[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Dennis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:07

Bij Dennis was juist het eerste symptoom juist zomaar bevangen. Super mooi in conditie, op het land waarhij al jaren liep. Jaar daarna was ik er al van over tuigt dat hij cushing had maar kwam er niet uit de test. Jaar daarna wel en sinds de pillen echt een positief veranderde pony.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 02:31

Mijn pony gaat mee de wei op. In de zomer zo’n 8-10 uur per dag. Ik hou wel rekening met een vette weide, dan gaat hij korter erop en krijgt hij meer beweging. Bij (heftige) regen moet hij binnen blijven vanwege straalkanker. Laatste jaren geen problemen meer gehad met hb.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:20

Thnx. Mijn pony is nu goed op gewicht, maar was wat te dik (niet extreem) en in 2017 plots hoefbevangen verder geen symptomen.

Vind het lastig een stalling te vinden met faciliteiten naar wens en dan vooral juist voor het paard. Hier is echt nog een hele klassieke kijk op paarden houden en weinig paard natuurlijk te vinden (zoals bijv een paddock paradise).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:17

@ Shanna

Na jaren?? Hij heeft al 6 jaar medicatie :Y)
Dat bedoel ik dus. De ziekte is niet standaard!

Aaron
Elmar
Lucky

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:35

Ik heb het idee dat ze het ook niet precies weten/ kunnen meten. Ik vind het ook een heel eng idee dat als ik paar maanden eerder zulke waardes had gezien en alle symptomen had gelezen over slecht genezen, risico op infecties etc. hij er misschien niet meer geweest was en ik hem had laten gaan ipv een koliekoperatie met 27 jaar. Ik probeer daarom maar heel erg naar mijn paard te kijken ipv de waardes maar het idee dat hij ineens HB kan worden en daar dan gevoelig voor blijft is ook niet fijn.

AaronYve, ben wel benieuwd wat voor jou de motivatie is om wel al zolang medicatie te geven met weinig symptomen. Ik vind dat lastig beslissen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:11

Ik geef nu ook 5/6 jaar medicatie. Juist omdat hij door de ppid hb wordt. Bij een kleine verhoging al. Met prascend niet hb en staat hij in de zomer 24/7 op het gras.

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:57

Een hele hoge waarde en de sloomheid.
6 jaar geleden plast hij ontzettend veel, was lusteloos en zat gewoon niet lekker in zijn vel.
Zag er wel nog tiptop uit dus nooit aan cushing gedacht. Na t testen van de nieren die goed bleken te zijn, een test voor cushing gedaan en medicatie opgestart.
Daarna kreeg ik mijn paard weer terug. Na een jaar of wat nog eens getest en de waarde was/is nu goed met medicatie.
Ik ga mijn paard geen medicatie onthouden terwijl hij het duidelijk wel nodig heeft
Maar iedereen denk alleen maar aan de standaard symptomen terwijl mijn paard dus laat zien dat dat niet altijd klopt of bij ieder paard t zelfde is.

Aaron
Elmar
Lucky

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:14

Ik schrijf met een heel bang hartje deze post.
Ik heb donderdag mijn geliefde shetlandermerrie van 10 jaar laten testen op PPID, hopend dat de uitslag negatief ging zijn. Helaas heb ik vandaag van de dierenarts vernomen dat haar waarden veel hoger waren dan wat normaal is en ze dus PPID heeft.
Ze drinkt veel, ze plast ook veel, haar vacht ziet er niet goed uit en ze verhaard slecht en heeft een giga hangbuik. Verder heeft ze wel levenslust, hinnikt altijd als ze mij ziet aankomen en rent nog regelmatig door de weide (met haar dochter van 5 maanden). Ze is bij mij nog nooit hoefbevangen geweest (door dracht en zogend veulen?) maar ik heb haar nog maar sinds februari en ze kwam van een niet al te beste thuis. Ik vermoed dat ze de voorbije 3 jaar constant drachtig is geweest of met een zogend veulen aan de voet.
Ik ben student en heb best wel een spaarpot voor eventuele DA kosten of ongevallen etc. maar om de zoveel maand Prascend betalen lukt mij niet.
Nu sta ik voor een dilemma, toch Prascend opstarten en kijken of ze verbeterd? Indien ja, aan het einde van de doos ze laten inslapen omdat ze toch meer klachten heeft dan gedacht? Het voorlopig gewoon aankijken? Haar nu al inslapen? Ondersteunen met cushinaze van NAF (iemand ervaring mee??)?

Mijn hoofd zit overvol, mijn emmer van emoties loopt over en ik weet niet wat de beste keuze is. Ik wil niet dat mijn geliefde pony lijdt.

Everything will be alright.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:52

Worden jullie nu ook zo verdrietig en boos van de KNHS die adverteert om nu op PPID te laten testen?

-O- -O- -O-

Rembrand (ruin): KWPN, zwartbont, 21 jr; met pensioen
Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 25 jr;
Castle Rock (ruin): NRPS, valk, 10 jr; dr M1+6 spr M+ 14; sgw B +2

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:05

Luca03, even rustig aan :(:)
Grote kans dat met de prascend de symptomen veel minder worden en je weer een shet hebt die veel minder klachten heeft.
Grote voordeel van een shet is dat ze heel vaak maar heel weinig prascend nodig hebben. Denk aan 1/4 pil per dag, dus dan zou je met 8 pillen per maand al een heel eind moeten komen. Soms hebben ze zelfs maar 1/8 pil nodig Misschien is dat qua kosten nog wel gewoon te doen ?! Zou dan iets van 15 euro per maand zijn....
Als je maar voorzichtig opstart, dus echt met 1/8 pil en niet zoals veel da's zeggen met 1 pil. Hoe voorzichtiger je op start hoe minder kans op bijwerkingen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:48

Mijn paard staat nu een week op 1/4 prascend en is al echt opgeknapt. Zou er rustig mee starten en niet er op voor uit lopen

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:22

AaronYve schreef:
@ Shanna

Na jaren?? Hij heeft al 6 jaar medicatie :Y)
Dat bedoel ik dus. De ziekte is niet standaard!

Ja, de vacht is 1 van de laatst zichtbare kenmerken vaak. Kan maar zo zijn dat je die hebt voorkomen door tijdig met de medicatie te starten.

@luca03, voor een shet is prascend niet enorm duur omdat de meesten inderdaad aan 1/4e al genoeg hebben. Een andere optie zou ook kunnen zijn de pony weg te doen naar iemand die de medicatie wel kan betalen.

@tine10, dat is BI die er juist nu mee adverteert. Grootste kans op vals-positieve uitslagen dus jackpot wegens hun monopoly-positie.. :$

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:29

Het loont ook om eens verschillende klinieken te bellen, want het scheelt ook nog wel wat ze vragen voor de prascend.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:41

Ik kom even binnen vallen :) Wat word er bedoeld met de vals positieve uitslagen? Ik weet dat de waarden deze periode sowieso vaak verhoogd zijn, maar daarom zijn de grenswaarden toch ook hoger?

Mijn pony is ook positief getest op cushing met een lichte verhoging van de waarden (15,8). Voor de zekerheid laat ik hem over een tijdje nogmaals testen. Hij heeft enkele symptomen maar hij mankeert waarschijnlijk ook nog iets aan zijn darmen waardoor ik voor de zekerheid nogmaals wil testen.

Sjors

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:48

Waardes zijn in deze periode sowieso hoger inderdaad. Pijn/ stress kunnen de waardes ook hoger maken. Dus als jou pony ergens anders last van heeft, of bang is voor de dierenarts, kunnen de waardes dus vals-positief zijn. In deze periode, omdat de waardes sowieso hoger zijn is vals positief erg makkelijk te behalen.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:27

Ohja dan snap ik het AaronYve, sloom en niet lekker in vel zitten zou voor mij ook belangrijkste aanleiding zijn om medicatie te starten.

Ik heb hertesten met dierenarts overlegd omdat ik heb laten testen toen hij net paar dagen 24/7 buiten stond en daar een week flink chagrijnig van is geweest. Zijn maatje had die week ook 2 beten, hij ging afvallen etc. Gelukkig kan hij zijn vrijheid inmiddels wel waarderen. Maar DA gaf aan dat je alleen valse hoge waarde krijgt van extreme pijn en stress zoals bv. als een paard koliek heeft. Die van mij had 370 dus echt flink hoog, wat niet echt past bij hoe hij erbij staat.

Met alles hier zo gelezen ga ik van het voorjaar starten met medicatie, hij doet het nu heel goed en ik wil niet net in de SR periode hem gaan belasten met eventuele bijwerkingen dat hij bv slecht gaat eten. In het voorjaar merk ik er denk ik ook meer van omdat enige symptoom traag uit zijn vacht komen is. Ook vind ik het wel een fijn idee dat hij op medicatie staat als hij weer de wei op gaat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:37

Shanna schreef:
@tine10, dat is BI die er juist nu mee adverteert. Grootste kans op vals-positieve uitslagen dus jackpot wegens hun monopoly-positie.. :$

KNHS adverteert er ook mee. Gruwelijk

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:40

Je kan ook overdrijven :')
Er is nog altijd een dierenarts bij betrokken met gezond verstand.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:47

Het gros van de dierenartsen heeft de ballen verstand van PPID helaas. Dus het is niet zo overdreven. Mensen gaan namelijk inderdaad af op het advies van de dierenarts en als KNHS dan ook nog reclame maakt voor iets wat je juist nu niet zou moeten doen, vind ik dat erg storend. Geldklopperij

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:01

En met een pony op pillen mag je niet eens starten bij de KNHS ivm doping, dus dat is wel weer krom.

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:05

Ayla schreef:
Ik kom even binnen vallen :) Wat word er bedoeld met de vals positieve uitslagen? Ik weet dat de waarden deze periode sowieso vaak verhoogd zijn, maar daarom zijn de grenswaarden toch ook hoger?

Mijn pony is ook positief getest op cushing met een lichte verhoging van de waarden (15,8). Voor de zekerheid laat ik hem over een tijdje nogmaals testen. Hij heeft enkele symptomen maar hij mankeert waarschijnlijk ook nog iets aan zijn darmen waardoor ik voor de zekerheid nogmaals wil testen.

Ayla, blijkbaar zijn er paarden die in deze periode een idioot hoge waarde geven (dus ver boven de grenswaarde, die in deze periode inderdaad ook hoger zijn), maar waar niks mee aan de hand is. Hormonen zijn maar moeilijke materie. Dus de da die er met zijn volle verstand naar staat te kijken, ziet ook alleen maar de waardes en de normaallijn en kan natuurlijk niet aan de binnenkant kijken of alles ook echt normaal werkt. Vraag aan een willekeurige huisarts en die zal ook zeggen, dat zij uit gaan van de gemiddeldes als beschreven, maar dat er altijd mensen zijn die van t 1 of het ander veel meer (nodig) hebben dan normaal.

Elk paard wordt in deze periode Insuline Resistent (IR). Dat hoort zo, want dan kunnen ze lekker vet opslaan zodat ze vet de winter in kunnen gaan om de schrale maanden te kunnen overleven. Bij die periode hoort ook een andere waarde in de cortisolspiegel. Punt is alleen, dat de meeste paarden zich best wel houden asn de gemiddelde waarden, maat er zitten behoorlijke uitschieters tussen. Dat hoeft dus niet te betekenen, dat er ook echt iets mis is met je paard. Zeker als je bij je paard geen symptomen kan ontdekken, loont het de moeite om diezelfde test in het voorjaar nog een keer te doen. Als hij dan nog steeds veel te hoog is, kun je er wel van uit gaan dat er iets mis is. Dan zou je de Prascent kunnen proberen. Maar zoals Shanna al zegt: er kunnen meer dingen mis gaan om de cortisolspiegel te laten stijgen, dan alleen een hypofysetumor. Dus je moet wel goed je paard in de gaten houden. Als je de Prascent er in gooit, moet hij wel significant verbeteren. Zo niet, dan is er mss iets anders aan de hand (of reageert hij niet goed op de medicijnen, dat kan natuurlijk ook).

Het is dus nog niet zulke simpele materie en zeker niet zwart/wit. Ik ga er dan vanuit dat he je paard goed kent. Een dierenarts heeft hier inderdaad voor gestudeerd, maar die kan ook alleen maar met gemiddelden werken. Dus kijk naar je paard en gebruik ook je eigen verstand. Dat is mijn advies :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:17

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Fabster :)

Ciska: staat Prascend op de doping lijst?

Sjors

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:09

Ayla schreef:
Ciska: staat Prascend op de doping lijst?

Ja, KNHS verwijst naar FEI, en daar staat de werkzame stof pergolide op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:18

Maar pergolide is niet banned, maar controlled.
Iemand hier had de KNHS gebeld en kennelijk is het tot bepaalde hoeveelheden dan wel toegestaan (en uiteraard op medische grond).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:13

Ik heb destijds ook nog wedstrijden gereden met Amerigo. Had wel een dierenarts verklaring bij me. Dat was volgens KNHS ok.