Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:49

Peanutbutter schreef:
Ik volg ook !! Ben nog erg zoekende wat bij mij past.
IF kreeg ik hormoonschommelingen van , ben ik mee gestopt.
Wel 5 kilo kwijtgeraakt in ongeveer 10 weken.
Ik ben nu koolhydraten aan het beperken.

Ik wil nog 7 kilo kwijt en er ongeveer 4/5 maanden over doen.

Ook heb ik wat kwaaltjes waar ik geen last meer van heb sinds IF heb gedaan en met KHA lijkt dat dit ook wegblijft ( week of 2 )

Opgeblazen gevoel ( ook echt bolle buik)
Veel lucht die kwijt moet.
Na kantoordag vocht in benen.
Bizarre eetbuien ( eerder soort aanvallen met trillen erbij)
Slechte huid.

Nu heb ik er geen onderzoek naar laten doen omdat ik het verschil pas merkte met IF.
Ik ben gluten gaan verminderen/vermijden en de eerste 2 vielen al af.
Langzaam aan door KHA te gaan toepassen de rest.
Heb energie voor 10 en sport weer 4x per week.
Cardio / HIIT / Kracht

Ook houd ik mijn calorieën bij via MFP

Ontbijt , 3 gebakken eieren met 2 plakken gebakken ontbijtspek.

250 ml magere kwark

Lunch wrap van Body en Fit met zelfgemaakte tonijnsalade en ijsbergsla ( blikje tonijn olie/eetlepel mayo / sjalotje gesnipperd / augurkje gesnipperd)

Avondeten balgehakt en bloemkool kerrie uit de oven.

Ik ben opzoek naar blijvende vervangers van bv brood , wraps en pasta’ s

Wraps heb ik van atkins. Deze zijn 4.4 koolhydraten per wrap. Niet kha dus. Net even opgezocht.
Op fb zijn verschillende groepen van kha. Daar staan ook recepten voor brood in. Want je hebt brood met minder koolhydraten in de supermarkt maar die zijn niet kha. Die zul je zelf moeten maken.
Pasta kiezen de meeste voor pasta gemaakt van groente. Of je hebt ook bij action zero pasta. Maar die vind ik persoonlijk niet te eten. :=

[o]

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:59

Peanutbutter schreef:

Wauw, dat had ik ook bij IF. En door de hormoonschommelingen ook wekelijks migraine. Dit was dus helemaal geen optie voor mij, hoewel ik me wel (los van de migraine) fijner voelde.

Daarom ook even een stipje bij dit topic. Ik heb me hier nooit in verdiept maar volgens mij is dit wel wat voor mij. Er moet 10 kilo af.... Dan zit ik weer op mijn 'normale' gewicht, oftewel, het gewicht waar ik mij prettig en fit bij voel :j

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Peanutbutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:16

Sjira schreef:
Peanutbutter schreef:

Wauw, dat had ik ook bij IF. En door de hormoonschommelingen ook wekelijks migraine. Dit was dus helemaal geen optie voor mij, hoewel ik me wel (los van de migraine) fijner voelde.

Daarom ook even een stipje bij dit topic. Ik heb me hier nooit in verdiept maar volgens mij is dit wel wat voor mij. Er moet 10 kilo af.... Dan zit ik weer op mijn 'normale' gewicht, oftewel, het gewicht waar ik mij prettig en fit bij voel :j

Man ik had alles erop en eraan !!
Was niet leuk voor mij en zeker niet mijn gezin.
Kreeg zelfs een hekel aan mijn kat.
Nou dat was een eye opener.

Gestopt met IF en binnenpaar dagen weer mezelf en heel relaxed.

Ja ik denk dat ik toch maar mijn cheat dagen ga gebruiken om dan wel lekker brood en pasta te eten.
KHA producten / vervangers vind ik vaak niet lekker.

Zelf maken is inderdaad een optie.

lifaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:40

Ik volg ook, ik heb mn eten sinds een maand ook aangepast, eet bijna geen brood, rijst of aardappels mee. 1 x in de week zondig ik met brood of rijst ofzo. Ik eet verder wel nog producten met koolhydraten maar dan liefst onder de 25 per 100 gram. Ben ongeveer 4 kilo kwijt nu.

Romeo2007

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:43

Het brood Sportmix van Stoepje op de markt is zeer koolhysraatarm. Ik geloof 4 gram per snede?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:31

Klopt een van de broden met de minste kh. Ik heb het een half jaar gegeten. 2 sneetjes per dag. Je zit echt bomvol van zo'n sneetje. Maar na een half jaar en 10 kilo lichter kwam het mijn neus uit. Ik heb nu kha brood van de gewone bakker en dat smaakt meer naar gewoon brood. En is lekkerder dan kha uit de supermarkt. Maar het vult minder goed. Ik compenseer dat met meer vullend kha beleg en nog meer rauwkost.

[o]

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:11

Hebben jullie misschien tips voor goede sites/boeken waarmee ik makkelijk een start kan maken met kha eten? Ik snap dat ik de aardappelen, brood, pasta en rijst moet laten staan, maar het is geloof ik meer dan dat, toch? Ik ga me er graag in verdiepen.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:20

Wat een fijn topic, ik ga ook volgen. Sinds 6 januari hebben mijn man en ik het roer ook om gegooid. Ik volg niet specifiek één dieet, maar we eten een stuk minder koolhydraten. Wel heel veel groentes. Sinds we zijn begonnen ben ik ook weer meer tijd in het koken gaan steken, alles lekker vers en zonder pakjes. Als ik een ovenschotel maak, doe ik er voor de kinderen apart aardappelpuree bij. Mijn man en ik eten het dan zo. Gaat helemaal prima. Broodje hamburger voor de kinderen, wij de salade en de burger. Prima te doen zo met een gezin. Ik tel geen calorieën of koolhydraten. Probeer mij verstand te gebruiken, moeten we toch ook een heel eind mee komen. Zowel mijn man als ik hebben geen mega hongergevoel, we vallen er rustig aan lekker mee af. Maar ideeën zijn welkom en jullie ervaringen helpen me om gemotiveerd te blijven, dan gaan de laatste paar kilo's er ook wel af.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:21

Janneke2 schreef:
DE manier om eetbuien te krijgen is streng zijn voor jezelf.
Dus geef jezelf wat meer lucht!

En wellicht ook: geef jezelf gewoon echte groenten. Als in: echt eten.

Allez, al hebben we geen winter: courgette eten is onzin. Sla is ook een zomers iets en de meeste komkommers zijn een soort water.
Eet boerenkool met appels en noten,
zuurkool met paprika en amandelen,
witte kool met radijs en eieren,
rode kool met kaneel en appel (mjummm),
spruiten met paranoten,
witlof met wat kaas,
en dan zijn er winterwortelen, rode bieten, pompoenen en zo nog het een en ander.

(Dat spaart ook de behoefte aan vlees, er zijn nog andere belangen dan luxe eten.)

Je opties lijken me totaal niet lekker, het zijn toevallig de groenten die ik niet lekker vind, maar wel heerlijk creatief!

Ik ben ook koolhydraten aan het beperken, in combinatie met intermittant fasting. Dit in een poging mijn zwangerschapskilo's eraf te krijgen, wat nog niet zo makkelijk gaat.

Ik stel weekmenu's samen voor mezelf met de app fatsecret. Dan kan je barcodes scannen en hij houdt je calorieën en macro's bij. Ik vind het erg lastig moet ik zeggen. Omdat mijn lijf een flinke optater gehad heeft bij de bevalling eet ik nu tijdelijk weer wat vis en soms biologische kip, maar ik heb daarvoor jaren vegetarisch gegeten en wil dat liefst ook weer op gaan pakken. Maar dat maakt m'n opties wat beperkter. Veel verder dan groente, ei, kwark en noten kom ik niet echt qua tussendoortjes. En dat terwijl mijn maaltijden dit ook vaak al bevatten bij gebrek aan opties. Vleesvervangers probeer ik met mate te nemen. Ik merk dat ik in de praktijk vooral snel hoog in vetten blijk te zitten. Hier nog meer vegetariërs die dit lastig vinden?

En als ik beweeg, beweeg jij met me mee

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:15

Sjira schreef:
Hebben jullie misschien tips voor goede sites/boeken waarmee ik makkelijk een start kan maken met kha eten? Ik snap dat ik de aardappelen, brood, pasta en rijst moet laten staan, maar het is geloof ik meer dan dat, toch? Ik ga me er graag in verdiepen.

Ik heb zelf heel veel info van gobento.nl gehaald. Hier vind je ook weekmenus, wat zeker wel makkelijk kan zijn als je begint.
Het laten staan van aardappelen,brood, pasta en rijst is er wel onderdeel van, maar er komt wel meer bij kijken inderdaad.
Kijk ook wat je wilt, kha, Keto of khb. Ik ben zelf bezig met voornamelijk Keto en af en toe kha, maar probeer m’n kh inname Keto laag te houden.
Ik eet geen suikers, geen fruit (behalve rood fruit/bessen) en drink geen melk meer. Samen met het niet meer eten van brood, pasta e.d. En nog meer aanpassingen.

Mijn richtlijn in de supermarkt: meer dan 5gram kh per 100 gram product: laten staan.
Uitzonderingen maken de regel natuurlijk. Zo heb ik net een notenmix gekocht bij de ah van 6.5kh per 100 gram. Maar dat zijn zulke gezonde vetten...

En Atkins is in de aanbieding bij de ah! Ik heb wel wat gekocht, maar dit is eigenlijk veelste hoog in kh. dat had ik niet verwacht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:14

Ik heb het een paar weken geprobeerd.

Maar khb is een stuk duurder. Goede eiwitten en vetten zijn gewoon erg prijzig.

Daarnaast voelt het ook niet helemaal oké om meer dan 200g vlees per dag te eten....

Maar ik wil wel weer wat strenger erin worden.

Ik ben een GROTE eter wat het ook niet al te makkelijk maakt. 2 eieren, halve prei, plak kaas ref ik het net 2 uurtjes op.

Mijn budget is €5 per dag, €30 voor 5 dagen (Als mijn ouders op zaterdag ochtend komen tot zondag avond eet ik natuurlijk met hun mee) en €40 voor 7 dagen.

Ik ben alleen met grote vriezer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:29

Ik doe het dan ook met weipoeder, cacao, linzen en hennepzaad.
Aangevuld met wat kaas en (zelf gemaakte) falaffel, hoemoes en tahin.
Doorgaans goedkoper dan 'vleesvervangers'. (Aan vlees eten doe ik niet.)(Ongeveer 16 euro pppweek.)

Ik doe het uren op een ontbijt van rauwe boerenkool, appel, hennepzaad en wat zonnebloempitten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-20 10:39

Nog meer bokkers, leuk!
Tot nu toe gaat het hier redelijk. Drinken volledig aangepast (geen pak taksi meer vol suikers)
En via het eetdagboek probeer ik alles bij te houden, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat we er streng genoeg mee zijn.
Ik vraag me bijv. Bij sommige recepten af hoeveel KH erin zitten. Moet ik dan alle aparte ingrediënten in het eetdagboek zetten?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:44

mvdende schreef:
Ik heb het een paar weken geprobeerd.

Maar khb is een stuk duurder. Goede eiwitten en vetten zijn gewoon erg prijzig.

Daarnaast voelt het ook niet helemaal oké om meer dan 200g vlees per dag te eten....

Maar ik wil wel weer wat strenger erin worden.

Ik ben een GROTE eter wat het ook niet al te makkelijk maakt. 2 eieren, halve prei, plak kaas ref ik het net 2 uurtjes op.

Mijn budget is €5 per dag, €30 voor 5 dagen (Als mijn ouders op zaterdag ochtend komen tot zondag avond eet ik natuurlijk met hun mee) en €40 voor 7 dagen.

Ik ben alleen met grote vriezer.

Ik eet niet meer dan 200 gr vlees per dag hoor. Misschien zelfs minder.

Gister iets lekkers gemaakt. :9
Bij een australisch restaurant in de buurt krijg je kangoeroebiefstuk met zoete aardappelpuree op een bedje van gebakken witlof.
Kangoeroe had ik dan niet. Maar de puree met witlof vond ik altijd heerlijk. Dus zelf eens geprobeerd en het was goed gelukt.
Witlof klein snijden en met boter in de pan. Op internet stond erbij suiker toe te voegen, hiervoor in de plaats heb ik vloeibare zoetstof gebruikt en truffel olie er nog overheen. (Truffel gebruikte ze ook in het restaurant.)
Smaakte echt goed in combinatie met de zoete aardappelpuree. Ik vind het jammer dat ik maar 1 witlof gebruikt had. :')
Ik doe wel khb.

[o]

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:37

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-20 21:08

Guys ik heb een lekker recept bedacht! (Vast wel meerdere mensen die erop gekomen zijn, maar ik had het iig niet gevonden op google)
500 gram gehakt
2 prei
Beetje broccoli en bloemkool
Geraspte kaas

Gehakt bakken en de rest wokken. Op het eind bij elkaar doen en de kaas erover (dat gaat smelten zodra je gaat roeren)

Echt heerlijk!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:24

@elin: ik heb deze week iets gelijkaardigs gemaakt maar groene kool ipv prei.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:25

Prei! Goed idee. Ik vergeet steeds dat dat ook gewoon mag. :+

Ik eet vanavond paprika gevuld met melted tuna :9

Ik ben deze week niks afgevallen geloof ik. Maar eerlijk? Het maakt mij niet zoveel uit. Sinds ik met deze eet stijl ben begonnen voel ik mij een stuk fitter.

1 nadeel: ik ben in ketose, dus ik ruik naar (quote van man) yogo yogo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:47

ik had nu zoiets gemaakt..
gehakt rullen met ui en knoflook.
ik had er ook gember bij gedaan.
prei er door en ik heb er een blikje kidneybonen bij gedaan.
even laten bakken, zakje mexicaanse kruiden er bij, of andere kruiden
aantal bladeren van groene kool even in heet water doen zodat ze wat zacht zijn.
daar per blad een beetje in van het mengsel.
kaas er op en even in de oven doen.

lekker!

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:04

Wij aten rauwe andijviestampot van bloemkoolpuree met gehaktballetjes.

Was goed te doen.

Maar ik wierp toch af en toe een jaloerse blik op de stampot van mijn dochter, die was gewoon met aardappelpuree :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:46

Vandaag pizzadag. Voor de rest zelfbelegde verse pizza, voor mijn moeder en mij kha pizza.

Afbeelding

Recept voor de bodem:
8eieren
1 bakje hutekase(200gr)
Kruiden
Zoetstof
- verwarm oven voor op 160°c
- splits 7 vd 8 eieren.
- klop de eiwitten stijf
- doe bij de 7 eigelen: 1 ei, kruiden, hutekase en beetje zoetstof en mix
- spatel de eiwitten door het andere mengsel.
- gooi het op een bakplaat (waar een ingevet bakpapier op logt).
- ongeveer 40 min in de oven. Regelmatig kijken!

Daarna afkoelen en beleggen met wat je wilt. Hier is het belegt met kruidenkaas, zalmsnippers, tomaatjes, olijven. Daarna even in de oven afbakken.
Naderhand nog wat rucola erop

[o]

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:39

Ceskiyo D'leh nrps ruin v: Cassanova du bois zoekt leuke baas :+:

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:45

Sjira schreef:

Ik vermoed dat ik veel gebruik zal gaan maken van de recepten http://www.lowcarbchef.nl.

Gisteren heb ik dit gemaakt:

https://www.lowcarbchef.nl/recept/ovens ... oli-en-kip

Heerlijk gegeten! Wel geen water toegevoegd zoals ene Sandra als tip geeft, heb ik de broccoli kort voorgekookt en zou ik de volgende keer de helft aan citroensap doen en dan eerst proeven. Voor mijn dochter wat Turkse rijst erbij gemaakt.

Op lowcarbchef.nl zijn meer aantrekkelijke recepten te vinden. En met goede beoordelingen van anderen. Dat vind ik best belangrijk voor ik aan een recept begin, merk ik.

Edit: typfoutje

Oh ik lees je vraag nu pas echt goed |o

De methode Grip op koolhydraten of Slank met Linda zijn voorbeelden waar je info kunt halen. Die hebben een site en boeken (let op, niet alles is gratis toegankelijk). Als je Google gebruikt, kom je ook veel tegen. Of gericht op bol.com zoeken naar boeken. Ik leen de boeken vervolgens bij de bieb, dat scheelt kosten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:06

Hoe gaat het, ts? En anderen :)

Ik zat al tijden tegen gezonder eten en afvallen in het algemeen, en tegen koolhydraat arm eten in het bijzonder, aan te hikken. Maar de vele, vage pogingen sneuvelden telkens al aan het eind van de eerste dag. Niet voldoende gemotiveerd, te ingewikkeld enz.

Nu lijkt het anders. Het gaat als vanzelf. Goed bezig . Dat lijkt niks bijzonders. Maar dat is het dus wel voor mij. Blij mee. Uit ervaring weet ik dat als ik er eenmaal helemaal in zit en begin af te vallen en me (nog) beter te voelen, ik niet meer wil opgeven. Hopelijk sta ik nu aan het begin van zoiets :)

Eerder schreef ik veel moeite te hebben met kiezen van de warme maaltijd. Die moet ook lekker zijn. Dat maakt het zoveel makkelijker om vol te houden voor mij. Het is tenslotte een nieuwe levensstijl.

Ik ga gericht op zoek naar lekkere recepten of ik pas wat ik altijd al lekker vind aan. Gisteravond bijvoorbeeld. Tagiatelle met spinazie, boursin en gebakken zalm en dan koolraap tagiatelle in plaats van de echte. Laag in koolhydraten en lekker gegeten.
Zo blijft eten koken en eten een feestje. Heel belangrijjk.

Op deze manier voorlopig even pionieren. Ik houd wel bij wat ik eet. Binnenkort wil ik dan gaan terugkijken hoe ik eet qua voedingswaarden en of ik moet bijsturen. Voor nu vind ik dat nog even teveel gedoe.

Laat je horen! Ik vind het fijn om ervaringen, kennis en lekkere recepten te delen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-20 13:31

Nele80 schreef:
@elin: ik heb deze week iets gelijkaardigs gemaakt maar groene kool ipv prei.

Goede tip!

njiloj schreef:
Prei! Goed idee. Ik vergeet steeds dat dat ook gewoon mag. :+

Ik eet vanavond paprika gevuld met melted tuna :9

Ik ben deze week niks afgevallen geloof ik. Maar eerlijk? Het maakt mij niet zoveel uit. Sinds ik met deze eet stijl ben begonnen voel ik mij een stuk fitter.

1 nadeel: ik ben in ketose, dus ik ruik naar (quote van man) yogo yogo.

Yogo Yogo :') Het is minder erg dan de kaas die ik rook gisteren op de bank (nee het was geen kaas, maar zweet. :') GADVER)

Boras schreef:
Sjira schreef:

Ik vermoed dat ik veel gebruik zal gaan maken van de recepten http://www.lowcarbchef.nl.

Gisteren heb ik dit gemaakt:

https://www.lowcarbchef.nl/recept/ovens ... oli-en-kip

Heerlijk gegeten! Wel geen water toegevoegd zoals ene Sandra als tip geeft, heb ik de broccoli kort voorgekookt en zou ik de volgende keer de helft aan citroensap doen en dan eerst proeven. Voor mijn dochter wat Turkse rijst erbij gemaakt.

Op lowcarbchef.nl zijn meer aantrekkelijke recepten te vinden. En met goede beoordelingen van anderen. Dat vind ik best belangrijk voor ik aan een recept begin, merk ik.

Edit: typfoutje

Oh ik lees je vraag nu pas echt goed |o

De methode Grip op koolhydraten of Slank met Linda zijn voorbeelden waar je info kunt halen. Die hebben een site en boeken (let op, niet alles is gratis toegankelijk). Als je Google gebruikt, kom je ook veel tegen. Of gericht op bol.com zoeken naar boeken. Ik leen de boeken vervolgens bij de bieb, dat scheelt kosten.

Ik heb een word document gemaakt, mocht je die willen. Wil ik die wel mailen? Staan ook URL's in met recepten.

Boras schreef:
Hoe gaat het, ts? En anderen :)

Ik zat al tijden tegen gezonder eten en afvallen in het algemeen, en tegen koolhydraat arm eten in het bijzonder, aan te hikken. Maar de vele, vage pogingen sneuvelden telkens al aan het eind van de eerste dag. Niet voldoende gemotiveerd, te ingewikkeld enz.

Nu lijkt het anders. Het gaat als vanzelf. Goed bezig . Dat lijkt niks bijzonders. Maar dat is het dus wel voor mij. Blij mee. Uit ervaring weet ik dat als ik er eenmaal helemaal in zit en begin af te vallen en me (nog) beter te voelen, ik niet meer wil opgeven. Hopelijk sta ik nu aan het begin van zoiets :)

Eerder schreef ik veel moeite te hebben met kiezen van de warme maaltijd. Die moet ook lekker zijn. Dat maakt het zoveel makkelijker om vol te houden voor mij. Het is tenslotte een nieuwe levensstijl.

Ik ga gericht op zoek naar lekkere recepten of ik pas wat ik altijd al lekker vind aan. Gisteravond bijvoorbeeld. Tagiatelle met spinazie, boursin en gebakken zalm en dan koolraap tagiatelle in plaats van de echte. Laag in koolhydraten en lekker gegeten.
Zo blijft eten koken en eten een feestje. Heel belangrijjk.

Op deze manier voorlopig even pionieren. Ik houd wel bij wat ik eet. Binnenkort wil ik dan gaan terugkijken hoe ik eet qua voedingswaarden en of ik moet bijsturen. Voor nu vind ik dat nog even teveel gedoe.

Laat je horen! Ik vind het fijn om ervaringen, kennis en lekkere recepten te delen.

Meh het is te doen. Op zich het eten zelf is prima, maar ik ben al geen kookprinses en het eerste enthousiasme van recepten opzoeken, is voorbij :')
Ik had voor de eerste weken menu's gemaakt incl. recepten enz. Doe nu wekelijkse boodschappen, maar er zit nog te vaak een niet lekker recept bij. Lastige is dat ik momenteel zonder oven zit, dus alle schotels vallen af.

Ik heb nu een nieuw systeem bedacht :')
2 x vis per week
2 x roerbak (dat doen we graag)
2 x zoete aardappel, simpele groente, gewoon stukje vlees
1 x cheat day of soep of apart recept

Voor mijn gevoel hoef ik dan minder moeite te doen. Ik zit nu wekelijks hele aparte recepten uit te zoeken. Kost een godsvermogen voor alle kruiden, specerijen en speciale dingetjes ik per week moet kopen en mijn motivatie (kost veel moeite allemaal) wordt er niet beter van.
Terwijl ik gewoon in een word document heb staan welke vlees/vis/groente mogen. Dus als ik mijn lijstje aanhoudt dan kan ik gewoon willekeurig gaan mixen.