[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT

joeluna

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:30

Ik kies meestal wel zelf het scherpstelpunt, dan probeer ik scherp te stellen op de persoon in het midden.
Soms lijkt de scherpte inderdaad ergens anders te liggen. Ik zal de volgende keer ook met een statief proberen :j

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:32

Dit stukje gaat over front en back focus, misschien eens handig om door te nemen?
Kan best zijn dat je hier problemen mee ondervindt daar het lijkt alsof je vaker last hebt van scherpstellen en niet alleen bij groepen?

http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264

SOL Fotografie
Facebook
Website

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:34

Bedankt!

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:24

Ik had een vraag over uploaden op facebook: welke grootte kan je het beste aanhouden qua pixels om de foto zo mooi mogelijk op facebook te krijgen (ik upload nu op 1400x933 pixels maar zie dat de kwaliteit zichtbaar achteruit gaat helaas!)

iemand tips? :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:35

Ik heb langste zijde 2048 bij fb :) zeer tevreden over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:38

Facebook zet er flink wat compressie op als het grote bestanden zijn.
Het kan helpen om de compressie zelf al op de foto te zetten voordat je m upload.
En hoe kleiner de foto, hoe minder mb... dus hoe minder facebook er nog aan zal knutselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:42

Jeika schreef:
ik heb vandaag een analoge camera gevonden. echt zo'n grote met een grote lens. "dit is de camera die vroeger iedereen gebruikte" zei mijn moeder. het is een Nikon. heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben zelf ooit ook analoog begonnen.
Met de camera die mijn eigen geboorte nog op de foto heeft gezet.
Die werkt nog steeds <3

Het is wel steeds moeilijker om goede rolletjes te vinden en een plek om ze in goede kwaliteit te late ontwikkelen.
Want veel winkels zijn daar helemaal mee gestopt en over gegaan op digitaal.
Er zijn natuurlijk nog wel vaklaboratoria die ontwikkelen, maar die werken niet altijd met particulieren.

Het werken met n analoge camera is wel leuk. Het helpt je om kritisch te kijken voordat je de foto maakt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:33

Ik word écht wanhopig.
mijn camera maakt dingen al amper scherp, maar als ze dan scherp zijn gaat er in de bewerking wel iets dusdanig mis dat het echt een waas is.
Ik heb het voornamelijk met verkleinen. Die dingen zijn zeker over de 3000 x 4000 normaal gesproken, en dan verklein je ze is het een waas. Kan ik wel met picmonkey of zo eerst sharpness op maximaal zetten maar dat helpt alsnog maar een beetje.
iemand de tip? dit werkt zo niet langer.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:07

Hallo,

ik zit ergens mee. ik ben gevraagd te fotograferen op een feest (200 man) te fotograferen. alleen ik zit te twijfelen of ik het wel kan. ik heb geen ervaring met partyfotografie. Het is buiten. met een tent. met goed weer alleen het dak. als er genoeg licht is moet het lukken. maar ik krijg goed betaald en ik wil ook niet dat ik dalijk slecht werk aflever.
ik had al ja gezegd. Het is pas in juli. maar nu heb ik wat informatie gezocht. zou het te donker zijn moet ik met flitser werken. wat best moeilijk is. en ik heb geen externe flitser. alleen die op mijn camera.

iemand advies??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:13

Als je zelf nu al zoveel vraagtekens plaatst en niet precies weet hoe je 't aan moet pakken, dan zou ik de opdracht zonder twijfel weigeren ;)

De mensen hebben nu nog genoeg tijd om een andere fotograaf te vinden.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:19

Femke schreef:
Als je zelf nu al zoveel vraagtekens plaatst en niet precies weet hoe je 't aan moet pakken, dan zou ik de opdracht zonder twijfel weigeren ;)

ik kan wel wat leuke foto's van de mensen maken. als er maar genoeg licht is. ik ga het zeker aangeven en even kijken wat ze zegt. ook over het licht. Het lijkt me zeker leuk om te doen! het is alleen even heel wat anders.

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:26

Ik stel hier ook even mijn vraag :D

Aankomend weekend moet ik een personal trainer op de foto zetten. Het is de eerste keer dat ik officieel een bedrijf ga fotograferen, en wordt ook wel flink voor betaald, dus vind het behoorlijk spannend :P Ik denk wel dat het gaat lukken, maar toch, ook de angst om materiaal aan te leveren dat niet goed genoeg is.

In ieder geval neem ik mijn Canon 70D mee met twee geheugenkaartjes, een 50mm lens, 55-250 zoomlens, en een kitlens. Er moeten ook groepen mensen op de foto worden gezet, dus vandaar de kitlens. Het is binnen in een zaal, dus met de 50mm bijvoorbeeld krijg ik nooit de hele zaal op de foto. Gelukkig is de belichting in de zaal wel goed, grote ramen.

De groep zal dus niet poseren, maar ik moet tijdens de training foto's maken. (boksen, bootcamp). Ik zit eraan te denken om een aantal foto's te maken van de groep ik zijn geheel, en een paar keer een persoon uit de groep uitlichten. Een hoog diafragma en hoge sluiterstijd is hierbij volgens mij wel van belang. En hoge iso dus wel, maar die kan bij mij heel hoog dus dat is geen probleem.

Verder nog foto's van de personal trainer die 1 persoon traint. Dat is nog niet zo lastig denk ik. En een paar foto's van twee personen die een vechtsport doen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke foto's en wat belangrijk is om nog aan te denken? Ben ik iets belangrijks vergeten?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:29

mzara schreef:
Femke schreef:

ik kan wel wat leuke foto's van de mensen maken. als er maar genoeg licht is. ik ga het zeker aangeven en even kijken wat ze zegt. ook over het licht. Het lijkt me zeker leuk om te doen! het is alleen even heel wat anders.

Bij feest denk ik zelf ook gelijk aan s avonds. Weet niet of je al tijden doorgekregen hebt maar s avonds zal je sowieso moeten flitsen waarschijnlijk en dan ga je dat inderdaad niet redden om goede foto's te maken met alleen de ingebouwde flitser ;)

SOL Fotografie
Facebook
Website

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:41

karlli schreef:
mzara schreef:

Bij feest denk ik zelf ook gelijk aan s avonds. Weet niet of je al tijden doorgekregen hebt maar s avonds zal je sowieso moeten flitsen waarschijnlijk en dan ga je dat inderdaad niet redden om goede foto's te maken met alleen de ingebouwde flitser ;)

Heb het er over gehad. ik moest het gewoon even hier kwijt om weer helder te denken. :o ze heeft me gerust gesteld. het is vanaf 8. maar in het begin is het nog licht genoeg. ik kom wat eerder om alvast wat foto's van het gezin te maken (25 jaar getrouwd oa) en het is vooral om de sfeer vast te leggen dus ik hoef niet de partyfotograaf uit te hangen later in de avond. +:)+

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:45

IsaCalixa schreef:
Ik stel hier ook even mijn vraag :D

Aankomend weekend moet ik een personal trainer op de foto zetten. Het is de eerste keer dat ik officieel een bedrijf ga fotograferen, en wordt ook wel flink voor betaald, dus vind het behoorlijk spannend :P Ik denk wel dat het gaat lukken, maar toch, ook de angst om materiaal aan te leveren dat niet goed genoeg is.

In ieder geval neem ik mijn Canon 70D mee met twee geheugenkaartjes, een 50mm lens, 55-250 zoomlens, en een kitlens. Er moeten ook groepen mensen op de foto worden gezet, dus vandaar de kitlens. Het is binnen in een zaal, dus met de 50mm bijvoorbeeld krijg ik nooit de hele zaal op de foto. Gelukkig is de belichting in de zaal wel goed, grote ramen.

De groep zal dus niet poseren, maar ik moet tijdens de training foto's maken. (boksen, bootcamp). Ik zit eraan te denken om een aantal foto's te maken van de groep ik zijn geheel, en een paar keer een persoon uit de groep uitlichten. Een hoog diafragma en hoge sluiterstijd is hierbij volgens mij wel van belang. En hoge iso dus wel, maar die kan bij mij heel hoog dus dat is geen probleem.

Verder nog foto's van de personal trainer die 1 persoon traint. Dat is nog niet zo lastig denk ik. En een paar foto's van twee personen die een vechtsport doen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke foto's en wat belangrijk is om nog aan te denken? Ben ik iets belangrijks vergeten?

dat heb ik dus ook. je wordt betaald dus dan wil je het goed doen.

leuke opdracht! ik denk dat je al goed voorbereid bent. inderdaad, hoge sluitertijd. Is het belangrijkste denk ik.

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:49

weg :P
Laatst bijgewerkt door IsaCalixa op 10-05-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:05

24GB moet je makkelijk redden, afhankelijk wel van of je in RAW of Jpg fotografeert natuurlijk. Ik heb hier 16GB kaartje en die nog nooit vol gehad

Wat betreft indoor sport fotograferen: korte sluitertijden, maar pas op met hoge iso waarden ivm ruis.

Verder zijn er ook shops waar je met een borg lenzen kan huren voor dit soort eenmalige dingen. Ideaal om eens een lens uit te testen ook!

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:15

-weg-

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:01

IsaCalixa schreef:
-weg-

Wat doe jij steeds weg?

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:34

hee allemaal, ik wil een nieuwe geheugenkaart kopen maar hoe weet ik dat die in me camera past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:03

In de gebruiksaanwijzing van je camera staat bijna altijd ergens een lijst met goedgekeurde kaartjes :)

En ook als je even op internet zoekt op jouw camera merk en type + geheugenkaart (bijvoorbeeld "Nikon D3200 geheugenkaart"), dan krijg je allerlei hits die je direct op weg helpen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:53

Is er hier iemand die met een 6D fotografeert en mij misschien kan vertellen of onderstaande mogelijk is?
Ik ben me aan het oriënteren op een andere camera maar ik merk dat ik nu vooral wordt beperkt in het aantal scherpstelpunten. De 6D heeft er 2 meer dan de 650D. Weet iemand of je handmatig meerder punten kunt laten scherpstellen? Bij de 650 kan het alleen als hij ze automatisch selecteert, bij handmatig selecteren kan ik er maar 1 kiezen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:05

Dat kan de 6d ook niet, je kiest één scherpstelpunt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:07

Cleo_ schreef:
Is er hier iemand die met een 6D fotografeert en mij misschien kan vertellen of onderstaande mogelijk is?
Ik ben me aan het oriënteren op een andere camera maar ik merk dat ik nu vooral wordt beperkt in het aantal scherpstelpunten. De 6D heeft er 2 meer dan de 650D. Weet iemand of je handmatig meerder punten kunt laten scherpstellen? Bij de 650 kan het alleen als hij ze automatisch selecteert, bij handmatig selecteren kan ik er maar 1 kiezen.

In welke situaties kom je scherpstel punt te kort? Heb zelf nml nooit een ander dan middelste dus nieuwsgierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:20

Je kunt sowieso nooit op meerdere punten tegelijk scherpstellen.
In de foto wordt uiteindelijk altijd maar 1 punt gekozen.

Dat is een natuurkundige wet.
Een foto kan geen scherpte hebben in 2 verschillende scherptegebieden.

Als je camera de functie heeft om met een groep punten scherp te stellen, dan pakt de camera zelf uiteindelijk één van die punten die hij als meest ideaal ziet, om de scherpstelling op te doen.