Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Giolli, Dani, ynskek, Mjetterd

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:09

Goof schreef:
marleen_88 schreef:
Ik vind het voor het voortgezet onderwijs wel lastiger, je hebt tenslotte al redelijk 1 niveau in de klas, daarbinnen nog eens drie niveaus aanbrengen zal toch niet heel grote verschillen?

Oei, dat is dus echt niet waar.
Basisscholen leveren zulke verschillende niveaus kinderen af dat wij soms in de problemen komen.
Er zijn basisscholen die nauwelijks tot helemaal geen Engels geven bijvoorbeeld, dus hun leerlingen hebben nog niet eens een basis daarvoor en moeten bij 0 beginnen. Dan zijn er ook scholen die al 3 jaar lang Engelse les geven en die kinderen komen dus binnen met al heel veel kennis.
Ik heb kinderen in de burgklas die moeiteloos mee zouden komen met de 3e klassers, maar ik heb ook kinderen in diezelfde klas die eigenlijk nog op basisschool-niveau Engelse woordjes zouden moeten leren.
Een wereld van verschil dus en ieder jaar weer een issue hoe we dit kunnen ondervangen en wat we de kinderen aanbieden om iedereen tegemoet te komen. En daarbij komt dan nog dat je je ook simpelweg aan de jaarplanning moet houden en de verplichte stof er doorheen moet rammen. En succes.....

Zoals jij het vertelt is het idd heel erg logisch en helemaal waar. Achteraf gezien heb ik dus niet echt nagedacht voor ik het postte. :=

Doe wel en zie niet om

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:10

Haha geen probleem, ik zou willen dat het zo simpel was als jij het omschreef :D :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:15

Goof schreef:
Haha geen probleem, ik zou willen dat het zo simpel was als jij het omschreef :D :D

Was het maar zo'n feest he. ;)

Ik vind het echt helemaal stom van mezelf, vorig jaar heb ik zelf groep 8 doorverwezen. En ook daarin zag ik al verschillen tussen de kinderen, dus stom dat je er dan vanuit gaat dat ze op 1 niveau werken op het VO. :')

Doe wel en zie niet om

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:34

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:42

Differentiatie is inderdaad wel heel interessant.
De kracht van differentiatie en verschil maken is, hoe lekker cliché weer zo min mogelijk verschil toepassen. Dus inderdaad maximaal 3 groepen, anders ga je jezelf boven je pet werken. Maar het werkt vreselijk fijn.
Daarnaast is differentiëren op aanpak van de lesstof, en nog niet eens altijd op het begrip van die stof, altijd een hele leuke uitdaging.
Feitelijk doe ik dat dagelijks, heb meerdere leerlingen uit hetzelfde leerjaar/dezelfde school. Maar allemaal hebben ze hun eigen planning, tempo, leermethode en manier van oppakken. Juist door dit effectief in te zetten en leerlingen met eenzelfde werkwijze te koppelen. En dus niet te koppelen op gebied van niveau en vak, haal ik in mijn ervaring grotere resultaten.
Leerlingen die heel auditief zijn hoef je niet te koppelen met leerlingen die heel visueel zijn, die zullen elkaar naast de stof helpen in plaats van er boven.
Dat verschil als uitdaging zien in groepswerk is vaak alleen handig en/of leuk voor de bovenbouw / intelligente groep.

Verder, het is inderdaad immens lastig dat er zo veel verschil tussen scholen zit. Ik merk het hier met mijn leerlingen. De een kan al Engels, plannen, heeft weet ik hoeveel methodieken voorgeschoteld gekregen en is uitgedaagd. De ander heeft ooit een agenda neergesmeten gekregen in groep 8, heeft 50 Engelse woordjes geleerd en komt letterlijk niet verder.
Ik begeleid leerlingen van alle scholen (open vestiging) maar ik zit op een vrij prestigieuze school waar een hoog niveau wordt gevraagd. Soms is het dan eng om te zien hoe ver kinderen daadwerkelijk wel niet van het gevraagde niveau/pad af lopen.

Het is niet voor niks dat ik op dit moment 3 uur per week besteed aan 2 basisschool leerlingen die anders een VMBO BB/KB advies hadden gehad. Inmiddels blijkt dat het beide 2 HAVO gangers zijn, maar nooit voldoende uitgedaagd en de stof op de verkeerde manier voorgeschoteld.....

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:44

Steek me hoofd hier ook weer even om het hoekje :)

Heb hier wel eens wat vragen gesteld, maar niet echt voorgesteld.

Ik doe de deeltijd lerarenopleiding Engels en heb een brugklas mavo als stageklas. Gaat eigenlijk heel goed :D Als het meezit krijg ik volgend jaar gewoon mijn eigen uren bij deze scholen gemeenschap (wel een andere locatie).

Imaginaerum schreef:
Thx Goof. :)
Praktisch gezien zou je het kunnen toepassen dat je leerlingen de klas in 3 groepen verdeelt, A, B en C. Aandacht, basis en complex. Ik vind dat leerlingen zichzelf zouden kunnen indelen maar je kunt ze wel adviseren (bijvoorbeeld: een kind dat een 4 staat moet niet terecht komen in de complexe groep, ook als zijn/haar vriendjes en vriendinnetjes daar wel in zitten).
De complexe groep voorzie je van genoeg opdrachten en zet je gelijk aan het werk. Zij puzzelen zelf met de stof. Later beantwoord je hun vragen, maar eerst ga je een klassikale uitleg geven aan de basisgroep en de aandachtgroep. Na de klassikale uitleg zet je de basisgroep aan het werk met opdrachten en de aandachtsgroep help je eerst nog op weg door bijvoorbeeld een paar opdrachten samen met ze te maken.
Zoiets zou een voorbeeld kunnen zijn van hoe je het kan gebruiken in je les.

Deze ga ik onthouden, heel interessant! :j

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:14

Differentiatie is zeker heel interessant, al heb ik wel het idee dat het meer gebeurd in het basisonderwijs. Maar dat kan ik ook verkeerd zien :D

Ik ben wel begonnen met differentiëren op het gebied van wiskunde (in ons geval rekenen dan), maar niet bij Nederlands. Aangezien ze allemaal niet meer dan een paar woorden Nederlands kennen, krijgen ze allemaal extra aandacht (valt niet mee met zoveel leerlingen)..

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:20

Ik heb hier een tijd geleden een keer mee gepraat, maar het afgelopen half jaar heb ik geen stage gelopen dus heb ik hier alleen meegelezen.
Nu ben ik met mijn LIO-stage in groep 1/2 begonnen, dus lijkt het me weer leuk om hier mee te praten :D

Brum, Beau & Lizzy

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:25

Ik kreeg toevallig vanmorgen een mail van mijn collega of ik mee wilde naar een cursus differentiëren zodat we dat op school ook wat meer in kaart kunnen brengen. Dus ik heb meteen 'ja' gezegd, boeiend.

xMercury
WEG-Kenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:26

Bedankt voor jullie informatie. Ik ga de link ook zeker bekijken!

Straks heb ik nog twee lessen en morgen mijn beoordeling. Ben benieuwd! Hopelijk kan ik me een beetje ontspannen, die kinderen zullen me wel bezig zien morgen :o oeps.

Als laatste heb ik een leuke les met mijn mentorklas ingepland. Ik heb een Kahoot gemaakt, een luister opdracht over Frozen, een bucketlist opdracht en dan kan ik ook nog galgje of pictionary doen met ze. Moet even een keuze maken :P

Aren't ordinary people adorable? ♥

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:29

Nice. Ik moet me ook eens verdiepen in Kahoot, mijn leerlingen vragen er steeds om en het is echt een leuke manier om bezig te zijn.
Succes morgen!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:47

Hoi, ik laat ook weer even wat weten. Word vooral gepraat over b dingen die ik niet ken.

Kahoot vind ik zelf ook leuk, doen wij op m'n opleiding weleens. Alleen wat ik zelf merk is dat je goed moet afspreken met andere leerkrachten, want soms heb ik echt 3 kahoots achter elkaar en dan is het echt niet leuk meer.

Verder ben ik voor de afronding van deze periode aan t wachten, m'n begeleidster vanuit m'n opleiding is ziek..

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:05

Wat is Kahoot?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:09

Wegens nieuw rooster heb ik nu iedere donderdag weer een ander klasje, een MAVO 2 klas. Zijn véél drukker dan mijn vorige klas, maar nemen ook veel sneller initiatief, wat het leuker maakt om les te geven. We zijn nu bezig met genetica, en met een MAVO 1 klas begin ik morgen over voortplanting/sexuele voorlichting. Allemaal in het Engels(TTO), vind dat zo ontzettend leuk! Wel vaak nog moeilijk om zo 'spontaan' op de goede woorden te komen, maar het gaat echt steeds beter.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:25

Kahoot-quizzen vinden mijn leerlingen ook heel erg leuk.
Ze staan soms zo fanatiek te brullen, schitterend. :')

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:34

Ik heb nog nooit van kahoot-quiz gehoord, zal wel een VO term zijn?

Ik ben inmiddels bezig met thema carnaval in de klas, helemaal leuk! :)
M'n stagiaire is vorige week gestart, altijd handig een aantal extra handen en ogen in een kleuterklas.
Ik vind het wel lastig wat betreft 'taakjes' laten doen. Ze is een 1e jaars pabo stagiaire, ik kan haar toch moeilijk de rotklusjes op laten knappen? := (denk aan lijmpotjes vullen etc..)

Doe wel en zie niet om

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:38

Nadat de kinderen weg zijn kan ze best lijmpotjes vullen lijkt mij. Ook dat hoort erbij..
Maar onder lestijd zou ik kiezen om haar dingen te laten doen met de kleuters (bv. met een paar kleuters een spel doen), zodat ze wel echt met de kinderen bezig is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:40

Pfff stagiaires.... Ik kreeg er een aantal jaar geleden 1 toe gewezen en die heb ik dezelfde middag nog doorgeschoven naar een collega :+
Ik ben heel makkelijk met mensen, maar man, wat een bloedirritante vrouw was dit zeg.....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:45

_Siri schreef:
Nadat de kinderen weg zijn kan ze best lijmpotjes vullen lijkt mij. Ook dat hoort erbij..
Maar onder lestijd zou ik kiezen om haar dingen te laten doen met de kleuters (bv. met een paar kleuters een spel doen), zodat ze wel echt met de kinderen bezig is.

Ja, dat doe ik ook zeker. Ze begeleid kleine groepjes en helpt waar kan. Ik weet ook wel dat ze die klusjes niet erg vindt om te doen, maar ik vind het zelf zo 'raar' ofzo om haar dat te laten doen. Al heb ik er zelf geen moeite mee hoor, doe die dingen vaak even tussen de bedrijven door. :)

Goof schreef:
Pfff stagiaires.... Ik kreeg er een aantal jaar geleden 1 toe gewezen en die heb ik dezelfde middag nog doorgeschoven naar een collega :+
Ik ben heel makkelijk met mensen, maar man, wat een bloedirritante vrouw was dit zeg.....

Haha, ik denk ook echt dat je het moet treffen. Gelukkig heb ik, voor zover ik nu zie, een goede en leuke te pakken!

Doe wel en zie niet om

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:03

marleen_88 schreef:
Ja, dat doe ik ook zeker. Ze begeleid kleine groepjes en helpt waar kan. Ik weet ook wel dat ze die klusjes niet erg vindt om te doen, maar ik vind het zelf zo 'raar' ofzo om haar dat te laten doen. Al heb ik er zelf geen moeite mee hoor, doe die dingen vaak even tussen de bedrijven door. :)

Dat je het raar vindt om haar te laten doen, dat snap ik op zich wel.
Voor je gevoel is het dan net alsof je haar de rotklusjes maar laat doen zodat je het zelf niet hoeft te doen.

Heb je haar al gevraagd wat ze zelf graag wil doen?

Ik heb er vandaag weer een leerling bij gekregen.
De enige die Frans spreekt (en ook geen woord Engels of Nederlands nog).
Vind het wel sneu, want niemand spreekt Frans. Meestal zijn er nog wel leerlingen van de andere klassen met wie ze een gemeenschappelijke taal hebben, maar dat is in dit geval ook niet zo..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:30

Wat voor een opdracht(en) heeft de stagiaire vanuit school meegekregen? Zo heb ik eerst een gesprek met mijn stagebegeleider gehad om de verwachtingen van elkaar op één lijn te krijgen. :)

Taken die je normaal gesproken ook doet kun je in mijn ogen best doorschuiven hoor, het hoort er nu eenmaal bij! Maar een beetje afwisseling en haar echt mee laten denken over wat ze kan (en moet) doen, zal haar al het gevoel geven in elk geval niet als slaafje ingezet te worden.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:37

Ik heb bijna elk jaar een stagiaire. Probeer zo veel mogelijk af te wisselen in klussen. Bijvoorbeeld 1 klus na schooltijd, onder schooltijd activiteiten met de kinderen of de hele klas. Voor schooltijd een keer thee zetten of de kring maken.
Zelf doe ik dat ook, dus ze werkt gewoon mee.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:54

Ik ben ook stagaire maar dan onderwijsassistent.
Op mijn stageplek, in de klas, is het zoals hierboven een beetje. Voor school maak ik de kring, onder school begeleid ik kinderen of doe ik een opdracht van mijn school, en na school doe ik meestal de klusjes zoals lijmpotjes vullen, punten slijpen en dergelijke.

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:55

Bedankt voor de reacties.
Ze heeft nog geen duidelijkheid vanuit de opleiding, dus vandaar dat het erg zoeken is. Ze haalt uit zichzelf thee, begeleid groepjes, maakt de kring, veegt (soms zelfs ff snel tussendoor) vindt het niet erg om voor te lezen, dus dat zit wel snor. :) Maar dan weet ik dat we goed bezig zijn.
De verwachtingen op een lijn is wel een goeie, ga ik maandag nog even doen.

Doe wel en zie niet om

haike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:44

Mag ik mij hier ook komen melden? Heb nog niet heel uitgebreid teruggelezen maar hoop hier nuttige tips te krijgen aangezien ik 23 februari ook weer begin voor de klas, vmbo biologie en economie. Voor mij echt nog helemaal nieuw want heb alleen één jaar stage gelopen op het mbo (en dat al 4 jaar terug) dus dit weer heel wat anders. Gelukkig nog aantal dagen lessen voor te bereiden, maar dat best lastig want heb nog geen idee hoe snel ze zijn in de lesstof. Heb er wel zin in!