Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:27

je moet het net even allemaal uit je hoofd weten wat waar in zit he.
de koolhydraten beginnen wat te komen,maar ik sta op elk etiketje te kijken hoeveel vet en eiwit er in zit.

stond al in de supermarkt met 2 producten naast elkaar te lezen en te vergelijken toen er een mevrouw naast me kwam staan.
ze lachte eens en zei “ koolhydraten?”
ik knikte en zij zei wees er een aan en zei van “ hey dan moet je die hebben.“
haha *\o/*

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:22

Ik zit er voor nu weer prima in. Het vasten begint weer te lukken en ik begin weer meer te sporten. Begin ook weer uit mijn depribui te raken.
Ik werk op dit moment niet, dus ik moet genoeg sporten iedere dag om genoeg beweging te krijgen.
Vanmorgen samen met mijn hond een wandeling gemaakt van iets meer dan 6 km en vanmiddag een uurtje gezwommen.

Kwa eten, gisteren had mijn moeder voor mij kha boerenkoolstampot gemaakt. 200 gr bloemkool goed gaargekookt, daarna in een theedoek doen en het vocht eruit persen. Dan 200 gr boerenkool erbij, beetje melk en kruiden en mixen maar. Was genoeg voor 2x. En dan lekker stukje vlees erbij.
Het is zeker niet hetzelfde als echte stampot, komt er niet bij in de buurt, maar is best lekker.

Vanmorgen had mijn vader kippenpoten in pastasaus gemaakt. Ik kreeg vanmiddag dus een kippenpoot met een beetje saus. Een flinke courgette erbij gekocht, nog een beetje tomatenpuree (let op veel kh dus maar een heel klein beetje) erbij, nog wat kruiden en klaar. M8jn vader mag niet te pittig eten en zij eten minder zout. Dus ik heb nog wat chilipoeder erbij gedaan en een beetje losalt.

Kwa kh in producten: ook ik kijk nog regelmatig wat in iets zit. Ik doe dit met tussentijden al jaren en ken 90% van de producten uit mijn hoofd. Maar soms veranderd er opeens iets zonder dat je het aan de verpakking ziet. Dus blijft het slim regelmatig te kijken.

[o]

njiloj

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:16

Some is het echt zoeken naar de juiste producten. Ik voel me soms ook zo in de weg staan in de supermarkt. :o

Net een glas Coca Cola Zero op. <3 Voelt echt als valsspelen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:21

ik heb het nu super snel gezien haha. zelfs in onbekende talen kan ik snel vinden wat de kh zijn. Staat namelijk altijd op ongeveer dezelfde plaats met iets in de trant van suiker eronder. haha.

[o]

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:36

arabella2000 schreef:
ik heb het nu super snel gezien haha. zelfs in onbekende talen kan ik snel vinden wat de kh zijn. Staat namelijk altijd op ongeveer dezelfde plaats met iets in de trant van suiker eronder. haha.

Mooi! Dus over een paar maanden sta ik de andere mensen wat minder in de weg. :D

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:40

njiloj schreef:
Prei! Goed idee. Ik vergeet steeds dat dat ook gewoon mag. :+

Ik eet vanavond paprika gevuld met melted tuna :9

Ik ben deze week niks afgevallen geloof ik. Maar eerlijk? Het maakt mij niet zoveel uit. Sinds ik met deze eet stijl ben begonnen voel ik mij een stuk fitter.

1 nadeel: ik ben in ketose, dus ik ruik naar (quote van man) yogo yogo.

Ik heb vaker gelezen dat mensen niet in kilos afvallen maar wel in centimeters.

@Boras dat heb ik ook. Die knop moet om zijn anders heeft het geen zin om ook maar te beginnen.

Hier gaat het goed. Cheat wel wat vaker maar daar heb ik vrede mee. En ik heb een vreselijke buurman ( :') ) hij bakt heel graag en veel en dat komt heel vaak onze kant op. Denk aan pannenkoeken, appeltaart, appelbeignets enz enz. Heel lekker en lief en ik vind het sneu om nee te zeggen omdat hij het zo goed bedoeld. Dus ik geef het de kinderen of ik deel het in kleine porties en eet af en toe wat ervan.
Vanavond weer een heerlijke
Carpacciosalade gegeten. :9

Als je even bezig bent met kha dan weet je op een gegeven moment ook wel wat wel en niet kan. En ik vind het makkelijker dan het lijkt haha.

[o]

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:15

Ik heb een dip dag. Niet omdat ik wil snaaien, ik ben vandaag juist gemotiveerder dan ooit.

