Eerste paardencrematorium voor Zeeland

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Eerste paardencrematorium voor Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 21:03 Tip de Nieuwsredactie

Omroep Zeeland
Overige
Ingezonden door Aniek1985

Afbeelding
Foto: Marjo

Ruiters kunnen hun paard of pony voortaan in Zeeland laten cremeren. Het dierencrematorium in Koudekerke is het eerste crematorium in Zeeland dat deze dienst aanbiedt.

Zo'n twee jaar geleden is John van der Heijden, samen met zijn vrouw gestart met Dierencrematorium Zeeland. "In het begin cremeerden we alleen huisdieren. Maar de wens was al wel aanwezig om uiteindelijk ook paarden en pony's te kunnen cremeren."

Cremeren
De werkwijze is anders dan bij het cremeren van een hond of kat. Het paard of de pony wordt nadat het is overleden opgehaald met een brancard en per trailer naar het crematorium vervoerd. Daar wordt het dier vanaf de brancard in de oven getakeld met behulp van een vorkheftruck.

Een askist
Er blijft bij een 'gemiddeld' paard zo'n 27 liter as over. De as kan in zijn geheel worden overhandigd aan de eigenaar in een 'askist'. "Maar ze kunnen er ook voor kiezen om een klein beetje van de asresten als herinnering te bewaren." zegt Van der Heijden. "De rest wordt dan door ons uitgestrooid."

Een complete ceremonie is niet gangbaar bij het cremeren van dieren en in Koudekerke ook niet mogelijk. Maar dat wil niet zeggen dat mensen geen afscheid kunnen nemen van hun paard of pony.
Van der Heijden: "Eigenaren kunnen ervoor kiezen om bij het hele proces aanwezig te zijn en dus ook bij de crematie." Maar ze kunnen er ook voor kiezen om afscheid te nemen als het dier wordt opgehaald of voordat het dier in de oven wordt getild. Er zijn allerlei mogelijkheden, waarbij rekening wordt gehouden met de wens van de klant. "Ons doel is dat mensen op een zo humaan mogelijke manier afscheid kunnen nemen van hun dier."

Het cremeren van paard of pony is wel duurder dan de andere opties die mensen hebben als hun dier is doodgegaan. Een destructiebedrijf bijvoorbeeld kost zo'n vijfhonderd euro. Een paard laten slachten levert zelfs geld op, terwijl het cremeren zo'n duizend euro kost. "Er hangt dus wel een prijskaartje aan en eigenaren moeten voor zichzelf de afweging maken of ze dit bedrag ervoor over hebben."

Manegehouder Martin de Kroo uit Nieuw- en Sint Joosland vindt het paardencrematorium een mooi initiatief. "Het is fijn dat, wanneer je ervoor kiest om je paard te laten cremeren, dit nu ook in Zeeland mogelijk is. In het verleden zijn er al meerdere pogingen ondernomen, maar dat bleek elke keer niet haalbaar."

Kostenplaatje
Ondanks dat hij het initiatief een warm hart toedraagt weet hij nog niet of hij er in de toekomst gebruik van gaat maken. "Ik zal elke keer wanneer er een paard komt te overlijden op de manege een afweging maken. Want hoe je het ook bekijkt, het heeft uiteindelijk ook met het kostenplaatje te maken."

Ze zien het als huisdier
Hij kan zich wel voorstellen dat paardeneigenaren ervoor kiezen om hun paard of pony te laten cremeren. "Als je zo'n twintig jaar voor je pony hebt gezorgd of je hebt met je paard allerlei prijzen gewonnen, dan begrijp ik de keuze. Deze mensen hebben namelijk een band opgebouwd met hun dier en de meesten zien het daarom ook als een huisdier, net zoals bij een hond of kat."

Ruiter Tattjana Baas is ook erg enthousiast over het paardencrematorium. "Mijn 5-jarige hengst Americano betekent heel veel me. Hij is mijn grote vriend waarmee ik mijn hobby deel. Daarnaast is rijden ook mijn uitlaatklep." Omdat Americano nog erg jong is, staat Baas niet vaak stil bij het feit dat haar paard ooit komt te overlijden. "Er zijn natuurlijk meerdere opties, zoals het laten slachten, maar nu ik weet dat er in Zeeland een paardencrematorium is, ga ik het zeer zeker overwegen. Het is toch een beetje mijn kind."

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:32

Nieuwsredactie schreef:
Een destructiebedrijf bijvoorbeeld kost zo'n vijfhonderd euro.

Waar komt dat bedrag vandaan? Rendac is iets van 70,-
Inslapen incl voorrijkosten van de da is ergens in de 100,-

Ondanks dat,mooi en fijn dat er nu een crematorium is voor paarden en pony's.

Benieuwd of er veel gebruik van wordt gemaakt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:37

Daan13 schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Waar komt dat bedrag vandaan? Rendac is iets van 70,-

Ondanks dat,mooi en fijn dat er nu een crematorium is voor paarden en pony's.

Benieuwd of er veel gebruik van wordt gemaakt.

Pony zelfs maar 35€

Mama van Dani 01-10-2011 en Fedde 15-03-2015
24-05-2013 getrouwd met Michael

Lieke

Re: Eerste paardencrematorium voor Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:45

Die 500 is volgens mij als je je paard individueel op laat halen. Niet echt realistisch idd.

Zelf vind ik het van de zotte, maar ik hecht dan ook niet aan een lichaam. Fijn dat het er is voor degenen die er behoefte aan hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:20

De technische crematie van een mens (dus zonder alles eromheen) is ook rond de 1200 euro dus ik vind die 1000 nog wel meevallen eigenlijk...

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:06

Daan13 schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Dat is denk provincie afhankelijk. Het kostte mij €277 (NH). :+

Maar goed, dat terzijde. Cremeren is een kostbare dienst en Rendac is een stukje voordeliger

+ 01.03.2018
Ik mis je, grote vriendin
♥♥♥

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:29

Ik ben er een keer bij geweest dat ze een pony kwamen halen om te laten cremeren, maar dat heeft er voor mij voor gezorgd dat de rendac hem gewoon komt halen als de tijd daar is. Toen die pony met een lier de trailer in getrokken/gesleept werd, had ik echt zoiets van dat het hetzelfde effect had als wanneer hij opgetakeld wordt om in de vak gegooid te worden. Beide niet prettig om te zien.

Maar wel fijn dat de keuze er is, dat zeker.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:37

Cremeren kost al gauw meer dan 1.000 euro. Dat is al een mooi startbedrag om te sparen voor een nieuw paard... Hoezeer ik mijn maatje ook zou missen, hij is dan toch echt voor de Rendac.

Amy223

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:44

Jaan81 schreef:
Ik ben er een keer bij geweest dat ze een pony kwamen halen om te laten cremeren, maar dat heeft er voor mij voor gezorgd dat de rendac hem gewoon komt halen als de tijd daar is. Toen die pony met een lier de trailer in getrokken/gesleept werd, had ik echt zoiets van dat het hetzelfde effect had als wanneer hij opgetakeld wordt om in de vak gegooid te worden. Beide niet prettig om te zien.

Als je een goed crematorium hebt, wordt er een plaat naast de pony/paard gelegd. Omrollen over de rug zodat pony op de plaat ligt. En dan wordt de plaat de trailer in getrokken dmv lier.

Bij mijn eerste pony laten doen en de rest wil ik net zo laten doen. :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:48

Amy223 schreef:
Jaan81 schreef:

Als je een goed crematorium hebt, wordt er een plaat naast de pony/paard gelegd. Omrollen over de rug zodat pony op de plaat ligt. En dan wordt de plaat de trailer in getrokken dmv lier.

Precies.
Zo ging dat bij mijn pony ook en ja het is duur en van het totaalbedrag had ik al een andere pony kunnen kopen maar dit was het voor mij meer dan waard.

Ik zal je zo missen, voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
5 euro korting op je eerste Goodiebox? https://www.goodiebox.nl/sainaoliemans?test=1

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 06:49

Amy223 schreef:
Jaan81 schreef:

Dat was hier ook, maar ook dat vond ik behoorlijk gesjor en getrek. Ieder z'n mening en ervaring. s het voor mij niet waard, voor jullie wel. Helemaal prima, toch :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:40

Is cremeren wel ecologisch verantwoord?
Dat gaat met gas en het moet gigantisch veel energie kosten tot 600 kg paard verast zijn.

Bij rendac weet ik het niet goed. Was dat niet iets met de cementovens?

Persoonlijk ben ik nog altijd voorstander van "diervriendelijk slachten". Economisch en ecologisch het beste. En dan zouden we ook weer af zijn van het rondsleuren met bijna gratis geriatrische paarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie