steun onze boeren

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:18

love_western schreef:
juval schreef:

ja, dat is duidelijk...

hoop dat er nu dan eindelijk eerlijk beleid gevoerd zal worden!

Hoop het ook! Vriend en ik willen graag melk bedrijf overnemen. Maar twijfelen enorm op dit moment of het nog wel leuk is :+

ik begrijp je twijfel, maar als het enigszins mogelijk is zou ik er zeker voor gaan. veel succes!

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:24

Tiepfoudt schreef:
Jessix schreef:
Jouw toon alleen al...

Ik snap best dat ik soms fel overkom.

Daarom de vraag: welke toon zou jij aannemen nadat je maandenlang een sh*tload over je heen krijgt vanuit de media, politici en zelfs hier op bokt, dat je een grote stikstofvervuiler bent en dat het beter zou zijn als je stopt met te zijn wie je bent, boerin. Want dat is de pijnlijke boodschap die men niet letterlijk uit durft te spreken, laten we even eerlijk zijn. Als je dan keer op keer aantoont dat wij netto stikstof verbruiken en dus een deel van de oplossing zijn ipv het grote probleem dat weg gesaneerd zou moeten worden, wordt dit niet weerlegd als in het wordt compleet genegeerd. Ik vraag mij dan af, ben je het er mee eens of niet? Iets met 'wie zwijgt stemt toe'. Sterker nog, een paar boeren die toch weer de snelweg op gaan zijn reden om het over de 'radicale losgeslagen idioten' van FDF te hebben. Totaal zinloos als je het over oplossingen wilt hebben, maar heel zinvol als je gewoon een negatief beeld over boeren wilt creëren.

Zo, en nu ga ik koeien melken. Ik hoop dat je alsnog wil antwoorden op de vragen die ik stelde in mijn vorige reactie :)

Inderdaad, je komt fel over en zoals ik al schreef heb je al meerdere keren beschreven waar je boosheid vandaan komt. Je bent ‘gehoord’. En het gesprek is al meerdere keren met je aan gegaan. Waarom blijven herhalen? Voor mij heeft dat geen meerwaarde maar voor andere misschien wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:27

CharleyT schreef:
Jessix schreef:
Jouw toon alleen al...

Niks mis met de ''toon''. Keurig nederlands, heldere uitleg/ formulering. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar met de toonzetting is niks mis .

Zoals Tiepfoudt zelf ook al aangeeft komt ze fel over, op mij in elk geval wel. Daar hoef jij het uiteraard niet mee eens te zijn. :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:06

Kerstmuts [o]
Sinterklaas is in het land met zijn nieuwe paard
Ozosnel heer die, koudwatervrees had hij dan weer wel.
Geen stoomboot dit jaar, maar per stoomtrein uit Spanje, samen met Malle Piet
Ieder zetten zijn schoen, met hooi en stro
Sochtens licht er dan een cadeau met een codewoord

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:50

Jessix schreef:
Inderdaad, je komt fel over en zoals ik al schreef heb je al meerdere keren beschreven waar je boosheid vandaan komt. Je bent ‘gehoord’. En het gesprek is al meerdere keren met je aan gegaan. Waarom blijven herhalen? Voor mij heeft dat geen meerwaarde maar voor andere misschien wel.

Sorry, maar nu laat je je wel een beetje kennen. De vraag heb ik inderdaad al eens eerder gesteld (50 pagina's terug om precies te zijn), maar een concreet antwoord heb ik nog altijd niet gekregen. En nu zijn een beetje felle woorden de reden om geen antwoord te willen geven? Misschien ligt het aan het agrarische wereldje, waarin we nogal rechtdoorzee zijn. Mijn excuses dan daarvoor.

Goed, is de landbouw netto verbruiker van stikstof: ja of nee?

Kom mij gerust vertellen dat je ervan overtuigd bent dat de landbouw meer stikstof uitstoot dan ze opneemt, even goeie vrienden. Ik ben gewoon benieuwd naar de argumenten die mijn redenering onderuit halen <<)

ruitje

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:59

Kijkt iemand Nieuwsuur? Ik vind die vrouw van FDF wel duidelijk zeg, prima woordvoerder!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:24

ruitje schreef:
Kijkt iemand Nieuwsuur? Ik vind die vrouw van FDF wel duidelijk zeg, prima woordvoerder!

Morgen even terug kijken :)

De aflevering van Nieuwsuur afgelopen 7 februari was trouwens een hilarisch (en mislukte) poging om de verdeeldheid in het landbouw collectief aan te tonen. "Kom we zetten Trienke Elshof van LTO tegenover Jeroen van Maanen van FDF tegen over elkaar aan tafel, we stellen een paar kritische vragen... Vuurwerk gegarandeerd."

Jammer, leuk geprobeerd :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:31

Geld verdienen door te wandelen? Klik en begin vandaag nog

http://www.instagram.com/nine_themarkethorse

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:56

bedrijven die alleen worden meegerekend in de stikstof uitstoot als die meer uitstoten dan 30 boerenbedrijven bij elkaar ... -O-

foutje in de berekening ipv 46% stoten de boeren 23% uit... bruto, daarin is dus de opname door de landbouwgrond niet meegeteld.

onderzoek dat aantoont dat de neerslag van stikstof binnen 50 meter van het uitstootpunt is... dus op eigen boeren land..

Berichten in de kranten dat weilanden volgebouwd moeten worden met huizen..

wie vind het nog gek dat de boeren zich belazerd voelen -O-

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:54

juval schreef:
bedrijven die alleen worden meegerekend in de stikstof uitstoot als die meer uitstoten dan 30 boerenbedrijven bij elkaar ... -O-

foutje in de berekening ipv 46% stoten de boeren 23% uit... bruto, daarin is dus de opname door de landbouwgrond niet meegeteld.

onderzoek dat aantoont dat de neerslag van stikstof binnen 50 meter van het uitstootpunt is... dus op eigen boeren land..

Berichten in de kranten dat weilanden volgebouwd moeten worden met huizen..

wie vind het nog gek dat de boeren zich belazerd voelen -O-

Dit dus. D66, die club van Tjeerd de Groot, gisteren op hun facebookpagina:

Citaat:
Huizen bouwen zich niet vanzelf. Daar moet je GROOTS voor denken.

Wij willen een hele nieuwe wijk, midden in de Randstad.
- 25.000 duurzame en betaalbare woningen in een gloednieuwe wijk in Almere
- Een razendsnelle verbinding: in minder dan 10 minuten in Amsterdam

Aan de slag!

Oooooh ik dacht dat het slecht ging met de natuur omdat er veel te veel stikstof is, maar er zijn gewoon te weinig huizen. Zeg dat dan meteen :+

En op de website:

Citaat:
Het kabinet begint met de omslag naar duurzame landbouw, ook wel kringlooplandbouw. De veehouderij is op dit moment de grootste stikstofuitstoter in ons land, 70% van de Nederlandse stikstofuitstoot komt uit deze sector.

:evaw:

Toch jammer dat we een aantal mensen hier niet meer horen. Ongelijk hebben is niet erg, het niet willen toegeven daarentegen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:47

juval schreef:

Dit schijnt niet te kloppen volgens het RIVM. Ze zijn niet vergunningsplichtig, maar worden wel meegeteld, alleen wordt er gewoon een berekening op los gelaten en worden ze bij elkaar op een hoop gegooid.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van het RIVM op de nieuwe berekeningen.
Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat een boerenbelangenorganisatie nooit helemaal onafhankelijk te werk zal gaan en altijd de kant van de boer kiest, en dus ook nooit resultaten zal publiceren die voor de boer niet goed zouden uitkomen.
Dit is net zoals Monsanto die zijn eigen onkruidverdelger keurt, en de spreekwoordelijke slager die zijn eigen vlees keurt.
Ik hoop natuurlijk wel dat het RIVM alles goed bekijkt en waar nodig hun eigen berekeningen aanpast, en hopelijk in het voordeel van de boer. Dan zijn ze hopelijk tevreden.

Maar stel dát het vee inderdaad 'maar' 23% uitstoot (wat ik trouwens niet geloof), dan nog is dat enorm veel en zullen ze er niet aan ontkomen dat ook de boerensector mee zal moeten werken aan het omlaag brengen van de uitstoot.
Ik hoop dat de boeren dat dan ook accepteren.

Zelfs al zou stikstof helemaal geen issue zijn, dan nog stoot de veestapel veel te veel CO2 en methaan uit en zorgt ze voor heel veel luchtvervuiling.

Wat betreft de huizenbouw; een dak boven je hoofd is een eerste levensbehoefte. Vlees en zuivel is dat niet, en vlees voor de export al helemaal niet.
Er zijn meer daklozen dan ooit, dus de bouw van duurzame, betaalbare woningen juich ik alleen maar toe. Met de nadruk op duurzaam en betaalbaar.

Ik zal straks nog even verder teruglezen in het topic, jullie gaan erg snel ineens!

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:47

je denkt dat het RIVM wél onafhankelijk is?

Boeren zijn zeker wel bereid een steentje bij te dragen.... dat wordt hier al meer dan 150 pagina's gezegd, er zijn al veel maatregelen genomen en er komen er nog veel meer. Dat is nu al vastgesteld, daar gaat het ook niet om. Boeren accepteren dat gewoon, weet niet waarom je dat steeds blijft ontkennen.

CO2/Methaan wordt door landbouwbedrijven ook weer opgenomen in de weilanden en gewassen. De kringloop van CO2/Methaan uitstoot is rond op de veebedrijven. Binnen 2 jaar is alle methaan weer omgezet.

Ik ben voor huizenbouw! het is verschrikkelijk dat het aantal daklozen zo hoog is in een rijk land als het onze! Maar om daar nu Boerenbedrijven voor op te offeren, daar ben ik tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:08

juval schreef:
je denkt dat het RIVM wél onafhankelijk is?

Zeker, dat is zelfs in de wet vastgelegd.
Ze hebben zelf ook helemaal geen belang bij de onderzoeksuitkomsten.

Ik krijg totaal niet het idee dat boeren het accepteren. Zodra het gaat over de veestapel verkleinen, al is dat maar met een paar procent, en boeren vrijwillig uitkopen, dan laait de woede alweer op. En dat is juist de enige echte oplossing.

De CO2 uitstoot en methaan uitstoot is enorm gestegen en zijn beide broeikasgassen. Voor de opwarming van de aarde is het nu eenmaal heel belangrijk dat we die uitstoot zo laag mogelijk houden.
Er is veel meer uitstoot dan wat planten kunnen opnemen.
Methaan stijgt op, en blijft erg gevaarlijk als de concentratie oploopt.

Citaat:
Atmosferisch methaan kan in de lucht afgebroken worden door oxidatie. Uiteindelijk zal het methaan omgezet worden in koolstofdioxide en water, hetgeen op grote hoogte mogelijk een sterker broeikasgas is dan methaan.

Het is helaas niet zo dat broeikasgassen gewoon oplossen en onbeperkt opgenomen worden..

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:14

juval schreef:
Ik ben voor huizenbouw! het is verschrikkelijk dat het aantal daklozen zo hoog is in een rijk land als het onze! Maar om daar nu Boerenbedrijven voor op te offeren, daar ben ik tegen.

Het is zoiezo een drama hoe lang de wachtlijsten zijn. Of je nou dakloos bent of niet.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:27

precies, dat is een groot probleem!!
maar niet veroorzaakt door de boeren, en hoeft ook niet door de boeren opgelost worden.

@8nnemiek, Veestapel IS al verkleind, 'vrijwillig' uitkopen GEBEURT ook al in de varkenssector. Er wordt al aangepast gevoerd en mest verdund met water. We zijn al een heel eind op weg naar kringlooplandbouw en natuurinclusieve landbouw. Er liggen goede plannen vanuit het Landbouwcollectief. Alleen wil de minister dat niet zien of toepassen.

De uitstoot van CO2 komt niet van de boerderijen, die komt vanuit verkeer en industrie!!

