[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:17

Juliedo24: Ik heb zelf ook de 400d en de vriend van mijn moeder de 700d. Dat is al een gigantisch verschil!
Daarnaast ligt die prijs rond de 550 euro, dan houd je dus meer spaarbudget over voor een beter objectief :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:19

Wauw, dat is gaaf! Ik vind het sowieso leuk om te experimenteren :j heb nog lang niet alles gehad, maar werk ook met lange sluitertijden. Heb dan ook wel een heel handig statiefje. Heeft de f 2.8 dan ook een grotere diameter dan de f 4.0? (Als iemand het toevallig uit zn hoofd weet, zoek het anders morgen wel even op)

Air: oke, dankjewel! Ik ga morgen de speci's even opzoeken. Heb m al wel eens eerder tegengekomen en opgezocht meen ik me te herinneren.
Hij is niet heel bekent toch? Is die al wat ouder?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:26

Nee juist niet, van vorig jaar. Opvolger van de 650d maar zit weinig tot geen verschil in :+ . De 650d is alleen vrijwel nergens meer te krijgen o net zo duurder en bij de media markt zelfs duurder.. :=

Sowieso een aanrader om eens even vast te houden naast de 70d. Ik heb de 70d ook even vast gehad maar vond ik zelf niet fijn door de grootte. Blijkbaar heb ik kleine handen :P

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:30

juliedo24 schreef:
Wauw, dat is gaaf! Ik vind het sowieso leuk om te experimenteren :j heb nog lang niet alles gehad, maar werk ook met lange sluitertijden. Heb dan ook wel een heel handig statiefje. Heeft de f 2.8 dan ook een grotere diameter dan de f 4.0? (Als iemand het toevallig uit zn hoofd weet, zoek het anders morgen wel even op)

Air: oke, dankjewel! Ik ga morgen de speci's even opzoeken. Heb m al wel eens eerder tegengekomen en opgezocht meen ik me te herinneren.
Hij is niet heel bekent toch? Is die al wat ouder?

Hey, beetje fotograaf doet gewoon 2 sec uit het losse handje }:) }:)
De 70-200 f2.8 heeft een filtermaat van 77mm, de f4.0 is 67mm (volgens http://www.Canon.nl)

Air schreef:
Nee juist niet, van vorig jaar. Opvolger van de 650d maar zit weinig tot geen verschil in :+ . De 650d is alleen vrijwel nergens meer te krijgen o net zo duurder en bij de media markt zelfs duurder.. :=

Sowieso een aanrader om eens even vast te houden naast de 70d. Ik heb de 70d ook even vast gehad maar vond ik zelf niet fijn door de grootte. Blijkbaar heb ik kleine handen :P

Daar heb je inderdaad een punt. Ik heb redelijk grote kolenschoppen, maar als je kleine handen hebt, kan een grotere body onaangenaam zijn om mee te werken.
Ik heb op die manier een accupack voor mijn camera, gloedjenieuw, voor iets meer dan de helft op de kop getikt omdat iemand zich daar ook nogal in vergist had. Let daarop, zeker als je niet te royaal geschapen bent.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

juliedo24

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:43

Dankjulliewel! Ik denk dat ik maar eens een winkel moet binnenlopen om ze allemaal eens vast te houden :+ misschien ligt de ene wel veel fijner en is de keuze dan sneller gemaakt haha.

Ik heb wel grote handen en lange vingers, dat zal geen probleem zijn :+

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:38

Ik ben van de 400D overgetsapt naar de 60D (tijdje geleden al).

Het scherm van de 60D is een enorme vooruitgang, de zoeker is beter, de camera is sneller en presteert beter bij slechter licht.

En dat was het wel. Ik maak er nauwelijks mooiere foto's mee (ik neem altijd mijn eigen licht mee, ik fotografeer zelden bij slecht licht) en ik heb vaak ruzie met de camera. Soms mist de camera gewoon volledig, dan zijn er van een hele reeks een aantal niet scherp, of vol ruis, of slecht belicht en daarna gaat het weer. Ik heb de camera al een keer omgeruild om die reden.

Al met al was de 60D wel een stap vooruit voor mij opzich, maar het prijsverschil staat echt in geen verhouding tot het verschil in resultaat. Achteraf had ik beter kunnen doorsparen voor een fullframe (denk ik...) of nog beter: een echt goede lens erbij kunnen kopen.

Ik zou me dus niet lam staren op de camera en de droge prestatievergelijkingen em eerder kijken naar beter glas.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:02

Dat snap ik, ik wil ook wel een betere lens alleen nu mijn body kapot gaat moet ik toch echt eerst een nieuwe body kopen. Maar jij raad de 60D dus niet aan?

Edit:
Ik ben even wat aan het rondkijken naar de 700D, en bij beslist.nl staat dat de kortste sluitertijd 1/1400 is... ik neem aan dat dit gewoon een foutje van beslist is?
http://www.beslist.nl/elektronica/d0000 ... _700D.html
1/1400 is wel erg weinig, dat zou dan 1/4000 moeten zijn lijkt me.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:40

MichieldeM schreef:

Het scherm van de 60D is een enorme vooruitgang, de zoeker is beter, de camera is sneller en presteert beter bij slechter licht.

En dat was het wel. Ik maak er nauwelijks mooiere foto's mee (ik neem altijd mijn eigen licht mee, ik fotografeer zelden bij slecht licht) en ik heb vaak ruzie met de camera. Soms mist de camera gewoon volledig, dan zijn er van een hele reeks een aantal niet scherp, of vol ruis, of slecht belicht en daarna gaat het weer. Ik heb de camera al een keer omgeruild om die reden.

Al met al was de 60D wel een stap vooruit voor mij opzich, maar het prijsverschil staat echt in geen verhouding tot het verschil in resultaat. Achteraf had ik beter kunnen doorsparen voor een fullframe (denk ik...) of nog beter: een echt goede lens erbij kunnen kopen.

Ik zou me dus niet lam staren op de camera en de droge prestatievergelijkingen em eerder kijken naar beter glas.

Slecht glas verwoest alles, maar bediening en instelling is een punt waar je bij de 60D behoorlijk veel aan kunt verprutsen zonder het direct in de gaten te hebben.
Je kunt een 1D mX kopen, aan 6k maar als je de instellingen verprutst, komt er niks fatsoenlijks uit.
Hoe hoger de camera in de range staat, hoe meer je in kunt stellen, maar ook , hoe groter de risico's dat het fout gaat. Je moet dan heel goed weten waar je mee bezig bent.......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:07

ikke schreef:
MichieldeM schreef:

Slecht glas verwoest alles, maar bediening en instelling is een punt waar je bij de 60D behoorlijk veel aan kunt verprutsen zonder het direct in de gaten te hebben.
Je kunt een 1D mX kopen, aan 6k maar als je de instellingen verprutst, komt er niks fatsoenlijks uit.
Hoe hoger de camera in de range staat, hoe meer je in kunt stellen, maar ook , hoe groter de risico's dat het fout gaat. Je moet dan heel goed weten waar je mee bezig bent.......

Klopt, meer instellingen is ook niet altijd beter.

Maar als ik met hetzelfde licht, dezelfde lens, dezelfde instelling en scherpstel op hetzelfde punt op hetzelfde stilstaande object en 20 foto's maak en foto's 5, 9 en 16 zijn onscherp en foto 11 bevat en berg ruis, dan klopt er iets niet....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:24

MichieldeM schreef:
ikke schreef:

Klopt, meer instellingen is ook niet altijd beter.

Maar als ik met hetzelfde licht, dezelfde lens, dezelfde instelling en scherpstel op hetzelfde punt op hetzelfde stilstaande object en 20 foto's maak en foto's 5, 9 en 16 zijn onscherp en foto 11 bevat en berg ruis, dan klopt er iets niet....

Maar aan welke instellingen doe je dat?
Ik merk aan mijn camera (7D) dat drie keer opnieuw scherpstellen op een object, drie keer verschillende focuspunten oplevert, wanneer ik op de automaat werk. Daar kan dus al een deel van het probleem zitten; zeker als die automaat dan ook nog eens gaat schuiven in je ISO-tijd-diafragma-diagram. Ik heb niet zonder reden de vrije ISO-instelling beperkt; juist om ruis tegen te gaan. IS compenseert de bewegingsonscherpte voldoende, dus daar heb ik geen hoge ISO voor nodig.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:18

Ik heb o.a. een lineaal neergelegd en een statief gebruikt. En het is niet dat ie er dan een beetje naast zit (soms).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:22

MichieldeM schreef:
Ik heb o.a. een lineaal neergelegd en een statief gebruikt. En het is niet dat ie er dan een beetje naast zit (soms).

In hoeverre is er iets bekend over scherpte-problemen bij de 60D?
Van de 5D mII is bekend dat daar een software-bug in zit en dat is door Canon ook aangepakt.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:36

Ik heb het vaker gelezen, maar er is geen firmware upgrade voor geweest ofzo. En het is niet alleen scherpte (wel vooral), ook onverwachtte ruis is af en toe behoorlijk irritant.

Er is allemaal goed me te leven enzo hoor, zo vaak komt het ook niet voor, maar gezien het gigantische prijsverschil met een 400D was ik wel een tikkie teleurgesteld.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:30

Niets mis met een 60D..heb hem zelf lange tijd naar volle tevredenheid gebruikt.
Met welk glas fotografeer je? Is het geen front/back focus probleem? Post eens een foto met de exif erbij dan kunnen we wat zien en gerichter advies geven.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:23

Ik fotografeer nu met de 55-250mm IS II.
Wat is front/back focus en exif? Het probleem heeft niet te maken met de focus, dat gaat namelijk prima :)

Wat mijn camera de laatste tijd steeds meer doet is dat de spiegel wel omhoog klapt maar niet meer terug. Hij gaat dan ook niet meer uit, hij doet niets meer. Dus dan zet ik hem op off, batterij eruit en weer erin en dan weer 'on'. Foto maken en de spiegel klapt weer terug. Heel raar... Ik denk dat het gewoon ouderdom is, hij is tenslotte ook oud, en ik heb hem gekregen dus weet ook niet wat er allemaal mee is gebeurd. :)

Edit: hij doet het met beide lensen, tele en kit.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:41

Juliedo: Het spiegelprobleem is zeer waarschijnlijk een ouderdomsrpobleem, maar het kan ook een instelling zijn.
Camera's geven de gebruiker namelijk de mogelijkheid om in te stellen dat de camera de spiegel omhoog geklapt laat zodra de ontspanknop is ingedrukt. Zodra je dan weer op de ontspanknop drukt schiet de spiegel weer terug. Ook al is van dat tweede geen sprake, je kunt altijd even controleren of deze instelling wel goed staat. Je kunt dit waarschijnlijk terug vinden in je menu.
Dit probleem is dan ook zeker niet te wijten aan je lenzen.

Over je oorspronkelijke vraag: Je kunt, vind ik tenminste, beter investeren in een body van jouw niveau, maar die wel voldoende toekomstperspectief biedt, dan een super dure camera met alles er op en er aan. In jouw geval zal ik dan inderdaad kijken naar de 700D (Ook nieuwer dan de 60D, dat zal je merken) en een lens uit de L-series er gauw bij sparen. Goed glas is belangrijker dan je body. Je kunt dan misschien gaan voor de 70-200 2.8, van 1000E, door eerst je body te verkennen met de toch wel zeer prettige 55-250 die je nu hebt en zodra je voldoende gespaard hebt voor de L lens gaan.

* Sorry, mijn Nederlands loopt niet lekker op deze maandagochtend... *

w w w . s o g n o f o t o g r a f i e . n l

1 vast bedrag, alle foto's achteraf. Dat is service en kwaliteit bij Sogno Fotografie.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:52

Oke, dankjewel voor je duidelijke reactie! :) ik denk dat ik ze gewoon eens vast moet houden en ik zal eens rondvragen of mensen die ik ken misschien de 700D hebben.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:54

juliedo24 schreef:
Oke, dankjewel voor je duidelijke reactie! :) ik denk dat ik ze gewoon eens vast moet houden en ik zal eens rondvragen of mensen die ik ken misschien de 700D hebben.

Ik zie dat je in Noord-Brabant woont, als het je uitkomt mag je ook een dagje de 70D bij mij thuis uitproberen? Die is ook goed aan te raden, maar natuurlijk wel een stukje duurder (927E).
Ik hoor het wel. :)

1 vast bedrag, alle foto's achteraf. Dat is service en kwaliteit bij Sogno Fotografie.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:00

Leonyr: wat een aardig aanbod! Ik zal je zo een pb'tje sturen, is niet zo handig op mijn telefoon :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:15

juliedo24 schreef:
Leonyr: wat een aardig aanbod! Ik zal je zo een pb'tje sturen, is niet zo handig op mijn telefoon :)

Graag gedaan! Wellicht veranderd het wat in je oordeel. :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:42

Voor beginnende hobbyfotografen raden veel van jullie de canon D1100 aan. Is er een reden dat jullie de D1200 niet aanraden? Of is de D1100 beter? Ben me aan het orienteren en kwam de D1200 nog niet veel tegen. Iemand een ervaring ermee?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:46

kiimberley schreef:
Voor beginnende hobbyfotografen raden veel van jullie de canon D1100 aan. Is er een reden dat jullie de D1200 niet aanraden? Of is de D1100 beter? Ben me aan het orienteren en kwam de D1200 nog niet veel tegen. Iemand een ervaring ermee?

Canon heeft de 1100D laten opvolgen door de 1200D. That's all. Zelfde segment, maar iets nieuwere uitvoering met wat andere specificaties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:30

Bagheera_206 schreef:
kiimberley schreef:

Canon heeft de 1100D laten opvolgen door de 1200D. That's all. Zelfde segment, maar iets nieuwere uitvoering met wat andere specificaties.

Kortom, wij lopen een beetje achter de feiten aan :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:26

Hoi!

Ik kom hier even binnenvallen om wat te vragen.
Ik heb de Canon EOS 1100D met de Tamron 70-300.
Nu wil ik graag wat verder met de fotografie, ik wil wel graag nog scherpere foto's en een beter resultaat dan wat ik nu krijg.

Nu vraag ik mij dus af, is het handiger om een nieuwe lens erbij te kopen of kan ik beter zoeken naar een betere body van canon waar mijn lens ook op past?

Suggesties van body's n mag ook hoor, zou handig zijn zelfs!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:47

Trouwens, ik zie net op marktplaats een Canon EOS 700 met auto-focus Power zoomlens 35-80 mm
+ Sigma auto-focus zoomlens 70-300 mm.
Is gebruikt maar weet niet hoe oud ie is, en dergelijke, heb even gemaild maar hoeveel zouden jullie hier minimaal aan uit willen geven? (staat bieden bij, hoogste bod is 50 euro maar dat is denk ik niet serieus bedoeld :+)