Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:48

@Lr111: de Kolonel vindt er dus blijkbaar het zijnde van. Het hoort natuurlijk ook niet dat hij alleen naar buiten gaat. Een kolonel hoort met zijn 'troepen' erop uit te gaan. Hij moet alleen nog nog even leren dat een Kolonel er ook alleen op uit moet gaan om de boel te verkennen :D. Dat gaat ook vast goed komen! Super dat hij verder zo lekker loopt!

@Deborah2: het kan zijn dat hij een stal niet echt gewend is? Hoewel ze volgens mij bij stal Vastenholt ook gewoon op stal gaan. Misschien kwestie van wennen en het wat tijd geven?

Nadia is af en toe ook een portretje. Over het algemeen super braaf, is redelijk 'bomproof', zij wil met buiten rijden altijd voorop en houdt van een hoog tempo! Dat is juist iets waar ik 'van onder de indruk' raak omdat ik bang ben dat ik de controle kwijt raak, of dat ze ineens schrikt. Gelukkig heb ik een bijrijder die buiten rijden helemaal geweldig vindt en houdt van een hoog tempo. Zelf ben ik niet zo'n held jammer genoeg :n. In de bak gaat het prima en uiteindelijk het buiten rijden ook wel, als ik eenmaal die stap heb gezet....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:23

Afbeelding

Wij hebben de patrouillerit naar Nederland gehaald. Als je 2 Freibergers hebt is dat bijna een must! Zijn nu al 4 wedstrijden geweest en het slaat enorm aan. Iedereen vind het leuk om te doen.

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:57

Wat is dat dan precies?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:14

Je krijgt een route die je samen met je equipemaatje gaat rijden. Onderweg kom je opdrachten tegen die je samen moet vervullen. Dan kunnen behendigheids of snelheidsoefeningenzijn. Bijvoorbeeld de was op hangen te paard. Houtblokken overbrengen, tennisballen in de mand gooien op afstand. Maar er zitten ook kennisvragen bij en wij hebben ook vaak een lotus voor de ehbo opdracht. Patrouillerit komt uit het Zwitserse leger waar ze te paard surveilleren en opdrachten uitvoeren (natuurlijk geen was ophangen enz). In Zwitserland hebben ze er een sport van gemaakt. Veel eigenaren met Fribi's doen er aan mee.

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:29

Misschien leuk om te posten wanneer en waar de volgende is? Lijkt me best leuk om eens te gaan kijken om een beter beeld te krijgen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:32

Klinkt een beetje als een trec onderdeel. Heel leuk! Sluit me aan bij Deborah, wil wel eens kijken. :)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:46

Op 5 juni is de volgende in Gorssel,
rijhal Semper Fidelis, Amelterweg 6a, Gorssel

Het verschilt wel behoorlijk van trec. De route is bij de patrouillerit niet belangrijk, de opdrachten wel. Bij de trec is de route wel belangrijk. De opdrachten lijken ook niet op trec. Patrouillerit is vooral veel lol hebben en lekker samenwerken met je paard en equipemaatje

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:59

Mijn Fribi is nu echt al leuk gevormd de laatste weken nu ik terug train met hem.
Het zadelprobleem is opgelost en zijn rug ook :)
Nu wil ik graag kijken voor bitloos, maar weet niet goed wat; ik vind de bosal echt leuk, maar de micklem spreekt mij ook erg aan en Sotto van Mi Cavallo ook :) En kreeg al de tip van iemand om met cavemore te rijden. Misschien iemand die ervaring erin heeft of tips heeft? :)
Laatst bijgewerkt door Nessie4 op 26-05-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:06

Weet daar ook nog niet zo heel veel van. Ga binnenkort het bitloze hoofdstel van Emiel Voest proberen. Zal laten weten hoe dat bevalt!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:03

Ragon wordt ook al dressuur paard Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:14

Ah jemig, wat een plaatje!! <3

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:03

Mooi!

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:05

Hier is mijn fribi nog eens!
Eindelijk terug wat trainen en het gaat de goede richting uit! Vandaag een lange bosrit gedaan, wat een heerlijk paardje om mee te buiten te gaan rijden! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:58

Hier ben ik ook weer eens!

Kiara is een maand geleden van stal verhuisd. Dat was dus even wennen voor ons beide. Kiara staat net als eerst overdag buiten (van 08.00 tot 17.00 uur) en daarna op stal. De wei was ze zo aan gewend, stal was nog wel even wennen, maar volgens mij heeft ze het nu wel naar haar zin.
Maar ze werd vrij snel goed hengstig en toen was er geen land meer mee te bezeilen :). Veel gillen en heftig reageren. Toch ook een beetje verlatingsangst volgens mij :). Maar inmiddels begint ze te ontspannen. De nieuwe binnenbak (aan een zijde open) was ook heeeeel spannend.
We kunnen vanuit de nieuwe stal meteen het bos in rijden!

Alleen naar het bos kan wel met Kiara, maar vindt ze toch wel spannender. Met een ander paard erbij geen probleem. Hoewel ze dan nog wel steeds dingen spannend kan vinden (eenhoorns of boskabouters bijvoorbeeld), maar andere dingen vindt ze dan weer helemaal niet spannend (quad, grote vrachtwagen of zo).

Ik ga met een stalgenootje ook wel vaker op pad met de trailer naar een mooi gebied. Dat doet Kiara echt super!

Ir111: wat een vreemd probleem met Kolonel met dat niet rechts willen gaan tijdens spanning. Kan ook geen oplossing bedenken (ja, niet meer rechts sturen dan :). )

HH: wat een leuk paard die Ragon. Lijkt lekker aan het lopen!

@ Deborah: wat fijn dat het goed gaat met Ello. Heeft hij zich niet een keer gestoten met de stal in gaan. Dan heb ik wel eens vaker gezien dat ze dan een hele tijd de staldeur door blijven vliegen.
Ik heb een bitloos hoofdstel voor Kiara. Rijd er eerlijk gezegd weinig mee, omdat ik vind dat ze er helemaal niet fijn op reageert (ze gaat veel eerder met haar hoofd in de lucht in verzet). Ik heb de Lato (sidepull) van Per mi Cavallo. Ik gebruik hem wel met longeren.

En Nessie3, hij hebt ook echt een leuke Freiberger! Houdt ook van eten zo te zien! Die van mij ook!

@ Louise: wel fijn dat je een bijrijder hebt die niet onder de indruk is van het tempo van Nadia. Goede oplossing voorlopig, toch?

Had nog nooit gehoord van de Patrouillerit. Wel grappig!

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:18

@EmEm mijn houdt inderdaad van eten, maar eigenlijk is hier nog niet eens dik! :p Hij wordt regelmatig getraind zodat hij geen dikkertje wordt :p Het komt vooral door zijn bouw die hij van zijn papa heeft meegkregen; een goede struise bouw! Zijn bijnaam: de Bulldozer! :D Oftewel Nessie :p

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:21

Super blij met m'n super paardje! Vandaag voor het eerst een cross gereden met Heros! Wat deed hij het super goed <3
Afbeelding

Afbeelding

De spring foto's volgen hopelijk later!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:47

Als dit geen mooie plaatjes zijn.. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:34

@Emem, verhuisd! Dat zal idd wel even wat stress gegeven hebben. Fijn dat ze het goed doet. Waarom ben je verhuisd?

