Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-12 12:02

_Jessie schreef:
Alleen cognac? Of heb je in de rest van je set nog een combinatie kleur zitten?

Ik heb alles in het donkerbruin, tuig, laarzen en cap. Met wit onderlegd en laarzen met wit doorgestikt, vandaar dat mn 2e jasje ook bruin met offwhite/wit word.. :)

Mn mam had een lap cognac stof voor €5 gescoord maar moet nog steeds even een leuk idee krijgen wat ik voor jasje ervan ga maken..

Sterre Mare van de Torpma Cluft | v. Stradivari
Double Gold LM | v. Don Cremello du Bois <3

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:27

QueenE schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar de goede stof, dus als iemand een mooie ziet (blauw met krijtstreep) wil ik wel een berichtje :P

Van de week gekocht op de markt,
1 euro de meter! Hoppaaaaa

Ik sta in de openings fotos :) super vet!
Kunnen we niet een online album maken? Dat we allemaal daar fotos in kunnen gooien? ( per model enz)

Groene jasje is bijna klaar, moet nog ff de voering erin knallen maar nu voorlopig geen zin en tijd voor met dit weer! :p :')

Duc du la Mér | B+18 | L1+2https://www.galopperen.nl/blog/equilab/

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:29

Jalenka_Kiya schreef:
Hallo allemaal!

Ik was in het vorige topic kort aanwezig omdat ik wat tips wilde over het opleuken van een standaard HH jasje, bijpassend bij deze cap:
[ Afbeelding ]

Ik heb inmiddels wat kleine aanpassingen aan het jasje gedaan en dat wilde ik even laten zien! De foto's zijn niet zo flatteus maar toch een beeld. Ik heb een randje langs de kraag gezet en ook bij de zakken. De knopen heb ik vervangen door bruine bling knopen, 3 grotere bij de sluiting en 6 kleinere voor de mouwen en achterop. Misschien ga ik achter tussen de twee knopen in nog een bruin randje zetten, maar daar twijfel ik nog over.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Het randje bij de zak heb ik alleen aan de bovenkant vastgezet, ik zie nu dat het toch niet helemaal aansluitend blijft dus ik denk dat ik de onderkant ook gewoon vaststik

[ Afbeelding ]
De kraag

En zo zagen wij er afgelopen zondag uit tijdens de zadelrubriek van het Arabisch Volbloed Stamboek:
[ Afbeelding ]
De aanpassingen zijn niet heel duidelijk te zien, maar wel dat de kleur op de kraag nu goed overeen komt met de cap.

Het zijn maar kleine aanpassingen maar ik denk dat ik zo meer een geheel van mijn outfit heb gemaakt.

Ziet er mooiuit!!

Hoe was de avs dag? Wilde ook nog gaan maar had geen vervoer :o

leonie87

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:31

Hier niet een fanatieke bokker in brabant die een jasje voor mij wil maken haha :D. ik kan echt niet overweg met naald en draad en in de winkel laten maken kost een godsvermogen maar zou een op maat gemaakt jasje echt geweldig vinden :P.

Wel gaaf om mee te lezen en de foto's te zien hier! Super knap wat sommige maken! Meelezer hiero :)

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Debuut 12-10 M1+8

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:33

Shirly_Bob schreef:
Ik ga dit topic ook volgen, ga samen met m'n oma een poging doen om een bruin jasje te maken :)
Die strik op de 6de foto is echt gaaf!

Dankuuu :o

Sorry dames, ben ff een inhaalslag aan maken! Hihi

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:51

leonie87 schreef:
Hier niet een fanatieke bokker in brabant die een jasje voor mij wil maken haha :D. ik kan echt niet overweg met naald en draad en in de winkel laten maken kost een godsvermogen maar zou een op maat gemaakt jasje echt geweldig vinden :P.

Wel gaaf om mee te lezen en de foto's te zien hier! Super knap wat sommige maken! Meelezer hiero :)
Citaat:
Een goede tip is op zoek te gaan naar een coupeuse bij jou in de buurt, maar vergis je niet in de prijzen van maatwerk. Een beknopte uitleg;
Citaat:
Citaat:
Ik ben ook zeker geïnteresseerd als iemand het zou willen doen voor een redelijke prijs. (Hier en daar op internet wel wat gezien voor € 500,- en dat is me gewoon teveel)

Die prijs is echt niet onredelijk!
Zelf maak ik veel kleding maar nooit in opdracht. Zeker als mensen zelf geen kleding maken, hebben ze geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Let op: dit is NIET persoonlijk bedoeld!!!!!!.
Prijzen voor stoffen liggen ver uiteen. Ik vind €65 per meter véél te duur en zou ik er zelf nooit aan uitgeven. Mijn stoffen koop ik doorgaans op de lapjesmarkt en voor gewone voering betaal ik niet meer dan €1,50 per meter.
Fournituren als knopen en band zijn wel prijzig, zeker als je wat aparts wilt hebben.
Ooit heb ik een gevoerde winterjas gemaakt voor mijn nichtje. Normaal hou ik niet bij hoeveel uur ik aan iets werk, toevallig voor deze jas had ik dat wel gedaan. Bewerkelijk patroon en alleen aan naai-uren (dus zonder voorbereiding van patroon tekenen, stof knippen) zat ik aan de 15 uur. Mijn nichtje kreeg de jas voor haar verjaardag en een buurvrouw wilde ook graag eenzelfde jas hebben. Antwoord: dat kan, ik reken €10 per uur, er zit 15 uur werk in + 1 uur extra voor de voorbereiding + stof dus minimaal €175 en dan maak ik die jas voor je. Begrijpelijkerwijs wilde ze dat niet uitgeven voor een kinderjas! "Zo'n jasje maak je toch even?".
Ik maak ook zelf rijbroeken en mensen op de manege hebben wel eens gevraagd of ik voor hun ook "even" een broek wilde maken. Nee dus want dan liggen de prijzen hoger dan gemiddeld in de winkel.
Colberts/jasjes moeten goed zitten en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren. Dus moeten patronen vaak aangepast worden. Maatwerk heeft nou eenmaal zijn prijskaartje! Daar krijg je echter wel wat voor mits je een goede coupeuse hebt......

Dit staat in de opening en komt van mij af :o. Bij een coupeuse of een goede naaister die voor jou een op maat gemaakt jasje maakt, zal ook een "godsvermogen" kosten omdat het nou eenmaal bewerkelijk is. De prijs van €10 die ik hierboven heb geschreven, is wel een prijs van 9 jaar geleden! Ik denk dat de prijs nu wel iets hoger zal liggen. Zóu ik in opdracht naaien (doe ik dus niet!), voor een prijs van €15/uur dan zou je rond de €500-€600 euro komen inclusief stof. Dus alleen als je zelf handig bent met naald en draad, is het betaalbaar om zelf een jasje te maken.

Worry clutters up tomorrow's opportunities with yesterday's troubles.
Meld je aan bij het grootste internet spaarprogramma voor vrouwen: http://www.ladymail.nl/?ref=56kcrvp4g

patpen @ [UK] Quilten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:55

Ik had je bericht gelezen, maar er zijn ook mensen die het gewoon doen omdat ze het leuk vinden en geen 10/15 euro per uur vragen (wat ik ook vrij veel overigens tenzij je beroeps bent). Ieder voor zich, maar wie niet waagt wie niet wint.
En jou berekening komt toch ook op 175 uit? Dan lijkt me 500 dus wel een godsvermogen

Ik heb eerlijk gezegd al een aanbod gekregen voor 150 euro excl de stof en knopen uiteraard. Dat zijn voor mij haalbare prijzen en dat is precies de reden dat ik het hier neer heb gezet.

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Debuut 12-10 M1+8

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:04

Die 175 was voor een winterjas (geen colbert!), voor een kind én 9 jaar geleden. Dat maakt nogal een verschil! Een prijs van 10/15 euro per uur is voor een coupeuse niet duur hoor.
Persoonlijk vind ik een prijs van 150 wel erg goedkoop en zou me dan afvragen of er kwaliteit wordt geleverd. Heb je het naaiwerk al in het echt gezien? Zonder afbreuk te willen doen aan de prachtige jasjes die hier voorbij komen: een nette afwerking (die op foto's niet te zien is) is van groot belang.

Maar als jij voor die prijs een jasje kunt laten maken, is dat toch prima :j. Het was alleen een voorbeeld over hoe een prijs tot stand komt, niets meer of minder.

Meld je aan bij het grootste internet spaarprogramma voor vrouwen: http://www.ladymail.nl/?ref=56kcrvp4g

patpen @ [UK] Quilten.

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:38

patpen schreef:
Die 175 was voor een winterjas (geen colbert!), voor een kind én 9 jaar geleden. Dat maakt nogal een verschil! Een prijs van 10/15 euro per uur is voor een coupeuse niet duur hoor.
Persoonlijk vind ik een prijs van 150 wel erg goedkoop en zou me dan afvragen of er kwaliteit wordt geleverd. Heb je het naaiwerk al in het echt gezien? Zonder afbreuk te willen doen aan de prachtige jasjes die hier voorbij komen: een nette afwerking (die op foto's niet te zien is) is van groot belang.

Maar als jij voor die prijs een jasje kunt laten maken, is dat toch prima :j. Het was alleen een voorbeeld over hoe een prijs tot stand komt, niets meer of minder.

De afwerking duurt idd uuuren! Met mijn jasje heb ik heel wat uurtjes voor de televisie gezeten met de hand voering langs de rand vast te zetten. Op de foto's in de openingspost zit de voering nog niet eens vast in de mouwen onderaan, en langs het hele onderpand met rijgsteken, maar dat zie je dus niet. Later heb ik ook nog de mouwen langer gemaakt want die waren te kort. Ik denk dat er zeker wel 60 uur werk in mijn jasje zit, ook omdat het niet meteen goed paste, mouwen te lang. Een professional kan het sneller, maar zo zit je al heel gauw aan de 500 euro.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:10

Dilemma! 10-15 euro willen de meesten niet betalen voor een coupeuse per uur; maar wel voor een huishoudster.... En degene die het voor een huishoudster betaald verdient toch zelf zeker meer per uur! Coupeuse is echt een vak hoor, wat als het zo doorgaat toch vrij uniek wordt en niet betaalbaar!
Huishoudsters werken dan ook nog vaak zwart, en een off. coupeuse mag ook de belasting afdragen! :j
Maar, als je in de kop van Overijssel of die regio Drente / Friesland woont je je wilt een Jean Heardy met dubbele split achter dan mag je mij bellen! Zie www.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:30

Minimumloon is tussen de 8.36 en 9,27 per uur..
Dus 10-15 euro p/u voor een coupeuse is echt niet gek hoor!

Er zit echt gruwelijk veel werk in een jasje!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:42

Mensen moeten gewoon niet mauwen en geld neerleggen als het allemaal goed moet zijn, of genoegen nemen met minder.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:48

Precies Nies_, als men kwaliteit wilt moet daar ook gewoon voor betaald worden.

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:33

Ik ben het met de bovenstaande berichten eens :j. Mensen die zelf niet met een naaimachine overweg kunnen, hebben geen idee hoeveel uren en werk in een colbert zitten. Hoe veel ruiters zijn er niet die een vermogen uitgeven aan het harnachement (een nieuw merk dressuurzadel koop je niet onder de €1500 volgens mij) en laarzen (Derby kost zo €400-€500, Petrie begint bij €300, Könings is helemaal onbetaalbaar)? Zodra dan een prijs van €500 wordt genoemd voor een op maat gemaakt colbert, is dat te duur :?. Exclusiviteit heeft helaas een prijskaartje...

patpen @ [UK] Quilten.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:37

Zijn er ook mensen die een bestaand jasje hebben aangepast en daar voorbeelden van hebben?

Ik heb een zwart Pikeur jasje (type Diana) en ik zit er aan te denken om die wat te gaan pimpen. Bijvoorbeeld kijken of ik (edit. lees ik en mn moeder!) er een wat korter model van kan maken (flappen zijn wat lang), misschien ellebooglappen en de kraag aanpassen???

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:43

wij zagen gisteren op concours een KINDERjasje met strass- steentjes hangen 479 euri, in geen 479jaar. Voor je het weet zijn ze er uit gegroeid.

Het kind heeft dit rijjasje http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... ijjas.html in het donkerblauw

gisteravond hotfixapparaat en steenjes besteld (18 euro) en we gaan hem zelf wel pimpen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:49

Ik wil me hier ook graag melden O:) Wil graag me jasje pimpen maar zit nog een beetje te bedenken hoe, wil wellicht ook zelf een rijjasje maken maar kan totaal niet naaien en me moeder ook niet dus dat word wat :=

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:51

Voor een kind zijn het inderdaad wel absurd hoge prijzen, op maat maken voor een kind is ook onnodig of je wilt er 2/3 maanden mee kunnen doen. Dat wil dus alleen zeggen dat je zo'n 2.000,- per jaar uit geeft voor een jasje ( 4 x 500 ), das nog al wat.
Vind het wel een erg leuk jasje!! Helemaal leuk om er zelf steentjes op te maken.

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:52

@Yvonnedv

Groot gelijk, en het is nog leuker ook, dan heeft je dochter een jasje wat ze helemaal zelf opgeleukt heeft!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:59

Dat je voor een kind een goedkoper jasje koop snap ik, anders wordt het wel een erg dure hobby :')

Wat voor een jasje heb je Natte?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:02

Zoon bruine van hh deluxe :j

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:03

Jalenka_Kiya schreef:
Hallo allemaal!

Ik was in het vorige topic kort aanwezig omdat ik wat tips wilde over het opleuken van een standaard HH jasje, bijpassend bij deze cap:
[ Afbeelding ]

Ik heb inmiddels wat kleine aanpassingen aan het jasje gedaan en dat wilde ik even laten zien! De foto's zijn niet zo flatteus maar toch een beeld. Ik heb een randje langs de kraag gezet en ook bij de zakken. De knopen heb ik vervangen door bruine bling knopen, 3 grotere bij de sluiting en 6 kleinere voor de mouwen en achterop. Misschien ga ik achter tussen de twee knopen in nog een bruin randje zetten, maar daar twijfel ik nog over.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Het randje bij de zak heb ik alleen aan de bovenkant vastgezet, ik zie nu dat het toch niet helemaal aansluitend blijft dus ik denk dat ik de onderkant ook gewoon vaststik

[ Afbeelding ]
De kraag

En zo zagen wij er afgelopen zondag uit tijdens de zadelrubriek van het Arabisch Volbloed Stamboek:
[ Afbeelding ]
De aanpassingen zijn niet heel duidelijk te zien, maar wel dat de kleur op de kraag nu goed overeen komt met de cap.

Het zijn maar kleine aanpassingen maar ik denk dat ik zo meer een geheel van mijn outfit heb gemaakt.

Ik lees dit nu pas. Leuk die kleine aanpassingen! Dat geeft in combinatie met je cap toch een ander beeld :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:05

Ze is 13 dus ze groeit niet zo heel hard meer maar dan nog.

Voor 3,75 heb ik 75 steentjes http://www.eqjewels.eu/hotfix/ss8/12/30 ... l-ss30-5gr mischie kan er dan ook nog wat op haar cap en laarzen.

Ik zit nog te twijfelen over strass knopen maar omdat ze nogal onrustig met haar handen is ben ik bang dat als je strass knoopjes op de mouwen zet dat dat nog meer geacentueerd word. Ik heb hier wel hele mooie gezien http://www.hotfixsteentjes.nl/c-369233/ ... n-kristal/

Maar goed nu weer on-topic het ging hier over rijjases naaien en niet over pimpen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:05

lovey_ou schreef:
Zoon bruine van hh deluxe :j

Aha. Zat eraan te denken om die bruine/beige hh softshell te kopen en wat de pimpen hier en daar. Maar zal daar wel vanalles op aan te merken hebben, dus dan wordt het toch weer zelf maken :')

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:46

ik heb gewoon een jasje bij de sting gekocht wat helemaal voldeed aan de eisen, daar heb ik wat extra knopen op gezet, en voilá een mooi maar uniek jasje :D het is een grijs met bruine leren elleboog stukken
een kenis heeft een jasje bij de zara gekocht en zelf op gepimpt ook heel mooi geworden maar het is zolang het aan de eisen van de knhs voldoet is er niks aan de hand! en het is mooi , uniek, apart, en toch heel simpel! :o

http://www.bengelshaof.nl/
ℒℴνℯ ℒινℯ ℬℯℓιℯνℯ.
Divayen2007 Springen: B+23, L+18 M+2 Dressuur: B+5 Dayano X Contango KWPN Merrie Bruin
Peter 1979 DZZ springen DZ1 dressuur ijslander X newforest klop hengts zwart/bruin (R.I.P 18/7/'14)
Indy 2012 Appaloosa merrie
Veni, Vidi, Vici