Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-10 20:41

Quebelle: Wat leuk. Die van mij is ook met mensen heel voorzichtig en lief, maar met haar kuddegenootjes wat minder. :+
Denkt je tante er niet over een nieuwe aan te schaffen ooit? Al kan ik me ergens ook wel voorstellen wanneer je de moeite neemt er een uit het buitenland te halen en haar in zo'n korte tijd alweer verliest je de zin ook wel wat overgaat...
Als je (of je tante) ooit eens bij een fokker in de buurt wilt gaan kijken kan ik je altijd wel wat adresjes doorspelen. :) :)

Amalarab: die middelste is in renconditie. Deze foto is genomen vlakbij de renbaan van Asjchabad (edit: bij nader inzien volgens mij toch Piatigorsk). Ik heb ook foto's van hem in gewone conditie, met wat meer spekjes. :j :D
Laatst bijgewerkt door JoSav op 19-08-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:47

Dan wil ik de versie met spekjes wel eens zien eigenlijk.
Die middelste is toch de foto die velen als eerste beeld van de AT gezien hebben.

xHanne

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:54

Ik vind ze juist super mooi! Als ik morgen tijd heb ga ik dit topic eens even goed lezen :)

Ariël <3

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:55

Nee,ze zou wel willen maar haar dochter(mijn nicht) gaat internationaal dressuur & ze hebben nu 3 paarden en er kan er geen meer bij :P

Just reflecting on the fact that when the Universe punches you in the teeth, it never just lets you fall down.
It kicks you in the ribs a couple of times and dumps mud on your head.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-10 21:13

Ik snor even zo'n foto voor je op Thioro. Kijk even of ik hem online kan opvissen en anders upload ik er één uit mijn eigen bestand.

xHanne: alvast veel leesplezier. :D Vooral nadruk op veel. :+

Quebelle: ah, zo. Wel jammer hoor, maar dat is meer omdat ik ze zelf zoveel leuker vind dan 'andere' paarden. :)) Jammer dat je nicht geen AT wil voor internationaal dressuur! (Maar goed, die zijn dan ook wel erg duur vergeleken met een warmbloed van dergelijk kaliber).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:18

Naast Kirlia (de AT) hadden ze al een ruin waarmee ze reed maar toen Kirlia wegwas hebben ze nog een merrie gekocht en die was al gedekt dus hadden ze geen plek meer voor een ander paard.
Kvind het ook wel jammer.Een AT die ik ken,tis toch wel leuk om zo'n bijzonder ras in je nabijheid te hebben :D

Just reflecting on the fact that when the Universe punches you in the teeth, it never just lets you fall down.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:44

Oeh ja ben benieuwd naar het gouden paard mèt spekjes! :D Zo zijn we dat nu eenmaal gewend in NL :+

Anderhalve pony in bezit

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-10 20:51

Mijn pc doet wat vaag dus jullie moeten het wat betreft Kambar even doen met wat ik zo gauw online kan vinden.

Klik. Krijg deze op het moment niet groter, helaas. Is ook een matige, verkleurde uitsnede van de originele foto. Heb een reeks betere op mijn pc staan maar de pc doet moeilijk.

Zwart-wit foto.

En klik. Hier toont hij ook wel erg rank.

Meer kan ik online zo snel niet vinden dat niet van de fotosessie van het welbekende gouden paard is, dat de meesten van jullie wel voor de geest kunnen halen. Ik weet dat er nog foto's van die serie zijn waarvan de bovenste foto isie, maar van die fotograaf heb ik alleen varianten van die foto kunnen vinden en ben voor de rest alleen plaatjes van een of andere voetballer met dezelfde naam tegengekomen. :+

Nu ziet de hengst er op deze foto's misschien nog niet super vol uit, maar vergeet niet dat de meerderheid van Nederlandse paarden eerder wat te vol is dan dat deze te schraal zou zijn. Hij is ook wel van het windhondtype en die zijn snel te dik dan te dun.
Baal dat ik nu niet bij mijn eigen afbeeldingen kan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:02

De paarden die je hier in NL vaak ziet staan zitten inderdaad vaak tegen het ongezonde aan als je naar hun gewicht kijkt.
Als je AT vergelijkt met een NL-paard, moet je er ook bij stil staan dat de temperaturen waarbij die zich comfortabel voelen variëren van -5 tot +16 graden Celcius. Als een bepaalde paardensoort in een compleet ander klimaat met vaak zeer hoge temperaturen een beetje fatsoenlijk de dag door wil komen, dan mag er niet veel spek op zitten. Zo goed als niks eigenlijk.
Als woestijnvolk onze paarden zouden tegenkomen tijdens hun tochten zouden ze er ook raar tegenaan kijken en zich afvragen wat die rare beesten die hun hitte niet kwijt kunnen daar staan te doen. :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:06

Ik vind z'n conditie zeker niet slecht op deze foto's. Veel vetter moet hij niet zijn denk ik, met zijn bouw.

De bijna overdreven glans op zijn bekendste foto is hier wel minder. Heeft (buiten weer en seizoen) bvb voeding ook een groot effect op de mate van glans? En dan bedoel ik uiteraard niet onder/overvoeding of verkeerde voeding maar de invloed van verschillende voedersamenstellingen.
Ik weet niet meer of jij het hier geschreven had of dat ik het ergens anders gelezen heb maar ik dacht dat ze in het land van oorsprong nogal eiwitrijk gevoederd worden. Hebben ze dit nodig of kunnen ze dat gewoon goed verdragen?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:45

Verschrikkelijk interessant, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb er inderdaad ook al wel veel over gelezen maar toch lang niet zoveel als jij dus dit verduidelijkt weer een hoop. Het is echt een levenswerk voor je he? Weet jij misschien ook meer over hoe het zit tussen de berber en het iberische paard? Daar zijn ook nog al wat verschillende meningen over..
Ik zie ook wel veel dezelfde dingen van het karakter van de AT terug bij de berber, het trotse bijvoorbeeld, mijn volwassen berber wil bijvoorbeeld echt niet door iedereen aangehaald worden en het heeft mij ook lang geduurd om zijn vertrouwen te veroveren.
Hier in het zuiden worden ook nog veel races gehouden met berbers, zowel hengsten als merries. Veel mensen prefereren berbers over arabieren vanwege hun trouwe karakter. De hengsten waar op het strand mee wordt gewerkt volgen hun eigenaar gewoon los als een hondje.

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:07

Mooi verhaal TS. Je hebt me inderdaad op andere gedachten gebracht. ;)
Ik kende de AT alleen uit 'de paardenencyclopedie' en daar vond ik hem als klein meisje altijd héél lelijk. Maar na wat foto's en jou verhaal vind ik het eigenlijk een supergaaf beestje. Ik houd wel van die sterke steppe-achtige paarden.
Wat ook meehelpt is dat ik ook altijd dacht dat Arabiertjes altijd van die nerveuze iele beestjes waren, maar ik er ongeveer een jaar geleden een dagrit op eentje gemaakt heb en sindsdien verliefd ben op dat paardje. Gnagna. Dus ik sta helemaal open voor jou redenering en geloof graag dat je een schat van een merrie hebt.
Dus bedankt voor je hele verhaal! Nu moet ik toch echt mijn kamer opruimen, want het was inderdaad lang :P

(Digitale) tekening van je paard? https://lydiajansen.com/coloringbook/ nu ipv €200,- voor maar €117,-

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:18

Ik moet zeggen,
ik wist niet zo veel van de AT,
en moet hierbij zeggen dat qua karakter het allemaal prima is,
de windhonden bouw, trekt mij ook niet zo,
maar die andere 2 types zien er ook mooi uit hoor :))
Ik vind dat je idd er een erg mooi verhaal/''spreekbeurt'' van gemaakt hebt !!

"The more you use the reins, the less they use their brains."

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:04

In renconditie op de foto of de keuring betekent waarschijnlijk ook dat ze geen verse portie ruwvoer op hebben. Je ziet de buiken op die foto`s opgetrokken staan, dus daar zijn de darmen gewoon leeg. Voor een race kan ik me voorstellen dat het handig is dat ze niet met hun darmen vol hooi dat ze aan het verteren zijn en waar de energie naartoe gaat lopen. Ik neem aan dat ze op gewone dagen wel de hele dag iets te knabbelen hebben en die buiken dan ook gewoon rond zijn. Maar dat vinden ze voor het plaatje niet mooi daar, dus zo zullen ze ook geen fotoshoot doen. Als je de foto`s zo bekijkt valt dat windhondachtige nog wel mee.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

Ik blijf het mooie paarden vinden, maar waarschijnlijk qua karakter niet voor mij geschikt (ben ook een groot windhondenfan trouwens).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:15

Ik kende het hele ras niet *schaam* maar ik vind die goudvalk echt onwijs mooi!! Ik hou wel van wat rankere paarden en zeker 'aparte' kleuren!!

Dolly!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-10 21:00

Klopt Capriole. Deze paarden worden gehouden in de conditie die voor hun leefomgeving en gebruik het meest praktisch is.
Wat betreft de vraag over voer van Capriole en Thioro: vers ruwvoer is in grote delen van hun oorspronkelijke leefgebied maar 2 à 3 maanden per jaar verkrijgbaar. De paarden krijgen vaak slechte of matige kwaliteit ruwvoer om te knabbelen door de dag (struikje hier, droog graspolletje daar en stro; mijn merrie kende bijvoorbeeld geen hooi en knabbelde de eerste dagen doodleuk aan haar strobed terwijl ze haar hooi onberoerd liet). Verder krijgen ze zeer eiwitrijk voedsel: granen, haver, alfalfa/luzerne en gerst veelal vermengd met kippenvlees, rauwe ei en/of schapenvet. Of dat de glans versterkt weet ik zo niet. Ze houden de vacht wel extra dun door ze traditioneel in 7 lagen vilten dekens in te pakken en soms 'scheren' ze de paarden ook door ze te kammen met een soort mes. Maar, ook AT die niet op die traditionele manier gehouden worden vertonen die extreme glans en die komt voort uit erfelijke factoren.
De glans van deze paarden staat (grotendeels) los van de voeding (die kan het hoogstens versterken) omdat de glans genetisch is. Ik heb eerder in dit topic uitgelegd waar die glans vandaan komt (de haar en haarkern is anders dan bij andere paarden). Dat je de glans niet altijd even sterk ziet bij bijv. een gouden palomino (zoals Kambar) komt door het weer. Mijn merrie glanst in de volle zon, maar is 'mat' bij bewolking.

Lakshmi: als je wilt kan ik je een PB sturen over mijn ideeën wat betreft de relatie Iberische paarden en Berbers, gebaseerd op hoe de onderzoeken er momenteel voorstaan. Ze zijn voor dit topic off topic, denk ik. Laat het maar weten en ik zal kijken wanneer ik tijd heb je een uitgebreide reactie te sturen via PB. Ik kan dan voor het gemak eea quoten uit mijn boek, omdat ik er daarin ook op in ga.
Over het karakter van Berbers: dat trouwe spreekt me ook zeer aan. Turkomans hebben dat ook, en zijn tegelijk huiverig naar vreemden. Je merkt echt dat ze graag bij hun mens zijn, zelfs liever dan bij andere paarden. Ik heb idd gelezen dat dit bij Berbers ook zo is.

Leuk, Lydalfa! En applaus dat je de hele OP gelezen hebt. Hoop dat je toch nog toe bent gekomen aan het opruimen van je kamer, haha.
Bedankt, Laraax. :D

Mizora: hoezo niet? Ze hebben idd een nogal uitgesproken karakter, maar ik hou daar juist van. :) :) (al past het idd niet bij iedereen).

jouke_h: nou, zo zie je maar dat je op bokt elke dag weer wat nieuws kunt leren, ook over paardenrassen. :D :D Krijg ik uiteindelijk misschien wat minder vaak "een wat?!" wanneer ik vertel dat mijn paard en AT is.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:16

Omdat heel veel gevoelige paarden gewoonweg knetter worden onder het zadel bij mij omdat ik af en toe wat problemen heb waardoor hulpen raar worden en ik nauwelijks mijn evenwicht kan bepalen. LEO (lomp en onbenullig) paarden passen beter bij me. Die redden zichzelf ook wel zonder mijn leiding, maar accepteren mijn leiding wel.
Ik heb ook wel eens met een volbloed arabiertje gewerkt en een kwpn hoog in het bloed, beide vonden mij absoluut niet grappig (en ik hen daarna niet). Nu werk ik met een paard dat zich alleen ergens van aantrekt als alles klopt qua hulpen, en dat gaat prima.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:27

heb het eerste deel gelezen!
en de rest globaal, maar ik vind het zeker geen lelijke paarden hoor! vind ze eigenlijk best wel mooi :o
en bij ieder ras heb je lelijke en mooie paarden!
maar wat de een lelijk vind, vind de ander mooi :Y)

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:46

Ik vind het juist hele mooie paarden, ikweet nog dat er vroeger een AT in de buurt stond en dat ik altijd bij hem stond te kwijlen van 'zo een paard wil ik later ook..' :j

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:19

Josaf wat een mooi verhaal, heel duidelijk. Kende het ras niet, maar ik vind het een mooi ras. Wat een doorzetters! Kan het kloppen dat jouw eigen paard er niet tussen staat? Daar was ik nog wel even benieuwd naar haha

edit: heb in je profiel gespiekt, prachtige kleur zeg!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:34

Citaat:
Verder krijgen ze zeer eiwitrijk voedsel: granen, haver, alfalfa/luzerne en gerst veelal vermengd met kippenvlees, rauwe ei en/of schapenvet

Het meeste daarvan krijgen veel paarden hier ook. Dat rauwe ei hoor je hier ook vaak, alleen dat vlees en dat vet niet. Zelf geef ik planteneters liever zoveel mogelijk plantaardig voedsel. Aan de andere kant geven ook velen hun paarden visolie, wat ze ook erg opknapt. Het ligt er maar net aan wat ze in een land bij de hand hebben.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:25

M'n tante was gisteren bij ons & vertelde over Kirlia.
Haar vader ofzo heette Sere volgens mij & er zat ook nog Djalhan in denk ik.:=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:30

Hoi hoi, ik begrijp dat dat een beetje te veel offtopic gaat, mocht je een keer tijd ervoor hebben zou ik het wel zeer interessant vinden. Ik kom dit weekend naar Amsterdam, misschien vind je het wel leuk eens samen koffie te drinken en wat ervaringen uit te wisselen? Groetjes

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:50

Kambar is prachtig en gelukkig kreeg hij ook weleens te eten zo te zien aan de andere foto's :D
Bedankt voor het plaatsen!! Het wordt tijd voor AT-dekhengst (liefst goud) in NL om te kruisen evt. Lijkt me zeer geslaagd met arabier. Of 'gewoon' met je AT, als je die hebt kunnen krijgen dan tenminste.

Anderhalve pony in bezit