lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:08

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:34

Ow, maar ik ben ook geen Nederlander :+ :D
(Heb dus ook geen idee wat de Nederlandse vereniging zoal uit vogelt ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 06:43

de Nederlandse zat volgens mij vorig jaar of 2 jaar terug gratis bij de Revista voor leden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:38

Nederlandse catalogus is op te vragen, het ligt wel in de bedoeling om dekhengsten op de website te plaatsen; ik zal het eens navragen of ze dat met spoed willen gaan doen, op de laatste vergadering is er wel over gesproken.
Wij hebben Ultramar.
Bij Hester Bischot staan Trovador en Digital, Chawwa heeft Quillo en Soajo, Elvira van Kouteren heeft Islero, Gaby Vegelin heeft o.a. Phoenix, Don Inacio en Diplomat, Ilse Rodenhuis heeft Estandarte, bij Fabio Nunes staat Alamo, Romina Steiner heeft een aantal dekhengsten, Eugene Ploumen ook en zo zijn er nog wel een aantal. Het aanbod in Nederland is best aardig met hengsten in veel verschillende types van puur barok tot dressuurpaard type.

Sabrina_80

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:40

Als je de Lusitano wil promoten dan moet zo'n lijst makkelijk te vinden zijn voor iedereen, dus ik zou dit dan openbaar op de website zetten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 08:41

Inderdaad dan heb ik op de oude site van de nederlandse vereniging gekeken en daar had ik het ook over.

eugen en romina ken ik,maar de meete hengsten zijn bv al schimmel en dat zoek ik jiet.als je kijkt hoe weinig er staat wat ik kan vinden tegen over nrps of kwpn ,arabieren etc. Zelf ga ik kijken hoe ze beoordeelt word ,denk komend jaar.en of ze opgenomen word.en dit aar ga ik eens rond kijken hoe en wat met hengsten of ik wat vind dat bevalt en anders denk ik dat ik binnen het nrps iets fok voor mezelf.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:13

Ultramar, Phoenix, Islero, Inacio en Soaja zijn bijv. geen schimmel ;) .

Maar weer een lijst op de website zou erg handig zijn, ook voor de hengstenhouders omdat hun hengsten dan makkelijker te vinden zijn.
Ik ga de LVN er op aanspreken, Ben Ridders ( mijn man) zit in de activiteiten commissie dus we hebben een kort lijntje naar de LVN ;-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:50

Het is ook geen vergelijking met Kwpn of Nrps. Het aantal paarden is vele malen groter dan de Lusitano.

Er staat een lijstje met alle fokker op de website van de LVN. Stuur een mailtje en je weet zo wie er dekhengsten hebben. De catalogus kost € 8,-. Maar een pagina met daarop alle hengsten zou overzichtelijk zijn, mee eens.

Verder zijn er ook schimmelhengsten die wel kleur vererven.

En houd er ook rekening mee dat niet elke hengstenhouder op elke merrie zit te wachten. Sommige zijn heel selectief.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-16 18:17

Jessix schreef:
Het is ook geen vergelijking met Kwpn of Nrps. Het aantal paarden is vele malen groter dan de Lusitano.

Er staat een lijstje met alle fokker op de website van de LVN. Stuur een mailtje en je weet zo wie er dekhengsten hebben. De catalogus kost € 8,-. Maar een pagina met daarop alle hengsten zou overzichtelijk zijn, mee eens.

En houd er ook rekening mee dat niet elke hengstenhouder op elke merrie zit te wachten. Sommige zijn heel selectief.

Dat kwpn of nrps groter is maakt geen ruk uit ze hebben wel een mooi en duidelijk overzicht wat je makkelijk vind.en dat sommige lusitano hengsten houders niet op bepaalde merries zit te wachten lijkt me raar als je toch betaald.denk dat ze niet zoveel dekkingen hebben op een jaar.en hetrozygoot schimmel geeft 50% kans op schimmel dat risico wil ik niet lopen dus pak geen schimmel hengst.ook vind ik lastig omdat lusitano vaak alleen dressuur matig gereden worden en prestaties neer zetten, ik wil een goede springer op mijn merrie want zij is dat ook, en anders wijk ik af en kruis ik en fok ik een nrps ik heb daar geen problemen mee.8euro is inderdaad niet duur ga deze eens bestellen

www.fiftyshadesofred.nl

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:47

Digital, trovador en binnenkort Dolár (begin juli waarschijnlijk) staan bij Hester

Guardiao mag nog niet veel dekken, dus beperkte inzet. Vandaar waarschijnlijk lastig voor buitenland. Ik kan het wel vragen gezien mijn korte lijn met Bruno en de fokker.

