[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:24

Ik heb je bericht gelezen hilly200 en ik zou je graag helpen.
Maar ik werk zelf met andere programma's. Dus ik weet zelf helaas geen oplossing voor je.

Ik hoop dat iemand het antwoord voor je heeft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:35

Dit zou idd niet zo moeten zijn. Anders mss even contact met Adobe zelf opnemen hoe het kan?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:04

Ik kon ook al geen antwoord hierover vinden op internet. Dacht misschien wist hier iemand het :) toch bedankt, zal dan Adobe eens gaan lastig vallen ;)

Volg mijn fotografiehobby op LouwinaFotografie of op Flickr!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:07

We betalen genoeg aan Adobe voor onze abonnementen dus mogen ze ook af en toe best wat vragen beantwoorden. :+

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:04

Hallo,

ik liep tegen iets vervelend aan tijdens een shoot en ik heb geen idee waar het aan ligt.
ik fotografeerde een aantal ijslanders op de heide. Ik wilde de tölt fotograferen dus de ruiters met paarden reden om de beurt het pad over terwijl ik foto's maakte. ik zat langs het pad.

en nu komt het. als het paard het pad af kwam maakte ik steeds meerdere foto's achter elkaar. waren ze nog verder was er geen probleem. maar wanneer ze dichterbij kwamen en wanneer ze rechter tegenover mijn camera stonden van de zijkant, maakte mijn camera geen foto's meer. :?
hij stelde nog wel scherp maar wanneer ik de knop helemaal indrukte gebeurde er niks. natuurlijk net op het beste moment.

Wat doe ik fout?

ik heb een nikon d3200 en gebruikte een 55-200 lens van nikon.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:06

Ik vermoed dat je buffer vol is / dat je geheugenkaart de informatie niet snel genoeg kan verwerken. Wat voor een geheugenkaartje heb je er in zitten?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:12

Jikkeee schreef:
Ik vermoed dat je buffer vol is / dat je geheugenkaart de informatie niet snel genoeg kan verwerken. Wat voor een geheugenkaartje heb je er in zitten?

zou kunnen. wel raar. Ik heb nu wel veel raw foto's er op staan maar hij is nog niet vol en het was toen aan het begin van de shoot. (stonden nog wel andere foto's op de kaart maar niet enorm veel.

ik zal even kijken wat voor geheugen kaart het is. het is iig een 32 gig
even gekeken. Hij is donkerblauw en er staat op: SDHC Card. 32 GB SanDisk

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:36

Ik heb recent deze gekocht: *klik*
Het heeft denk ik namelijk te maken met de schrijfsnelheid van je geheugenkaartje. De kaart die ik laat zien heeft namelijk 90mb schrijfsnelheid per seconde. Mijn oude kaartje had een schrijfsnelheid van 24mb/s. Hierdoor kon de camera de foto's niet snel genoeg overschrijven op het kaartje.
Je camera heeft namelijk wel een buffer waardoor je de tijd krijgt om meerdere foto's achter elkaar te schieten, maar die is op den duur vol waardoor je niet meer verder kan klikken.
Ik vermoed dat daar je probleem zit :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:45

Jikkeee schreef:
Ik heb recent deze gekocht: *klik*
Het heeft denk ik namelijk te maken met de schrijfsnelheid van je geheugenkaartje. De kaart die ik laat zien heeft namelijk 90mb schrijfsnelheid per seconde. Mijn oude kaartje had een schrijfsnelheid van 24mb/s. Hierdoor kon de camera de foto's niet snel genoeg overschrijven op het kaartje.
Je camera heeft namelijk wel een buffer waardoor je de tijd krijgt om meerdere foto's achter elkaar te schieten, maar die is op den duur vol waardoor je niet meer verder kan klikken.
Ik vermoed dat daar je probleem zit :)

Oke bedankt voor de uitleg! De mb's per seconde staat er bij mij niet op. maar zal wel minder zijn.
ik denk dat het probleem dan inderdaad daar zit.
Is dat een goede site om te bestellen? Dan bestel ik hem binnenkort gelijkt. Ik wel handig om een extra kaartje te hebben wanneer er veel opdrachten te wachten staan.

Dan gelijk nog een vraag: ik wil ook gelijk een extra batterij bestellen. ik heb ooit iets gelezen over dat geen merk batterijen slecht zijn?? ik zou in ieder geval graag weten welke accu ik het beste kan nemen bij mijn camera. :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:06

Het linkje wat ik je stuurde heb ik de mijne ook besteld. Heel tevreden over!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:12

Jikkeee schreef:
Het linkje wat ik je stuurde heb ik de mijne ook besteld. Heel tevreden over!

oke dankje! :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:15

kan iemand anders me hier mee helpen? ik wil een extra batterij bestellen.
ik heb er alleen totaal geen verstand van en mijn eerste batterij zat natuurlijk al bij de camera.
Nu zie ik batterijen van 20 van 60 euro voorbij komen en ik ga natuurlijk liever voor de 20. maar is dat verstandig? en wat is belangrijk om op te letten?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:37

Ik heb dat ook gedaan Mzara maar echt spijt van gehad, hij is echt snel leeg in mijn batterygrip na 1 of 2 dagen vol shooten. Terwijl ik dat met mijn officiële Canon niet heb eigenlijk.
Had hem eigenlijk gekocht voor Duitsland omdat ik toch eentje extra wilde hebben, dus persoonlijk zou ik gaan voor de gene van je eigen merk!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:51

mzara schreef:
Hallo,

ik liep tegen iets vervelend aan tijdens een shoot en ik heb geen idee waar het aan ligt.
ik fotografeerde een aantal ijslanders op de heide. Ik wilde de tölt fotograferen dus de ruiters met paarden reden om de beurt het pad over terwijl ik foto's maakte. ik zat langs het pad.

en nu komt het. als het paard het pad af kwam maakte ik steeds meerdere foto's achter elkaar. waren ze nog verder was er geen probleem. maar wanneer ze dichterbij kwamen en wanneer ze rechter tegenover mijn camera stonden van de zijkant, maakte mijn camera geen foto's meer. :?
hij stelde nog wel scherp maar wanneer ik de knop helemaal indrukte gebeurde er niks. natuurlijk net op het beste moment.

Wat doe ik fout?

ik heb een nikon d3200 en gebruikte een 55-200 lens van nikon.

Meestal probeer ik tölt netjes uit te tellen. Tenzij ik bij het snel tempo tölt met lange sluitertijd werk burst ik. Telgang vind ik wel heel lastig tellen. :=

Ik zie hier idd al de tips over je buffer en jouw kaartje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:52

Ik heb ook gewoon accu's van Canon. Ik heb 1 neppe, maar helaas eet mijn body die niet. Die is nogal kieskeurig en geeft een waarschuwing als ik een nepperd erin stop.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:28

Richard jij hebt toch ook de 5d3? Ik heb namelijk ook een huismerk accu van Calumet en mijn camera doet daar helemaal niet moeilijk over. Overigens houd deze accu het beduidend minder lang vol dan de originele dus ik koop alleen nog maar Canon accu's tegenwoordig.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:35

De nepaccus hebben vaak een lager vermogen. Zo heb ik voor mijn waterdichte Canon d10 ook een originele van (zo uit m'n hoofd 2600mah en de andere is 2100mah)
Voor Nikon d90 had ik een 2e van B merk en van ene op andere dag deed die het ook ineens niet meer. Moet nog x vervanging voor komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:57

Mzara, het hoeft niet per se direct je geheugenkaart te zijn.
Jouw camera heeft een buffercapaciteit van 10 beelden als je in RAW+jpg schiet.

Zelfs met de duurste kaart, kan hij dan niet meer dan 10 foto's per keer maken zonder pauze.

Bij alleen RAW is het 18 foto's.

Bij Jpg Fine is het 80 foto's.
Schiet je alleen jpg, niet RAW, dan ligt t inderdaad wel aan de geheugenkaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:01

Niet originele accu's wisselen nogal van kwaliteit.
Er zit enorme rommel tussen, maar er zijn ook third Party merken die heel prima werken.

Ik heb voor mijn vorige camera's eigenlijk altijd andere accu's erbij gekocht. En die deden t soms zelfs beter dan de originele.

Ik ben pas overgestapt naar alles origineel toen bij m'n D800 bleek dat de neppe niet werkte in m'n accugrip.

En nu bij m'n D750 heb ik ook originele genomen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:23

Ook de accu's van Canon "slijten" ij de loop der tijd. Heb accu's waar de status nu nog maar 1 rood streepje is ipv drie groene toen ze net nieuw waren. Leora, wat is de status van jouw accu's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:51

Alle accu's slijten inderdaad.
Volgens de indicatie van Nikon zouden ze zo'n 4 jaar mee gaan.
Maar ik had accu's die na 4 jaar nog steeds op 100% goed stonden.
Van slijtage heb ik zelf wat dat betreft nog nooit iets gemerkt, maar ik weet wel dat ze na een aantal jaar gebruik minder kunnen worden en uiteindelijk vervangen zouden moeten worden.

Dat zie je eigenlijk bij alle soorten oplaadbare batterijen/accu's.
Ook voor je huistelefoon, je mobiel, je auto...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:42

Even 2 vraagjes:

Wat is nu handig in wat voor formaat je foto's op te slaan.
Werk met lightroom en daar kan je bij exporteren aangeven welke formaat en pixels.
De meeste willen foto's per mail en dan kunnen ze niet te groot zijn.
Maar had van de week iemand die wilde foto voor canvas, dan moet het wel weer hoge resolutie zijn.
Zijn hier richtlijnen voor?

Ik wil eigenlijk ook online album bijgaan houden van mijn foto's.
Maar zie er zoveel google, google+, flickr.. enz.
Welke wordt aanbevolen zodat je foto's goede kwaliteit houden?
Welke gebruiken jullie.

Bedankt alvast voor de tips! :o

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:23

hagelkruis schreef:
Even 2 vraagjes:

Wat is nu handig in wat voor formaat je foto's op te slaan.
Werk met lightroom en daar kan je bij exporteren aangeven welke formaat en pixels.
De meeste willen foto's per mail en dan kunnen ze niet te groot zijn.
Maar had van de week iemand die wilde foto voor canvas, dan moet het wel weer hoge resolutie zijn.
Zijn hier richtlijnen voor?

Ik wil eigenlijk ook online album bijgaan houden van mijn foto's.
Maar zie er zoveel google, google+, flickr.. enz.
Welke wordt aanbevolen zodat je foto's goede kwaliteit houden?
Welke gebruiken jullie.

Bedankt alvast voor de tips! :o

Foto's die online komen te staan (hetzij facebook of bokt of dergelijke) verklein ik naar 72dpi en langste zijde zo'n 960px. Dit zijn foto's waar mijn logo op staat.

Voor een foto op canvas altijd maximale resolutie en grootte. Dan kopen mensen eigenlijk het 'origineel' af. Deze is inderdaad vaak te groot om per mail te versturen. Ik geef mensen dan een download linkje vanaf mijn site of ik stuur met WeTransfer.

Voor online album gebruik ik Flickr, de kwaliteit daar vind ik super. Google+ heb ik eigenlijk nooit gebruikt.

Showfotograaf bij de NQHA
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Interesse in een shoot? Tot het eind van dit jaar €45! PB voor meer info

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:33

Femke schreef:

Zelfs met de duurste kaart, kan hij dan niet meer dan 10 foto's per keer maken zonder pauze.

oke. ik shoot alleen RAW. ik bleef niet foto's maken de hele tijd dat ze het pad af reden. door de zoeker kijken. bijstellen. ja mooi. paar beelden schieten. en opnieuw. Dus mij lijkt dat ie in tussendoor wel de tijd heeft op de foto's te verwerken.

bedankt voor de info! aangezien ik toch een extra kaartje wil ga ik denk voor die me al eerder aangeraden werd :)

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:34

mzara schreef:
Femke schreef:

oke. ik shoot alleen RAW. ik bleef niet foto's maken de hele tijd dat ze het pad af reden. door de zoeker kijken. bijstellen. ja mooi. paar beelden schieten. en opnieuw. Dus mij lijkt dat ie in tussendoor wel de tijd heeft op de foto's te verwerken.

bedankt voor de info! aangezien ik toch een extra kaartje wil ga ik denk voor die me al eerder aangeraden werd :)

Mijn oude camera deed dit ook, dan kwam er "busy" te staan in het scherm, en kon ik een halve minuut ongeveer niks meer doen, verschrikkelijk irritant. Dus ik heb een nieuwe gekocht :')

Quite Real 'n Red Z1 Quasar de Charry (v. Quaterback) x Langata Express xx
Kringkampioen M1 2018 <3
Peggy Sue MB Deifeldt's King x Quasar de Charry
Instagram: michellebruildressage & michellebruilfotografie