@HH, gaafffff!!! Waar heb je gereden? Ik ga over 1,5 maand op ponykamp. Daar ligt ook een crossbaan als ik het goed begrepen heb en mijn doel is een boomstammetje springen. Juist ja, de aanzet tot het ooit rijden van een oefenencrossje. :D

Leuk dekje heb je trouwens. Waar heb je dat vandaan? Wil ik ook! :D :D

Mijn Kolonel doet het erg goed momenteel. Hij begint rust in zijn kont te krijgen. Vorige week is hij mee geweest naar vreemd terrein. Ging onwijs goed. Nog wel stress maar op aanvaardbaar niveau. Vanaf hier is het gewoon routine opdoen en dan gaat de stress vanzelf weg. Ben er superblij mee!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:39

Wat een gave foto's komen er voorbij met mooie fribi's :j

@HeidiHeros: super stoer crossen 8-) Zal blij zijn als ik ├╝berhaupt een sprongetje durf te wagen, laat staan crossen :')

@Piecon: patrouillerijden had ik ook nog nooit van gehoord. Ziet er interessant uit! Gaat vooral ook om samenwerken met je 'partner' volgens mij?

@Nessie: vind jouw Fribi ook erg mooi. Lekker rond robuust. Ik hou ervan <3 . Vind jou ook mooi passen op je Fribi.

@EmEm: goed om te lezen dat verhuizing is goed gegaan. Altijd wel wat spannend. Ben ook benieuwd waarom je verhuisd bent.

@Lr111: fijn dat het zo goed gaat met de Kolonel! Hij doet zijn naam eer aan :D

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:07

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig zeg met je Freibergers! Wat tof dat het met de Kolonel nu ook beter gaat Ir111 +:)+
Laatste week helaas weinig kunnen doen, door mijn rug gegaan, dus Ello had een weekje vakantie :o Hoop komende week weer wat te kunnen gaan doen.
In stal gaat het ook steeds beter, hij lijkt nu niet meer zo nerveus. Had trouwens niks te maken met in een uit lopen hoor, dat deed hij gewoon kalm en rustig, was daar ook echt niet bang voor. Het ging echt om de stal zelf, maar gaat al veel beter.
Die patrouille rit klinkt leuk, helaas dat weekend al te druk, maar misschien en volgende keer!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:47

@Deborah2: Ello vond een weekje vrij vast niet heel erg :Y)

Vraag aan jullie: met wat voor soort bit rijden jullie? En hoe dik en groot? Ik rijd Nadia met een ongebroken bustrens van 13,5 cm (met bitringen want was net iets te groot en 12,5 cm te klein) en volgens mij is het bit 12mm 'dik'.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:18

Ik heb voor Ello nu een Myler, level 1, dubbel gebroken 12,5 cm en 11 mm dik.

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:28

@HeidiHeroes: waauw, mooie actie foto's! Ziet er een coole Fribi uit!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:00

HeidiHeros (of andere NLers die een startpas hebben met een Fribi); ik ben bezig een startpas aan te vragen voor De Kolonel maar raak in de war van het paspoort gedoe. Ik dacht, paard heeft paspoort en chip = in orde. Maar chip is nergens geregistreerd en het Zwitserse paspoort is niet geldig volgens de KNHS? Als ik het goed begrepen heb in ieder geval.

Bijkomend ding is dat er geen stempel zit op mijn chipsticker. Dat is erg volgens de KNHS, dus daar moet een DA nu een verklaring voor afgeven (= extra kosten voor mij).

Wat heb jij geregeld zodat je een startpas kunt aanvragen? Ik snap even niet goed meer welke stappen te nemen nu.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:12

Heros heeft een Zwitsers paspoort met Chipnummer. Die hebben we zelf aangevraagd, maar Heros is bij ons geboren. We moesten papieren door de veearts in laten vullen en opsturen naar Zwitserland. Maar goed dat was dus als veulen al. Heidi heeft alleen een Nederlands paspoort en is ook hier gechipt. De andere paarden hebben geen startpas dus weet niet hoe dat zou gaan. Denk dat er niets anders op zit dan het te doen zoals de knhs zegt. Hij is wel gechipt?
Ragon heeft trouwens wel twee paspoorten. Hij had een zwitserspaspoort, maar is hier pas gechipt en heeft daardoor ook een knhs paspoort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding