Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:12

Heeft er iemand tips om het achterwaarts te verbeteren? Ze sleept enorm net haar achterbenen en ik zou graag hebben dat ze die wat meer op tilt.
Ik snap dat haar achterhand versterkt moet worden, maar wat zijn fijne oefeningen vanaf de grond?

Kimmie25501

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:54

Het klinkt vast een beetje voor de hand liggend, maar vooral veel oefenen. Reageert ze wel meteen op je hulp? Mijn paard was ook nooit zo soepel met achterwaarts gaan. Ze heeft ook een krampbeen, maar is door veel oefenen erg verbeterd. Wat is je hulp voor achterwaarts? En hoe veel passen vraag je?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:37

Ja die had ik zelf ook bedacht inderdaad :') maar ik dacht misschien zijn er nog andere handigheidjes
Ze gaat achterwaarts op stem hulp, en ze reageert eigenlijk over het algemeen heel goed. Aantal passen wisselt een beetje tussen de 2 en de 5, afhankelijk van hoe goed en soepel ze gaat. Maar geen heel stukken zeg maar.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:52

Misschien is het goed om te kijken waar het probleem ligt (eventueel even filmen en terug kijken). Ligt het bv aan het kantelen van het bekken of aan het gebrek aan coördinatie in de achterbenen?

Voor de eerste zou je bv wat meer travers mee kunnen nemen en voor de laatste iets van balkjes. En natuurlijk de oefening zelf ook veel meepakken en goed belonen op het moment dat ie de diagonaal mooi pakt, goed kantelt en de bovenlijn ontspant.

Hoewel ik ook eerlijk moet toegeven dat het bij ons ook nog absoluut niet perfect gaat :')
Bij ons blijft het echt een werk punt, maar dat komt ook deels doordat ik het zelf vaak vergeet als oefening terwijl het juist mega goed is voor mijn paard

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:01

Ik zal dit weekeind eens proberen te filmen en dan kunnen jullie even meekijken :) travers zit er nog niet op alleen :')

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:06

Maartje_M schreef:
Ik zal dit weekeind eens proberen te filmen en dan kunnen jullie even meekijken :) travers zit er nog niet op alleen :')

Ben benieuwd!
Oh sorry, dan heb je niet zo heel veel aan mn tip :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:59

Travers zijn we wel een begin mee aan het maken dus wie weet!
Balkjes zijn wel favoriet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:08

Maartje_M schreef:
Heeft er iemand tips om het achterwaarts te verbeteren? Ze sleept enorm net haar achterbenen en ik zou graag hebben dat ze die wat meer op tilt.
Ik snap dat haar achterhand versterkt moet worden, maar wat zijn fijne oefeningen vanaf de grond?

Ik stuur je een pb

Start 4 januari 2021 ONLINE CURSUS BEGINNEN MET GRONDWERK zie website voor meer info.
Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:56

Niet gelukt om te filmen, maar... het gaat wel al beter! We hadden vandaag les van een nieuwe juf en hebben daar vooral gewerkt aan achterbenen onder zetten en ribbenkast rotatie en als vanzelf ging achteruit al een beetje beter. Dus we oefenen zo weer even verder!
We gaan volgende les misschien een begin maken met de travers, dus dat zal ook zeker gaan helpen!
Bedankt voor de tips nog!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:16

Leuk! Klinkt goed :o

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:54

Tijdje niets geplaatst hier, maar omdat het een kletstopic is meld ik me hier. Sinds iets meer dan een maandje hebben wij een 3,5 jarig paard. Een ruin.

Ik doe veel grondwerk met hem. Basis vooral, maar we doen ook wat vrijheidsdressuur trucjes. Dit vindt hij erg leuk. Kusje en flemen zijn we nu mee bezig, maar dat heeft hij al goed door. :j

Als de maatregelen weer wat versoepelen ga ik een instructrice regelen voor de basis grondwerk om het te verfijnen.
Ons grootste probleem is dat Nobli jong is en overal naar wilt kijken, maar wel heel graag werkt als hij eenmaal bezig is. Als we stilstaan raakt hij snel zijn aandacht kwijt. Haha!