Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Trui

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:10

Ik werd gevraagd een 6 jarige te onderhouden tijdens een blessure van de eigenaar. Dus het verder trainen van t beestje... als ik er zo over na denk is het gek dat ik daar een bijdrage voor heb betaald :+

Een koude trui, is geen goede trui.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:15

Jup, op dat vlak is de paardenwereld zo verkeerd en we houden het met zijn allen in stand. De dienstverlener betaalt aan diegene die de dienst afneemt. Echt vet omgekeerde wereld. :')

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:17

Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik ben zelf zeker geen professional maar heb wel vaker geholpen met het zadelmak maken en inrijden van pony's omdat ik klein en licht ben. Ze vraagt nu geen bijdrage maar ik twijfel om een kleine vergoeding te vragen omdat ik haar toch een dienst verleen. Wat zouden jullie realistisch vinden in mijn situatie?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:34

Lucy_121 schreef:
Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik ben zelf zeker geen professional maar heb wel vaker geholpen met het zadelmak maken en inrijden van pony's omdat ik klein en licht ben. Ze vraagt nu geen bijdrage maar ik twijfel om een kleine vergoeding te vragen omdat ik haar toch een dienst verleen. Wat zouden jullie realistisch vinden in mijn situatie?

Mwuaahh als ze geen bijdrage aanbied zou ik er niet over beginnen als je geen prof bent . Je zou haar dan best een heel goed tegen haar teen kunnen stoten . Gezien ze m waarschijnlijk expres niet wegbrengt om kosten te vermijden ...

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:03

Als je werkelijk geld wilt voor het beleren, kaart het dan aan voordat je met het beleren begint. Dan zijn beide partijen nog vrij om het niet te doen. Als je reeds begint en dan pas over geld praat vind ik altijd zo niet netjes.

[o]

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:05

Absolem schreef:
Lucy_121 schreef:

Mwuaahh als ze geen bijdrage aanbied zou ik er niet over beginnen als je geen prof bent . Je zou haar dan best een heel goed tegen haar teen kunnen stoten . Gezien ze m waarschijnlijk expres niet wegbrengt om kosten te vermijden ...

Helemaal mee eens, als jij het leuk vind om te doen en je bent niet professioneel en niets verplicht, dan zou ik niet nu te hard van stapel gaan lopen en om een betaling gaan vragen. Er zijn namelijk zat andere lichte jonge meiden die het voor niets doen. Mocht je echt ervaren zijn in het inrijden van jonge paarden en je weet hoe je alle knopjes er op moet zetten, dan verandert het natuurlijk en kun je een vergoeding overeen komen.

Ik heb ook zo’n grietje van rond 50 kg die redelijk handig is met jonge pony’s gevraagd of zij mij wil helpen om mijn jonge Shire zadelmak te maken dit voorjaar.
Mocht zij vooraf al beginnen over dat ik haar daarvoor moet betalen, dan zoek ik echt vrolijk verder. Mocht ik tzt echt geholpen zijn met wat zij doet, dan wil ik daar best eenmalig wat tegenover zetten, maar eerst eens zien hoe het loopt en hoe betrouwbaar ze blijkt te zijn.

Ik vind persoonlijk “de jeugd van tegenwoordig” zich overal wat te snel makkelijk vanaf maken als ik kijk naar de jonge meiden die bij ons werken op stal, te makkelijk afzeggen, te makkelijk andere prioriteiten hebben. “Ik heb morgen wedstrijd(verjaardag enz.), dus kan niet komen, wie wil mijn dienst overnemen?”
Nou echt, daar zakt mijn broek bijna van af, hoezo zeg je werk op het laatste moment af voor een wedstrijd en ga je pas een dag van tevoren vervanging regelen?
Maar goed, ik dwaal af... ik zou dus ook adviseren geen vergoeding te vragen.

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:15

Ik vind het ook wat afhankelijk voor welke reden het dier zadelmak gemaakt moet worden.
Heb jij ze benaderd met de vraag of ze een bijrijdpaard voor je hebben waarbij ze aangegeven hebben dat je deze mag inrijden en daarna blijven rijden. Dan is geld vragen waarschijnlijk niet zo slim.

Ben jij benaderd omdat ze het dier willen verkopen en ze verwachten dat het beter gaat als hij ook onder het zadel loopt, kan je vragen om x bedrag als hij het straks netjes doet bijv.

