Fjorden manen

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:02

Ik zeg ook: BOOG!

Beer en zijn boogje een week of 2 geleden. Inmiddels weer strakker en beter! Moet het wel echt iedere 3 weken doen om het netjes te houden maar vind het ook leuk werk! Dat achterste stukje is geplet in de winter door zijn deken maar trekt mooi bij..inmiddels is het weer onderdeel van zijn boog en niet een apart stukje!
Afbeelding

Beer is lief! endurancepowerrrr!
Viola: 'Project V' *21-06-2019

micramadam

Re: [Centraal] Fjorden manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:32

Onze Fjord is een rodblakke dus geen zwarte streepje in zijn maan. Lang laten is ook geen optie want zijn maan is heel erg dik. Ik vindt het (naar 6.5 jaar) nog steeds moelijke om zijn manen kort te knippen want er is weining verschil tussen de wit en het begin van zijn streepje. Heeft er iemand een tip om ons hier te helpen.

He knows when you're happy
He knows when you're comfortable
He knows when you're confident
And he always knows when you have carrots :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:35

kun je het niet gewoon allemaal op 1 lengte knippen micramadam?

Life is 10 percent what you make it, and 90 percent how you take it.
                                        Wayenne ik zal je nooit vergeten
                                            Daisylien dag lieve beer, ik mis je.

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:15

Ja, dat kan maar het ziet veel beter uit (zeker met westrijden) met 2 lengtes.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:04

Oefenen, oefenen, oefenen! Sommige mensen 'knippen' met een tondeuse..wordt het ook heel strak (als je dat kunt he).

De officiële Noorse manier van knippen is ook alles op een lengte in de boog..als je een goed gevormde boog hebt kan dat dus heel chic staan. Het hoogtepunt van de boog moet wel op de goede plek zitten want anders doet het niks voor de hals maar kan je fjord juist 'lelijker' lijken (vertekenen).

Ik heb dan wel een fjord met een zwarte streep maar ik knip vaak alles eerst op een lengte en dan vanuit de nette boog, knip ik 1 cm lager het wit weg. Soms, als ik niet tevreden ben over zijn boog, knip ik alles iets te kort en dan probeer ik het na 2 weken nog eens..zo snel groeit het!

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:59

Waar hoort het hoogtepunt van de boog nou eigenlijk te zitten? Verschilt vaak op foto's...maar ging eigenlijk uit van gewoon in t midden..?
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 31-05-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:07

Dat wil ik ook vragen.
En naar 6.5 nog steeds aan oefenen! Elke 6 weken! Eerst knip ik het wit af en daarna de 'streepje'. Heb het maar 1 keer in 6.5 jaar verknald. Gelukkig was het in de wintertijd en geen wedstrijden. Meestal ben wel tevreden.
Alle rodblakken ik heb gezien heeft lange manen. Wie heeft ook een rodblak en moet de maan knippen? Hoe heb je dit opgelost?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:11

raya00 schreef:
http://www.ratteryfairytales.nl/bailey_mei4.jpg
Mijn knappe vent met z'n dansende haren ;)

met rijden wil ik er nog wel eens vlechten in leggen als het warm is, maar zelfs dan is het nog een heeele hoop haar en het kost het best wat tijd.
Als ik geen vlechten heb gemaakt gooi ik z'n manen gewoon naar de andere kant met het uitstappen, blijft wel even hangen en dan heeft de rechterkant van de hals ook even tijd om te luchten :D

Ik ben zoooooo verschrikkelijk jaloers op die manen!! Bij mijn fjordje schiet het niet zo op. En tot overmaat van ramp heb ik ze vorige maand waanzinnig verknipt!! Ik denk dat de andere paarden in de wei hem echt hebben uitgelachen. Hij heeft nu fjordenmanen mar geknipt als een barbie-pony!

Afbeelding

Verschrikkelijke foto, maar je kan de manen tenminste zien!
Laatst bijgewerkt door lindake op 05-06-10 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten a.u.b

Team DRAV

B+11 / L1+10 / L2+10 / Eindstand: M1+2

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:12

Bij ons worden de manen van de rooie wel geknipt, maar ik denk altijd op gelijke lengte. Lijkt me moeilijk omdat in laagjes te doen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:21

kristelhans schreef:
Ik zeg ook: BOOG!

Beer en zijn boogje een week of 2 geleden. Inmiddels weer strakker en beter! Moet het wel echt iedere 3 weken doen om het netjes te houden maar vind het ook leuk werk! Dat achterste stukje is geplet in de winter door zijn deken maar trekt mooi bij..inmiddels is het weer onderdeel van zijn boog en niet een apart stukje!

Wat een keurig boogje bij jouw Beer!
Ik herken me trouwens helemaal in jouw verhaal: ik knip zelf elke 4 weken en ik had in de winter hetzelfde met het achterste stukje van de manen door de deken. Pas nu sluit het inderdaad weer een beetje netjes bij de rest van de boog aan.
Hier een foto van een 'creatie' van afgelopen winter. Heb helaas nog geen recentere foto's...

Lange manen bij een Fjord zijn trouwens niet echt mijn smaak. Zo'n boogje vind ik er altijd veel meer verzorgd uitzien!

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:48

In principe hoort het hoogste punt van de boog idd in het midden te komen. Je kunt hier iets mee smokkelen als het exterieur van je Fjord hierdoor gunstiger lijkt.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:27

Anita45 schreef:
In principe hoort het hoogste punt van de boog idd in het midden te komen. Je kunt hier iets mee smokkelen als het exterieur van je Fjord hierdoor gunstiger lijkt.

Ja mijn fjordje had een beetje een ielig halsje, vandaar dat we het hebben laten groeien. Ondertussen wordt zijn hals al veel mooier door een fanatieke training!! Dus misschien van de zomer de boel er af. Ligt ook een beetje aan het weer. Veel warme dagen zijn een beetje zielig. Het zit wel in vlechten maar toch.....soms laten ze een beetje los. Ik ben niet zo'n ster met dat gefriemel!

Team DRAV

B+11 / L1+10 / L2+10 / Eindstand: M1+2

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:44

Rubis, rodblakke hengst, knip ik gewoon op één hoogte. Ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi staan als er niet een heel duidelijk verschil is in kleur..

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:08

Ik heb het hoogtepunt van Beers boog vaak iets voor het midden..dus iets dichter naar zijn oren toe.. Beer is een ontzettend log paard van voren (groooot hoofd) dus dan lijkt zijn nek net iets meer in verhouding.

@ Mairead: dankjewel! Die van jou ziet er ook mooi uit!
Knippen heb ik echt moeten leren..toen ik Beer net had zag ie er niet uit! Die manen werden gewoon gelijk afgeknipt, niks mis mee maar er zat niet zoveel model in..helemaal niet meer toen ik moest leren knippen haha! Vergelijk onderstaande foto maar eens met de foto van een paar posts terug..alleen de spieren die al zo zijn veranderd... maar zoals je ziet, een boogje kan de nek echt mooier maken! Deze foto is trouwens iets meer dan een jaar geleden genomen!
Afbeelding

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:32

Soms zit ik wel eens te denken om bij mijn fjordje ook een boogje te doen.
Zou dat hem leuk staan denken jullie ? (ik rijd overgens wel wedstrijden)

zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

en vorig jaar. (manen zijn nu wel een stuk langer) En ja, hier is het scheef maar hadden we hem net, dus was hij nog niet bijgewerkt
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Natasja_ygor op 05-06-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygor <3 B+12 // L1+10 // L2+12

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:41

Zonde om alles eraf te halen. Zou alleen wel alles op 1 lengte knippen of trekken. ;)

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:49

Ja alles is nu ook recht :) maar bij die tweede foto`s hadden we hem net. Dus was alles nog van hoe die kwam :D

Ygor <3 B+12 // L1+10 // L2+12

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:14

Als ik hem zo zie, denk ik dat zowel een boogje als lang hem goed zou staan, het is maar net wat je zelf wilt.
Z'n nek is breed zat zo te zien om ook met lange manen goed voor de dag te kunnen komen.
Als je lang-langer-langst wil (zoals ik :+ ) zou ik zeker niet gaan trekken of knippen, hooguit wat bijpunten afentoe. Wat scheef is groeit uiteindelijk vaak wel recht bij hoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:40

ik zeg lang :D lekker wild :D
Afbeelding

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:19

Wat een leukie, lange manen is ook gewoon mooi natuurlijk :)) O:)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:31

Ik ga nog steeds voor kort. :P

Afbeelding
Hier even hoe Norge haar boogje er nu uit ziet :) -niet zo'n duidelijke foto, maargoed

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:47

Ik vind knippen echt zó irritant, vooral ylga's manen, ze heeft echt een hele dikke bos, heel breed niet normaal!!
Ik zou haar manen heel graag lang laten groeien, maar van haar eigenaar mag dat niet, hij vind dat Fjorden een boog horen te hebben. Maarja...
Ylga's manen groeien ook véél te snel, ik moet nu alweer knippen, terwijl ik het vorige week nog gedaan heb...

Ylga <3

Chrisjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:04

mijn fjorden hengst heeft lange manen en weet niet of se er af ga halen is beetje zonde :)

GerbrichVanDeSingel L2+1
NeroVanRuimziich B+0

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:57

Ben met Udo druk bezig om ze te laten groeien hij heeft zo'n dikke manen kom je haast niet door heen met de schaar.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:06

Zoals die van mij nu is en ook dikke manen.
Afbeelding

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild