[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Nyaleti

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:52

Het wordt ineens al bijna zomer :D
Zit nu vooruit te kijken en komende week inderdaad erg warm daarna wel weer terug naar de 12 graden.
Helemaal kaal is dan misschien wel weer koud. Ik zou zeggen een jachtpatroontje, evt met de nek erbij als hij dikke manen heeft?
Ik heb iemand wel eens zien doen dat ze met de haren richting mee hadden geschoren. Dan is het ergste haar er af en komt er wat lucht doorheen maar hebben ze voldoende om zich nog warm te houden als het weer wat kouder wordt. Het wordt dan wel echt verschrikkelijk lelijk maar ach :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:34

Hij ziet er nu uit als een soort kruising tussen een kruinen-cavia en een mini-mammoet :+ .
Glimt er over, en is nu nog wel blij, maar gaat dat zondag echt niet worden. Hij loopt nu al met vlechtjes om hem wat lucht op zijn hals te geven.
Hij is het meest gelukkig met -10! Zijn hele leven al geweest.
Behalve die ene keer dat ik hem helemaal kaal gehaald heb (toen riep ik al dat hij cushing had, maar de test zei nog van niet, half jaar later wel raak) en het toen een paar dagen later in eens -20 werd en ik dat even niet aan had zien komen. Toen liep hij met 900 gram aan dekens op en heb ik hem toch maar binnen gehaald (toen stond hij zonder schuilstal, nu met).

Ik heb dekens zat liggen en bij de eerste spat regen staat hij binnen, dus helemaal kaal zou geen probleem zijn. Maar dat stomme gedoe met dekens heb ik helemaal geen zin in. Als het nodig is krijgt hij natuurlijk met liefde een deken op.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:40

900 gram hahaha heb je daar een foto van? :')

Ah ik had uit je post gehaald dat je geen dekens wilde gebruiken, mijn fout. Dan zou ik kijken wanneer je de mogelijkheid hebt om dekens te wisselen? Om 7u sochtends is het nog kei koud dus om hem dan al bloot te zetten.. mocht je om 10uur en 18u bv de tijd hebben kan hij overdag prima zonder.
Tenminste, zo vind ik het fijn om te kijken of hij wel een deken opmoet en hoeveel gram etc. Hier staat hij van 11 tot 19u bloot en verder met een 200gram op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:01

Ze staan achter het huis, dus even deken wisselen is geen probleem, maar zelfs mijn sportpony's staan altijd bloot (behalve voor wedstrijd met nat weer, dan gaat er even een regendekentje op om ze toonbaar te houden).

Ik was door mijn dekens van zijn eigen maat heen, toen heb ik er nog een hals deken van een maatje groter overheen gegooid, dat was een soort van portable prive afdakje :') . Toen het wat warmer werd en regende stond hij met zijn oren naar voor onder het afdak, net zijn oren onder zijn deken vandaan. Maar toen hij aan de wandel ging eerst netjes oren onder zijn deken en toen pas aan de wandel ;) .
Hij had een hele dikke stal deken, een winterdeken, een gevoerde halsdeken en daarover heen zo'n zelfde gevoerde halsdeken maar dan een maatje groter. Ik heb ze het liefst bloot, had ingeschat dat met 400 gram het wel mooi zat zou zijn. Maar dit was wel heel veel :') .

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:07

Ik zei laatst dat er bij Aaron nog niks gebeurde qua verharen maar dat is nu anders :')

Aaron
Elmar
Lucky

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:02

Dennis is er een mogelijkheid om hem met een tondeuze met een kam erop die 9 of 10 mm laat staan te scheren.
Heb dit de afgelopen 2 jaar bij mijn vriendje gedaan, en wil dit straks ook weer doen. Hij loopt nu met een 3 mm decoletee omdat ik niet door de klitten kwam tussen zijn voorbenen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:02

Mijn cushie doet het gelukkig goed met verharen!

Gisteren de stoute schoenen aan getrokken en een sprongetje opgebouwd. Ik rij in principe nog gemiddeld 3-4 keer per week, meestal naar buiten en af en toe in de bak. Mentaal zit mijn pony zo lekker in z’n vel dat ik het gisteren maar erop gewaagd heb. We zijn altijd veel gesprongen en hij vond het altijd te gek. Ik heb echt kunnen genieten gisteren!

Zijn er nog meer mensen die regelmatig rijden? Hoe pakken jullie dat aan?

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:27

_MG schreef:
Mijn cushie doet het gelukkig goed met verharen!

Gisteren de stoute schoenen aan getrokken en een sprongetje opgebouwd. Ik rij in principe nog gemiddeld 3-4 keer per week, meestal naar buiten en af en toe in de bak. Mentaal zit mijn pony zo lekker in z’n vel dat ik het gisteren maar erop gewaagd heb. We zijn altijd veel gesprongen en hij vond het altijd te gek. Ik heb echt kunnen genieten gisteren!

Zijn er nog meer mensen die regelmatig rijden? Hoe pakken jullie dat aan?

Tot vorig jaar wel met cushie merrie. Keer of 3 per week wat dressuren. Ik ben een dressuurmiep :')
Ik ben haar eigenlijk gewoon wel altijd blijven rijden ( ze heeft al een jaar of 7 cushing ).
Ze is nu 24 dus heb besloten dat ze definitief op pensioen mag 8-)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:56

Onze Cushie is "nog maar" (bijna) 15, dus die is toch nog wel een soort van in de bloei van zijn leven :D
Mijn dochter rijdt (meestal stap buitenritjes en nu de bak weer wat droger wordt, weer iets meer draafwerk en balkjes) zo'n 2-3 x per week. En sinds kort gaan we op weg met de koets, dat zijn we nog aan het opbouwen maar ik streef er het komende seizoen wel naar om dat flink uit te breiden. Beter voor zijn conditie en slanke lijn ;)
Verharen gaat hier overigens als een tierelier; het is poetsen met de wind mee en mond dicht op het moment :') Ze krijgen ook al sinds september de Ultimate Balancer van Dodsen&Horrel en dat doet ook heel veel voor huid en haar :j
Voor zijn snotogen lijkt het nu dat ik op de goede weg zit: sinds vorige week permanent een vliegenmasker op en ik maak elke dag zijn ogen schoon met een watje dat ik gedrenkt heb in (koude) kamillethee +:)+
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:25

Even oprecht een vraag. Hoezo zou je een paard met Cushing niet kunnen blijven trainen of gewoon lekker wat blijven rijden? Welke gevolgen van Cushing maken het lastig voor een paard om aan het werk te blijven?
Nu zijn veel paarden natuurlijk al op leeftijd als ze de diagnose krijgen maar bijvoorbeeld bij een jonger of erg fit paard?

Goed die van mij was 28 toen hij de diagnose kreeg dus zoveel deed ik er al niet meer mee maar zijn beweging heb ik daar niet direct op aangepast.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:29

Het is juist goed om een Cushingpaard in beweging te houden :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:54

De mijne zijn in beweging gebleven zoals altijd. Juudje weinig ivm atactisch been, Dennis weinig ivm een trauma voor de wagen.
Roos is tot 2 dagen na de diagnose ook fanatiek gereden, tot ze bevangen werd en daar niet meer boven op kwam.
Mijn leen pony start ik M dressuur en Z vaardigheid. Eigenaar zou hem met pensioen doen, maar hij doet het zo goed dat zij hem nu ook start, M dressuur en mag M vaardigheid.

Cushing zou voor mij geen rede zijn om rustiger aan te doen. Een ouder wordend paard wat het werk minder goed aan kan wel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:58

Mijn pony word 26 . Veel afgevallen door ziek te zijn geweest.
Nu al behoorlijk aangekomen, maar kan nog wel wat kilo's erbij. Ik doe aan de hand werken met hem en hoop echt ooit nog eens een rustig buitenritje te kunnen maken. Maar niks moet. We zien wel hoe het loopt. Nu heeft hij rotstraal dus loopt voor wat gevoelig, maar word hij voor behandeld.
Laatst bijgewerkt door tylando op 04-04-20 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:12

Mijn 26 jarige loopt nog 3x in de week met zijn 9-jarige bijrijder wat te dressuren of een buitenritje. Geen fanatiek werk meer, maar hij doet zo nog leuk mee en hij is de ideale pony voor beginnende ruiters.

Rembrand (ruin): KWPN, zwartbont, 21 jr; mijn grote vriend is er niet meer 9 dec 2019
Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 26 jr of veel ouder;
Castle Rock (ruin): NRPS, valk, 11 jr; dr M2+11 spr M+ 14; sgw B +2
Thor (ruin): IJslander, vos, 9 jr

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:57

casperzazoe schreef:
Even oprecht een vraag. Hoezo zou je een paard met Cushing niet kunnen blijven trainen of gewoon lekker wat blijven rijden? Welke gevolgen van Cushing maken het lastig voor een paard om aan het werk te blijven?
Nu zijn veel paarden natuurlijk al op leeftijd als ze de diagnose krijgen maar bijvoorbeeld bij een jonger of erg fit paard?

Goed die van mij was 28 toen hij de diagnose kreeg dus zoveel deed ik er al niet meer mee maar zijn beweging heb ik daar niet direct op aangepast.

Bij mijn paard kreeg ik de diagnose cushing tegenlijk met de diagnose straalkanker (aan vier hoeven). Op advies van mijn DA operatie en vijf weken behandeling/nazorg in de kliniek gehad en toen hij terug op stal kwam was de vraag hoe lang hij gezond zou blijven. Toen ging ik er eigenlijk van uit dat ik nog een aantal maanden tot max. een jaar mocht genieten. Dit is inmiddels 3,5 jaar geledenen en mijn pony staat in de bloei van zijn leven. Iemand die zijn medische achtergrond niet kent zou ook niet merken dat hij ‘al’ 23 wordt met een flinke rugzak.

Wat ik vooral merk zijn de schommelingen qua stemming. In het voorjaar en de zomer is hij vrolijk en fit, het najaar wat depressiever en de winter wisselend tussen beide. Ik heb altijd gezegd dat ik blijf rijden zolang het gaat (en hij het leuk vindt) maar met momenten vind ik dat wel lastig in te schatten. Ik heb al vijf keer gezegd dat ik echt ga afbouwen en hem een lekker pensioen gun op de wei, maar elke keer herstelt hij zo geweldig dat ik hem te kort zou doen met pensioen.

Ik vind het fijn om te lezen dat jullie paarden nog (licht) gewerkt worden! Mijn pony staat op een Duitse stal. Hier zijn nog 3 andere paarden met cushing waarvan er eentje af en toe wat beweging krijgt, de overige zijn echt met pensioen. Paarden komen hier wel in de winter en zomer de hele dag buiten trouwens.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:26

Ah dus niet specifiek door de Cushing dat ze niet meer gereden worden maar door andere bijkomende klachten.
Die van mij heeft ook z'n moodswings en het is inderdaad ook zo; aan het werk als hij het wil. Helemaal op pensioen kan ik niet, wilt hij ook niet. Laatst voor het eerst sinds maanden een ronde door het dorp gereden en leuk dat hij het vond! <3 in een flinke draf terug naar huis over het asfalt, harstikke onregelmatig natuurlijk. Blij dat ik geen paardenmensen tegenkwam want die zullen wel een mening hebben gehad :o

Ik heb hem van de week van de medicatie afgehaald, vrij spontaan eigenlijk "we zien wel wat ie doet" en merk eigenlijk nog geen verschil. Hij is blij maar de zon schijnt en das altijd goed voor z'n humeur :+

Wel vraag ik me wat af. Hij krijgt nu Marshall Senior musli, op de zak staat niet vermeld hoeveel suiker en zetmeel er in zit dus dat zal wel een hoog % zijn maar dit is het enige seniorenvoer wat hij eet en hij doet het er erg goed op.
Ook krijgt hij wat merriebrok en Luzernebrok erbij (beide hoeft niet dus eentje gaat weg als de zak op is). Hier blijft hij mooi vol van en zie ik ook echt verschil. Maar dat zit heel erg hoog in eiwitten, is dat een risico nu we richting het voorjaar gaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:43

Merriebrok zit vaak ook bomvol suikers en zetmeel. Dus misschien een goed idee om die dan te stoppen.
Het gras gat nu idd ook veel eiwitten bevatten, dus wie weet kan je beide ( merriebrok en lucerne stoppen of afbouwen ). Ik neem aan dat je die geeft echt voor de eiwitten ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
geld verdienen met artikelen schrijven? klik dan hier Bygg bruer, ikke murer !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:45

Gras zit nu vol suikers, niet vol eiwitten. Eiwitten zijn goed voor de spieren

Rembrand (ruin): KWPN, zwartbont, 21 jr; mijn grote vriend is er niet meer 9 dec 2019
Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 26 jr of veel ouder;
Castle Rock (ruin): NRPS, valk, 11 jr; dr M2+11 spr M+ 14; sgw B +2
Thor (ruin): IJslander, vos, 9 jr

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:03

Ook eiwitten zitten nu hoog in het gras !

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:41

Eiwitten komen pas later in het jaar in (grote hoeveelheden) in het gras toch? Suikers zitten vnl in het jonge korte gras.
Wil hem idd van de merriebrok afhalen, Luzerne is wat meer puur zonder rotzooi maar de verhoudingen weet ik zo even niet.
Krijgt hij inderdaad puur voor de eiwitten, heel z'n ruggenwervels lagen bloot en echt puntbillen had ie, dat is nu weer redelijk bij getrokken dus wil het wel graag blijven voeren maar de risico's van veel eiwitten weet ik dus niet meer :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:29

Gras heeft, om te kunnen groeien, eiwitten nodig. Dus voorjaarsgras is rijk aan proteïnen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:55

Ongeveer 4 weken geleden ben ik gestopt met de prascend en ik moet zeggen dat ze heel wat aangenamer in de omgang is, maar het weer werd toen ook net beter, dus wat is nu de reden?.
Maar het gaat nu nog goed, dus ik laat het even zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:06

Ik heb Sed vandaag weer een racestreep gegeven, arme dier was over zn gehele lijf zeiknat van het zweet.. :=
Zn hangbuik is wel gelijk een stukje opgeknapt! :))

Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:29

Wat een leukerd Shanna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:34

Sed is inderdaad een super leuke pony! Hij is echt zn gewicht in goud waard! *D
Helaas wel al vanaf zn 12e cushing, dus hij kost ook zn gewicht in goud.. :=