maaikemuis schreef:Ik denk dat je moet afwegen of en wanneer je een systeemcamera aan wilt schaffen. De keuze die je nu maakt bepaald welk merk je gaat blijven gebruiken. Wanneer je nu voor de D750 gaat (fijne camera, Is al 4 jaar mijn werkpaard) dan sorteer je voor voor de overstap op de Nikon Z-serie in de toekomst. Wanneer je nu voor Sony kiest dan blijf je waarschijnlijk bij Sony. Dit komt door de lenzen. Overstappen van merk is kostbaar, niet zozeer de body, maar wel het glaswerk. In beide gevallen zul je al je glas namelijk ook aan moeten schaffen.
Dit geldt trouwens ook wanneer je over zou stappen binnen Canon. Alleen je 50mm lens is compatibel volgens mij.
En er is denk ik geen foute keuze tussen Nikon en Sony. Beide merken presteren goed, ook op het vlak van systeem (de Nikon Z-serie is de Sony zo ongeveer). Ik ben nog altijd gek op mijn D750, het is een absoluut werkpaard. Hierna ga ik over op de Nikon Z7 (of de opvolger daarvan). De Sony A7iii was het anders geworden, maar ik heb voor duizenden euro’s aan glaswerk van Nikon liggen.
Jep klopt alleen mijn 50 mm is compatibel met bijv. een 6d mark ii.
Ik weet dat al mijn glaswerk vervangen moet worden. Maar dat is niet erg, de lens die ik nu altijd gebruik is de 50mm vanwege zijn scherpte t.o.v. mijn andere lenzen.
Vanwege mijn budget neig ik nu naar een D750. Tweedehands is glaswerk relatief betaalbaar aan te schaffen en tzt inderdaad een overstap naar de Z-serie.