[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Dennis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:16

Lang leve de KNHS, want mij is verteld dat het niet mag. En heb ook contact met mijn dierenarts hier over gehad en die zei ook dat het volgens de FEI niet mocht.
Dierenarts verklaring oid maakt hier in niet uit.
Roos had achteraf al cushing toen ze nog gestart werd, maar nog niet getest dus nog geen pillen toen.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:52

Voor de gene wiens paard ook IR heeft; wat waren de symptomen daarvan? Of hebben jullie het tegelijkertijd laten testen / behandelen met Cushing?
Mijn andere pony, dus die dus geen Cushing heeft, is 13 en wordt helemaal gek van de jeuk. Hij heeft zomer eczeem maar dat was top onder controle dit jaar. Hij heel erg veel jeuk tussen z'n voor- en achterbenen en zijn lies. Het is zich langzaam aan het uitbreiden naar z'n nek, zijkant, billen. De benen jeuken niet en er zitten geen bultjes of roodheid oid. Staat op glucobalance sinds een week of 2 / 3 maar merk geen verschil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:20

IR moet je anders testen. Ook nuchter geloof ik, dus even goed plannen en afstemmen met je DA

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:51

IR is erg lastig te testen. Maar eczeem/jeuk, harde manenkam en vetbulten schoft/ schouder en lendenen zijn wel een hint.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:21

Na een slopend weekend gevuld met afwegingen maken, huilend op de bank zitten en berekeningen maken heb ik besloten om toch te starten met Prascend. Daarna zien we wel.
Heb dus net de dierenarts aan de lijn gehad en de Prascend is bestelt.

Everything will be alright.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:20

Maris schreef:
Luca03, even rustig aan :(:)
Grote kans dat met de prascend de symptomen veel minder worden en je weer een shet hebt die veel minder klachten heeft.
Grote voordeel van een shet is dat ze heel vaak maar heel weinig prascend nodig hebben. Denk aan 1/4 pil per dag, dus dan zou je met 8 pillen per maand al een heel eind moeten komen. Soms hebben ze zelfs maar 1/8 pil nodig Misschien is dat qua kosten nog wel gewoon te doen ?! Zou dan iets van 15 euro per maand zijn....
Als je maar voorzichtig opstart, dus echt met 1/8 pil en niet zoals veel da's zeggen met 1 pil. Hoe voorzichtiger je op start hoe minder kans op bijwerkingen.

Dit is precies wat ik ook dacht Luca03. Dan vallen de kosten misschien wel erg mee.
Lees dit topic even goed door, vooral het rustig opbouwen van de Prascend met een kleine dosis(zeker voor een shet)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:18

Toch maar even uit de meeleesmodus.. Tijdje terug hier gemeld toen ik ben begonnen met Prascend, ze krijgt al sinds bijna twee jaar een pil per dag. Zonder problemen eigenlijk 's ochtends door het voer. Ze is 23 jaar, nog erg fanatiek met rijden, maar sinds een tijdje toch wel licht bevangen. Dacht eerst dat ze een lichte peesblessure had, maar vanavond met mijn instructrice tot de conclusie gekomen dat ze licht bevangen lijkt te zijn. Nu dus op ratsoen, maar ook weer erg lastig.. Ze heeft snel maagzweren, dus ze moet wel constant hooi hebben, krijgt ze wel altijd in een slowfeeder. En ze moet snel hoesten van stof dus geef altijd voordroog, want van kleine pakjes droog hooi staat ze direct te hoesten... Al is dat over het algemeen natuurlijk wel minder suikerrijk. Ze krijgt Subli muesli met kruiden, enige wat ze een beetje fatsoenlijk eet. Ze is wel een lastige eter.. Krijgt nu een handje in de ochtend en in de avond, verder niks. Even een paar dagen aan kijken en anders nog overleggen met de da. Hebben jullie nog meer tips? Ze gaat overdag gewoon naar buiten, staat op erg kort gras, maar er is helaas geen plaats waar ze gewoon op zand kan staan...
Is eventueel verhogen met de pillen nog een optie? Was altijd erg tevreden hoe ze was op de Prascend, maar wordt nu toch wel een beetje angstig met deze symptomen erbij.. :(

Creekman's Chica met mijn superpony tussen de paarden!!
>> B +11 !! >> L1 +10!! >> L2 +26!! >> M1 +15!! >> M2 +13 !! Z1 +1!!! Endurance >> + 12! >> 91 goedgekeurde kilometers!

[ITP] Mijn knappe pony als fotomodel!
Mam, ik mis je..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:21

Wat doe je tegen de hoefbevangenheid?
Medicatie en van het gras af zijn echt 2 heel belangrijke stappen!
Kort gras is vaak suikerrijk gras dus zeker geen goed idee.

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:33

Probleem is dus dat ze dan niet naar buiten kan, we hebben geen paddock helaas. Ik weet dat korte gras ook niet de oplossing is, maar we hebben niks anders. Alhoewel, als het zo nog even blijft regenen is haar stukje straks vertrapt en heeft ze geen gras meer.