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:20

keona schreef:
Jessix schreef:

Dat kwpn of nrps groter is maakt geen ruk uit ze hebben wel een mooi en duidelijk overzicht wat je makkelijk vind.en dat sommige lusitano hengsten houders niet op bepaalde merries zit te wachten lijkt me raar als je toch betaald.denk dat ze niet zoveel dekkingen hebben op een jaar.en hetrozygoot schimmel geeft 50% kans op schimmel dat risico wil ik niet lopen dus pak geen schimmel hengst.ook vind ik lastig omdat lusitano vaak alleen dressuur matig gereden worden en prestaties neer zetten, ik wil een goede springer op mijn merrie want zij is dat ook, en anders wijk ik af en kruis ik en fok ik een nrps ik heb daar geen problemen mee.8euro is inderdaad niet duur ga deze eens bestellen

Zoals je kunt lezen ben ik het met je eens wat betreft een overzichtelijk pagina. :) Ook heb ik al eerder geschreven dat het aan jou is om te bepalen of er wat bij zit wat jij interessant vind. Als jij geen schimmelhengst wil en geen dressuurhengst.. Jouw feestje, jouw keus. Ik heb er geen enkel belang bij en om eerlijk te zijn interesseert het me ook echt niet.

Wat je schrijft over dat hengstenhouders geen merries weigeren omdat je er voor betaald is natuurlijk onzin. De meeste Lusitano hengstenhouders heb hun paard als hobby. Ze hoeven niet te leven van het dekgeld. Ik ken meerdere die kieskeurig zijn. En gelijk hebben ze. De meeste willen wel binnen het ras blijven en een goed Lusitano veulen fokken. Dat kan alleen maar met een goed passende merrie.

Maar veel succes met je zoektocht. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:22

Duijfje schreef:
Digital, trovador en binnenkort Dolár (begin juli waarschijnlijk) staan bij Hester

Guardiao mag nog niet veel dekken, dus beperkte inzet. Vandaar waarschijnlijk lastig voor buitenland. Ik kan het wel vragen gezien mijn korte lijn met Bruno en de fokker.

Allemaal schimmel. ;)
Dus Dolár is nu officieel jouw paard? Tof! Gefeliciteerd! *\o/*

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:25

Gisteren voor het eerst met Santi me de koeien gewerkt, hij kende dit al uit Portugal. :) In het begin vond hij het toch nog wel een beetje spannend, maar zodra hij merkte dat de koeien bang van hem waren werd hij erg stoer. :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:29

Gaaf Rider! Wat een stoer paard is het toch! :)

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:52

Echt gaaf dat je dat kon doen! En stoer paard hoor!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:22

Jessix schreef:
Duijfje schreef:

Allemaal schimmel. ;)
Dus Dolár is nu officieel jouw paard? Tof! Gefeliciteerd! *\o/*

Guardiao is geen schimmel, maar wel in Portugal... Misschien over een paar jaar in Nederland

Nou ik vind het pas officieel als hij in zijn stal staat... :D

Digital wel echt officieel. Maar die blijft hester nog een tijdje rijden. Ze gaan naar het ek in Duitsland. Daarna neem ik hem over.

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:31

Duijfje schreef:
Guardiao is geen schimmel, maar wel in Portugal... Misschien over een paar jaar in Nederland

Nou ik vind het pas officieel als hij in zijn stal staat... :D

Digital wel echt officieel. Maar die blijft hester nog een tijdje rijden. Ze gaan naar het ek in Duitsland. Daarna neem ik hem over.

Guardiao had ik om die reden ook niet ook niet vetgedrukt. :o ;)

In dat geval dan gefeliciteerd met Digital!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:40

Oh dat zie ik nu pas :')

Hester heeft trouwens een veulen van Guardiao en eentje van Dolár onderweg bij haar merrie. (Merrie is schimp)

Dankje :)

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:49

Gefeliciteerd Duijfje. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:00

Duijfje schreef:
Oh dat zie ik nu pas :')

Hester heeft trouwens een veulen van Guardiao en eentje van Dolár onderweg bij haar merrie. (Merrie is schimp)

Dankje :)

:D

Ik las het op d'r FB inderdaad. Spannend!!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:18

Proficiat met de aanwinst Duiifje!
Wanneer komt hij?

