[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:45

Zou hier ook graag even advies vragen.

Heb nu een Canon 1300d met kitlens, 50mm, 55-250 is en 10-18 is. De laatste twee lenzen gebruik ik 95% van de tijd. Ik denk er over om de body te upgraden naar bijvoorbeeld de 7d mII, maar weet niet of dat een verstandige keuze is met de objectieven die ik heb. Ik fotografeer alleen voor mezelf, vooral dieren, natuur en dergelijke. Wil het spul overal mee maar toe slepen, dus gewicht is zeker een punt. Budget heb ik nog niet echt vastgesteld, maar omdat het puur een hobby is wil ik het wel beperkt houden (een high end systeem camera met bijpassende lenzen wordt hem niet helaas :n ).
Kies zo mogelijk ook graag voor occasions bij een goede fotozaak.

Wat voor opties zouden jullie aanraden?
Laatst bijgewerkt door Sharani op 11-03-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:55

7D mkII is een hele goede keuze bij deze lenzen, ook qua prijs.
Body gaat je niet teleur stellen en het geeft je de ruimte om te upgraden naar een 70-200 f2.8 zonder je af te hoeven vragen of de investering terug gezien is in je foto’s.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:15

Dat zou inderdaad mijn volgende stap zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:41

7DMkII is een prima camera inderdaad :j

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:40

Hey hallo!
Ik werk op dit moment al zo'n 4 jaar met mijn Canon EOS 1200D, en ik begin nu toch wel te merken dat hij oud begint te worden. Moeite met scherpstellen, en mijn 70-200 2.8 kan hij eigenlijk gewoon niet aan. Ik ben dus langzamerhand opzoek naar een nieuwe body. Ik zou graag bij canon blijven zodat ik geen nieuwe lenzen aan hoef te schaffen (EF Mount). Het liefst niet boven de 900-1000 euro, ik moet er zelf hard voor sparen := . Ik fotografeer vooral paarden en bij mijn 1200D merkte ik toch echt wel dat ik met 3 frames per seconden erg tekort schiet, dus hoger dan dat super graag! Bluetooth zodat ik hem direct met mijn laptop/telefoon kan verbinden zou een pluspunt zijn. Ik zat zelf al te kijken naar de 77 of 80D. iemand ervaringen of andere aanraders? :)

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:55

1000 euro voor een body? Dan kun je fluitend naar een occasion 7D mkII kijken:
https://www.cameranu.nl/nl/p1661255/can ... weedehands

Wil je nieuw, dan kom je inderdaad uit op de 80D:
https://www.cameranu.nl/nl/p871395/cano ... -dslr-body

Persoonlijk zou ik dan toch voor de 7D II gaan. Specs zijn echt een paar stappen beter dan de 80D.
De 90D is een soort opvolger van de 80D en de 7D mkII maar als je goed leest, zie dat de 90D de specs van de 7D II toch niet haalt.
Aan twee keer de prijs, zou ik het wel weten.......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:51

Na wat vergelijken twijfel ik toch wel tussen de 7DMII en de 90D... De 7 heeft een grotere sensor en meer scherpstelpunten, maar de 90d heeft meer MP, de ISO kan hoger, heeft WIFI en is ook nog eens wat lichter (gezien de 70-200 lens die ik vaak gebruik ook al zwaar is). Pffft, moeilijk hoor.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

_lisaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:50

hebben jullie ook ervaring met spiegelreflexcamera's om mee te filmen?
Ik wil graag upgraden van de camera die ik nu heb (begint een beetje oud te worden) en gebruik hem voornamelijk om mee te filmen maar weet niet zo goed waar te beginnen met kijken en vergelijken.
Ik wil er full HD mee kunnen filmen, een audio poort hebben, full frame

Ik zat nu in de trant van canon 80D of Nikon D750 te denken, zit ik dan in de goede richting te denken?