[o]

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:38

En pas ook op als er een bijdrage wordt betaald, wordt het inderdaad een dienst en zit eea ook verzekeringstechnisch anders in elkaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:14

Lucy_121 schreef:

Met het vragen van een vergoeding komen ook een hoop verwachtingen en verplichtingen. Ik betaal ook om zadelmak te laten maken maar dan verwacht ik dus ook dat diegene dat tot een goed einde gaat brengen. Ook als het een keer een wat lastigere blijkt te zijn moet je er dan dus wel gewoon op. En ook die keer dat je geen tijd hebt, het slecht weer is of wat dan ook, afzeggen is dan vrijwel geen optie meer eigenlijk. Kortom, voel je vrij om het te vragen maar zorg wel dat je dienst waarvoor je betaald wenst te worden ook daadwerkelijk kan leveren!

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:45

witroosje schreef:
Poekkie schreef:
Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.

In mijn ogen is dit meer een lease-constructie en echt iets totaal anders dan een bijrijder

Ik ben akkoord, maar vind wel de grens tussen bijrijder en lease zeer vaag als het maar om 2-3 dagen in de week gaat. Heb al verscheidene advertenties gezien waarbij een groot bedrag (a la 180 euro) wordt gevraagd voor 2 of 3 dagen in de week, soms zelfs nog incl. Mesten en dan wordt het toch nog geadverteerd als 'bijrijder'. Als ik 180 euro pm en mesten betaal voor 2 dagen dan zijn allerlei regeltjes van de eigenaar in mijn ogen niet gepast. Voor lagere bedragen vind ik wel dat je kan eisen wat je wil mits vooraf wel duidelijk gezegd.

Paardengek in hart en nieren!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:22

Dankjewel voor alle tips en adviezen! Ik heb besloten om geen vergoeding te vragen onder andere door dezelfde redenen die jullie noemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:01

Ik snap dat niet. Als bijrijder een bijdrage vragen dan hoor je van 'oeh pas maar op, verzekeringtechnisch enzo, zorg dat je dan ook maar de dienst goed levert, als je geld vraagt komen er ook verplichtingen bij, de jeugd van tegenwoordig wil het allemaal maar gemakkelijk, je loopt te hard van stapel, zie maar dat je haar niet op de tenen trapt met je vraag, enzo enzo enzovoorts'.

Maar iedere paardeneigenaar kan zomaar iedere doordeweekse knol aanbieden voor een bedrag volkomen naar willekeur met nog een eisenlijstje erbij en niemand knippert ook maar met zijn ogen.

Ach ja, ik weet dat ik redelijk alleen sta met deze mening, maar op dat vlak vind ik de paardenwereld echt gek, echt heel gek. Alsof ik met de hond van de buurman ga wandelen en in mijn handjes mag knijpen dat ik met die hond mag gaan wandelen en de buurman koste wat het kost te vriend moet houden want o, wie weet zoekt die wel iemand anders. Nou nee, ik word gewoon betaald hoor, want ik lever de dienst. :D

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:04

Gini schreef:
Ik snap dat niet. Als bijrijder een bijdrage vragen dan hoor je van 'oeh pas maar op, verzekeringtechnisch enzo, zorg dat je dan ook maar de dienst goed levert, als je geld vraagt komen er ook verplichtingen bij, de jeugd van tegenwoordig wil het allemaal maar gemakkelijk, je loopt te hard van stapel, zie maar dat je haar niet op de tenen trapt met je vraag, enzo enzo enzovoorts'.

Maar iedere paardeneigenaar kan zomaar iedere doordeweekse knol aanbieden voor een bedrag volkomen naar willekeur met nog een eisenlijstje erbij en niemand knippert ook maar met zijn ogen.

Ach ja, ik weet dat ik redelijk alleen sta met deze mening, maar op dat vlak vind ik de paardenwereld echt gek, echt heel gek. Alsof ik met de hond van de buurman ga wandelen en in mijn handjes mag knijpen dat ik met die hond mag gaan wandelen en de buurman koste wat het kost te vriend moet houden want o, wie weet zoekt die wel iemand anders. Nou nee, ik word gewoon betaald hoor, want ik lever de dienst. :D

Dat komt omdat je betaald voor het gebruikt van het paard, spullen en accomodatie waar de eigenaar voor betaald. Lekker makkelijk als jij daar gratis gebruik van kan maken, geen enkele hobbie is gratis.
Rijden op een manege is ook niet gratis, maar deze discussie is al 1963918x gevoerd dus hier laat ik het bij :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:08

Maar hier gaat het niet om: he, ik heb een leuk paardje, wil je erop rijden. In dit geval gaat het om: ik heb een paard dat ik volledig wil omscholen en dat kan ik niet alleen. Wil jij mij helpen?
Er zijn mensen die hun broodwinning rond die laatste vraag hebben opgebouwd en de persoon in dit topic zou dan geen tientje of wat drinkgeld mogen vragen omdat ze anders de paardeneigenaar tegen de schenen trapt. Oké dan.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:10

Gini schreef:
Maar hier gaat het niet om: he, ik heb een leuk paardje, wil je erop rijden. In dit geval gaat het om: ik heb een paard dat ik volledig wil omscholen en dat kan ik niet alleen. Wil jij mij helpen?
Er zijn mensen die hun broodwinning rond die laatste vraag hebben opgebouwd en de persoon in dit topic zou dan geen tientje of wat drinkgeld mogen vragen omdat ze anders de paardeneigenaar tegen de schenen trapt. Oké dan.

Maar... Dat is iets heel anders dan bijrijden? Is dit geval lever je een dienst, dus daar mag best geld tegenover staan vind ik

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:11

Dat is dus de situatie waar Lucy_121 in zit. Ze werd gevraagd voor een dienst en toch wordt in dit topic haar afgeraden een bijdrage te vragen. Een raad die ze -in mijn ogen jammer genoeg- opvolgt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:34

Gini schreef:
Dat is dus de situatie waar Lucy_121 in zit. Ze werd gevraagd voor een dienst en toch wordt in dit topic haar afgeraden een bijdrage te vragen. Een raad die ze -in mijn ogen jammer genoeg- opvolgt.

De vraag is of zij werkelijk gevraagd is voor een dienst:

Lucy_121 schreef:
Ik heb een vraagje. Ik heb een tijdje gezocht naar een bijrijdpaardje en heb nu iemand gevonden die haar menpaard wil laten omscholen tot rijpaard. Het idee is dus dat ik hem ga inrijden met haar hulp. Hoe zouden jullie dit regelen qua bijdrage?

Het “ik zocht al een tijd een bijrijdpaard en nu heb ik iemand gevonden die een paard wil omscholen” is mogelijk niet gelijk aan “iemand gezocht om een dienst leveren”. Waarschijnlijk/mogelijk kan ze het paard vervolgens als bijrijdpaard blijven rijden.

Als iemand een paard van mij wil rijden op een pensionstalling die nu gratis in de wei staat te niksen, ga ik toch echt al die extra kosten niet voor die persoon betalen zodat hij/zij zijn/haar hobby (gratis) kan uitoefenen.

Mogelijk heeft de eigenaar van het paard er helemaal geen behoefte aan dat het paard een rijpaard wordt, maar vindt hij/zij het wel leuk voor Lucy als die wat te rijden heeft.

[o]

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:36

Ik vind dat het van beide kanten fair moet blijven.
Ik vind over het algemeen dat een paard bijrijden geen geld moet kosten maar ook niet een eigenaar óf een bijrijdster geld moet opleveren. Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen. Als iemand jou paard traint en daarmee de waarde verhoogt en je bewust om die reden een trainster zoekt dan vind ik zeker dat je als eigenaar verplicht bent om een bijdrage te leveren aan die trainster.

Ik snap gewoon niet dat het simpele sommetje wordt omgedraaid en je vervolgens dingen krijgt als 'Mijn paard heeft meer aandacht en beweging nodig, ben jij geschikt? Betaal ook maar even 50 euro per maand!'

Dan betaal je in feite om iemand uit de brand te helpen, toch?

JM :#

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:41

Belangrijkste is dat beide partijen vooraf al hun wensen en eisen kenbaar maken zodat de kans op een goede match het grootst is.

Op ieder potje past een dekseltje, bij iedere paardeneigenaar is vaak wel een passende bijrijder te vinden.

[o]

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:45

@cobiie: uiteraard kunnen er in de situatie nog veel alsen en maren zijn. Ik weet ook niet hoe de situatie precies in elkaar steekt, dat weet niemand op Bokt. Maar die gemakkelijkheid waarmee hier gezegd wordt: "Geen bijdrage vragen, Lucy, want je schopt de paardeneigenaar misschien wel tegen de schenen. Je mag blij zijn dat je een paard te rijden krijgt." Daar krijg ik kippenvel van. Dit is iets wat ik enkel in de paardenwereld zie, dat zelfs wanneer de bijrijder de toevoegende waarde is/de dienst levert moet bijbetalen of het op zijn minst gratis moet doen. Ik zeg niet dat Lucy een bovengemiddeld uurloon moet vragen, maar een kleine bijdrage, een fooi, wat drinkgeld, goh, dat zou ik als paardeneigenaar uit eigen beweging aanbieden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:48

cobiie schreef:
Belangrijkste is dat beide partijen vooraf al hun wensen en eisen kenbaar maken zodat de kans op een goede match het grootst is.

Op ieder potje past een dekseltje, bij iedere paardeneigenaar is vaak wel een passende bijrijder te vinden.

Dit trek ik dus enorm in twijfel. Vooral in de gebieden waar het wat minder druk is. Zie daar maar een bijrijdster te vinden die jou vervelende knol wilt bijrijden en daar nog geld voor wilt neerleggen ook, om even een situatie te schetsen. Dan moet ze ook nog goede lengte/lichaamsgewicht verhouding hebben en netjes met je spullen omgaan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:53

Shaggy, voor zulke eigenaren wordt het idd een stuk lastiger.
In het westen van het land, lijken bijrijders zelfs daarvoor in de rij te staan.

[o]

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:55

Ja dat vind ik absurd.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:41

Dat is in België dus ook zo..., In het Westen staan ze te trappelen voor paarden die bokken, steigeren, liefst van al nog eens goed in de hakken gaan als ze een vogeltje zien. Want dat noemen ze dan vurig en dat is leuk, want daar riskeer je je leven mee. Dat is écht paardrijden, hoor je dan.

Hier in centrum België is het gewoon even dood als een kerkhof, zelfs als je een paard hebt dat best kan springen staan er weinig mensen in de rij. De meesten hier, heb ik gemerkt, komen echt recht uit de maneges, en spijtig genoeg zijn dat vaak geen vrije denkers... Alles moet zo, zo, er moet een borsttuig aan, heb jij wel bijzetteugels, waar zijn de sporen want dat hoort bij een goed eigenaarspaard, etc. Beetje geluk hebben dus.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:03

Gini schreef:
@cobiie: uiteraard kunnen er in de situatie nog veel alsen en maren zijn. Ik weet ook niet hoe de situatie precies in elkaar steekt, dat weet niemand op Bokt. Maar die gemakkelijkheid waarmee hier gezegd wordt: "Geen bijdrage vragen, Lucy, want je schopt de paardeneigenaar misschien wel tegen de schenen. Je mag blij zijn dat je een paard te rijden krijgt." Daar krijg ik kippenvel van. Dit is iets wat ik enkel in de paardenwereld zie, dat zelfs wanneer de bijrijder de toevoegende waarde is/de dienst levert moet bijbetalen of het op zijn minst gratis moet doen. Ik zeg niet dat Lucy een bovengemiddeld uurloon moet vragen, maar een kleine bijdrage, een fooi, wat drinkgeld, goh, dat zou ik als paardeneigenaar uit eigen beweging aanbieden.

Ik had dit toch echt bij mijn advies staan: “ Mocht je echt ervaren zijn in het inrijden van jonge paarden en je weet hoe je alle knopjes er op moet zetten, dan verandert het natuurlijk en kun je een vergoeding overeen komen.“

Ik zie veel jonge meiden die denken dat ze aardig wat kunnen, tot ze op een onbeleerd paard zitten en dan valt het opeens vies tegen. Er is een verschil met redelijk kunnen rijden en een paard ook daadwerkelijk nog wat kunnen leren (de knoppen er op zetten) en voor mij ligt ook daar het verschil tussen bijdrage en vergoeding.
Ik heb mijn vorige bijrijder ook betaald, die meid was haar gewicht in goud waard, super handig en zij kon ergens doorheen komen, waar ik vast liep met mijn paard. Tja, dan levert zij mij een dienst en betaal ik gewoon. Maar ik heb dat (die bepaalde handigheid) nog niet weer gezien bij andere meiden die graag mijn paard zouden willen bijrijden.

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram