baretta schreef:Wat dacht je van een Parson Russell terrier ?? Dat is de hoogbenige variant van de "gewone" Jack Russell.
Intelligente, leergierige honden, die voor iemand die zijn best er voor doet, goed op te voeden zijn. Wij hebben 2 reuen, zie profiel, kunnen geleerd worden om met het paard mee te lopen en zijn geod zelfstandig. De onze zijn beslist geen slopers en kunnen ook goed alleen thuis blijven, indien nodig.
Grtz.
Terriers leergierig?? Mm.. ik geloof dat je dan een koppel uitzonderingen te pakken hebt. Meerendeel van de terriers is behoorlijk slim, maar ook stronteigenwijs en relatief moeilijk trainbaar.
Citaat:
Een [***] zou kunnen als je echt 4/5x per week 2 uur goed werkt en de andere dag lange wandelingen maakt maar als je een paar dagen minder werkt je dat ook zult merken, ze willen echt bezig blijven.
Die "hyperactiviteit" van borders wordt nog veel te vaak in het extreme getrokken. Als een border elke dag mee mag gaan werken, dan zal hij ook elke dag staan te springen om te mogen werken. Maar het is écht niet zo, dat een border die eens een dagje moet binnenblijven, onhandelbaar wordt hoor
. Met onze border wordt bv 2x per week mee getraind (gehoorzaamheid), telkens een dik uur/1,5uur. Daarbuiten maken we 3/4 keer per week een wandeling (van een uurtje) en gaat hij een keer per week met mij mee hardlopen. Maar meneer kruipt met dagen dat het wat hard regent naar zijn zin, snel een hele dag in zijn mand hoor
. Als hij een paar weken niet kan gaan trainen, is dat ook maar zo. Zoveel verschil merk je niet aan hem. Uiteindelijk is hij al lang blij, als hij overal mee naartoe mag, zelfs als hij dan gewoon aan je voeten moet gaan liggen
Zelfde eigenlijk met de meeste borders die er bij ons op de club meedraaien.... (en dat zijn er wel heel wat)
Als je er toch bang voor hebt, ga voor een border uit showlijnen, die zijn meestal mentaal een stuk rustiger dan die uit de werklijnen. Aussie zal hetzelfde verhaal zijn!
Berner zou ik in jullie situatie iets minder snel voor gaan. Ben bang dat daar iets te weinig 'pit' inzit om hele dagen mee te gaan, zeker inderdaad warme zomerdagen bv. Hij zal wel gaan als hij echt moet, maar de kans dat het niet met volledige goesting is, is relatief groot
.