En RIVM is een rijksinstelling.... Tuurlijk zegt die onafhankelijk te zijn. Ze vergelijken de rekenmodellen die ze voor het vaststellen van de stikstofuitstoot hebben gebruikt met het voorspellen van het weer...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:27

purny schreef:
juval schreef:

Het is zoiezo een drama hoe lang de wachtlijsten zijn. Of je nou dakloos bent of niet.

Dat is zeker een heel belangrijk punt dat nu echt nijpend begint te worden. Ik sta in heel veel zaken achter de boeren. Ik vind ook dat de boeren asociaal worden behandeld. Maar dat neemt niet weg dat woningbouw nu echt enorm dringend begint te worden. .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:32

Loretta schreef:
purny schreef:

Dat is zeker een heel belangrijk punt dat nu echt nijpend begint te worden. Ik sta in heel veel zaken achter de boeren. Ik vind ook dat de boeren asociaal worden behandeld. Maar dat neemt niet weg dat woningbouw nu echt enorm dringend begint te worden. .

Nogmaals, dat probleem komt niet door de boeren!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:36

juval schreef:
Nogmaals, dat probleem komt niet door de boeren!

Dat klopt ja. Dat probleem komt door het doorgeslagen neoliberalisme. Dat is trouwens ook voor een groot deel de oorzaak dat de boeren nu zo in de problemen zitten. en ik zie het nog wel gebeuren dat als de kleine familliebefrijven uitgekocht zijn dat er vervolgens enkele supergrote boerderijen voor terugkomen op een plaats waar geen natura 2000 gebied is maar waar het wel een reële bedreiging vormt voor de volksgezondheid.

Met andere woorden, ik denk dat boer, burger en natuurbeschermer eens moeten kijken waar we een gezamenlijk belang hebben inplaats van ons tegen elkaar uit te laten spelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:42

juval schreef:
precies, dat is een groot probleem!!
maar niet veroorzaakt door de boeren, en hoeft ook niet door de boeren opgelost worden.

@8nnemiek, Veestapel IS al verkleind, 'vrijwillig' uitkopen GEBEURT ook al in de varkenssector. Er wordt al aangepast gevoerd en mest verdund met water. We zijn al een heel eind op weg naar kringlooplandbouw en natuurinclusieve landbouw. Er liggen goede plannen vanuit het Landbouwcollectief. Alleen wil de minister dat niet zien of toepassen.

De uitstoot van CO2 komt niet van de boerderijen, die komt vanuit verkeer en industrie!!

En RIVM is een rijksinstelling.... Tuurlijk zegt die onafhankelijk te zijn. Ze vergelijken de rekenmodellen die ze voor het vaststellen van de stikstofuitstoot hebben gebruikt met het voorspellen van het weer...

Vreselijk inderdaad, al die daklozen. Ik vind ook niet dat ze speciaal daarvoor boerderijen hoeven te sluiten. Het is al voldoende om een hectare grond van een boer over te kopen, daar kunnen ze een hele wijk op kwijt.. Maar er wordt ook vaak gewoon op gemeentegrond gebouwd.

Hartstikke mooi dat er zo veel varkensboeren zich vrijwillig laten uitkopen inderdaad! Maar ik heb juist niet het idee dat het grootste deel van de boeren naar kringlooplandbouw wil.
Ik zou het een goede oplossing vinden als de minister subsidie geeft om dat mogelijk te maken.
Maar om kringlooplandbouw echt op grote schaal te kunnen uitvoeren zal de veestapel toch wel moeten krimpen. Dat zou nl betekenen dat we geen veevoer meer uit Brazilië en andere verre landen kunnen importeren, en dat zou top zijn, maar met hetzelfde aantal dieren kun je ze dan niet meer allemaal voeren.

CO2 komt inderdaad voor het grootste deel van transport, maar ook van tractoren en andere machines, fermentatie van voer enz.
Via google vind ik: "De landbouw is goed voor een uitstoot van 8,9 miljoen ton CO2 in 2017, net iets meer dan in 1990."
Dat is idd maar zo'n 5% van de totale uitstoot van CO2.
Methaan is zo'n 20x sterker dan CO2 en komt voornamelijk vanuit de veeteelt.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:39

Afbeelding

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:44

8nnemiek schreef:
juval schreef:

De CO2 uitstoot en methaan uitstoot is enorm gestegen en zijn beide broeikasgassen.

Verklaar eens hoe dat kan, terwijl we veel minder koeien hebben..

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:56

@8nnemiek: Ben je het ermee eens dat de landbouw netto stikstof verbruikt?

En ben je het er dan ook mee eens dat stikstof niet een van de problemen van de landbouw is, maar van andere sectoren?

Dan kunnen we dat hoofdstuk afsluiten en het inderdaad over methaan gaan hebben. Ook heel interessant.

De 3 broeikasgassen zijn CH4, CO2 en N2O en men heeft de neiging om die 3 aan elkaar gelijk te stellen onder de vorm van CO2-equivalenten om op die manier te stellen dat methaan een véél sterker broeikasgas is dan CO2. Maar, voor methaan kun je die vergelijking eigenlijk helemaal niet maken omdat het zich heel anders gedraagt dan CO2. Waar CO2 (en N2O) zich opstapelen in de atmosfeer (ze hebben een levensduur van 100-1000 jaar) blijft methaan helemaal niet zo lang bestaan. Het wordt binnen 10 jaar geoxideerd tot CO2 dat oa weer opgenomen wordt door de gewassen die wij aan onze koeien voeren. Dat betekent dat de methaan die onze koeien uitstoten, er binnen 10 jaar niet meer is en dat betekent dan weer dat zolang de Nederlandse melkveestapel niet uitbreidt (zoals al heel lang het geval is), er netto geen methaan wordt toegevoegd. Want de hoeveelheid methaan die wordt toegevoegd, wordt ook weer afgebroken tot CO2 dat weer opgenomen wordt in het voer van onze koeien. Er blijft geen methaan 'over', die koolstofkringloop is gesloten. Herkauwers brengen dus geen nieuwe koolstof in de atmosfeer, waar het gebruik van fossiele brandstoffen dat op gigantische schaal wél doet. Opgeslagen koolstof = nieuwe koolstof wordt in zeer korte tijd in de atmosfeer gebracht, toegevoegd maar niet door diezelfde sectoren terug opgenomen. Van een kringloop is absoluut geen sprake, waar dat in de veehouderij wel het geval is.

Mocht je bereid zijn om eens vanuit een heel andere invalshoek te denken over de bijdrage van herkauwers aan de klimaatverandering, raad ik je aan om eens het volgende filmpje (of liever de hele serie) te bekijken. Wees gerust, het is geen klimaat-ontkenner maar Dr. Frank Mitloehner van de universiteit in Californië:

https://www.youtube.com/watch?v=RW8BclS27aI

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:38

dakplaat schreef:
Verklaar eens hoe dat kan, terwijl we veel minder koeien hebben..

Er zijn meer dieren die methaan uitstoten dan alleen koeien ;)
Er zijn minder koeien, maar ook weer niet véél minder koeien.
Afbeelding
Verder had ik het niet over de laatste paar jaren maar in de laatste eeuwen, decennia zelfs. Sinds de industriële revolutie zie je de uitstoot langzaam stijgen, en na de tweede wereldoorlog schiet die omhoog, samen met het aantal dieren en ja ook samen met de industrie en transport.

Tiepfoudt, met de landbouw bedoel je zowel agrarisch als veeteelt? En met netto stikstof bedoel je dat ze alles wat ze uitstoten ook zelf opnemen? Dan nee, daar ben ik het niet helemaal mee eens, of beter gezegd, ik vind niet dat je dat zo kan berekenen. Ik vind dat je de twee apart moet zien. Je hebt akkerbouw, en je hebt veeteelt. De veeteelt neemt geen stikstof op, produceert alleen maar. De akkerbouw neemt stikstof op, maar ten eerste niet alle stikstof die neerslaat (de verzuring van de grond komt regelmatig voorbij) en ten tweede bestaat landbouw uit lage gewassen die geen stikstof vangen, maar alleen iets opnemen zodra het zelf neerslaat. Als stikstof 'filter' heb je juist hoge bomen nodig. En zodra die stikstof uit de veeteelt in een stad of natuurgebied terecht komt dan is dat inderdaad het probleem van die veeteelt. Dan kan die stikstof van de fabrieken in de omgeving wel neerslaan op het land van de boer, dat maakt het ammoniak probleem van de boerderij niet minder.
Zo kan ik ook bv zeggen: ik mag overal met mijn vervuilende diesel rijden, want ik heb een boom in mijn tuin staan die compenseert voor de uitstoot. Sommigen zullen zeggen, prima, maar ik vind niet dat dat zo werkt.
Maar ik denk niet dat we het daar over eens gaan worden, dat blijft een mening, dus laten we maar afwachten wat de politiek besluit :)

Het filmpje zal ik straks even bekijken.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:04

Annemiek je weet dat praktisch elke boer naast zijn dieren ook nog landbouwgewassen heeft staan zoals mais etc?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:12

Tiepfoudt schreef:
Maar, voor methaan kun je die vergelijking eigenlijk helemaal niet maken omdat het zich heel anders gedraagt dan CO2. Waar CO2 (en N2O) zich opstapelen in de atmosfeer (ze hebben een levensduur van 100-1000 jaar) blijft methaan helemaal niet zo lang bestaan. Het wordt binnen 10 jaar geoxideerd tot CO2 dat oa weer opgenomen wordt door de gewassen die wij aan onze koeien voeren. Dat betekent dat de methaan die onze koeien uitstoten, er binnen 10 jaar niet meer is en dat betekent dan weer dat zolang de Nederlandse melkveestapel niet uitbreidt (zoals al heel lang het geval is), er netto geen methaan wordt toegevoegd. Want de hoeveelheid methaan die wordt toegevoegd, wordt ook weer afgebroken tot CO2 dat weer opgenomen wordt in het voer van onze koeien. Er blijft geen methaan 'over', die koolstofkringloop is gesloten. Herkauwers brengen dus geen nieuwe koolstof in de atmosfeer, waar het gebruik van fossiele brandstoffen dat op gigantische schaal wél doet. Opgeslagen koolstof = nieuwe koolstof wordt in zeer korte tijd in de atmosfeer gebracht, toegevoegd maar niet door diezelfde sectoren terug opgenomen. Van een kringloop is absoluut geen sprake, waar dat in de veehouderij wel het geval is.

Hier wil ik nog wel snel even op in gaan.
Methaan is een gas dat lichter is dan lucht. Het stijgt veel sneller dan CO2, verspreid zich door de hele atmosfeer, en kan daar 10 jaar lang het broeikaseffect versterken, warmte vasthouden, met 25x zoveel kracht als CO2 dat doet, voordat het inderdaad in CO2 afgebroken wordt, wat nog steeds een broeikasgas is. 10 jaar is érg lang, lang genoeg om de temperatuur op de aarde te laten stijgen en daarmee juist meer methaan te laten ontsnappen uit bv poolijs en moerassen. In die 10 jaar tijd komt er alleen maar meer methaan vrij, niet alleen van die zelfde veeteelt en de stijgende veeteelt in andere delen van de wereld. Het hoopt zich op, zorgt voor nog meer warmte, met nog meer methaan uit ijs en moerassen, en de CO2 van de afgebroken methaan blijft net zo goed nog in de lucht hangen. Co2 is ook (ietsje) lichter dan lucht, en valt zeker niet direct neer op het land. De hoeveelheid CO2 in de lucht is ruim verdubbeld sinds de ijstijd, heeft honderdduizenden jaren tussen de 200 en 300 ppm gezeten, en zit inmiddels al op 400ppm! Als die stijgende hoeveelheid methaan ook nog eens CO2 gaat produceren en de CO2 levels uit industrie etc stijgen ook, dan neemt dat alleen maar verder toe.
Ik vind het erg naief om te geloven dat al die CO2 wel weer netjes op het land valt en wordt opgegeten door de koeien.. Dat gebeurde de afgelopen 50 jaar niet, dus dat gaat de komende 50 jaar al zeker niet gebeuren.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