lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:06

Vandaag eindelijk heel de dag de zon dus hup Ivo eens goed poetsen, vriend meegesleurd om hem vast te houden (vind ie doodeng maar hij doet het gewoon de schat :wink: )
En schieten maar, hier het resultaat!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-16 19:27

Jij hebt toch ook gin tonic gehad he,waaris die naar toe

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:46

Ivo wordt steeds leuker!! Hoe hoog is hij nu?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:56

Ik vind 'm ook echt super leuk, en zo'n gaaf hoofd!! <3

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:50

Wat wordt hij gaaf zeg!!!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:34

Dank jullie wel!
Ja heb inderdaad ook Gin Tonic gehad door omstandigheden moeten verkopen, is nu ruin en heeft een heel goed thuis krijg af en toe foto's. Is ook te klein voor mij gebleven (ik ben 1.82 m).
Ivo is nu net 3 jaar en 1.58 m dus die zal nog wel wat gaan groeien, vader is 1.69 m en moeder 1.59

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:06

Dan is Ivo nog een heel eind gegroeid bij jou. Bij de fokker is het lang een kleintje gebleven.

Ik hoop voor je dat er nog een aantal centimeters bij komen, want je bent zelf ook best lang. Hij word in elk geval al een knappe vent!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:34

Die groeit vast nog wel iets hoor!
Ferro was tegen de 1.60 rond die leeftijd en die is nu met zijn 6 jaar 1.64

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:54

Zojuist weer wat uit het verleden van mij paard gevonden. Zijn verkoop video toen hij nog bij de fokker was. Ben elke keer zo blij als ik iets van hem vind van vroeger.

http://youtu.be/QqHXFTNY9uk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:04

Nouvel schreef:

Maar die heb je ook laten ruinen dan gaan ze ook meer de hoogte in. :) Wil niet zeggen dat Ivo niets meer groeit hoor, maar een ruin of een hengst is in de groei eigenlijk geen vergelijking.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:53

Jessix schreef:
Nouvel schreef:

Maar die heb je ook laten ruinen dan gaan ze ook meer de hoogte in. :) Wil niet zeggen dat Ivo niets meer groeit hoor, maar een ruin of een hengst is in de groei eigenlijk geen vergelijking.

Ja dat is ook een puntje, maakt het dan nog uit met extra groeien of je hem met 3 jaar of met 4 jaar laat ruinen? Zou nog wel wat meer hals bij hem willen zien. Dus dacht ik laat hem met 4 jaar ruinen.
Als ik het foefje doet met een touwtje van kogel naar elleboog, en dan naar schoft kom ik nu op 1.65 m...

Ik had met hem met de keuring meegedaan om te kijken wat voor punten hij zou krijgen en of het de moeite zou zijn om hem hengst te laten, nu was ik dus achteraf zeer teleurgesteld dat je dus helemaal niks geen punten krijgt. Dus daar ben ik ook helemaal niks mee opgeschoten :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:01

die van mij heeft hals zat, en die heb ik met 2,5 laten castreren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:32

Faya_barock schreef:
Ja dat is ook een puntje, maakt het dan nog uit met extra groeien of je hem met 3 jaar of met 4 jaar laat ruinen? Zou nog wel wat meer hals bij hem willen zien. Dus dacht ik laat hem met 4 jaar ruinen.
Als ik het foefje doet met een touwtje van kogel naar elleboog, en dan naar schoft kom ik nu op 1.65 m...

Ik had met hem met de keuring meegedaan om te kijken wat voor punten hij zou krijgen en of het de moeite zou zijn om hem hengst te laten, nu was ik dus achteraf zeer teleurgesteld dat je dus helemaal niks geen punten krijgt. Dus daar ben ik ook helemaal niks mee opgeschoten :(

Vaak gaan ze met 2 jaar ruinen wanneer een hengst te klein blijft en dan schijnen ze nog een eind de hoogte in te gaan. Mijn ervaring met hengsten is dat de meeste wel de grootste groeispurt hebben gemaakt voor hun derde levensjaar. Mijn paard was met 2 jaar al 1.63m en mijn andere die nog twee moet worden tikt nu ook al de 1.60m aan. Als ik bij hem dat foefje zou doen zou hij boven de 1.70m uitkomen. Ik verwacht zelf dat hij niet groter wordt dan 1.65m, als hij dat al redt.

Een Lusitano krijgt toch wel voldoende hals, helemaal als je hem goed traint. Kijk inderdaad maar naar de prachtige Ferro van Nouvel. De uitstraling die ze krijgen als hengst raak je vaak wel kwijt als je gaat ruinen. Ik zie het in elk geval altijd wanneer een paard geruind is. Hooguit wanneer een paard echt op late leeftijd gecastreerd wordt houden ze die uitstraling vast, maar dan zijn ze vaak de 10 al gepasseerd.