Wat bedoel je met medicatie? Ze krijgt nu prascend, verder niks. Ze loopt wel iets op eieren, onder het zadel merkte ik het ergste vanavond. Als je er naast loopt zie je het bijna niet. Wil dus eigenlijk niet direct aan de medicatie.

>> B +11 !! >> L1 +10!! >> L2 +26!! >> M1 +15!! >> M2 +13 !! Z1 +1!!! Endurance >> + 12! >> 91 goedgekeurde kilometers!

Mam, ik mis je..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:38

Ik zou toch de dierenarts zo snel mogelijk laten komen ipv het even aan te kijken. Als de bevangheid doorzet ben je wel de Sjaak.. is het een mogelijkheid om haar wei in te korten en haar daar ruwvoer te geven? Met het natte weer is het gras toch zo kapot.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:40

Naath86 schreef:
Probleem is dus dat ze dan niet naar buiten kan, we hebben geen paddock helaas. Ik weet dat korte gras ook niet de oplossing is, maar we hebben niks anders. Alhoewel, als het zo nog even blijft regenen is haar stukje straks vertrapt en heeft ze geen gras meer.

Wat bedoel je met medicatie? Ze krijgt nu prascend, verder niks. Ze loopt wel iets op eieren, onder het zadel merkte ik het ergste vanavond. Als je er naast loopt zie je het bijna niet. Wil dus eigenlijk niet direct aan de medicatie.

Hb medicatie (pijnstillers / bloedverdunners).

Als ze echt licht bevangen is en je doet verder niks, dan is ze straks zwaar bevangen. Binnen staan is ook een slecht idee. Ze moet wel in beweging blijven. Ik weet niet hoe kort kort gras is? Maar als ze er fijn van kan eten, dan is dat niet zo best, inderdaad. Hooi is beter (geen voordroog), maar je zit met een lastig probleem met ook dat hoesten. Dus dan is het keuzes maken of afwachten en hopen op een goede afloop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:48

Hoefbevangenheid is extreem pijnlijk en "iets op eieren" lopen betekent ook pijn. Zou dus zeker dierenarts bellen voor medicatie, pijnstillers en plan van aanpak.
Als het doorschiet ben je echt verder van huis.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:58

Bedankt voor jullie advies. Ik ga morgen even bellen.
Wei gaan we idd inkorten, helaas eet ze buiten amper haar hooi op en laat ze altijd alles verregenen of vertrapt ze alles. Dus ga haar niet bijvoeren buiten..

Is eventueel de prascend verhogen nog een optie?

Mam, ik mis je..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:05

Mijn pony was maand geleden hb. Dierenarts erbij en metacam was het advies prascend hoefde niet omhoog. Hoefde ook niet van het gras omdat het door de ppid kwam en niet door het gras. Kanttekening pony heeft atrose en einde realistisch zei de da. Dag erna bij hem in de wei dacht ik als ik hem nu laat gaan, ga ik me altijd afvragen wat als ik de prascend had opgehoogd. Baadt het niet schaadt het niet dus met kwartje opgehoogd van het gras af. Week later crosde hij weer als vanouds door de bak. Ik zou dus de prascend ophogen..

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:38

Naath86 schreef:
Bedankt voor jullie advies. Ik ga morgen even bellen.
Wei gaan we idd inkorten, helaas eet ze buiten amper haar hooi op en laat ze altijd alles verregenen of vertrapt ze alles. Dus ga haar niet bijvoeren buiten..

Is eventueel de prascend verhogen nog een optie?

Prascend verhogen zou ik alleen doen in overleg met de DA

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:01

Hoefbevangenheid lost niet zomaar op, en de eerste 48 uur zijn cruciaal voor het herstel!
Mijn Roos was alleen wat gevoelig, genoeg om haar thuis te laten voor wedstrijd, maar niet genoeg dat mijn man het ook zag. Na 6 maanden vechten was het genoeg en heb ik haar in moeten laten slapen.

Wat mij betreft zouden medicatie en van het gras af de eerste stappen zijn.
Een PPID paard het jaar rond op gras vind ik heel eng, bevangen of niet. Een goede paddock vind ik echt onmisbaar (niet alleen voor cushies, ook gewoon s winters met veel nattigheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:42

De prascenddosering heb ik wat dat betreft nooit met de DA overlegd. Als het op is haal ik nieuwe, en dat doe ik niet voor de lol of leuke prijs. Ik hoog op/ bouw af wanneer ik het nodig vind.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:53

Ik kan vanmiddag bij de dierenarts terecht. Even afwachten wat die dus zegt..

Dennis schreef:
Hoefbevangenheid lost niet zomaar op, en de eerste 48 uur zijn cruciaal voor het herstel!
Mijn Roos was alleen wat gevoelig, genoeg om haar thuis te laten voor wedstrijd, maar niet genoeg dat mijn man het ook zag. Na 6 maanden vechten was het genoeg en heb ik haar in moeten laten slapen.

Wat mij betreft zouden medicatie en van het gras af de eerste stappen zijn.
Een PPID paard het jaar rond op gras vind ik heel eng, bevangen of niet. Een goede paddock vind ik echt onmisbaar (niet alleen voor cushies, ook gewoon s winters met veel nattigheid).

Ik denk heel eerlijk dat we de 48 uur al voorbij zijn. Twee weken terug vond ik haar ook niet lekker lopen, dacht toen dat haar peesblessure weer op begon te spelen. Door omstandigheden heeft ze toen dus twee weken rust gehad, maar vond haar afgelopen weekend nog niet lekker lopen op de wei. Dacht dat ik het me weer verbeelde ( na drie keer een peesblessure verbeeldt je je wel eens wat...) dus gisteravond toch maar gewoon naar les, wat mijn gevoel dus bevestigde. Ik denk dus dat het twee weken geleden al is op gaan spelen..

Mam, ik mis je..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:02

Gistermiddag bij de dierenarts geweest en ze liep toch ineens een stuk beter dan die avond ervoor! Zal uiteraard ook komen doordat ik er maandagavond op zat dat ze toen zo slecht liep.. Dierenarts vond de hoeven wel iets warm, dus snapte mijn bezorgdheid. Maar op de tang en hamer reageerde ze eigenlijk helemaal niet en ook met draven was ze nog iets kort, maar niet extreem. Ze houdt haar rechterhoef soms wel iets buiten de massa met rust, dus zit daar blijkbaar iets niet helemaal lekker, maar hb was niet direct de oorzaak. Ze vond wel de hoefrand rechtsvoor op een plek wel erg dun en daar liep ze ook meer op de zool. Wellicht dat ze daar wat last van heeft. Moet dus even contact opnemen met de hoefsmid. Moet haar nog wel even op rantsoen houden, dierenarts heeft gisteren pijnstillers gespoten en ik heb Novacam gekregen voor een week. Dan even weer bekijken, als ik het niet vertrouw weer aan de bel trekken. Ze heeft van de zomer ook erg last van de droogte gehad, linksvoor brokkelde erg af en zat een flinke scheur in. Misschien heeft ze daardoor ook wel meer rechts belast waardoor die hoefrand wat dunner is.

Mam, ik mis je..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:41

Hier in de twijfel wat te doen. Pony hoefbevangen geweest, daarop getest, cushing, van gras af en prascend. Dat is de korte versie.

Moest toen met 1 pil beginnen, en dan na x aantal weken omlaag. Staat nu op een halve pil, pas nog getest waarde was 75 en dierenarts vond het in combi met het seizoen niet slecht dus blijven op halve pil.
Hij heeft echter slappe mest, hij maakt wel drollen maar altijd is zijn staart vies en de benen ook. Tijdje terug koliek gehad. Was met weeromslag, en poepte op een gegeven moment een drol uit welke 4 keer zo groot is als zijn normale bollen. Daarna knapte hij snel op. Echter toen dierenarts opvoelde zei hij dat er vooral veel water in zat, kon zijn door de verstopping natuurlijk. Slappe mest is voor mijn gevoel begonnen na de prascend.

Ik twijfel om even de prascend weg te laten. Hij is namelijk behoorlijk afgevallen na de diagnose. Hij staat nu op een grote paddock met alleen zand, hele dag hooi. Krijgt ongeveer per dag een 5kg emmertje pulp met wat zemelen. Een klein schepje 18+ van pavo en dan nog vitamine brokjes pavo vital.
Mijn dierenarts is geen fan van pulp, echter wil ik er wel vulling in. Wat zouden jullie doen?

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:02

Moeilijk is dit hé. Hoe groot / oud is de pony ?
Ik zou in elk geval de zemelen al weglaten bij slappe mest. Dat is laxerend.

Hoe wordt hij ontwormd ?

Komt volgens mij nog wel eens heel af en toe voor dat paarden wat darmproblemen krijgen door prascend.

Ofwel heeft het één niks met het ander te maken en is het de ouderdom die hem en zijn darmen parten beginnen spelen.
Of hij krijgt te veel en te rijk voer ( hooi ).
Hoefbevangenheid is ook een probleem in de darmen namelijk.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:37

Hoe zouden jullie een shetlander met veulen aan de voet en Cushing voeren?
Ik ben in principe voorstander van onbeperkt ruwvoer met een vitaminen-mineralen brok. Maar geen idee of dat in combinatie met cushing zo goed werkt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:24

Joyce, je kan ook een kuur met psylliumzaad geven, kan ook helpen tegen de waterige mest. Dan wel een week en hoge dosering. En de zemelen zou ik inderdaad niet geven. Misschien een beetje luzerne voor de vulling maar als ze genoeg hooi krijgt hoeft dat eigenlijk niet. Succes !

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:27

Leo heeft ook altijd diarree/waterige mest. Die geef ik ook bergen psyllium. Dat helpt wel goed.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:26

Kan iemand me vertellen hoe je in godsnaam 1/8 van een pil prascend geeft zonder dat het volledig in allemaal kleine stukjes breekt? :')