[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Chantaliiejj

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:07

hoi allemaal, na lang gespaard te hebben kan ik dan eindelijk aan rij lessen beginnen!

Nu ga ik natuurlijk bij verschillende rij scholen kijken en informeren om te kijken wat mij aanspreekt.
Hebben jullie tijdens jullie rij lessen zo'n pakket genomen of losse rij lessen ? en wat raden jullie aan

Hylkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:15

Heb toen een pakket genomen van 30 lessen en 1 examen.
Toen die 30 lessen op waren losse lessen erbij gekocht.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:52

Pakket is vaak stukken voordeliger! Begin gewoon eens met een proefles bij een rijschool die je aanspreekt, kijk of je bij een eenmanszaak wil lessen of bij een grotere rijschool. Ik begon met een pakket van 25 lessen (incl. examen + aanvraag EV). Die heb ik later aangevuld met een los pakket en wat losse lesjes.

Sintels Tessa | v. Grafiet | Dressuur L2+24

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:29

Ik heb ongeveer 37 uur gelest. En in die 37 lessen heb ik tussenstop gehad van 8 maanden i.v.m. Theorie. Ik was examen klaar maar helaas heb ik over mijn theorie wat lang over gedaan. Maar gelukkig wel in 1 geslaagd voor mijn praktijkexamen. Zonder TTT, die mocht ik niet rijden.

Ludique haar eerste topic na 4 jaar <3

*klik* <-- WAUW!!

Ludique is uniek!
O:) :# <3

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:32

Ik heb 30 uur les gehad :) Was een pakket van 30 uur, TTT en examen.
Gelukkig hoefde ik geen extra lessen, heeft me enorm veel geld gescheeld.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:57

Ik heb nu 39,5 uur gehad en net gekozen voor 15 uur erbij. Aan de ene kant denk ik wat een slome slak ben ik maar aan de andere kant...Iedereen is anders en ik heb blijkbaar even wat meer tijd nodig.

Deze maand theorieexamen (I know dat kon veel eerder! Dacht dat ik nog zeeën van tijd had...) :p

Dara♥ Z2+2 ♥
De allerliefste

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:07

Ik had een pakket van 40 uur en daarna nog 5 uur losse lessen.

Aanvankelijk wilde ik bij 3 rijscholen een proefles doen, maar het klikte bij de eerste gelijk zo goed dat ik daar gebleven ben. Achja, soms heb je dat :+

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:08

Warboel schreef:
maar het klikte bij de eerste gelijk zo goed dat ik daar gebleven ben.

Hier ook _O-. Noooooooit spijt van gehad haha!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:24

Was bij mij ook zo ja :j Meteen bij de eerste gebleven en dat is prima bevallen :D

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:26

Sorry late reactie...
Waarom ik gezakt ben;
Ik moest rechtdoor bij de stoplichten. Je had daar 2 banen voor rechtdoor. Ik ging per ongeluk op de linker staan. Toen had ik zoiets van oh ja verkeerd moet rechts staan. Ik heb toen daarna van baan gewisseld. Hij beweert dat ik daarbij niet gekeken heb, maar dat heb ik wel.
Daar ben ik op gezakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:38

Huh, je stond op de linkerbaan voor rechtdoor of je stond op de linkerbaan om linksaf te slaan? Want links staan is helemaal niet erg toch? Niet praktisch en opletten dat je snel optrekt maar niet erg, lijkt mij. Zonde zeg!

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:41

Linkerbaan voor rechtdoor, terwijl er ook een rechterbaan voor rechtdoor was.
Nadat de stoplichten op groen sprongen ben ik gaan rijden en na een paar meter naar rechts gegaan, op de rechterbaan voor rechtdoor.
Ik snap het eigenlijk ook niet dat ik daar voor gezakt ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:44

Nee wat gek... Keek je op meer plekken niet of alleen daar? Ze kunnen je toch niet laten zakken als je 1x niet kijkt? Ik heb wel vijf of zes keer niet genoeg gekeken denk ik. Zou het niet weten eigenlijk... Kreeg dat wel als tip mee toen ik geslaagd was; weet zeker dat je hebt gekeken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:47

Wisselde je op het kruispunt van baan?

Let er bij het kopen van een pakket op of je niet gebruikte rijlessen terug krijgt, ook als je bv overstapt. Dat is niet overal even vanzelfsprekend.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:57

Nee, t was niet eens een kruispunt. Heel stom. Ik snap het ook niet.
Dit stond op het uitslagformulier;

Gedrag nabij en op kruispunten: plaats op weg/van handeling en kijkgedrag.
Inhalen -zijdelingse verplaatsing: kijkgedrag, plaats op weg/van handeling
Rijden op rechte en bochtige weggedeelten: plaats op weg/van handeling.

Ik vond verder dat ik zeer netjes reed. Ik heb wel 1x een stoeprandje geraakt tijdens het rijden. En verder als commentaar had ik met invoegen op de snelweg dat ik keek en terwijl ik keek al opschoof naar links. Dat is 1x gebeurd tijdens het examen.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:25

Dat zal er ook mee te maken hebben gehad gok ik. Dat je 2x de fout maakt door blijkbaar niet goed te kijken. Dat geeft het uitslag formulier dus ook aan: het kijkgedrag is niet zoals gewenst.

Is je instructeur mee geweest?

Myrthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:32

Nee, hij is niet mee geweest.
Ja, denk het dan... Stom foutje

Balenciaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:01

Hoi, mag ik mij hier ook melden? :)
Ik kan waarschijnlijk volgende maand afrijden! Mijn theorie heb ik in 1 keer gehaald, dus ik hoop dat mijn praktijk ook zo goed gaat!
Ik heb, wanneer ik mijn examen ga doen, 26 lessen gehad. Ik heb eigenlijk wel vertrouwen dat het goed komt, maar aan de andere kant twijfel ik nog ongelooflijk aan mezelf.. :')

~ Too glam to give a damn. ~

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:27

Pff ik ben er echt nog niet zeker van dat ik mijn praktijkexamen ga halen, we zijn wel al rustig aan aan het kijken om een afspraak te gaan maken. Eerst nog TTT, maar daar zit ik ook erg tegenop.. Wil dan graag de bijzondere manoeuvres halen maar ik heb nog altijd veel moeite met inparkeren en zo..

Hebben jullie nog handige tips voor inparkeren?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Fading

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 04:13

Das balen. Ik heb eerst een proefles genomen maar voelde me helemaal niet fijn bij hem. Gelijk dat ik faalangst examen moest en minimaal 30 lessen van 1,5 uur.. et etc

Dus verser gaan zoeken en hier met de nieuwe het ook over gehad. Hij zei hoe kan je dat weten als je iemand nog geen uur kent... bij deze klikte het meteen en dus vrij snel geslaagd !!

Celine: inparkeren moet je rijinstructeur toch leren haha? Gewoon aan vragen en vraag anders or je een lesje mag oefenen.

Wat balen van dat stoplicht... heel zuur...

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:36

Céline, welke vorm van inparkeren? File of in een vak? En vooruit of achteruit?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:37

Hé Amoi, super balen. Die examinatoren willen heel graag zien dat je goed om je heen blijft kijken. De volgende keer ga je gewoon knallen!!

Wauw, wat een verschil in hoeveelheid lessen zie ik. Ik heb een pakket met daarin 12 simulatorlesuren, 24 uur rijles en 3x 2 uur theorielessen over de praktijk, TTT en praktijkexamen + examengarantie. Ik heb daar nog 8 uur les bij genomen. Volgende week heb ik mijn TTT en die week daarop mijn praktijkexamen. Ik heb nog 7 lessen (x 2 uur), dus hopelijk komt het goed. Kijken blijft voor mij nog een ding. Vooral de nacontrole vergeet ik regelmatig.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:08

Wat vond je van die simulatorlessen Adamootje? Ik heb 1x in de simulator gezeten maar vond het echt vreselijk. :+

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:32

Die simulatorlessen zijn eigenlijk alleen bedoeld om de bediening van de auto onder de knie te krijgen. Door die simulatorlessen kon ik bij mijn eerste keer in de auto meteen wegrijden waardoor ik eerder aandacht kon besteden aan de andere "punten". Het is mij wel bevallen hoor. :j De eerste keer simulator was voor mij ook echt een drama. :')

Het is wel even wennen om na die simulatorlessen in de auto te zitten, maar je werd tijdens de simulatorlessen al achter het stuur geplukt om een rondje door de wijk te rijden in de auto.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:04

Ja voor het droog oefenen van de handelingen is het wel handig.. De simulator waarin ik zat voelde je helemaal niets, stottert niet, trilt niet, maakte alleen geluid. Terwijl je in een auto veel meer voelt omdat er echt iets gebeurd natuurlijk. :)