Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:48

@EmEm: Herkenbaar! Zomers als ze dagdeel de wei op gaat, kreeg ze daarna nog 2x hooi en 1/3e deel van schep met brok speciaal voor sobere rassen. Nu ze niet meer op de wei kan, krijgt ze volgens mij 4 a 5x over de dag verdeeld portie hooi en 1x per dag een handje brok met daarin mineralen en vitaminen.

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:49

De Kolonel krijgt onbeperkt ruwvoer (voordroog) en nu 1 schep Paddy's Choice. Ik vond hem wat schraal toen hij kwam maar is mooi aangekomen. Hij moet alleen niet dikker dus ik moet even kijken hoe ik dat ga regelen. Hooinetten mogen bij ons op stal niet nadat er een paard in is blijven hangen met een hoef... Maar ik wil wel graag dat hij zo veel mogelijk 24/7 eten heeft.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:30

Ik geef mijn fribi's 1/4 brok en hooi in slowfeeders. Als het donker wordt staan ze op stal. Dat gaat prima zo

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:12

Wat voor brok voer je dan?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:57

havens sportbrok

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:26

Ja, krijg regelmatig vragen over het ras. Super leuk. T valt wel op hoor als je ze tussen de grote paarden ziet lopen! Veel mensen hier in de buurt weten inmiddels dat ik freibergers rijd.

Wij voeren de paarden droog hooi, coolmix van havens, luzerne en verder lopen ze in de wei. Heidi en Heros staan op zaagsel omdat ze veel stro eten en daardoor een enorm dikke buik kregen!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:53

Bedankt voor jullie reacties op het voer.

Die van mij krijgt nu ook hooi, want kuilgras reageert ze niet zo goed op (opgeblazen buik, veel gas). Dat moet ik zelf inkopen, want ik sta op een pensionstal en daar krijgen ze kuilgras/voordroog. Maar aan goed (grofstengelig) hooi komen valt ook nog niet mee. Zou liever ook vaker kleine beetjes gevoerd hebben, maar dat zit er helaas niet in. Ze staat overdag op een kale wei (van 09.00 - 16.00 uur) . Ik gooi nu 's avonds, als ik op stal ben, hooi op de wei, zodat ze dat overdag kan eten. Standaard wordt er maar 1 keer per dag kuil/hooi gevoerd. In de zomer geen probleem als er gras staat, maar in de winter vind ik dat geen optie. En verder krijgt ze 's avonds dus hooi.

Verder krijgt ze ponybrok. Ze heeft voor de energie geen brok nodig, maar voor de vitaminen/mineralen wel. Dus daarom ponybrok, waar je minder van kunt geven om toch aan de benodigde gehaltes te komen. Ik zit er nog wel over te denken om over te stappen op een vitaminen/mineralenkorrel.

Kiara staat wel op stro. Maar heb niet echt het idee dat ze daar hele hopen van eet. Van de andere kant heeft ze wel een dikke buik, dus misschien toch?

Met andere woorden, ik heb mijn ideale voerschema nog niet gevonden. Vind haar nog te dik en soms ook te opgeblazen. Nog even verder puzzelen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:56

Afgelopen zondag lekker met paard op pad naar Groesbeek. Het was heerlijk weer dus het was een super rit. Best wel wat hoogteverschil daar, maar daar heb je als Zwiters paard natuurlijk geen last van :).

De ondergrond was daar trouwens over het algemeen best hard. Veel stenen en kiezels. Maar daar had ze op blote voeten eigenlijk helemaal geen last van! Sterk paard!

Afbeelding

Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:01

@EmEm: mooie omgeving! En verschillende ondergronden tijdens buitenrit is goed voor de hoeven :j Blijven ze sterk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 00:18

Wat leuk om foto's te zien!! Hoe meer hoe beter. :D

Fijn dat ze zo lekker op haar blote voeten loopt. De Kolonel ook, vandaag zelfs over een scherp grindpad, hij hoeft zich echt niet te schamen als hem dat zeer doet maar hij loopt er overheen alsof het een zandbak is.

Ik heb nu iemand die eens per week de Kolonel rijdt, ik heb zo weinig tijd. Zij neemt hem dan mee het bos in, komt hij daar in ieder geval eens per week. Dan probeer ik in het weekend nog een keer te gaan. Daarnaast rij ik nog wel in de bak hoor maar deze week lukte het bv maar 2x om te rijden, dan ben ik blij dat zij nog een keertje rijdt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:30

Kijk! Nog een plaatje van de Kolonel in de storm gisteren. Hij deed het zo goed!

We waren een blokje om gegaan, niet het bos in maar over landweggetjes enzo. Hij is zo heerlijk verkeersmak. En als hij iets spannend vindt hou je je been en teugel eraan en dan loopt hij zo door. Behalve bij een wit hekje, toen stond hij in no time achterste voren. :+
Afbeelding

Overigens ben ik ook lid van de vereniging geworden. Ga eens zien wat mij dat brengt. Ik kan helaas niet bij het weekend aanwezig zijn, ik zit vrijdag en zaterdag de hele dag op school... Gaan jullie wel?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:02

@lr111: weinig tijd is helaas herkenbaar. Heb daarom ook een bijrijder :j Wat fijn ook dat de Kolonel ook zo braaf is zelfs met harde wind! Ben nog steeds geen lid van de vereniging trouwens.....

Wat ik overigens ook super vind aan dit ras is dat je na een langere periode van niet rijden, 'gewoon' weer kunt opstappen, dan super relaxed zijn en je bijna meteen weer verder kunt waar je gebleven bent :).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:15

LouiseB schreef:
Wat ik overigens ook super vind aan dit ras is dat je na een langere periode van niet rijden, 'gewoon' weer kunt opstappen, dan super relaxed zijn en je bijna meteen weer verder kunt waar je gebleven bent :).

Ik ben benieuwd maar ik verwacht dat dat met de Kolonel ook zo kan. Gelukkig nog mee gemaakt, tot nu nog wel een paar keer per week kunnen rijden gelukkig.

Hij is gewoon braaf, in alle opzichten. Nu de verlatingsangst nog tackelen en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. :D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:18

Leuk om te lezen allemaal weer!
Wij gaan met twee paarden naar t weekend van de club! Super gezellig

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:30

@lr111 Brave Kolonel! Coole Freibergers :)

Moet eerlijk zeggen dat ik met mijn KWPN-er ook gewoon weer op kon stappen na tijdje niet rijden. Ik vind eigenlijk dat dat wel moet kunnen met elk (normaal) paard. Ja je moet ze geen 4 weken op stal laten staan :), maar als ze de wei op gaan en genoeg beweging krijgen, dan moet je gewoon weer op kunnen stappen.

Met Kiara daar in ieder geval ook geen problemen mee. Een bijrijder is niks voor mij. Ik ben een zeikerd met mijn paard :), ik zou geen verantwoordelijkheid daarvoor aan een ander durven overlaten. Maar vind het zelf ook veel te leuk! Ik ga er elke dag naar toe en rij ongeveer 3-4 keer per week en de andere dagen vrijheidsdressuur, longeren of niks, afhankelijk van hoe druk ik het heb.

Leuk dat je ook lid geworden bent van de vereniging Ir111. Ik weet nog niet of ik dat weekend ook ga. In ieder geval geen 2 dagen, dus wellicht nog een van de 2 dagen. Ik woon een uur en een kwartier van Apeldoorn vandaan (met trailer wat langer), dus ik zou eventueel ook nog gewoon op en neer kunnen rijden op zaterdag voor de buitenrit. Maar moet ik nog even zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:50

EmEm schreef:
Ik vind eigenlijk dat dat wel moet kunnen met elk (normaal) paard. Ja je moet ze geen 4 weken op stal laten staan :), maar als ze de wei op gaan en genoeg beweging krijgen, dan moet je gewoon weer op kunnen stappen.

Ben het helemaal met je eens. :j Bij mijn warmbloeden kon dat ook gewoon. Kon ik rustig 3 maanden niet mee rijden en dan opstappen een rondje bos mee doen. :j

Ik zit op school op zaterdag dus dat lukt me niet. Maar ik overweeg zondag te komen voor de rit. Die is er dan toch ook? Apeldoorn is voor mij ook maar een uurtje rijden (zonder trailer) dus ook niet werelds ver weg.

Zo zeg, de Kolonel ging goed vandaag in de les! :wow: Sowieso al 3x op rij geen gedoe met gillen en brullen druk doen terwijl hij alleen was. Dat is super. En dressuurmatig gaat hij zo mooi vooruit met maar heel weinig training eigenlijk. Hij komt super op lengte, ik moet hem zelfs voorzichtig gaan begrenzen daarin. Verder komt hij veel mooier uit de schouder, hij stampt marcheert (om maar in de juiste termen te blijven O:) ) niet meer zo, hij is lichtvoetiger en vloeiender. Per keer is hij constanter. Echt, ik heb nog nooit zo'n fijn paard gereden. :D We hebben zelfs een galopje gewaagd, dat is nog erg moeilijk voor hem maar dat komt vanzelf goed. Tot zover de lyrische praat van een blije eigenaar. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:15

Fijn dat Kolonel zo goed ging en dat je zo blij met hem bent!

Ik heb aan Kiara gemerkt dat ze ook heel anders is gaan lopen nadat haar ijzers er vanaf waren. Als ik terugkijk naar de filmpjes die gemaakt zijn tijdens het proefrijden, was haar bewegingsvorm heel anders. Het meer rijden heeft daar natuurlijk ook mee te maken, maar met 4 ijzers gaan ze ook echt anders lopen en dat kost even tijd voordat ze dan hun nieuwe bewegingsvorm weer hebben gevonden (in balans).

Galop is voor Kiara ook heel moeilijk, maar heb dat vanaf het begin wel meteen elke keer kleine stukjes geoefend. Ze valt heel gemakkelijk uit de galop. Soms zelfs zonder dat ik het aan voel komen. Maar dat gaat nu ook steeds beter. Galop vind ze ook heel vermoeiend.
Volgens mij had Kolonel toch ook veel voor de wagen gelopen? Kiara ook. Blijkbaar hebben ze dan niet veel galop gedaan.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:25

Dat van galop is herkenbaar! Nadia heeft ook voornamelijk voor de kar gelopen. Bij Nadia moet ik de 'galophulp' eerst nog goed bevestigen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:40

De ijzers eraf geven idd een andere gang, dat is nog steeds aan het veranderen. Hij landt nu al veel vlakker terwijl hij eerder meer een toonlander was. Die verandering blijft natuurlijk nog een tijdlang gaande omdat de hoef zich een tijdlang aanpast naar de nieuwe situatie. Zodra het straalkussen beter ontwikkeld is kan het paard beter op de hiel landen en verbeterd de gehele biomechanica.

Bij De Kolonel is denk ik de osteopathie behandeling en het rijden dat de grootste verbetering teweeg brengt. Hij gebruikt zijn hele lijf heel anders dan hij gewend is. Je ziet bv dat de ruglijn veranderd is (ook veel minder pijnlijk). Bij het bekappen kan hij zijn hoef nu ook makkelijker vooruit op de bok zetten. Hij is ook heel duidelijk, zijn achterhand mag ik aanraken, zijn rug/ribben mag ik nu ook aanzitten maar eerder niet. Schouder en hals blijven nog moeilijk, vooral de hals. Maar er zit dus vooruitgang in. Heel mooi om te zien.

Wat grappig dat jullie ook galop'problemen' hadden/hebben. Had er helemaal niet over nagedacht dat dat wel te maken kan hebben met het vele koetswerk (wat De Kolonel idd veel deed). Hij wordt er ook heel moe van inderdaad, na 5 rondjes moet ik stoppen omdat hij echt staat te blazen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:40

Maar weer eens tijd voor een berichtje.
Afgelopen weekend weer op concours geweest met Heros in de L2. We hadden 185 pnt en hadden een 5e plaats tussen de warmbloeden!
En vandaag heerlijk met m alleen naar t bos geweest! Wat zijn t toch toppers!! Hier een aantal foto's van de wedstrijd!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:18

@HeidiHeros: ik vind jullie een mooie combi :j. Heros is een prachtige fribi en zijn achterhand lijkt al heel krachtig! Is Heros geschoren? Ziet er chique uit :)

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:30

Dank je wel! Ben ook zo blij met hem! Toen we begonnen met trainen was hij achter heel slap waardoor hij soms zelfs onregelmatig liep. Daar trainen we t meeste op met goed resultaat :o Hij is idd geschoren anders duurt het te lang voor hij droog wordt na de training. En het lijkt idd ook erg mooi vind ik /3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:42

Zo, die loopt lekker HH. Hij treedt mooi onder. Misschien vertekenen de foto's maar komt hij voor minder goed mee? Het lijkt op de foto's alsof hij achter mooi ver doorkomt maar voor wat 'beperkter' is in zijn beweging, alsof hij niet zo ver naar voren uit de schouder kan komen. Klopt dat?

Hoe gaat het met de rest hier? :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:51

Ziet er goed uit HeidHeros!

Kiara wordt eigenlijk helemaal niet snel nat in de training. Ik heb haar geen deken op en tot nu toe bevalt dat super.

@IR111: Ik denk dat je van geen enkele Freiberger kunt zeggen dat ze bewegingswonders zijn en ver uit de schouder komen. Gezien hun bouw zijn ze sowieso beperkter in hun beweging, als je dat zou vergelijken met een KWPN-er. Ze zijn natuurlijk ook vooral gemaakt voor kracht, dus dan moet je een 'economisch' bewegingsapparaat hebben. Tenminste zo zie ik het.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ze de oefeningen niet goed kunnen doen. Bewijs is het resultaat van HeidiHeros met haar paarden :).

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:53

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de afstamming van jullie paarden. Bij de KWPN-ers kan ik me een beeld vormen van de afstamming. Bij de Freiberger helemaal niet. Kiara is een Euridice x Riberac. Maar dat zegt me helemaal niks. Zijn er hier echte kenners (misschien de Zwitsers onder ons) die meer informatie hebben over deze hengsten? Of hoe kan ik daar aan komen?