[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Precies.
Let er op dat bij evenementen waar je entree voor moet betalen, je meestal toestemming nodig hebt.
En ook op een act/demo kan auteursrecht rusten, dus soms heb je bij shows ook nog toestemming van de show nodig.
Dat is voornamelijk zo bij grote producties als goa, apassionata, etc. Maar die maken dat zelf vaak ook van te voren duidelijk.

NadiaM

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:20

bedankt voor de duidelijke info!
Maar als je dus bv naar knhs kampioenschap gaat of subtop wedstrijd, mag je gewoon fotograferen.
Leuk!!

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:50

Kan ik iemand een vraag stellen per pb?

Gaat over inschrijven bij de KvK, prijzen, voor een bedrijf fotograferen.. beetje lastige situatie maar ik snap er zelf niks meer van :')

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:45

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:51

Hee, ik ben nog een beetje aan het oefenen met mijn camera, alle verschillende standen en waardes uitproberen dit gaat buiten best aardig vind ik zelf. Maar wat zijn jullie ervaringen met binnen? Neem als voorbeeld even een binnenbak. Dus snelle foto's en minder licht. Ik heb een Nikon D3300 en vroeg me af hoe jullie dit aanpakken :)

Kathy Roos Fotografie ♥ Rico ♥ 23-09-2012 ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:28

Dat hangt voor een deel ook van de binnenbak af.
Er zijn bakken te vinden die zelfs met de beste/duurste apparatuur gewoon onmogelijk zijn om in te fotograferen.

Je apparatuur speelt ook een rol.
Als je een f2.8 objectief op je camera zet, heb je veel meer licht ter beschikking dan bij een f5.6 objectief.

Qua instellingen is het zaak om een balans te vinden tussen sluitertijd die snel genoeg is om beweging te bevriezen én een iso die waarschijnlijk daarvoor flink omhoog moet. Maar die wil je ook niet "te" hoog hebben, omdat het ruis veroorzaakt.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:24

Misschien stomme vraag hoor... :o
Ik was met instellingen bezig van me camera en nu geeft ie ineens de sluitertijd in de AV stand heel raar aan, bv 3"2.
Iemand enig idee wat Ik verkeerd heb gedaan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:25

hagelkruis schreef:
Ik was met instellingen bezig van me camera en nu geeft ie ineens de sluitertijd in de AV stand heel raar aan, bv 3"2.

3.2 seconden, als je eens helemaal terug draait met het wieltje. Dan kom je als het goed is weer onder de 0" uit :)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:21

Ohhhh zit ik dan boven de 0, daar had ik nooit aan gedacht, haha!
Thanks!!

Ghostattack schreef:
hagelkruis schreef:

3.2 seconden, als je eens helemaal terug draait met het wieltje. Dan kom je als het goed is weer onder de 0" uit :)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:39

Ik had even een vraagje over hoe je het beste foto's kan verkleinen.

Ik had foto's bewerkt in Lightroom en wilde ze versturen per email naar iemand.
Maar omdat ze zo groot waren heb ik ze verkleint met pixresizer.
Dit werkt heel makkelijk.
Maar nu zag ik dus als je dan de foto's inzoomt ze heel onscherp zijn, terwijl de originele foto's heel scherp zijn.
Het lijkt me dat het aan het verkleinprogramma ligt?
Hoe doen jullie dit?

Groetjes Nadia

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:58

Ik verklein ze meestal gewoon via Lr via de export module naar het gewenste formaat.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:13

Oke kan dit ook, wist ik niet.
Moet nog even een cursus Lightroom volgen :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:10

Doordat je ze verkleint, krijgen ze minder pixels, waardoor je dus bij inzoomen die pixels ziet ipv het scherpe beeld. Ws kan je met dpi waarde instellen wel iets, maar moet zeggen dat ik daar zelf ook niet echt in thuis ben. Je kunt dan wellicht beter de originele foto's verzenden via wetransfer.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:51

Ik ben van plan om een bewerkings programma te kopen maar kan niet goed kiezen tussen lightroom en photoshop. Wat raden jullie aan? Ik doe paarden fotografie en ik bewerk wel eens teugels, hekjes en paaltjes weg. Op dit moment heb ik photofiltre maar daar ben ik echt niet tevreden over.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
`·. Ninar

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:10

Photoshop :j
Lightroom is fijn om kleuren te bewerken, ook selectief. Een klein plekje weghalen gaat nog wel maar voor echte teugels e.d. pak ik photoshop, gaat veel handiger

Op zoek naar een leuke fotoshoot, omgeving Ridderkerk?http://www.SuzanneFotografie.nl :wave:

Benieuwd naar mijn fotografie?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:03

Hey,

kan iemand me wat vertellen over RAW fotograferen?
Ik heb een fotografie cursus gedaan. heb daarna nog wat gekletst en tips gevraagd met degene die de cursus gaf en hij zei dat het voor mij leuk zou zijn om RAW te gaan fotograferen. Hij had het ook over lightroom en de rest ben ik een beetje vergeten.

en heeft iemand ook een idee hoe ik mijn fotos makkelijk ergens veilig op kan slaan zonder dat heel mijn computer vol staat of de kwaliteit veel achteruit gaat? mijn dropbox is ook niet onteindigd.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:41

mzara schreef:
Hey,

Ik heb een fotografie cursus gedaan. heb daarna nog wat gekletst en tips gevraagd met degene die de cursus gaf en hij zei dat het voor mij leuk zou zijn om RAW te gaan fotograferen. Hij had het ook over lightroom en de rest ben ik een beetje vergeten.

en heeft iemand ook een idee hoe ik mijn fotos makkelijk ergens veilig op kan slaan zonder dat heel mijn computer vol staat of de kwaliteit veel achteruit gaat? mijn dropbox is ook niet onteindigd.

Voor opslag is het het beste om een externe harde schijf te kopen, deze zijn tegenwoordig niet eens zo heel duur meer.

Over RAW fotografie kan ik wel een heel verhaal ophangen, maar er zijn genoeg artikelen op google te vinden, met uitleg, voordelen en nadelen ;)
Oa. http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/
http://www.moorfotografie.nl/moet-je-in ... ograferen/
http://www.magnek.nl/blog/12-raw-dingen/

SOL Fotografie
Facebook
Website

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:01

Ik heb zelf mijn dropbox geupgrade voor de opslag. En ernaast externe HD. Externe HD kan ook stuk helaas dus zorg iig altijd voor dubbele Back-up!

Die RAW linkjes ga ik ook eens bekijken. Gebruik dat nu nog weinig :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:05

Ik heb een extern harde schijf waar alles op staat, is niet super groot en is makkelijk in gebruik.

`·. Kyara
`·. Ninar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:40

Samblabla schreef:
Ik ben van plan om een bewerkings programma te kopen maar kan niet goed kiezen tussen lightroom en photoshop. Wat raden jullie aan? Ik doe paarden fotografie en ik bewerk wel eens teugels, hekjes en paaltjes weg. Op dit moment heb ik photofiltre maar daar ben ik echt niet tevreden over.

Wat bevalt er precies niet aan photofiltre?
Mis je iets of vind je de workflow niet fijn?

Adobe heeft momenteel geen mogelijkheid meer om photoshop aan te schaffen, je kunt alleen nog een abonnement nemen op de "cloud" en zo 1 of meerdere programma's per maand betalen.
Voor studenten is er een wat goedkoper tarief voor.

Ik werk zelf al jaren met Corel Paint Shop Pro.
Kosten: éénmalig een paar tientjes.

Een zeer uitgebreid programma met heel veel mogelijkheden.
Natuurlijk heeft photoshop nog net wat meer mogelijkheden, maar in mijn dagelijks werk als fulltime professioneel fotograaf heb ik zelf nooit iets "gemist" aan het programma. Paint Shop Pro doet perfect z'n werk en is daarmee behoorlijk wat goedkoper dan de programma's van Adobe.

Het is wel zo, dat als je serieus verder in de fotografie wil gaan, het handig is om voor adobe programma's te kiezen omdat bijna de hele markt daarmee werkt.
Stel dat je bij een werkgever terecht komt die alleen photoshop gebruikt en jij kunt alleen met paint shop pro werken.... Dan is het behoorlijk wennen als je zou moeten overschakelen.

Maar is het puur voor jezelf, dan is het eigenlijk niet nodig om zo'n relatief duur programma te nemen.
En dan is paint shop pro een mooie schakel tussen een gratis programma en een heel duur programma.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:00

Ik ben nu op dit moment 9,24 euro p/m kwijt voor Adobe Creative Cloud Photography. Daar zitten Adobe Lightroom CC 2015.4 en Adobe Photoshop CC 2015.4 in en ben er erg blij mee. :D Het is in ieder geval goedkoper dan destijds de losse aanschaf van de pakketten was. Alleen al Lr kost een losse licentie ergens tussen de 100 en 150 euro. Lr 4 en Lr5 heb ik destijds wel gewoon als losse licentie gekocht zonder abonnement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:04

mzara schreef:
Hey,

Wanneer je foto's in RAW maakt, heb je een soort digitaal negatief.
Hiermee kun je achteraf nog erg veel aanpassen in de foto, zonder kwaliteitsverlies.
Uiteindelijk sla je de foto als .jpg of .tiff op om hem te kunnen gebruiken in andere programma's en bijv. op je website of om af te laten drukken.

Maar je moet dan dus ook wel goed zijn met fotobewerking.
Want als je dat nog niet in de vingers hebt, heb je nog niet de mogelijkheid om het maximale uit je beeld te halen. Een RAW foto moet namelijk altijd nog geoptimaliseerd worden.

Een .JPG direct uit de camera is wat dat betreft beter geschikt voor een startende fotograaf, die misschien nog niet alle kneepjes in de fotobewerking kent.
Die kun je eventueel (bijna) gelijk uit de camera gebruiken.
Maar het nadeel is dat ze wat minder mogelijkheden hebben en altijd wat kwaliteitsverlies.

Er zijn mensen die RAW files min of meer heilig verklaren.
Maar dat vind ik in de praktijk vaak toch wat overdreven.
Als je foto er al goed uit ziet qua belichting, zonder fouten... Dan hoef je er ook weinig achteraf in te sleutelen.

Zou je een RAW foto maken en omzetten naar .jpg en zou je een JPG foto maken, allebei in gemiddelde omstandigheden....
En je zou die beide afdrukken op bijv. 30x45cm formaat...
Dan ben ik er vrij zeker van dat je het verschil tussen beide foto's niet kunt zien en de foto die oorspronkelijk als RAW foto geschoten is, niet zou kunnen aanwijzen. Of in ieder geval met zeer veel moeite.

En uiteindelijk gaat het daarom: het eindresultaat...
Met RAW ben je altijd wat langer per foto bezig. Puur omdat er nog een paar extra tussenstappen nodig zijn. Je moet voor je eigen workflow kijken of het de moeite waard is om die extra tijd erin te steken.

Op dit moment schiet ik zelf alles dubbel.
Ik laat de camera dus een RAW én een JPG versie opslaan.

Je kunt dan altijd nog kiezen of je met de RAW files aan de slag gaat, of met de JPG files.

Maar daarmee kom je ook gelijk op het 2e punt uit; want een RAW file neemt behoorlijk wat meer opslagruimte in beslag dan een JPG file. En als je ze allebei wil houden, zit je dus aan nóg meer opslag.

Je kunt op verschillende media opslaan.
Bijvoorbeeld:

1. CD/DVD
Je hebt dan veel discs nodig, omdat er maar een beperkt aantal MB/GB op 1 schijfje past.
En een zeer groot nadeel: je kunt erg snel data verliezen. Soms zelfs al binnen een paar maanden.
Dit was vroeger mijn eigen manier van archief back-up. Maar toen mijn computer een klein jaartje later crashte en ik de bestanden van de discs nodig had, bleek dat een zeer groot deel onleesbaar was geworden. Een deel van mijn archief uit dat jaar ben ik om die reden permanent verloren. En ik ben toen direct gestopt met het gebruik van cd's en dvd's.

2. De Cloud / Online opslag
Een handige methode. Maar let goed op waar je je foto's upload. Sommige upload websites willen rechten krijgen over je foto's om ze te kunnen gebruiken.
Andere services bewerken je foto's of comprimeren ze (kleiner maken van bestandsgrootte en dus kwaliteit).
Maar uiteraard zitten er ook goede services bij.
Een groot voordeel is dat je overal en altijd bij je foto's kan. Nadeel is dat je account relatief gemakkelijk gehackt kan worden en dat kan grote consequenties hebben.
Bovendien zijn veel cloud services beperkt in het aantal GB's wat je kunt gebruiken. Heb je een archief van meerdere jaren fotografie, dan zit dat heeeeel snel vol.
Mijn eigen archief is momenteel ongeveer 2 Terabyte. Die zou ik dus niet (gratis) in een cloudservice kunnen hosten.

3. Eigen website
Sommige webhosts bieden nu een pakket met oneindig veel opslag aan.
Soms hebben ze daar als voorwaarde aan vast, dat je er alleen je site mag plaatsen en dus niet een foto archief. Maar wellicht zijn er webhosts te vinden die dat wel toelaten. Zeker voor een klein archief.

4. Externe harde schijf of netwerkschijven
Een harde schijf is een relatief betrouwbare manier om je foto's te archiveren.
Zet ze niet op je C: schijf. Want die kan ook wat makkelijker worden aangevallen door virussen en andere malware.
Maar een externe harde schijf, die dus los op/bij je computer ligt, is ideaal.
Je kunt ze loskoppelen van je pc, zodat je ook minder kwetsbaar bent voor bliksemschade.
En je kunt er eentje op een andere locatie leggen, zodat je archief ook veilig is voor brand.

Ik werk zelf met meerdere externe harde schijven.
Mijn foto's importeer ik gelijk op mijn 1e externe harde schijf.
En ik maak dagelijks back-ups daarvan op mijn pc. Zodat ik direct een back-up heb om mee te werken.
Wekelijks hang ik mijn 2e externe harde schijf aan de pc. Zodat ik een 2e back-up kan maken.
Die schijf hangt verder nooit aan de stroom.
En dan heb ik nog een 3e schijf die op een andere locatie ligt en regelmatig een update krijgt.
Inmiddels heb ik nu ook een 4e schijf, die op een andere locatie ligt en vol is. Die ligt dus echt puur als archief back-up en hoeft verder nooit meer aan de stroom, tenzij de andere 3 een probleem zouden hebben :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:19

Ik heb zelf een NAS en zou voor het goede mijn NAS moeten backuppen bij een van de drie NASsen die bij mijn ouders, broer en broertje staan. Mijn NAS is uitgevoerd met 2x 4TB schijven die gespiegeld zijn zodat er eentje uit kan vallen en ik effectief dus maar 4TB tot mijn beschikking heb.

Dit is mijn workflow:
1. Importeren in Lr naar SSD in PC en naar NAS in tijdelijke folder
2. Selecteren foto's
3. Nabewerken geselecteerde foto's
4. Exporteren naar gewenst formaat
5. Verwijderen van foto's die selectie niet hebben gehaald van SSD in PC
6. Kopieren definitieve foto's van SSD naar HDD in PC
7. Kopieren definitieve foto's van SSD naar NAS in definitieve folder
8. Verwijderen foto's van SSD

Lr = Adobe Lightroom CC 2015.4
SSD = Solid State Drive
PC = Personal Computer
NAS = Network Attached Storage
HDD = Hard Disk Drive

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:32

Femke schreef:
mzara schreef:
Hey,

Wanneer je foto's in RAW maakt, heb je een soort digitaal negatief.
Hiermee kun je achteraf nog erg veel aanpassen in de foto, zonder kwaliteitsverlies.
Uiteindelijk sla je de foto als .jpg of .tiff op om hem te kunnen gebruiken in andere programma's en bijv. op je website of om af te laten drukken.

Maar je moet dan dus ook wel goed zijn met fotobewerking.
Want als je dat nog niet in de vingers hebt, heb je nog niet de mogelijkheid om het maximale uit je beeld te halen. Een RAW foto moet namelijk altijd nog geoptimaliseerd worden.

Een .JPG direct uit de camera is wat dat betreft beter geschikt voor een startende fotograaf, die misschien nog niet alle kneepjes in de fotobewerking kent.
Die kun je eventueel (bijna) gelijk uit de camera gebruiken.
Maar het nadeel is dat ze wat minder mogelijkheden hebben en altijd wat kwaliteitsverlies.

Er zijn mensen die RAW files min of meer heilig verklaren.
Maar dat vind ik in de praktijk vaak toch wat overdreven.
Als je foto er al goed uit ziet qua belichting, zonder fouten... Dan hoef je er ook weinig achteraf in te sleutelen.

Zou je een RAW foto maken en omzetten naar .jpg en zou je een JPG foto maken, allebei in gemiddelde omstandigheden....
En je zou die beide afdrukken op bijv. 30x45cm formaat...
Dan ben ik er vrij zeker van dat je het verschil tussen beide foto's niet kunt zien en de foto die oorspronkelijk als RAW foto geschoten is, niet zou kunnen aanwijzen. Of in ieder geval met zeer veel moeite.

En uiteindelijk gaat het daarom: het eindresultaat...
Met RAW ben je altijd wat langer per foto bezig. Puur omdat er nog een paar extra tussenstappen nodig zijn. Je moet voor je eigen workflow kijken of het de moeite waard is om die extra tijd erin te steken.

Op dit moment schiet ik zelf alles dubbel.
Ik laat de camera dus een RAW én een JPG versie opslaan.

Je kunt dan altijd nog kiezen of je met de RAW files aan de slag gaat, of met de JPG files.

Maar daarmee kom je ook gelijk op het 2e punt uit; want een RAW file neemt behoorlijk wat meer opslagruimte in beslag dan een JPG file. En als je ze allebei wil houden, zit je dus aan nóg meer opslag.

Je kunt op verschillende media opslaan.
Bijvoorbeeld:

1. CD/DVD
Je hebt dan veel discs nodig, omdat er maar een beperkt aantal MB/GB op 1 schijfje past.
En een zeer groot nadeel: je kunt erg snel data verliezen. Soms zelfs al binnen een paar maanden.
Dit was vroeger mijn eigen manier van archief back-up. Maar toen mijn computer een klein jaartje later crashte en ik de bestanden van de discs nodig had, bleek dat een zeer groot deel onleesbaar was geworden. Een deel van mijn archief uit dat jaar ben ik om die reden permanent verloren. En ik ben toen direct gestopt met het gebruik van cd's en dvd's.

2. De Cloud / Online opslag
Een handige methode. Maar let goed op waar je je foto's upload. Sommige upload websites willen rechten krijgen over je foto's om ze te kunnen gebruiken.
Andere services bewerken je foto's of comprimeren ze (kleiner maken van bestandsgrootte en dus kwaliteit).
Maar uiteraard zitten er ook goede services bij.
Een groot voordeel is dat je overal en altijd bij je foto's kan. Nadeel is dat je account relatief gemakkelijk gehackt kan worden en dat kan grote consequenties hebben.
Bovendien zijn veel cloud services beperkt in het aantal GB's wat je kunt gebruiken. Heb je een archief van meerdere jaren fotografie, dan zit dat heeeeel snel vol.
Mijn eigen archief is momenteel ongeveer 2 Terabyte. Die zou ik dus niet (gratis) in een cloudservice kunnen hosten.

3. Eigen website
Sommige webhosts bieden nu een pakket met oneindig veel opslag aan.
Soms hebben ze daar als voorwaarde aan vast, dat je er alleen je site mag plaatsen en dus niet een foto archief. Maar wellicht zijn er webhosts te vinden die dat wel toelaten. Zeker voor een klein archief.

4. Externe harde schijf of netwerkschijven
Een harde schijf is een relatief betrouwbare manier om je foto's te archiveren.
Zet ze niet op je C: schijf. Want die kan ook wat makkelijker worden aangevallen door virussen en andere malware.
Maar een externe harde schijf, die dus los op/bij je computer ligt, is ideaal.
Je kunt ze loskoppelen van je pc, zodat je ook minder kwetsbaar bent voor bliksemschade.
En je kunt er eentje op een andere locatie leggen, zodat je archief ook veilig is voor brand.

Ik werk zelf met meerdere externe harde schijven.
Mijn foto's importeer ik gelijk op mijn 1e externe harde schijf.
En ik maak dagelijks back-ups daarvan op mijn pc. Zodat ik direct een back-up heb om mee te werken.
Wekelijks hang ik mijn 2e externe harde schijf aan de pc. Zodat ik een 2e back-up kan maken.
Die schijf hangt verder nooit aan de stroom.
En dan heb ik nog een 3e schijf die op een andere locatie ligt en regelmatig een update krijgt.
Inmiddels heb ik nu ook een 4e schijf, die op een andere locatie ligt en vol is. Die ligt dus echt puur als archief back-up en hoeft verder nooit meer aan de stroom, tenzij de andere 3 een probleem zouden hebben :P

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Raw lijkt me erg leuk. maar ik denk dat ik er nog even mee wacht. Ik heb een aantal jaar geleden veel foto's bewerkt. dus heb wel wat ervaring. maar ik vind het juist een "kunst" de foto zo goed mogelijk te maken op het moment zelf en dan inderdaad met wat kleine bewerkingen de foto net wat mooier te maken.

over het opslaan.
Ik heb nog een externe harde schijf liggen :D helemaal niet meer aan gedacht. En dan gebruik ik dropbox als extra voor de meest waardevolle.

kan iemand me misschien wat meer vertellen over lightroom? ik werk nu met picasa en soms met photofiltre. maar ik heb het gevoel dat ik met picasa er niet alles uit kan halen de kwaliteit achteruit gaat.
ik zoek eigenlijk een programma waarbij je de opties van deze 2 programma's in 1 hebt en net wat meer.

en nog een vraag. hoe zetten jullie de foto's over van camera naar pc? wat is de beste manier? ik gebruik nu het kabeltje wat bij mn camera zat en kopieer ze naar mn pc. bewerk ze dan en zet ze waar ze moeten staan.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:25

Ik kan "spot meting" niet vinden op mijn canon Eos 600d.

Kan iemand me helpen?

*voeltzichdom*

You don’t scare me, I ride a haflinger. <3 ~Myrtle~ <3