Maar omdat ik vandaag weinig tijd heb, weinig in huisheb, niets uit de diepvries gehaald en gewoon niet weet wat we gaan eten vanavond. Een goede voorbereiding is bij mij dus echt meer dan het halve werk. En ik had het voorbereid tot en met gisteren. En toen was het plots vandaag :+

"Vroeger" zou het in zo'n situatie afhaal worden, maar dat wil ik dus absoluut niet.

Maar wat dan? Internet biedt me even geen uitkomst. Weten jullie wat, eenvoudig en een beetje snel?

Help! :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:17

Ehhm een bak shoarma halen, een krop ijsbergsla en wat garnering erbij?
Shoarma is zo gebakken en dan kun je die in de buitenste bladeren van de sla doen. Nog wat kaas en andere groenten erbij en klaar

[o]

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:41

In bovenstaand geval zou ik een zak gemengde groenten nemen, beetje slagroom erbij blokje kippenbouillon en als je er vlees bij wilt eten wat kipfilet. Heb je in 15 min op tafel. ( moet je dus wel nog boodschappen doen)
Tussen de middag ook even gauw een groente ommelet gemaakt 500 Gr Italiaanse groente bakken 3 geklutste eieren met wat kruiden eroverheen, dat gaar laten worden in de pan en klaar weer. Ik eet al jaren ( met tussenpozen) khd arm/beperkt en eet niet veel vlees. Merk wel dat ik dan wat meer vet toe moet voegen om verzadigd te zijn.
Heb ook altijd boemboes en Indiase curry pasta op voorraad. Zo kan je heel snel smaak geven aan groente

23/05/15 Timon geboren
Kerstmuts

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:26

Bedankt voor jullie hulp!

Ik ging voor de shoarma. Nou ja in ons geval kebab, mijn man eet geen varkensvlees en ik geen kippendijen.

Heerlijk, maar toen we het op hadden, bekeek mijn man de verpakking van de kebab.
Niet kh arm te noemen :oo Ik ging er van uit dat er weinig kh in vlees zit. Gaat dus niet altijd op.

Wel van genoten :D

hesterve, jouw tip zie ik nu pas. Die ga ik onthouden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-20 21:15

arabella2000 schreef:

Dat is handig *\o/* . Ik weet nooit goed hoe ik dingen moet inschatten (wat is 100 gram e.d.)
Ik moet even een weegschaaltje hebben.
Hier al 3 kilo kwijt trouwens.

En nog een do en dont voor de kokosliefhebbers:
Dont: de kokospap. Meel met water en geklopt ei. Meel was hartstikke duur en het was echt goor :')
Do: havermout shake. Havermout met 250 ongezoete kokosmelk kaneel en stukjes appel.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:06

Mijn vader heeft diabetes en daarom eten wij koolhydraat arm :) ik vind het ontzettend leuk om te experimenteren met al dat eten!!!
Momenteel probeer ik receptjes die geslaagd zijn op te schrijven maar ik volg graag voor nog meer inspiratie *D

Bedankt voor onze mooie tijd samen Appie <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:18

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:32

Elin_ schreef:

Dont: de kokospap. Meel met water en geklopt ei. Meel was hartstikke duur en het was echt goor :')
Do: havermout shake. Havermout met 250 ongezoete kokosmelk kaneel en stukjes appel.

Lekker dat de eerste 3kg er al af is!!
Hoe maak je die havermoutschake? Havermout zelf is nl alles behalve khd arm. 62 khd per 100gr... wat ik zelf als goed vullend ontbijtje maak is ongezoete amandelmelk of ongezoete kokosmelk( zo’n literpak net als de andere “melk” soorten ) en daar doenlijk een mix van lijnzaad sesamzaad zonnebloempitten en pompoenpitten. Heb je gelijk goede vetten, eiwitten en andere voedingsstoffen binnen. Je kan die mix zaadjes ook door wat Griekse yoghurt doen dan zit je ook de hele ochtend vol.

23/05/15 Timon geboren
Kerstmuts

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 12:48

hesterve schreef:
Elin_ schreef:

Lekker dat de eerste 3kg er al af is!!
Hoe maak je die havermoutschake? Havermout zelf is nl alles behalve khd arm. 62 khd per 100gr... wat ik zelf als goed vullend ontbijtje maak is ongezoete amandelmelk of ongezoete kokosmelk( zo’n literpak net als de andere “melk” soorten ) en daar doenlijk een mix van lijnzaad sesamzaad zonnebloempitten en pompoenpitten. Heb je gelijk goede vetten, eiwitten en andere voedingsstoffen binnen. Je kan die mix zaadjes ook door wat Griekse yoghurt doen dan zit je ook de hele ochtend vol.

Oh wat erg :') ik lees inderdaad net de verpakking. Wat gek
Stond wel bij kha site, maar vanaf het woord kokos was ik verkocht :+
Havermout shake is inderdaad niet kha :=

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:35

Ik lees mee.. maar ga even reageren :) Havermout wordt veel gebruikt bij KHA, zijn de goede/trage koolhydraten die geen piek in de suikerspiegel veroorzaken.

Ik heb een aantal recepten boeken van Puur Figuur, en daar wordt havermout echt regelmatig gebruikt en je valt er zeker mee af.

Dus die havermout shake.. zeker doen :) Hoeft niet elke dag natuurlijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:36

ellepel schreef:
ik ben momenteel nogal van de soep.
vandaag deze gemaakt
https://www.leefpuurnatuur.nl/thaise-kokos-kippensoep/.

maar met meer groentes er in.

Ik ben ook van de soep! Vind dat smakelijker dan een koude groentesalade.

Ik houd niet van kokos, ik zit nu te genieten van deze:

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/pre ... reloaded=1

Ik heb de groentebouillon vervangen door kippenbouillon, die vind ik lekkerder.

Tip: als verantwoord snaaisnackje mag ik af en toe een stukje donkere chocolade van mezelf. Nou werd ik daar niet echt warm van. Tot ik de seriously dark 85% cocao van Hands off my chocolate proefde. Daar kan ik echt wel een genietmomentje mee hebben. Met 15 gr koolhydraten gunstig t.o.v. de andere merken in het vak.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:41

Ah, er is een nieuw topic! Leuk, ik lees graag weer mee.

Vanavond eten we pasta pesto, ik vervang de pasta dan voor veldsla. Erg lekker.

Het recept is erg simpel:

Snijbonen klein snijden en beetgaar koken. Spekjes bakken, gerookte kip erbij. Pesto zelf maken of verse pesto erbij doen. Snijbonen er door roeren. Als saus over de veldsla doen en dan afmaken met wat geraspte/parmezaanse kaas. :9

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:33

preisoep!
ja die lijkt me ook lekker en toevallig heb ik op de markt prei gehaald.
dus dat komt mooi van pas..

nadir...heb je dan wel een bord vol?
enige wat ik soms wel heb met koolhydraatbeperkt is dat het niet altijd even goed vult.
ik had vandaag pasta met courgettepasta, maar merk soms dat ik meer op schep omdat niet vol zit.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:54

Ja, je kunt natuurlijk zoveel opscheppen als je zelf wil. Ik eet hier gerust een groot bord vol van.

Heb je een recept voor preisoep?

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:19

boras zette er net eentje neer van preisoep, die bedoel ik :j

nou ja ik heb het idee dat als ik 2 x op schep ik niet af ga vallen.
wat wel mijn bedoeling is van het koolhydraatbeperkt eten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:42

Misschien moet je meer vet toevoegen aan je maaltijd, Ellepel.
Voldoende vet is onderdeel van een kh arm dieet en het vult en geeft je lang een verzadigd gevoel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:54

Ik heb vanavond voor de tweede keer vandaag soep gegeten :?
Ik was vergeten dat ik mijn dochter beloofd had vandaag tomatensoep te maken.
Lekker hoor, maar er zijn grenzen. Morgen géén soep :Y)

Voor haar had ik er tosti bij gemaakt. Voor mezelf was ik vergeten wat te bedenken.
Uiteindelijk is het een restantje Zweedse balletjes van Ikea uit de diepvries geworden. In ieder geval laag in kh en lekker. En zo is er meer plek in de diepvries voor al die bakjes soep ik die ik vandaag heb gemaakt.

Ik heb me voorgenomen om me niet vaak te wegen, hoewel me dat best wat moeite kost.
Ik ben van de week bij de huisarts gewogen en zat toen op -2 kg. Een mooi begin.
Waar ik nog blijer mee ben, ik moet na zwangerschapsdiabetes in het verleden uitkijken voor diabetes en mijn bloedwaarde was gezakt met 0,6. Volgens de huisarts kan dat zeker het resultaat zijn van zo'n korte periode nog maar kh arm eten. Over 2 maanden terug en opnieuw testen en wegen.

Allemaal goed voor de motivatie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:01

Doordeweeks ontbijt ik meestal snel en vooral makkelijk met Griekse yoghurt en een gekookt eitje. In het weekend maak ik er graag wat meer werk van en wil ik varieren en experimenteren.

Wie heeft recepten voor lekkere kh arme pannenkoekjes, muffins en ander lekkers? Lunchideetjes zijn ook welkom!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:53

Afbeelding

Koolhydraatarme chocoladetaart :') je moet wat als je jarig bent. (Van lowcarbchef)