Leuk dier is het Rider! En leuke dingen onderneem je ermee. ;)

Wat wil je dan precies Keona? Sowieso een verdunning?
Dan heb je Vencedor van Laurence en Campeador en Embuçado in Portugal is volgens mij wel aan sperma van te geraken. De 4 crème hengsten van Romina. Eugène heeft ook een goedgekeurde valk. Dan nog Inato in Luxemburg. Querer in Noord Frankrijk. En élévage du Castel en Martinez in Zuid Frankrijk zijn beide kleurfokkers met een aantal crème-hengsten... Met wat ik hier al noem heb je zo'n 15 hengsten die minstens 1 creme gen dragen.
En dat zijn dan alleen al degene die zo 1,2,3 in mijn hoofd opkomen. En van Duitsland en Nederland heb ik geen idee. In welk stamboek heb je zoveel keuze qua 'apart gekleurde' hengsten? Bij de Arabieren alleszins niet want crème komt niet voor bij (zuivere) Arabieren. ;)
En bij het NRPS ga je ze ook met een vergrootglas moeten zoeken, denk ik zo?

Maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je persé een kleur hengst op je merrie wil hebben?
Ze heeft zelf al kleur. Dus waarom ga je dat in een hengst dan ook nog zoeken?
Ik heb ook een valk-merrie. Maar ik ga toch echt niet specifiek op zoek naar een kleur-hengst.
Als ik de keuze heb tussen een goede bruine en een goede schimmel, zal ik inderdaad ook wel de bruine verkiezen. Maar een extra crème-gen wil ik er toch niet persé op hoor. De kans op valk/palomino wordt er niet groter door en je loopt alleen maar risico om een dubbele crème te fokken. (liever niets wat te vaak in bad moet :+ )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:30

keona, is Don van Gaby niks voor jouw merrie?
Die is en mooi gebouwd, en heeft een goed karakter, en hij is prachtig van kleur! <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 16:35

Ik wil een hengst zonder schimmel of dat nu zwart bruin of perlino is dat maakt niet uit.maar gewoon geen schimmel en daar geb ik mijn redenen voor en dat heeft puur met melanomen te maken.en ik wil een hengst die een goede spring techniek heeft.hoeft geen super gang werk te hebben maar geen die krabbelt maar dat heb ik bij de lusitano.s ook nog niet gezien moet ik zeggen
Luckystory schreef:
Proficiat met de aanwinst Duiifje!
Wanneer komt hij?

Leuk dier is het Rider! En leuke dingen onderneem je ermee. ;)

Wat wil je dan precies Keona? Sowieso een verdunning?
Dan heb je Vencedor van Laurence en Campeador en Embuçado in Portugal is volgens mij wel aan sperma van te geraken. De 4 crème hengsten van Romina. Eugène heeft ook een goedgekeurde valk. Dan nog Inato in Luxemburg. Querer in Noord Frankrijk. En élévage du Castel en Martinez in Zuid Frankrijk zijn beide kleurfokkers met een aantal crème-hengsten... Met wat ik hier al noem heb je zo'n 15 hengsten die minstens 1 creme gen dragen.
En dat zijn dan alleen al degene die zo 1,2,3 in mijn hoofd opkomen. En van Duitsland en Nederland heb ik geen idee. In welk stamboek heb je zoveel keuze qua 'apart gekleurde' hengsten? Bij de Arabieren alleszins niet want crème komt niet voor bij (zuivere) Arabieren. ;)
En bij het NRPS ga je ze ook met een vergrootglas moeten zoeken, denk ik zo?

Maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je persé een kleur hengst op je merrie wil hebben?
Ze heeft zelf al kleur. Dus waarom ga je dat in een hengst dan ook nog zoeken?
Ik heb ook een valk-merrie. Maar ik ga toch echt niet specifiek op zoek naar een kleur-hengst.
Als ik de keuze heb tussen een goede bruine en een goede schimmel, zal ik inderdaad ook wel de bruine verkiezen. Maar een extra crème-gen wil ik er toch niet persé op hoor. De kans op valk/palomino wordt er niet groter door en je loopt alleen maar risico om een dubbele crème te fokken. (liever niets wat te vaak in bad moet :+ )

www.fiftyshadesofred.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:53

Nouvel schreef:
Die is en mooi gebouwd, en heeft een goed karakter, en hij is prachtig van kleur! <3

daarom keona, bovenstaande vraag, dat lijkt me dé hengst voor jullie! *\o/*

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 21:02

Nouvel schreef:
Nouvel schreef:

daarom keona, bovenstaande vraag, dat lijkt me dé hengst voor jullie! *\o/*

En waar kan ik hem vinden

www.fiftyshadesofred.nl