lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-16 19:49

Nouvel schreef:
Ik vind het zonde als ze tegen de 1.70 gefokt worden, bij de meeste gaat dan toch het type verloren...

Ja is ook zo,maar het probleem is ze willen een lusitano maar dan wel in maatje kwpn 170 of groter hebben ze ook bij de friesen gedaan,en fokkers fokken waar vraag naar is..hier door krijg je alleen maar problemen,ze moeten het ras houden zo als het hoort,en vind je het te klein koop je dan een ras dat wel groter is.ik hoop ook dat ze het bij dit stamboek niet doen,maar ik twijfel erg.ook ice cream bv is bijna 3 of is 3jr en al 170cm.ik koop zelf een lusitano voor het brede vierkante model het barokke.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:51

Gezien de huidige tendens in de fokkerij is 162 cm aan de kleine kant, maar wel net boven de minimum stokmaat van 160 cm. De Portugese fokkers en APSL zien liefst rond de 165 cm. Onder de 160 zal je weinig ggk hengsten vinden, daar is nauwelijks meer vraag naar.
Het APSL wil aansluiten bij de vraag naar dressuurpaarden en die zijn nou eenmaal niet interessant onder de 165 cm. Toen wij is Portugal waren hebben we diverse ggk hengsten gezien, allemaal tussen de 165 cm en 175 cm, de "kleintjes" en de echte barokke types zijn vaak voor "weinig" te koop........Ik ben ook geen fan van grote paarden maar de tendens binnen het APSL ligt nu eenmaal anders.
Bij Quinta dos Cedros staat bijv. Rubi ter dekking, 168 cm en Disturbio, 172 cm. De kinderen van deze hengsten, die we daar gezien hebben, waren ook allemaal flink boven de 160 cm.
Rico van Borba is 171, Hostil is 165 cm http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... =9&catid=1
Soberano is ook 171 cm, dat zijn de tophengsten van het moment. http://lusitanosdatela.com/index.php?op ... 31&lang=en
De kleinere hengsten zijn voor de dressuur markt minder interessant, voor de Working Equitation daarentegen juist interessanter, dan wil je niet zo'n "slagschip" ;)

Overigens hebben deze hengsten toch echt nog wel het Lusitano type! We hebben Rubi, Disturbio en Soberano van dichtbij gezien, en veel kinderen van deze hengsten; echte Lusitano's.

Duijfje

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:54

Ik lees mee :)

Zijn op zoek naar een Lusitano, ben ook in contact met Bruno die hier besproken is.

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:57

Precies El Cid !

ter antwoord van iemand hun vraag : het is besproken voor zaad van Guardiao naar BE te sturen, ik heb telefoontjes gemaakt en het zaad is aangekocht en wordt 1der verzonden.

Ieder zijn eigen smaak en fokbeleid, maar men mikt gewoon op grotere (dressuur) paarden nu.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:00

Oke, de markt vraagt naar groter, maar er is geen minimale stokmaat van 1.60.
Vorig jaar is er een hengst van 1.56 goed gekeurd, en die loopt volgens mij ZZ licht, dus die kan ook prima mee in de dressuur.

Ik begrijp dat de internationale sport om grotere paarden vraagt, maar ik vind het zonde als het originele type helemaal uit het oog verloren wordt daarmee.
Wat niet wil zeggen dat geen van deze paarden rastypisch is hoor, maar het is wel iets om voor op te passen...

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:11

Guardiao is echt een toppertje. Ook kwa karakter. Ben helemaal weg van hem, heb bij hem bekeken. Ook van Dolar trouwens, daar heb ik eventjes op gezeten. Top Lusitano.

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:31

Er is inderdaad geen minimale stokmaat vastgesteld, maar de meeste fokkers zien toch graag paarden boven de 160 cm, dat bedoelde ik eigenlijk ;)
Dat het oude type verloren gaat is zeker zonde, de paarden van Resina d'antunes zijn wel wat meer de oudere types; niet zo groot en echt mooie dieren met een wat barokke uitstraling.

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:17

Het oude type gaat niet verloren, deze blijven bewaard onder stierenvechters lijen of WE. Grotere dresuurmodellen worden gefokt enkel door vraag vanuit het buitenland. Meerdere fokkers zijn er niet 100% voor te vinden maar iedereen moet uit de kosten raken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-16 21:23

Stal_Pluma schreef:
Het oude type gaat niet verloren, deze blijven bewaard onder stierenvechters lijen of WE. Grotere dresuurmodellen worden gefokt enkel door vraag vanuit het buitenland. Meerdere fokkers zijn er niet 100% voor te vinden maar iedereen moet uit de kosten raken.

Ja ze fokken waar vraag naar is

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:57

El Cid, ik zou persoonlijk nooit met Rubi fokken al kreeg ik 10x een gratis dek : hij vererft uiteindelijk niks concreet behalve een groot hoofd .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:48

Stal_Pluma schreef:
El Cid, ik zou persoonlijk nooit met Rubi fokken al kreeg ik 10x een gratis dek : hij vererft uiteindelijk niks concreet behalve een groot hoofd .

Wij ook niet :o , we hebben hem en een aantal kinderen van dichtbij gezien.............maar hij is ondanks dat populair, heeft het goed gedaan in de dressuur en wordt dus gebruikt. Ik ken meer, o.a. Portugese, fokkers die hem ook gratis niet zouden gebruiken.

Is altijd een beetje het nadeel, veel mensen kijken naar prestaties en niet naar het paard. Ik zeg altijd maar: een middelmatig paard met goede ruiter ( en begeleiding!) kan heel hoog scoren maar zelfs een heel goed paard met slechte ruiter ( zonder begeleiding) komt nergens............

Ik heb zelf een Paint horse, zit meer in de western wereld maar mijn man met Ultramar in de Lusitano/ Working equitation wereld, maar heb daardoor en door ons verblijf in Portugal wel aardig wat over Lusitano's gehoord/ geleerd.
Maar ook in het western wordt veel gefokt met hengsten die ( vooral in de reining zie je dat vaak) hoge scores lopen maar die een bouw hebben waar je echt niet blij van wordt, maar er wordt toch mee gefokt, want de hengst "presteert zo goed"........

We hebben in Portugal bijv. veel kinderen van Soberano gezien, daar zaten hele goede bij maar ook een aantal die ik echt niet de moeite waard vond, bijv. Net als van Rubi, veel paarden van gezien, een paar goede maar ook een paar met bijv. hele slechte ruglijnen!
Als fokken zo makkelijk was, dat een tophengst altijd toppaarden gaf dan had iedereen een toppaard, maar het gaat om de combinatie van 2 goede, goed gebouwde paarden die ook nog een fijn karakter hebben en die "passen", dat wordt nog wel eens vergeten!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:23

Ik houd wel van een grote Lusitano. Ik vind 1.65m gewoon een mooie maat voor een paard, onder de 1.60m vind ik zelf te klein.

Uiteraard moet het wel rastypisch blijven, maar dat staat wat mij betreft los van de maat.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:40

Mij is inderdaad ook afgeraden om met Rubi of Soberano te fokken, beide geven hele goede paarden maar wel in combinatie met hele goede merries!

Ik ben benieuwd of het lukt om te dekken met Guardiao. Mijn merries staan in Portugal en een jaar geleden wilde ik dekken met Dolar en Guardiao maar contact verliep erg moeizaam.

Nouvel gaf hierboven Rico als voorbeeld maar ik moet zeggen dat ik hem nou niet super rastypisch vindt hoor. Ik weet nog dat ik toen in Portugal tegen mijn ouders zei dat het meer een kruizing Lusi KWPN leek.

Die van mij is overigens ook heel groot, maar dit was niet met opzet. Mocht ik mijn merrie nog een keer laten dekken dan zou ik voor een kleinere hengst kiezen. Boven de 1.60 vind ik wel het mooist maar boven de 1.70 hoeft niet van mij. Neemt niet weg dat ik mijn eigen paard nog steeds de aller aller aller mooiste vindt hoor ;)

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:58

Ik vind Rico wel een heel mooi paard, hij heeft geen typisch Lusitano hoofd, maar verder toch wel het Lusitano type. Hij is niet de jongste meer, 17 jaar oud en heeft op topniveau sport gelopen, dus hij heeft wel wat geleden. Ik heb kinderen van hem gezien die ik toch wel erg `aangenaam` vond.
Zijn eigenaar is 23-24 april bij ons voor een clinic ( Antonio Borba) ;) , als je meer informatie zou willen.
Daar staat ook Zefiro, ook niet groot ( 160 cm), hengst met erg goed papier ( Rico x Hostil).
Hostil staat daar ook, de vader van Soberano, en in mijn optiek een betere hengst dan Soberano zelf. Soberano fokt vooral mooie kinderen met compacte merries; dan komen er echt hele mooie, goed gebouwde kinderen uit. Met grote lange merries werkt die combinatie een stuk minder goed.

http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... hp?catid=1

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:06

Eefiepeefie schreef:
Nouvel gaf hierboven Rico als voorbeeld maar ik moet zeggen dat ik hem nou niet super rastypisch vindt hoor. Ik weet nog dat ik toen in Portugal tegen mijn ouders zei dat het meer een kruizing Lusi KWPN leek.

ik heb nergens namen van lusitano's genoemd hoor... 8-)

alleen mijn mening geven dat ik het zonde vind als ze steeds groter en daarbij vaak ook minder rastypisch worden, ik ben zelf erg fan van het meer ouderwetse type, maar dat is persoonlijk natuurlijk

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:33

Nouvel schreef:
Eefiepeefie schreef:

ik heb nergens namen van lusitano's genoemd hoor... 8-)

alleen mijn mening geven dat ik het zonde vind als ze steeds groter en daarbij vaak ook minder rastypisch worden, ik ben zelf erg fan van het meer ouderwetse type, maar dat is persoonlijk natuurlijk

Dat was ik :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:34

:D
kleinigheidje

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:29

Woeps sorry! Hihi

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:46

Je moet natuurlijk beginnen met een goede merrie...
Je kunt niet verwachten dat elk vaderpaard een soort van kopie van zichzelf verwekt.
Dat is trouwens ook niet eens wat er verwacht wordt. Je wilt gewoon een bruikbaar paard, uiteindelijk.
In die zin is het ook niet gek dat er ook zijdelings wel naar prestatie gekeken wordt, want dat is feitelijk een bewijs van eigenschappen die het paard goed bruikbaar maken. Dit moet je niet zien als prestatie= garantie op een presterend product daarvan, maar meer als prestatie=garantie dat het ouder dier zelf de eigenschappen bezit om te kunnen presteren en dus okee is.
Van een paard in de wei moet je dan zuiver op uiterlijk afgaan, maar gezien het feit dat de standaard vaststaat wat dat betreft zul je bij dekhengsten geen vreselijk afwijkende paarden vinden die op zich hinder zouden ondervinden van hun bouw.
Maar in hun werk kun je zien hoe ze niet zichtbare eigenschappen als doorzettingsvermogen, moed, inzet voor de ruiter, kalmte etc tot uiting komen.

Wat grootte betreft, vreemd genoeg worden de paarden vanzelf ineens zo groot. Blijkbaar zijn ze meer door extrene factoren klein gebleven vroeger. Twee kleine ouders kunnen ineens een groot kind geven met wel 10 centimeter verschil met de grootste ouder. Dit is wel een soort loterij want ondertussen komen er ook gewoon producten uit die net zo groot zijn dan de kleinste ouder, of zelfs kleiner....
Het is niet zo dat de producten van een ouder paar allemaal even groot worden.

Ik ben trouwens ook overtuigd dat de kleine Lusitano gewoon blijft bestaan naast de grotere.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:50

fokken = gokken he... :D

de mijne is nu met 6 jaar 1.64, uit een moeder van 1.54 en een vader van 1.64, ik kocht hem als veulen, dan blijft het afwachten wat ze gaan doen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:51

ElCid schreef:
Ik vind Rico wel een heel mooi paard, hij heeft geen typisch Lusitano hoofd, maar verder toch wel het Lusitano type. Hij is niet de jongste meer, 17 jaar oud en heeft op topniveau sport gelopen, dus hij heeft wel wat geleden. Ik heb kinderen van hem gezien die ik toch wel erg `aangenaam` vond.
Zijn eigenaar is 23-24 april bij ons voor een clinic ( Antonio Borba) ;) , als je meer informatie zou willen.
Daar staat ook Zefiro, ook niet groot ( 160 cm), hengst met erg goed papier ( Rico x Hostil).
Hostil staat daar ook, de vader van Soberano, en in mijn optiek een betere hengst dan Soberano zelf. Soberano fokt vooral mooie kinderen met compacte merries; dan komen er echt hele mooie, goed gebouwde kinderen uit. Met grote lange merries werkt die combinatie een stuk minder goed.

http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... hp?catid=1

Heb jij toevallig zelf foto's gemaakt van Hostil? Ik zou graag wat meer zien van hem dan de gebruikelijke foto's met Anky op zijn rug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:53

@ Lusitana, paarden worden inderdaad zelf ook steeds groter. Valt mij ook op. Ook als ze niet bewust uit grote ouders worden gefokt.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:46

Kennen jullie nog fokkers uit Portugal met een kijk op "dressuur" lusitano's?

Buiten Resina antunes natuurlijk.

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:53

Hierboven al genoemd: http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... hp?catid=1 , maar ook http://www.coudelariaquintadoscedros.com/ en http://lusitanosdatela.com/index.php?lang=en om er een paar te noemen en natuurlijk http://www.coudelariastamargarida.com/index.php
Een kleine greep uit assortiment. ;)
Resina Antunes is een kleine fokkerij, de hierboven genoemde, zeker Santo Andre ( van de Borba's) en Margarida en Dos Cedros zijn de fokkerijen waar veel meer geld en toppaarden in omgaan, met bijbehorend prijskaartje ;) . Niks ten nadele van Antunes, die hebben zeker leuke paarden, maar de anderen zijn al veel langer met de fokkerij bezig en het prijskaartje is voor de meesten niet op te brengen :(
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-02-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:01

Dankje ElCid! Even rondneuzen :D

Ik heb 2 paarden van Resina Antunes in mijn gedachte. (Eerst meer, namelijk een 5 tal. Echter denk ik dat daar al paarden van verkocht zijn gezien ik hem al enige tijd niet gesproken heb erover.) Binnenkort maar even bellen erover.

(Heel verhaal erachter hoor. Vanuit onze kant... Begin van stal / sport carrière)

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo