[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:54

Tabblad camera in je menu en dan "meetmethode"
Pagina 102 van je gebruiksaanwijzing.

Als je op " canon 600d spotmeting " zoekt, krijg je direct al als 2e zoekresultaat de digitale handleiding ;-)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:46

Wie helpt mij!

Ik heb momenteel een NIKON D3300, met een lens AF-S DX 18-55mm.
Nu wil ik graag een lens van 55 (of 70-) tot 200 of 300mm kopen. Maar overal zie ik staan Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm
Nu vraag ik mij af of dit dan hetzelfde is en dus een passende lens voor mijn camera of niet....

Alvast heeeel erg bedankt voor degene die mij kunnen helpen :)

Kathy Roos Fotografie ♥ Rico ♥ 23-09-2012 ♥

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:55

xkathy_love schreef:
Wie helpt mij!

Nu wil ik graag een lens van 55 (of 70-) tot 200 of 300mm kopen. Maar overal zie ik staan Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm
Nu vraag ik mij af of dit dan hetzelfde is en dus een passende lens voor mijn camera of niet....

Jahoor die past gewoon op een Nikon toestel. Er zijn ook lenzen van o.a. Tamron en Sigma met een Nikon vatting. Zelf heb ik een tamron 70-200 2.8 waar ik nog steeds heel blij mee ben. Merk wel dat ie op de 200 stand wat moeite heeft met scherpstellen. Bij de Nikon variant (die ik wel getest heb) had ik dit niet, maar prijsverschil heeft mij voor Tamron doen kiezen ;)

en ik zal dan ook eens een keer een nabewerkte foto uploaden (Ik werk met photoshop elements 11) (Overigens inmiddels een ander logo):
Voor (boven) en na (onder)
Afbeelding Afbeelding

Zelf vind ik de onderste nog wat te veel contrast misschien, maar is nog op mijn vorige laptop bewerkt, waar het er anders uit zag op scherm.

Lizzo_RV

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:55

Ik heb sinds vanmiddag een camera, de Nikon D5000. Ik ben er onwijs blij mee, en heb (voor mijn doen) al een paar leuke foto's gemaakt. Jullie hebben er vast van alles op aan te merken, en daarom ben ik hier ook. Ik zal graag wat tips en trics van jullie willen. Bijvoorbeeld wat ik moet doen om dit en dit resultaat te krijgen, welke waardes de sluitertijd en diafragma moeten hebben. Verder vraag ik mij af wat precies de ISO-waarde is en hoe ik deze kan veranderen en wat er dan gebeurd? Kritiek is altijd goed, maar houd alsjeblieft in jullie achterhoofd dat ik vandaag pas ben begonnen! :)

Bij deze mijn foto, van onze labrador :)

Afbeelding

Whisper words of whisdom, let it be......

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:23

Femke schreef:

Als je op " canon 600d spotmeting " zoekt, krijg je direct al als 2e zoekresultaat de digitale handleiding ;-)

Dank je!

You don’t scare me, I ride a haflinger. <3 ~Myrtle~ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:48

Nikkor zijn de officiële lenzen van Nikon zelf :-)

xkathy_love schreef:
Wie helpt mij!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:21

darkadia & Femke Dank jullie !

Kathy Roos Fotografie ♥ Rico ♥ 23-09-2012 ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:48

Lizzo_RV schreef:
Ik heb sinds vanmiddag een camera, de Nikon D5000. Ik ben er onwijs blij mee, en heb (voor mijn doen) al een paar leuke foto's gemaakt. Jullie hebben er vast van alles op aan te merken, en daarom ben ik hier ook. Ik zal graag wat tips en trics van jullie willen. Bijvoorbeeld wat ik moet doen om dit en dit resultaat te krijgen, welke waardes de sluitertijd en diafragma moeten hebben. Verder vraag ik mij af wat precies de ISO-waarde is en hoe ik deze kan veranderen en wat er dan gebeurd? Kritiek is altijd goed, maar houd alsjeblieft in jullie achterhoofd dat ik vandaag pas ben begonnen! :)

Bij deze mijn foto, van onze labrador :)

[ Afbeelding ]

Hoi Lizzo_RV
Gefeliciteerd met je nieuwe camera!
Ik kan me goed voorstellen dat je heel enthousiast bent en er lekker mee aan de slag wilt. *\o/* <3

De vragen die je hierboven stelt, zijn eigenlijk nog wat te algemeen.

Om ISO, diafragma en sluitertijd in te stellen, moet je één van de handmatige of semi-handmatige standen kiezen: M, A, S of P.
In de automatische standen (scene modus en "automatisch") kun je zelf niets veranderen aan deze instellingen, die kiest de camera dan voor je (net als het wel of niet inschakelen van de flitser).

ISO is de waarde die de lichtgevoeligheid van je sensor aangeeft.
Hoe hoger de ISO waarde, des te gevoeliger voor licht de sensor wordt. En dat is ideaal voor op donkere plekken.
Maar een hoge iso heeft een nadeel: het geeft ruis op je foto. Waardoor je details minder mooi worden en het beeld wat grofkorreliger.

Er is op internet ontzettend veel informatie te vinden over de basis van fotografie.
Gratis uitleg, online video tutorials, etc.
En natuurlijk kun je ook een hoop info halen uit fotografie boeken :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:49

Femke schreef:

Gevonden!

En gelukt! Tenminste... Ik ben zelf dik tevreden

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor je hulp!

You don’t scare me, I ride a haflinger. <3 ~Myrtle~ <3

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:40

Hoi allemaal ik ga morgen foto's maken van een schriktraining. Het is in een binnenbak en zullen wel stap foto's worden.
Hoe kan ik het beste mijn camera instellen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:42

@joyce_eddy wat voor lens heb je erop? Qua lichtsterkte?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:05

Het is al een paar keer besproken in dit topic, dus hopelijk heb je er wat aan. Mijn persoonlijke ervaring is dat het voor je gevoel redelijk gaat, maar op de computer valt he toch tegen. Ondanks dat het met een relatief lichtsterke lens was en een fullframe body. Doe je het voor de leuk en ook om wat te oefenen; gewoon lekker gaan. Je iso moet hoog en je sluiter bij mij zo rond de 1/200. Dat is voor mij persoonlijk de maximum die ik wil gaan ivm bewegingsonscherpte. En dan heb je er dus nog een bak nabewerking aan helaas.

Femke schreef:
Een binnenbak in de avond, dus zonder daglicht....
Dat is zelfs met dure lichtsterke lenzen vrijwel onmogelijk.

Scherpstellen is met zo weinig licht ook lastig voor de camera.
Je zet m op af-c en kiest zelf enkelvoudig het scherpstelpunt.

Maar eigenlijk zou ik adviseren om een binnenbak zoveel mogelijk te vermijden en er in het donker sowieso niet te fotograferen.

Kans is zeer groot dat je zelfs op de hoogste iso van je camera nog niet aan n sluitertijd van 1/100e komt.
Dus dan worden je fotos bewogen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:01

dank voor de tips ik ben niet zo handig(gewoon een amateurtje) haha maar ik geloof dat het gewoon oefenen is.
Ik ga wel wat testen. en zal wat foto's plaatsen komende tijd om wat handige tips te krijgen. ik snap nog niet zoveel van de iso en sluitertijden wat nu handig is enzovoort

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:05

Kwam net een leuk en interessant filmpje tegen over kleurbeheer. Kalibreren jullie allemaal jullie monitor en gebruiken jullie wel eens een grijskaart?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:33

Ik ben vandaag foto's wezen maken, ze zijn erg goed gelukt. de kwaliteit is goed en ze zijn scherp.
Nu heb ik ze naar mijn laptop gezet en bewerkt met picasa. op picasa zelf zijn ze kwalitatief nog gewoon goed. maar als ik ze opsla zijn ze als ik via mijn pc kijk veel slechter geworden. veel minder scherp. (en op picasa nog wel gewoon goed.

ik kan natuurlijk geen slechte foto's afleveren...
Hoe doen jullie het? iemand tips?

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:51

Hee!

