Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

NinavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:40

Mijn dochter heeft een pony met singel nijd, ze hapt als ik aansingel. Heb al diverse singels geprobeerd maar niks helpt. We singelen heel voorzichtig aan maar toch vindt ze het echt niet leuk.
Veel dressuursingels zorgen bij haar voor wondjes in de oksels of net daarvoor. Ik heb nu een gewone rechte van zacht leer maar ben benieuwd naar de Fairfax omdat ik er veel goede verhalen over hoor.
Ik ben dus benieuwd of iemand deze singel ook al op een pony heeft gebruikt en of het beviel. Wij hebben een C pony van 136.
Alle reakties zijn welkom.

mette04

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:42

Ik denk dat de singel dan wat te ver naar voren schuift.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:24

NinavR schreef:
Mijn dochter heeft een pony met singel nijd, ze hapt als ik aansingel. Heb al diverse singels geprobeerd maar niks helpt. We singelen heel voorzichtig aan maar toch vindt ze het echt niet leuk.
Veel dressuursingels zorgen bij haar voor wondjes in de oksels of net daarvoor. Ik heb nu een gewone rechte van zacht leer maar ben benieuwd naar de Fairfax omdat ik er veel goede verhalen over hoor.
Ik ben dus benieuwd of iemand deze singel ook al op een pony heeft gebruikt en of het beviel. Wij hebben een C pony van 136.
Alle reakties zijn welkom.

Bij onze c pony adviseerde de zadelmaker toch een langere singel, en heeft daarvoor gaten bij de stoten ingemaakt zodat de singelsluiting hoger valt en niet irriteerd in de oksel.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:12

Vanuit websites in Engeland weet ik dat Fairfax bezig is met de ontwikkeling van een singel voor ponies. Deze zal iets smaller worden. Nog even geduld. De singel werkt wel positief bij paarden die aansingelen vervelend vinden, en mijn merrie heeft ook geen singelplekken meer. Voorheen reed ik altijd met een schapenvacht singelhoes.

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:21

Ik heb ook nog wat vragen.... Hoe is de kwaliteit van de singel? Is leer neem ik aan? Zit er elastiek in? En waarvoor dient de gesp onder aan?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:35

Bij Superhorse in Breda hebben ze ook een testsingel. Ik wil de singel binnenkort ook proberen, ik heb een supermiep wat betreft zadels en singels dus ik ben wel benieuwd hoe hij erop reageert.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:49

De singel is van een mooie kwaliteit leer, zowel in zwart als bruin te verkrijgen. Geen elastiek. De gesp en ring aan de onderzijde zijn voor het bevestigen van evt. hulpteugels, die mag je er niet omheen doen. De dressuursingel is ook kaal te koop. Maar aangezien ik er ook mee spring en dan een martingaal gebruik, heb ik voor deze optie gekozen.

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:17

Oke nou ik ben razend benieuwd hoe hij gaat bevallen!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:45

En zijn er al meer ervaringen. Ik vind het te veel geld om hem zomaar even te bestellen.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:12

Behalve Klumpertje ben ik geloof ik de enige die met de singel := . Ik ben er heel tevreden over. Met springen merk ik dat ze zich beter lang wil maken in galop en boven de sprongen (verzamelen is voor Taar makkelijker dan zich lang maken). Met dressuur komt de schouder er beter uit, met krachtige en gelijkmatige passen. En nog steeds geen singelplekjes. De singel blijft mooi. Na het rijden even schoonmaken met zadelzeep en af en toe insmeren met Hamanol.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:47

Ik wacht wel tot er een namaak op de markt komt :P Deze is toch echt een beetje te duur.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:40

Ik heb de singel nu ook in gebruik, wat mij vooral erg opviel is dat het zadel veel beter op zn plek blijft. Mijn paard is echt een drama wat betreft zadels, alles schuift naar voren. Nu had ik al een banaansingel maar de Fairfax werkt een stuk beter! Over de schoudervrijheid durf ik nog niets te zeggen, daar heb ik er nog niet genoeg mee gereden.

Germie, denk niet dat er snel een goede namaak komt. Het is juist zo fijn dat er Prolite in de singel verwerkt is en dat zal er bij een namaak niet inzitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:40

Zo bijzonder ziet die singel er niet uit en prolite is ook niet heilig en kan gewoon ook in andere produkten verwerkt worden. Verder geloof ik er niet direct in. Want als je een mooie singel op de markt brengt, je vertelt er bij dat er getest is, je laat wat internationale ruiters er mee rijden en je laat die beweren dat je paard er ruimer mee loopt. Moet je kijken wat sommige volgers die de singel dan kopen dan zeggen. Ja het is waar zeggen ze dan. Dat ze ineens net even anders zitten, het zadel laten nakijken of anders gaan trainen en daardoor dus die veranderingen bewerkstelligen wordt vergeten. De singel is dan het wondermiddel. En vergeet niet, voor zo'n prijs mag en kan het gewoon geen miskoop zijn.

Zonder zadel zou je paard dan nog veel ruimer moeten lopen. En tuurlijk zou een klemmende singel kunnen belemmeren, maar dan zou een andere goedkopere singel ook voldoen die net even beter past.

Maar goed, als iemand de singel voor 1 ritje wil uitlenen, dan wil ik hem wel eens proberen. Werkt het echt, dan moet je direct resultaat zien. Ik heb ook een kent en masters zadel (zelfde fabriek dus als fairfax), dus dan moet die combinatie helemaal perfect zijn.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:49

germie schreef:
Ik wacht wel tot er een namaak op de markt komt :P Deze is toch echt een beetje te duur.

Wordt w.s. lang wachten, want er zit patent op het ontwerp.

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:11

Ik rij nu ook al enkele weken met de singel en ik ben helemaal om.
Mijn paard liep met een kentaur singel die ook voorgevormd was, maar de Fairfax singel zit duidelijk fijner.
Mijn paard beweegt ruimer en losser. Er zit geen elastiek in de singel, dus in mijn geval moet ik wel vaak een gaatje nasingelen. Zij blaast zich namelijk enorm op.
Ik mis het elastiek helemaal niet, vind het zelfs prettiger, ik heb het gevoel dat mijn zadel steviger blijft liggen.

Wie geen grote dingen kan doen, moet kleine dingen groots maken

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:20

Ik heb dezelfde ervaring als hierboven, helaas is de singelnijd niet minder geworden maar voor de rest een super singel.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:37

Is de singel al op meer punten in Nederland te verkrijgen?

In de BIT stond trouwens groot artikel over de singel en de onderzoeken erna. Erg interessant. :j

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:26

Als het goed is krijg ik hem vandaag binnen. Ik ben heel benieuwd.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:50

Picassox schreef:
Is de singel al op meer punten in Nederland te verkrijgen?

In de BIT stond trouwens groot artikel over de singel en de onderzoeken erna. Erg interessant. :j

In principe bij (Kent & Masters en) Fairfax dealers, zoals Flevo Horse Support (zie voettekst).

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:12

Ik ben er nog steeds heel blij mee! Taar gaat ook steeds ruimer bewegen, vooral met haar voorbenen, beter uit haar schouders, en treedt achter beter onder, en impuls te over. Ik stijg soms op :P En heel leuk, twee stalgenoten die haar een tijdje niet aan het werk hadden gezien, waren heel verrast over haar manier van lopen. *\%/*

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:39

Ik blijf dit topic even volgen....
Ik heb een Wintec Cair singel, net als Moonfish13, en dat lijkt hetzelfde principe.
Echter, kan me niet voorstellen dat een singel bewerkstelligt dat een paard ruimer gaat bewegen in het voorbeen.
Kan het haast niet geloven, maar wie weet?

Meint (Ait 410 x Jillis 301) M2 + 22 = Z startgerechtigd!
WMM Thriller's Making White Magic (Magic Man's Thriller x Magic Man's Bows & Arrow) Sonic Ken van de D&D Hoeve (Star Valley's Sonic Boom x Timber Ridges Color Broker)

Paardendekenwasserij Reiderland

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:26

Ik heb de singel nu 2 weken om te proberen en ik ben er helemaal weg van. Mijn paard loopt ruimer. Ze is een echte merrie en als ik haar wilde aansingelen dan beet ze altijd in haar halstertouw. Nu blijft ze gewoon staan. Ik heb ook het idee dat mijn zadel stabieler ligt. Ik heb twee instructrices en beiden zeiden gelijk wat loopt ze ruimer en ze laat haar buik meer zakken. Het duurde altijd een tijdje voordat ze haar buik ontspande tijdens het rijden. Ik ben om.

de wereld een beetje mooier maken www.watmooi.nl

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:31

Klinkt goed. Rij endurance en omdat de paarden dan natuurlijk uren met dat zadel oplopen wil je alles zo comfortabel mogelijk. Ik overweeg de singel dus ook, al begrijp ik dat er een smallere/kortere singel komt voor de ponytypes? Ik denk nl dat ik maat 50 nodig heb en ze beginnen bij 55cm..
Ik zal eens bij mijn ruitershop navragen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:36

Weet iemand tot welke schoft hoogte de singel past.
Ik heb een haflinger sporttype met een schoft hoogte van 1.55.
Vraag me af of ik dan beter op de pony singel kan wachten of dat deze singel dan toch nog goed past.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:38

Schofthoogte is niet van belang voor singelmaat, rompomvang wel ;)

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)