Je had de keurmeester kunnen vragen naar hun bevindingen en of ze denken dat hij dekhengst waardig is. Ze staan je graag te woord.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-16 19:11

Ja voor punten moet je naar de opnamen keuring dat was interessanter voor jou geweest,misschien doen voor je gaat castereren dan is hij ook wat ouder en meer uit gegroeid merk bij onze nu ze 5is pas beetje paard word en ze laat is.ruinen kan altijd nog,of zijn karakter moet al te heftig zijn natuurlijk

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:27

Ik ben nieuw in de Lusitano wereld hiervoor PRE's gehad dus weet nog niet veel over het keuren etc.
De keurmeesters deden het wel enigszins publiekelijk uitleggen met de keuring maar Ivo was zo aan het hinniken dat ik hier niet veel van heb meegekregen. Geen idee dat je ze ook daarna nog aan kon spreken. Bij de PRE keuring waar ik met mijn merrie 2x aan mee heb gedaan was de keurmeester absoluut niet aanspreekbaar en spraak geen tot matig Engels en zat ook alleen maar buiten de keuringen door op het secretariaat.

Maar wat houdt zo'n opnamen keuring dan in, dat is toch wanneer je je paard op wilt geven voor het stamboek als dekhengst, dus als je met hem wilt gaan dekken? En vanaf welke leeftijd is dit dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:00

Faya_barock schreef:
Ik ben nieuw in de Lusitano wereld hiervoor PRE's gehad dus weet nog niet veel over het keuren etc.
De keurmeesters deden het wel enigszins publiekelijk uitleggen met de keuring maar Ivo was zo aan het hinniken dat ik hier niet veel van heb meegekregen. Geen idee dat je ze ook daarna nog aan kon spreken. Bij de PRE keuring waar ik met mijn merrie 2x aan mee heb gedaan was de keurmeester absoluut niet aanspreekbaar en spraak geen tot matig Engels en zat ook alleen maar buiten de keuringen door op het secretariaat.

Maar wat houdt zo'n opnamen keuring dan in, dat is toch wanneer je je paard op wilt geven voor het stamboek als dekhengst, dus als je met hem wilt gaan dekken? En vanaf welke leeftijd is dit dan?

Wanneer je wil dat je paard op wordt genomen in het volwassenregister, Livro de Adultos, moet je hem inderdaad voorbrengen op een keuring. Dit kan met een hengst vanaf 4 jarige leeftijd en dat moet onder het zadel. Als hij wordt opgenomen mag je hem ook inzetten als Lusitano dekhengst en zullen zijn veulen, mits ze van een in hetzelfde Livro de Adultos opgenomen Lusitano moeder zijn, ook een stamboom krijgen. Meer info kun je vinden op de website van LVN of APSL.

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:19

Wat leuk een forum voor Lusitano's! Ik zal mijn Lusitano even voorstellen. Ik heb hem nu precies 2 weken. Dit is Homero II Terroso. Hij is 4 jaar en nog hengst. Ik ben nog niet erg bekend met het ras en hoe het gaat op keuringen, maar ik zou hem met de tijd ook heel graag willen (laten) voorbrengen op de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:22

Sabrina_80
Nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
+ wat een knapperd! <3

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:37

welkom in lusitano wereld, knappe kerel heb je, veel plezier samen!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:43

Waar heb je hem eigenlijk vandaan Sabrina?

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:07

Welkom Sabrina_80! Veel plezier en geluk met je nieuwe aanwinst!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:09

Wat een leukerd! Sabrina.

En Ivo groeit mooi uit zeg.
Knappe stevige kerel wordt het!
(Wie was de papa ook weer?)

Ik voel me al bijna verplicht om nu ook foto's te gaan plaatsen van mijn valkje haha.
Hele pagina vol valkjes dan. :P
Helaas zit ze nog te veel in haar wintervacht om mooi op foto te staan. :+

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:13

Luckystory schreef:
Ik voel me al bijna verplicht om nu ook foto's te gaan plaatsen van mijn valkje haha.
Hele pagina vol valkjes dan. :P
Helaas zit ze nog te veel in haar wintervacht om mooi op foto te staan. :+

Juist ook leuk om te zien :) gewoon foto's plaatsen.
Hebben jullie lusitano's ook maar een hele dunne wintervacht?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:22

Nope, Gina is in de winter een halve Yeti. :D
Daarom niet echt voor publicatie vatbaar. Daar moet eerst nog een paar kilo haar vanaf ;)

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:53

Dank jullie wel! Ik ben echt super blij met hem.

Duijfje schreef:
Waar heb je hem eigenlijk vandaan Sabrina?

Ik heb hem bij Troyan Stables vandaan in Yper (België) Echt superfijn contact met Xavier. Nu nog vraagt hij vaak hoe het met hem gaat. Na het tekenen van een contract heb ik via mail röntgenfoto's gekregen zodat ik die door meerdere dierenartsen in Nederland kon laten beoordelen. Een week later hebben wij hem zelf opgehaald en een paar dagen later hebben wij hem nog door onze eigen dierenarts laten keuren. Ik had de afspraak dat ik hem daarna pas hoefde te betalen. Mocht hij afgekeurd worden dan zou hij hem weer op komen halen.

En luckystory, ik hou ook van die leuke bontvachtjes hoor! Dus kom maar op met die foto's :-)