Ik had even een vraagje, ik heb een nikon d3300, nu zou ik heel graag een macro lens willen aanschaffen alleen snap ik niet echt veel van de lenzen, wat al die cijfertjes inhouden etc.
wat ik graag wil fotografen is/zijn:
de vachten van mijn schaapjes (na het scherenen dan echt de details, een van mijn schaapjes heeft hele mooie krulletjes en de ander weer mooie golfjes)
alles wat ik met de wol maak, ik spin het bijv zelf en vind het mooi om dat in dail op de foto te zetten.

ik heb zelf de lenzen 15-80 en 80-300 van nikkor (kitlenzen)

ik weet niet of macro lens nu meerwaarde heeft aangezien ik dus al een 15-80 heb? of is dat gewoon een hele domme vraag.. :o

[edit] belangrijkste vergeten te vragen, welke lens moet/kan ik dan aanschaffen :+ , prijs ben ik nog niet over uit, maar ik fotografeer hobby matig, dus het moeten geen super grote bedragen zijn (boven de 500 gaat mij iets te ver als hobbyist :) )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:07

Vetboltsje schreef:
Hee!

Ik had even een vraagje, ik heb een nikon d3300, nu zou ik heel graag een macro lens willen aanschaffen alleen snap ik niet echt veel van de lenzen, wat al die cijfertjes inhouden etc.
wat ik graag wil fotografen is/zijn:
de vachten van mijn schaapjes (na het scherenen dan echt de details, een van mijn schaapjes heeft hele mooie krulletjes en de ander weer mooie golfjes)
alles wat ik met de wol maak, ik spin het bijv zelf en vind het mooi om dat in dail op de foto te zetten.

ik heb zelf de lenzen 15-80 en 80-300 van nikkor (kitlenzen)

ik weet niet of macro lens nu meerwaarde heeft aangezien ik dus al een 15-80 heb? of is dat gewoon een hele domme vraag.. :o

[edit] belangrijkste vergeten te vragen, welke lens moet/kan ik dan aanschaffen :+ , prijs ben ik nog niet over uit, maar ik fotografeer hobby matig, dus het moeten geen super grote bedragen zijn (boven de 500 gaat mij iets te ver als hobbyist :) )

Neem eens een kijkje in dit topic:
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:15

kak, sorry ik wist niet dat er een apart topic voor was :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:16

Geeft niet hoor. :(:) Ik heb geen verstand van Nikon, maar er is daar vast iemand die jou advies kan geven. ;)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:33

Hee allemaal,

Mijn logo wordt er elke keer afgeknipt
Hebben jullie daar tips voor ?

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:20

Waar wordt je logo afgeknipt, en door wie?

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:43

Als ze het op internet doen met je foto...
Dan is er helaas weinig aan te doen.
Duidelijk erbij zetten dat de foto niet gebruikt mag worden, is het enige.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:35

Afbeelding

Ik ben er niet echt tevreden over, helemaal niet na het uploaden.... heeft iemand tips? :(

Whisper words of whisdom, let it be......

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:45

Ik vindt het wel een leuke foto, het enigste wat mij het eerste opviel was dat het hondje nogal laag op de foto staat en de pootjes niet helemaal op de foto staan als ik niet verkeerd kijk.

Heeft iemand wat tips voor portret? Ik ga naar dutch comic con en ga fotograferen en vooral cosplayers. Aangezien ik bijna alleen maar dieren doe heb ik graag wat tips. :)

Deze was van vorig jaar:

Afbeelding
(ik heb gewoon toestemming om foto's online te zetten)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:31

Samblabla schreef:
Ik vindt het wel een leuke foto, het enigste wat mij het eerste opviel was dat het hondje nogal laag op de foto staat en de pootjes niet helemaal op de foto staan als ik niet verkeerd kijk.

Heeft iemand wat tips voor portret? Ik ga naar dutch comic con en ga fotograferen en vooral cosplayers. Aangezien ik bijna alleen maar dieren doe heb ik graag wat tips. :)

Deze was van vorig jaar:

[ [url=m/uHxQAQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
(ik heb gewoon toestemming om foto's online te zetten)

gave foto!
ik heb er geen ervaring mee. maar misschien een idee om te zorgen dat haar gezicht (ook) scherp is.
en het kan leuk zijn om foto's van dichterbij te maken (natuurlijk zo veel mogelijk inzoomen en niet echt dicht bij de persoon gaan staan := ) van de boog een haar gezicht in dit geval.
en wat ik altijd gaaf vind zijn de spontane foto's. ook wanneer personen niet in de camera kijken.

succes!