“One must always be careful of books and what is inside them, for words have the power to change us.”

https://www.instagram.com/lisa.van.lisaa/

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:24

_lisaah schreef:
hebben jullie ook ervaring met spiegelreflexcamera's om mee te filmen?
Ik wil graag upgraden van de camera die ik nu heb (begint een beetje oud te worden) en gebruik hem voornamelijk om mee te filmen maar weet niet zo goed waar te beginnen met kijken en vergelijken.
Ik wil er full HD mee kunnen filmen, een audio poort hebben, full frame

Ik zat nu in de trant van canon 80D of Nikon D750 te denken, zit ik dan in de goede richting te denken?

Je kan filmen met de D750, maar echt fijn is het niet. De D5xxx lijn is daar beter voor, maar is niet fullframe (misschien de Z-serie ook maar dat weet ik niet zeker). De fullframes van Nikon zijn geen filmcamera’s. Het fotocamera’s waar je mee kunt filmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:32

Als je echt professioneel wil gaan filmen dan zou ik voor de Sony A7III gaan. De Panasonic GH5 wordt ook wel veel gebruikt, maar de videografen stappen de laatste tijd massaal over naar Sony.
Al is Fujifilm ook de laatste tijd flink in opkomst, ook voor video.

Canon en Nikon lopen flink achter wat betreft film.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:59

ik heb nu een canon 80d met een 17-250 lens erop :)

best blij mee, nu sparen voor een andere lens erbij.

Afbeelding

-Kimmy Shots-

william Motafko B+14 l1+4..

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:52

Hoi allemaal,

Oke. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Momenteel fotograaf ik nog met een Canon 1200D, ik heb een kitlens 18-55mm, een 55-250mm en 50mm f1.8.
Ik wil graag de overstap naar fullframe maken. Nu hoef ik niet per se bij Canon te blijven.

Ik heb zitten te twijfelen tussen de Sony A7 II en twijfel tussen de Nikon D750.
Waarom geen Canon? Canon is me eigenlijk te duur. Ook tweedehands. De Sony A7II is voor ongeveer 1000 euro nu te koop, objectieven vind ik aan de prijzige kant. Tweedehands is nog niet zo heel veel te vinden. Op internet lees ik dat het een prima camera is. Het liefst zou ik de A7III willen, maar die ligt buiten budget dus valt af.
De Nikon D750 is heel prima tweedehands te kopen (ook objectieven) en na wat zoekwerk op internet lees ik dat het een prima camera is.

Iemand nog suggesties of tips?
Of toch advies om bij Canon te blijven?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:06

Ik denk dat je moet afwegen of en wanneer je een systeemcamera aan wilt schaffen. De keuze die je nu maakt bepaald welk merk je gaat blijven gebruiken. Wanneer je nu voor de D750 gaat (fijne camera, Is al 4 jaar mijn werkpaard) dan sorteer je voor voor de overstap op de Nikon Z-serie in de toekomst. Wanneer je nu voor Sony kiest dan blijf je waarschijnlijk bij Sony. Dit komt door de lenzen. Overstappen van merk is kostbaar, niet zozeer de body, maar wel het glaswerk. In beide gevallen zul je al je glas namelijk ook aan moeten schaffen.

Dit geldt trouwens ook wanneer je over zou stappen binnen Canon. Alleen je 50mm lens is compatibel volgens mij.

En er is denk ik geen foute keuze tussen Nikon en Sony. Beide merken presteren goed, ook op het vlak van systeem (de Nikon Z-serie is de Sony zo ongeveer). Ik ben nog altijd gek op mijn D750, het is een absoluut werkpaard. Hierna ga ik over op de Nikon Z7 (of de opvolger daarvan). De Sony A7iii was het anders geworden, maar ik heb voor duizenden euro’s aan glaswerk van Nikon liggen.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:11

maaikemuis schreef:
Ik denk dat je moet afwegen of en wanneer je een systeemcamera aan wilt schaffen. De keuze die je nu maakt bepaald welk merk je gaat blijven gebruiken. Wanneer je nu voor de D750 gaat (fijne camera, Is al 4 jaar mijn werkpaard) dan sorteer je voor voor de overstap op de Nikon Z-serie in de toekomst. Wanneer je nu voor Sony kiest dan blijf je waarschijnlijk bij Sony. Dit komt door de lenzen. Overstappen van merk is kostbaar, niet zozeer de body, maar wel het glaswerk. In beide gevallen zul je al je glas namelijk ook aan moeten schaffen.

Dit geldt trouwens ook wanneer je over zou stappen binnen Canon. Alleen je 50mm lens is compatibel volgens mij.

En er is denk ik geen foute keuze tussen Nikon en Sony. Beide merken presteren goed, ook op het vlak van systeem (de Nikon Z-serie is de Sony zo ongeveer). Ik ben nog altijd gek op mijn D750, het is een absoluut werkpaard. Hierna ga ik over op de Nikon Z7 (of de opvolger daarvan). De Sony A7iii was het anders geworden, maar ik heb voor duizenden euro’s aan glaswerk van Nikon liggen.

Jep klopt alleen mijn 50 mm is compatibel met bijv. een 6d mark ii.
Ik weet dat al mijn glaswerk vervangen moet worden. Maar dat is niet erg, de lens die ik nu altijd gebruik is de 50mm vanwege zijn scherpte t.o.v. mijn andere lenzen.

Vanwege mijn budget neig ik nu naar een D750. Tweedehands is glaswerk relatief betaalbaar aan te schaffen en tzt inderdaad een overstap naar de Z-serie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:24

Kun je de Nikon full frame lenzen direct op de Z-serie gebruiken? Of heb je daar nog een adapter voor nodig? Dat is wellicht iets waar je wel rekening mee moet houden. Een adapter kan nog wel eens wat nadelen hebben.

Sony heeft nog geen enorm assortiment met lenzen, maar het worden er wel steeds meer. Maar veel mensen werken met de sigma mc-11 adapter zodat ze hun canon lenzen gewoon met sony kunnen gebruiken. Is wel weer een adapter, dus niet ideaal, maar dan heb je wel veel meer keus in goedkope, tweedehandse lenzen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:28

@8nnemiek:
Je hebt wel een adapter nodig zie ik. Reviews op bijv. kamera-express zijn wel oke wat betreft de werking van de adapter.
Maar goed als dat nodig is zie ik dat dan wel. Eerst waarschijnlijk een D750 en dan kan ik daar een aantal jaar mee vooruit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:32

De adapter van de Z-serie geeft geen nadelen. Mijn vriend gebruikt de Z7 met adapter en een aantal ‘gewone’ lenzen. Niet alle lenzen zijn al beschikbaar voor de Z-serie en dit is een prima oplossing. Er is geen verlies van licht in dit geval of van scherpstel problemen.

Ik ga tzt ook over op het Z-systeem. Alleen is mijn D750 nog lang niet afgeschreven en wil ik niet iets wegdoen wat nog zo goed werkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:26

xMarianne schreef:
Hoi allemaal,

Oke. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Momenteel fotograaf ik nog met een Canon 1200D, ik heb een kitlens 18-55mm, een 55-250mm en 50mm f1.8.
Ik wil graag de overstap naar fullframe maken. Nu hoef ik niet per se bij Canon te blijven.

Ik heb zitten te twijfelen tussen de Sony A7 II en twijfel tussen de Nikon D750.
Waarom geen Canon? Canon is me eigenlijk te duur. Ook tweedehands. De Sony A7II is voor ongeveer 1000 euro nu te koop, objectieven vind ik aan de prijzige kant. Tweedehands is nog niet zo heel veel te vinden. Op internet lees ik dat het een prima camera is. Het liefst zou ik de A7III willen, maar die ligt buiten budget dus valt af.
De Nikon D750 is heel prima tweedehands te kopen (ook objectieven) en na wat zoekwerk op internet lees ik dat het een prima camera is.

Iemand nog suggesties of tips?
Of toch advies om bij Canon te blijven?

Ik zou eens beginnen met overstappen op een 7D mkII. Dan blijf je je huidige lenzen kunnen gebruiken en de 7D mkII meet zich aan de 5D mkIII en mkIV en laat de 6D met twee vingers in de neus achter zich. FF is niet zaligmakend.
Sterker nog, crop biedt z'n eigen voordelen en voor mij de reden om de 7D aan te houden naast de 5D mkIV.
Met een 70 - 200 en een 2x teleconverter haal je op de 7D ruim 600mm equivalent brandpunt. Dat biedt voordelen boven de 400mm op de 5D IV op het moment dat je probeert vogels uit de lucht te schieten.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:23

hoihoi,

ik zit te denken om de canon EOS 6D mark II te gaan halen zodra ik in vast contract ben (per 1 juni).

Wat ik voornamelijk fotografeer is actie, dieren en portret ook vind ik het leuk om video's te maken maar de hoofdzaak is foto's.

Is er een camera die ik beter voor die prijs kan kopen?
Wat is er juist heel fijn aan de camera en wat minder fijn?

Het is behoorlijk wat geld en wil dan ook zo goed mogelijk nadenken over welke camera ik zou willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:31

Happy_Hippie schreef:
hoihoi,

ik zit te denken om de canon EOS 6D mark II te gaan halen zodra ik in vast contract ben (per 1 juni).

Wat ik voornamelijk fotografeer is actie, dieren en portret ook vind ik het leuk om video's te maken maar de hoofdzaak is foto's.

Is er een camera die ik beter voor die prijs kan kopen?
Wat is er juist heel fijn aan de camera en wat minder fijn?

Het is behoorlijk wat geld en wil dan ook zo goed mogelijk nadenken over welke camera ik zou willen.

Beetje zoeken heb je een occasion 5D mk IV voor minder.
Ben je echt van de snelle acties, zou ik nog eerder de 7D mkII overwegen. Die is sneller en beter dan de 6D. FF is niet zaligmakend......

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:32

Ik heb de 6Dmk2 en het is een fijne camera maar hij is lastig met het scherpstellen. Waar ik voorheen nooit problemen had zit ik nu wel eens te klooien, vooral bij bewegend beeld. Stilstaand is ie spoton maar verder is het erg wisselend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:38

MarjanB schreef:
Ik heb de 6Dmk2 en het is een fijne camera maar hij is lastig met het scherpstellen. Waar ik voorheen nooit problemen had zit ik nu wel eens te klooien, vooral bij bewegend beeld. Stilstaand is ie spoton maar verder is het erg wisselend.

Dat klinkt toch ook niet helemaal gezond, om eerlijk te zijn.

De 6D is geen snelle camera. Iets te duidelijk een instap-FF maar hij hoort wel gewoon scherp te zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:04

ikke schreef:
MarjanB schreef:

De 6D is geen snelle camera. Iets te duidelijk een instap-FF maar hij hoort wel gewoon scherp te zijn.

Ja het is vaag.. m’n zwager had er ook problemen mee. Misschien maar eens bellen met canon

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:18

MarjanB schreef:
ikke schreef:

Ja het is vaag.. m’n zwager had er ook problemen mee. Misschien maar eens bellen met canon

Software update?
De 5D mkIII heeft iets soortgelijks gehad. Dat was een fout in de software. Update loste dat simpel op.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:10

Momenteel heb ik een canon 750D met oa. een 24-105 lens en een 70-200 beide uit de L series van canon. Maar gezien zoveel mensen de Sony systeemcamera geweldig vinden en zo ook een aantal klasgenoten (ik studeer fotografie film) zit ik te overwegen om in de toekomst (want ja, sparen duurt nog wel een paar jaar) misschien de overstap te maken gezien het gewicht verleidelijk is, de handelbaarheid en de snelheid. Het enige wat me zou tegen houden is dat die twee bovengenoemde lenzen behoorlijk duur waren. Ik heb ook totaal geen inzicht in welke cameras goed zijn welke lenzen waarop kunnen etc. Wat zijn jullie gedachten hierover?

All magic comes with a price, dearie