[HK] Fjorden klets topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:42

Fjorden zijn ook zo leuk, daar wil je nooit meer vanaf :D

Silly2004

Re: [HK] Fjorden klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:56

hahaha ja volgens mij is het een soort virus! Ik ben nu ook besmet :D

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:01

Voor wat betreft de kiezen en optoming kan je kijken naar een Micklem Multi Bridle van Rambo. Dat hoofdstel is anatomisch gevormd voor het hoofd en kan zowel met bit, als zonder maar dan als sidepull, crossbridle of kaptoom gebruikt worden. Ze garanderen dat het ieder paard past en bij mij wilden ze ter zijner tijd zelfs langskomen om precies de maten van Eran op te meten en een passend hoofdstel te realiseren. Voorlopig kan ik nog weinig met Eran dus is het aanschaffen van dat hoofdstel nog niet aan de orde.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:02

cynthiar schreef:

Inderdaad! Voor ik Arwen reed, moest ik echt niets hebben van fjorden! Nu dat ik haar heb, wil ik nooit meer iets anders! Fjorden hebben gewoon zo een zalig karakter dat je daar meteen verliefd op wordt :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:47

cynthiar schreef:

En toch is het bij mij niet meer de bedoeling om een fjord te nemen. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:18

Waarom niet Marcella?
Gewoon uit interesse hoor, niet aanvallend of degelijke bedoeld!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:29

Als er een ander paard kom wil ik actief de westernsport in. En een fjord is dan leuk om mee te draaien in de basis, maar vind het niet eerlijk en reaal om daarmee op hoog niveau mee te willen starten.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:26

Ah nee dat is waar natuurlijk! Spijtig hé? Ik heb zelf ook heel graag fjorden, maar ik wil ook actief de dressuursport in en dat kan natuurlijk niet met een fjordje. Nu heb ik een dressuurpaard op half pension genomen en zo is mijn probleem opgelost geraakt 8-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:39

Met een fjord zou je zeker t/m Z2 (is nog basissport) kunnen hoor. Alleen als je daarna nog verder wil is het niet eerlijk naar je paard toe vind ik.

En daarbij weet ik al dat als ik zou willen ik al aardig ver zou kunnen komen met mijn houdige fjord, maar vind het niet helemaal eerlijk tegenover hem. Hij is dan nog wel maar 15 jaar en kan nog een hele tijd mee gaan. Maar ben dan ook heel zuinig op hem. En als hij met heel fanatiek rijden licht onregelmatig word dan houd het gewoon op.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:25

Het zou wel kunnen, maar ik zal het anders zeggen: met de mijne lukt dit niet :+ Sommige paarden/pony's zijn gewoon niet gemaakt voor het echte dressuurwerk en die waar ik mee rijd is er zo eentje. Ze gaat heel haar leven al bijna uitsluitend buiten wandelen, dus om ze dan ineens in de piste aan het werk te zetten is niet evident. Ik doe het wel 1x week maar ze doet dit echt niet graag en laat dit ook merken. Springen daarentegen doet ze wel supergraag :))

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:25

Heey fjorden kenners en liefhebbers!
Ik heb een vraagje, alst niet goed staat, sorry!!

Heb momenteel een pony, maar helaas wordt natuurlijk ook zij ouder en begint nu al wat af te takelen, struikelt steeds vaker met rijden...
Nou ben ik een beetje aan het rondkijken voor een nieuw paardje (nu nog niet hoor, pony mag blijven tot ze er niet meer is, dan pas een nieuwe)
En sinds ik paard rij vind ik fjorden al geweldig. Helaas nog nooit op een fjord gereden.
Zou een fjord geschikt voor mij zijn?
Even wat info:
*Ik ben 1.60, weeg 60 kilo, pony max. 1.50 (daarmee zit ik wel goed met de fjord geloof ik)
*Op zoek naar een lief paardje, wel pit en karakter, maar met een gouden hartje.
*Gewoon voor de fun, geen wedstrijden. Leuk dressuren, maar ik wil ook graag springen (en dan wel wat hoger) en lekker relaxed buiten een ritje maken. Mennen wil ik op den duur ook nog gaan leren.
Natuurlijk zal dit per paard altijd verschillen, maar zou een 'gemiddelde fjord' aan deze eisen voldoen?
(En is het moeilijk om de manen in een boog te knippen, heb ik me altijd al af gevraagd :P)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:26

Denk dat voor mij de keuze ook niet weer op een fjord valt... Maar deze draak blijft tot zijn dood!

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:34

Ik ben 35 jaar, 1.55 en weeg 65 kilo (en rustig aan weer wat kilo's kwijt samen met mijn pony).

Doe dressuur, western, buitenrijden (bos of polder) en iemand anders spring er heel af en toe mee. En kan nu al zeggen lief & pittig & karakter in niet altijd relaxt. Boog knippen doe ik niet meer aan.

Mijn fjord is gemeten door het stamboek 1.43 en behoorlijk stevig gebouwd, maar hij flipte behoorlijk en gemeten op het ongelijke gras. Later nog wel eens gemeten met hele variabele uitslagen van 1.43 t/m 1.47. Maar meetlat beteken voor de van mij paniek (echt angst).

