Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Taar_tje

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:51

Het wordt afgeraden om een singellus om de singel heen te doen. De singel is heel zacht met een perfecte pasvorm, en dan komt er een soort bobbel tussen die precies op het borstbeen drukt. Misschien kan een strotouwtje of sporenriempje geen kwaad, dat is dun. Je kan evt. hulpteugels ook aan de zijkant vastmaken aan de singelstoten, net boven de singel.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:20

Dank je Taar_tje. Ik vraag me nog steeds af of het iets kan uitmaken als je normaal je singel behoorlijk los hebt zitten.....

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:36

Promisse bedoel je of de fairfax of een lusje om de fairfax?

Ik ben namelijk niet van het strak aanslingeren maar merk wel degelijk verschil!

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:22

Hoe strak singelen jullie aan dan? Ik weet echt niet wat de regel voor aansingelen is....

Aren't ordinary people adorable? ♥

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:30

@taartje, helemaal eens hoor. Dus als ik iets om de singel ga doen, laat ik het maken van dun zacht materiaal. Of iemand met een fairfax met ringetje kwijt willen voor een zacht prijsje :o .
Het is wat...ik heb wat met ringetjes....koop de Micklem hoofdstel met een ringetje wat ik er meteen afsloop (vond de kleur het mooist van de Multi), en nu een fairfax zonder ringetje en moet ik wat verzinnen -O- .

Regel voor het aansingelen...ik doe 'm vanaf het opzadelen tot opstijgen steeds een stukje strakker, stap op met een krukje en na een minuut of 5 check ik of er veel ruimte zit tussen paard en singel. Dan doe ik er vaak nog een gaatje bij. Als er iemand op de grond staat en zijn/haar hand onder de singel legt, dan moet er (vind ik dan) nog wel wat ruimte zijn.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:25

Ik heb mijn Fairfax nu bijna 2 maanden en ben er nog steeds heel blij mee. Singeldwang bij mijn merrie is verdwenen, paarden lopen er comfortabel mee, en het zadel, wat op mijn merrie niet optimaal ligt, blijft nu liggen als een huis!
Ik hoef nauwelijks aan te singelen, bij een van mijn paarden ligt hij zelfs soms wat los!
Kortom, nog steeds erg blij mee!

@Paars, ken je geen goede zadelmaker of schoenmaker die er een leertje op kan zetten? Als dat door het bovenste laagje leer gedaan word, kan het volgens mij geen kwaad toch?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:35

Evony, ik bedoel de fairfax

Ik singel niet zo strak aan. Anderen vinden het in ieder geval los. Vandaar dat ik me afvroeg wat een Fairfax nog toe zou kunnen voegen, gezien het feit dat de neopreensingel al niet veel doet. Maar misschien zit hij tijdens het lopen of bijv. bij de galopsprongen wel strak. Geen idee.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:15

Over de strakte van de singel, ik singel op medium strakte aan, als ik nog een keer kracht zou zetten kán die nog een gaatje strakker, maar lijkt me dan oncomfortabel.

Punt is wel, dat ik tijdens het rijden de gespen hoor klingelen, en nee, zo los heb ik hem echt niet. Maar meer mensen die dat hebben? Ik ben er inmiddels aardig aan gewend maar het is wel irritant..

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:59

Bedankt voor jullie uitleg :) Ga van de week de ruitershop eens bellen en er dan eentje bestellen om te testen. Ben heel benieuwd of mijn zadel dan beter blijft liggen en of ze het aansingelen fijner vindt :)

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:15

Ik heb van het weekend de Fairfax singel van Martine opgehaald en gisteren voor het eerst hiermee gereden. Ivm het weer maar een lekker rustig buitenritje gemaakt, maar wat me opviel is dat hij met aansingelen nu eens niet in zijn touwtje beet (zijn tik met aansingelen). Ben erg nieuwsgierig of dit nu toeval was of dat het aansingelen voor hem inderdaad prettiger was.
Met rijden was hij voor zijn doen lekker ruim en vlot. Van de week maar eens ermee rijden tijdens de les, ben erg benieuwd of ik verschil ga merken.

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:40

Ik gebruik de singel inmiddels zo'n 2 weken. Ook hier geen wow-effect (had ik ook niet verwacht) maar zeker wel verschil in de ontspanning van de bovenlijn en ruimer bewegen van het paard. Ik heb de singel gekocht met de hoop meer bespiering rond de schoft te krijgen en ik heb het gevoel dat het nog wel eens kan slagen !! Ik singel ook niet strak aan en het zadel blijft evengoed prima op zijn plek liggen.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd & Hearty Dress. M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek, mijn nieuwe aanwinst.
Enthousiast gediplomeerde instructrice voor dressuur- en springles omgeving 023. Stuur voor meer info een pb.
Netjes en professioneel paarden en ponies scheren. Stuur een pb.

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:47

Ahhhh ik ben zo benieuwd naar jullie verhalen!!

Ben vooral benieuwd of mijn zadel beter blijft liggen, hoe strak ik aan moet singelen en hoe mijn paard er op reageert natuurlijk :o

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:50

Gisteren voor de 2e keer ermee gereden en weer geen singelnijd dus volgens mij is het aansingelen voor hem met deze singel echt prettiger.
Ik singel met deze singel een gaatje losser aan (zat normaal altijd op 1 kant gaatje strakker, maar nu dus allebei de kanten gelijk) en zadel bleef netjes liggen. Merk alleen wel dat hij stukken meer zweet op zijn buik/borst maar dat is logisch omdat neopreen meer vocht opneemt.

Qua rijden vond ik het lastig te beoordelen. Zijn stap leek wel beter maar over de rest kan ik daar nog even geen uitsluitsel over geven. Vanavond met de les weer ermee rijden. Kijken of ik of instructrice wat merken.

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:00

Top! Hou ons op de hoogte :)

Mijn singel komt vanmiddag binnen. Ben benieuwd of mijn zadel zo beter achter de schouder blijft liggen. Hoop het zo :o

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:12

Ik heb gisteren met de singel gereden en mijn zadel bleef beter liggen. Nog steeds niet perfect, balen :n Ik vond het wel een heel gek gevoel om met de singel te rijden, het voelt echt zo anders!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:27

Na de enthousiaste verhalen van Evony in ons HK topic, werd ik door mijn moeder op dit topic gewezen. Zal eens een beetje onderzoek doen :)

Wat ik hier even snel heb gelezen, veel positieve berichten.
Waar hebben jullie de singels gekocht?

Edit: ik zie de naam zadelhulp langs komen. Mariska komt binnenkort weer bij ons op stal, zal het dan meteen eens vragen.

ORUN gediplomeerd

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:40

Noor, de singel van J. komt bij van Rijs vandaan, die had hem mee toen hij langs kwam om het zadel aan te passen. Er zijn toen verschillende personen die de singel geprobeerd hebben. Bij J pakte het heel goed uit, maar ze vond het te veel geld voor een singel, dus besloten om niet te kopen, dus eigen singel er weer aan, maar dat was zo'n verschil dat ze toch overstag ging. En tot nu toe zonder een minuut spijt. Maar er waren ook paarden die er niet beter, of juist slechter van gingen lopen. Daarom is het zo fijn dat je bij pas de deux(? geloof ik) een week mag proberen voor 15 euro.

ik heb liever spijt van iets dat ik gedaan heb, dan spijt omdat ik iets niet gedaan heb

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:32

Geeft de singel bij jullie af trouwens? Ik heb een schimmel en die krijgt toch echt zwartgroene vlekken :+

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:50

ik heb een bruine, dus ook al zou die afgeven, zie ik het niet.

Ik ben echt nog heel tevreden met de singel. Singelt fijn aan, paard lijkt het ook steeds minder erg te vinden. Singel is superfijn zacht. paarden reageren er goed op. en ook het zadel lijkt echt heel stabiel te liggen. (zelfs als ik niet goed genoeg aansingel, wat regelmatig voorkomt).

Verder lijkt het ook echt of mijn paard meer spieren op de rug/schoft krijgt.
Hier dus een zeer tevreden gebruiker!

Gregory ( westenwind x democraat x damiro)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:01

Ik zat te kijken naar de singel van MSFC. Daar heb ik ook mijn zadel van. Het lijkt best wel op de fairfax en is ik geloof €130,-. Scheelt een hoop. Heeft iemand ervaring daarmee? Of stalgenoten?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:11

Hier op stal wordt sinds kort bij 2 paarden de fairfax gebruikt.
Beide waren altijd wat zuur bij het singelen, nu is het bij de ene helemaal weg en bij de ander zo goed als weg. En het zou met niet verbazen met nog een paar weken verder helemaal weg.
Bij 1 paard ligt duidelijk het zadel stabieler en die zie je ook met beetjes ruimer beginnen.
Maar eigenlijk is een week te kort om echt te kunnen proberen.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:13

Hier hoor ik ook de gespen rinkelen van de fairfax, terwijl ik de singel gewoon normaal aangesingeld heb... Ben er inmiddels ook wel aan gewend.

De singel bevalt mij verder super, maar.... Het leertje waar je je singelstoten doorheen doet voordat je ze in de gesp stopt, is in het midden al losgegaan/afgescheurd. Het is geen wereldramp maar voor een dure singel van een halfjaar oud vind ik het toch te snel. Maar eens kijken hoe goed de garantie is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:15

Promisse schreef:
Ik zat te kijken naar de singel van MSFC. Daar heb ik ook mijn zadel van. Het lijkt best wel op de fairfax en is ik geloof €130,-. Scheelt een hoop. Heeft iemand ervaring daarmee? Of stalgenoten?

Die ken ik niet, maar ziet er toch alweer anders uit.

Bij de fairfax had ik ook, wat kan dat nu anders zijn dan een gewone goed gevormde singel?
Tot je hem in handen hebt. Zo zacht, soepel, maar toch niet slap.

Helaas heb ik er zelf het geld ook niet voor, anders kwam er ook 1 voor mijn paard.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:19

Promisse schreef:

Ik gebruik deze singel en vind het een prettige singel. Mijn ruin wilde ook nog wel eens happen in het touw met het aansingelen met een gewone rechte singel zonder elastiek en dat doet hij met deze niet meer. Mijn beide paarden lopen er prettig mee.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:07

Venetia schreef:
Hier hoor ik ook de gespen rinkelen van de fairfax, terwijl ik de singel gewoon normaal aangesingeld heb... Ben er inmiddels ook wel aan gewend.

*\o/* nog iemand, ik dacht al dat het echt aan mij zou liggen.. Dan heb ik hem waarschijnlijk ook wel strak genoeg :j

*\o/* Duchess of Esbi Z1+5 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni