus zeg brandmerk is A en naam is Greet B.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:02

Escada: je dient eenmalig een eigenaarsnummer OF een fokkersnummer aan te vragen, voor alle PRE's die je ooit zal bezitten. Je kan er voor kiezen om een eigenaarsnummer aan te vragen, dan kan je je paard op jouw naam inschrijven in het stamboek. Let wel: met een eigenaarsnummer kan je géén fokker zijn. Wil je ooit met je paard fokken, dien je een fokkersnummer te hebben. Dan dien je dus opnieuw een nummer aan te vragen en daar wordt niet gewoon geld bij geteld om tot een fokkersnummer te komen, je eigenaarsnummer vervalt dan gewoon. Weggegooid geld dus.
Om een paard in te schrijven, ook een veulen, heb je een nummer nodig. Eigenaar of fokker. Dus dien je nu wel een keuze te maken wat je graag wil. Eigenaar is goedkoper, maar daar kan je dus ook wel minder mee naar later toe. Aan jou de keuze. Meer informatie kan je terugvinden op ancce-belgica website. Indien je wat vast zit met de papieren, mag je ook altijd rechtstreeks contact opnemen met ons secretariaat.

Tessebes: Het brandmerk zegt in feite niets. Alleen papieren tellen. Als een merrie is ingeschreven bij stal A en ze krijgt haar veulen bij stal B als ze al verkocht is naar stal B maar ze staat nog ingeschreven bij stal A, dan zal stal B eerst de merrie op hun naam moeten zetten alvorens ze dat veulen kunnen inschrijven. Ze kunnen dan sowieso zelf wel de naam van het veulen kiezen, dus als ze daar hun stalnaam dan aan willen hangen, dat kan dan. Lijkt me zelfs nog vrij logisch, gebeurd ook veel (verkoop van drachtige merries). Brandmerk zegt in feite veel en niet veel: papieren tellen, brandmerk is slechts een indicatie want je kan een brandmerk zetten bij een veulen maar evengoed bij een ouder paard. Dat is maar een handeling...

Yeguada La Musa

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:18

Hier paard niet over geschreven maar carta wel in bezit :j
Diva voelt zich helemaal prima 8-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ging ook lekker waken terwijl ik in de paddock lag, ze heeft besloten dat ze de hond wel de baas kan en ze ongevaarlijk is _O-
Afbeelding
Nog altijd pauze op een sporadische buitenrit na, ik heb er echt de energie niet voor.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 07:47

Zo tijdje niet hier geweest, wel meegelezen. Met ons gaat het goed in ieder geval

Elevada is wel overgeschreven, was al zo veel gedoe rondom haar dat ik dat geregeld wilde hebben :+

We hebben gister onze eerste les dressuur op de grond gehad. De bitch kwam weer even naar boven hoor := Maar uiteindelijk bereikt wat de bedoeling was dus ik kan aan de slag

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:22

Hoe uit ze dat "bitchie" dan Maartje?

Ik ben afgelopen zaterdag bij twee PRE's geweest. De eerste was gefokt in Nederland, wat ik wel een prettig idee vind. Ze was helaas niet mijn smaak. De tweede was wat meer barok, maar nog wel erg groen en net een paar maanden uit Spanje. Verder wel een paar (schoonheids)foutjes, dus mocht ze de tweede keer ook bevallen, dan laat ik haar wel goed door een dierenarts bekijken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:39

Elevada kan echt heel boos worden. Er werd niet meer gevraagd dan een pasje zijwaarts, maar daarbij moest ze wel voorwaarts blijven. Zijwaarts was prima, voorwaarts ook, maar de combinatie kon écht niet >;)
Dus dat uitte zich onder andere in steigeren, volledig op de rem (inclusief gestrekt voorbeen en het gewicht volledig op de achterhand) en als je het dan goed gedaan hebt en beloond wordt, even snel juf proberen te happen :=

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:46

Karakter dametje _O-

Hier gaat alles prima, heb mijn bak wat verbreed afgelopen week dus wie weet ga ik me ook weer eens aan de dressuur wagen van de winter. Het licht hangt er ook dus dat is ook fijn.

Ik ben nog steeds erg blij met de spaanse dames, ook nu met ons pensionpaard erbij gaat het zo fijn, zie ze iedere dag wel kroelen samen. Prachtig <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:13

Ja, het is er zeker eentje met karakter ja :')

Ah inmiddels goed gesettled dus Robijn? Fijn!
Dressuur in de winter, goede planning :P Ik hoop op een niet te koude en redelijk vorstvrije winter, kan ik ook doortrainen

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:20

Ja joh, overdag werken he, dan kan ik niet naar buiten doordeweeks :+
Koud vind ik dan weer niet erg, laat maar lekker sneeuwen, heerlijk!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:39

@ Maartje_M, hihi, herkenbaar dat karaktertje! Jenara is ook weer wat eigenzinnig aan het proberen zijn.

@Robijntjah, wat leuk om zo stapje per stapje je plek verder af te krijgen, geeft veel voldoening zeker?
Ik hoop ook op een niet te koude winter, hoewel ik vanaf November mee zou willen gaan naar het LRV hier, zodat we zeker 1-2x per week binnen kunnen rijden.

Een vriendin van heeft ons afgelopen weekend eens les gegeven! Het was wel echt nog eens nodig om les te volgen, wil het ook vaker terug doen nu. Ik denk dat ik er de basis die ik er zelf kan opzetten wel min of meer op heb zitten, nu verder doortrainen, maar daar wil ik graag wat vaker begeleiding bij.
Ik merkte vooral dat ik té soft was geworden met mijn hand, ik hou liefst een zo licht mogelijk teugelcontact, maar ik was blijkbaar gewoon gestopt met ook maar iets vragen en daar begon mevrouw Jenara nogal van te profiteren. Klein beetje "gevochten" dit weekend dus, maar al bij al liet ze tegen het einde van de sessie wel mooi los :) Zondag terug gereden en dit keer kwam ze in stap meteen los, draf was nog wat lastiger, maar ze snapt het wel snel :)

Hier nog een paar foto's van het weekend ervoor!

Afbeelding

Afbeelding

En een boze Nara :p

Afbeelding

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:33

Mijn smurf 16 maanden nu en 1.55m :D

Afbeelding

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:34

Ik hou stiekem wel heel erg van dat karaktertje hihi
Gister nog een keer aan het werk gegaan zoals we zaterdag geleerd hebben en na veeeeel geduld viel het kwartje ineens. Met zo'n kop van: "waarom zei je niet meteen dat dit de bedoeling was dan?"

Fijn dat je nu les krijgt met Jenara! Herkenbaar probleem ook, die hele vriendelijke hand

Knap ding hierboven zeg! Wordt geen kleintje hihi

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:09

Afbeelding

Zucht.. Wat is hij knap. Rechtstreeks uit de Penny. #woestehengst

Magnifique M2*
Crucero JM L1 + 4

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:08

Vandaag komt Valoroso *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:48

_Dracarys schreef:
Mijn smurf 16 maanden nu en 1.55m :D

[ [url=m/WqRid1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook al zo’n grote! En knap <3

Ahhh super spannend en leuk Escada!

Als iemand nog een leuk jong paard zoekt, Ben zoekt een forever home :) hij is ook goed aan de maat trouwens! 147 en ongeveer 18 maand oud. Ik kan het echt iedereen aanraden om een jong paard te nemen. Zo bijzonder!

Afbeelding

Afbeelding

Enzo Alano
Volg ons op Instagram! @andalusianenzo