En ken ook zat mensen die mennen, crossen, enz.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:34

Gaat wel hoor. Met fjorden kan je zowel dressuur als springen en natuurlijk ook buitenritjes. Je moet fjorden wel zeker niet onderschatten, ze zien er lief uit maar het zijn niet van de gemakkelijkste! Het zijn nogal boerkes in omgang soms :+ In het rijden zijn het wel testers.
De mijne is vb al zeker niet de gemakkelijkste! Koppig tot en met :)) Maar ik vind dat net tof aan haar dus je hoort mij niet klagen :)

Dat van dat boogje, geen idee ik laat de haren van die van mij gewoon lekker lang :D

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:40

Beetje uitdaging tijdens het rijden en daarnaast ga ik zeker niet uit de weg, houdt juist wel van een 'boefje' :P
Hihi had al wel gehoord van een vriend van me die 2 fjorden heeft dat ze soms behoorlijk eigenwijs kunnen zijn, maar ook dat vindt ik leuk. Maakt het nooit saai, toch ;)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:42

Ja ze kunnen aardig eigenwijs zijn ja ghehe
Dat merk ik met mijn 3 jarige ook. Want het gras is soms groener aan de zijkant van de weg.. en ja hou ze dan maar is tegen ghehe

♥ Floria - Carla (Oscar x Ekstein) Volg ons op Instagram!! kwpn_floor!!
♥Floyd (Ansgar Skellerod x Kaspar) (verkocht)
rip HARRY Y;( 11-01-2012 http://fjordharry.webklik.nl/page/homepage

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:48

Hahaha dat doet die van mij ook Jodi93! Echt hilarisch :=
En dan als die eens wegschiet (om god weet welke reden), dan moet ik ze gewoon lange teugel geven want van het moment dat ze gras onder haar hoefjes "voelt", gaat dat hoofdje meteen omlaag en kan het grazen beginnen :Y)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:50

Tazia93 schreef:
Hahaha dat doet die van mij ook Jodi93! Echt hilarisch :=
En dan als die eens wegschiet (om god weet welke reden), dan moet ik ze gewoon lange teugel geven want van het moment dat ze gras onder haar hoefjes "voelt", gaat dat hoofdje meteen omlaag en kan het grazen beginnen :Y)

Haha ja idd soms is het hopeloos :')
Maar zo beleef je wel is wat haha

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:55

Inderdaad :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:50

TolineS schreef:
Hoi Dames en Heren(??)
Ik heb jullie hulp nodig.. Vandaag ben ik erachter gekomen waarom Dex zo tegen de hand is met draven nadat ie door de medische mangel is gehaald. het blijkt dat zijn kiezen de boosdoeners zijn. Het bit kanlt er telkens tegenaan en veroorzaakt irritatie. Ik rijd met een enorm stille hand , voordat daar wat over gezegd wordt. Het bit is de goede maat en het hangt goed in zijn mond. Hij heeft gewoon zijn kiezen ver naar voren staan..
Nu zijn er 2 opties :
Of gaan rijden met Hackamore of de kiezen eruit laten trekken wat ik wel heeul erg drastisch vind..
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?? :P

Kiezen trekken alleen omdat het bit niet lekker ligt zou ik persoonlijk niet doen. Als hij er verder last van heeft is dit misschien het overwegen waard.
Je kan verder kiezen uit een "bloem hackemore" http://paardwijsmejeweg.blogspot.nl/200 ... bloem.html, Scharen hackemore, deze zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar of een "S" hackamore.
https://www.google.nl/search?q=hackamor ... 20&bih=825 Alle werken weer iets anders. Mijn voorkeur gaat uit naar de bloem, deze kan je zelf instellen in scherpte.
Misschien is een leren bitje iets?
Of een bitloos hoofdstel wat ook verschillende soorten heeft.

Ik denk dat je vooral moet overwegen of je die kiezen wil laten trekken (ik ga er van uit dat het geen wolfskiesjes zijn maar grote kiezen), als je dat niet doet zou ik persoonlijk gewoon proberen waar het paard het beste op reageert.

Succes!

Fleur ❤️

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:39

Mag ik mij hier melden?
Ik heb 2 weken geleden een fjord opgevangen van mensen die er niet meer voor konden zorgen. Zit totaal niet in de fjordenwereld (ik fok met tinkers) dus ben mij nog een beetje aan het oriënteren.
Ik was eerlijk gezegd nooit zo'n fjordenfan, maar dez die ik nu heb is zó super leuk. Die blijft dus maar :j

Stal van 't Heideveld
Nuadhu B+10 -> L1+16 -> L2+17 -> M1+12 M2+7 Eindstand..

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:52

cp112 schreef:
Mag ik mij hier melden?
Ik heb 2 weken geleden een fjord opgevangen van mensen die er niet meer voor konden zorgen. Zit totaal niet in de fjordenwereld (ik fok met tinkers) dus ben mij nog een beetje aan het oriënteren.
Ik was eerlijk gezegd nooit zo'n fjordenfan, maar dez die ik nu heb is zó super leuk. Die blijft dus maar :j

Welkom :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:33

Welkom.

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:29

Welkom!

You never know if you don't try!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:19

welkom!

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven