lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:09

Afbeelding

Hij is afgelopen jaar goed gekeurd voor de fokkerij, ik zie dat hij op de site nog niet bij de dekhengsten staat genoemd.
Maar je kunt altijd mailen of bellen, ik weet zeker dat je een keer langs mag komen om hem te bekijken, het zijn super aardige mensen!

www.lusitano-paarden.nl

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-16 21:48

Oke,bedankt. Maar wat ik jammer vind dat je bij de meeste usitano,s niks over de springkwaliteiten weet omdat ze dit er gewoon weg nooit mee doen,ik vind wel belangrijk dat de hengst ook een goede spring techniek heeft. In portugal worden ze veelzeidiger gebruikt dan hier in nederland heb ik zo,n idee

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:05

Hanoi, de papa van mijn paard kan goed springen! Dat was toen we hem fokten een van de redenen om voor deze hengst te kiezen. Ik ben toen ook heel lang bezig geweest met het vinden van een hengst die kon springen, het talent van onze eigen merrie. Ik heb met hem nu een keer of 3/4 een sprongetje gemaakt, voorlopig focussen we ons vooral op de dressuur. Ondanks dat we ooit voor het springen fokten heeft Hanoi dressuurmatig en de beweging zo veel verbeterd op de merrie dat we nu toch opeens een echt dressuurpaard hebben :+ Hanoi is wel al 27 maar heeft dit jaar nog gedekt :)
Afbeelding

Don is echt een hele knappe en heeft inderdaad een geweldig karakter! Heel lief en zacht paard <3

Afbeelding

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:15

keona schreef:
Oke,bedankt. Maar wat ik jammer vind dat je bij de meeste usitano,s niks over de springkwaliteiten weet omdat ze dit er gewoon weg nooit mee doen,ik vind wel belangrijk dat de hengst ook een goede spring techniek heeft. In portugal worden ze veelzeidiger gebruikt dan hier in nederland heb ik zo,n idee

De meeste Lusitano's kunnen prima springen, maar je hebt gelijk dat ze daar in Nederland te weinig voor gebruikt worden. Ultramar springt bijv. ook verdienstelijk maar je zal hem nooit op een wedstrijd zien omdat het niet ons ding is.
Novilheiro van John Withaker was ook een Lusitano, een van de beste springpaarden ooit!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 173d55.jpg

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:22

Mijn lusitano is ook echt een natuurtalentje met springen. Denk dst de lusi's niet onder doen voor de 'sportpaarden'

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 11:24

Dat weet ik van dat springpaard van john.maar toch zie je ze nu bijna nergens in de spring ring helaas terwijl ze enorm veelzeidig kunnen zijn.ik hoef ook een hengst niet percee op springwedstrijd te zien maar diverse sprongen los van hindernissen van 1m en hoger zou ik wel willen zien puur om de techniek te zien en of hij het ook doet

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 11:29

Daphneeeej schreef:
Mijn lusitano is ook echt een natuurtalentje met springen. Denk dst de lusi's niet onder doen voor de 'sportpaarden'

Een lysitano kan ook een sport paard zijn denk eerder dat je de kwpn of nrps of oldenburgers etc bedoeld die je vaak in de spirt ziet.maar het nivo is hier al hoger danin pirtugal.we zijn daar afgelopen jaar geweest en ook gesproken met portugeese ook over het springen bij ons heb je b springen en dat is een meter.daar beginnen ze veel lager.dus of ze mee kunnen met de gefokte springpaarden , dat zal er aan liggen.je hebt giede kwpn paarden maar ook goede lusitano paarden.maar ook slechte van beide

www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:50

keona: daarom had ik het ook tussen haakjes gezet idd. Precies, niet elke kwpner kan bjv goed springen of hoog dressuur lopen. Dit geld voor alle rassen.
Mijn lusitano springt los met 2 vingers in zijn neus 1.30 en onder zadel ook 1.10 terwijl we nog niet goed getrained waren. Nu we een stuk verder zijn in spieren en gehoorzaamheid/dressuur zal het nog wel verbeterd zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 19:12

Daphneeeej schreef:
keona: daarom had ik het ook tussen haakjes gezet idd. Precies, niet elke kwpner kan bjv goed springen of hoog dressuur lopen. Dit geld voor alle rassen.
Mijn lusitano springt los met 2 vingers in zijn neus 1.30 en onder zadel ook 1.10 terwijl we nog niet goed getrained waren. Nu we een stuk verder zijn in spieren en gehoorzaamheid/dressuur zal het nog wel verbeterd zijn.

Dat denk ik dan ook wel onze springt ook netjes nog noot enorm hoog gezet,maar mijn vriendin is spring ruiter en ze dacht eerst dat zal niks worden met een lusi.maar ze kan het prima dus we zullen haar toch wel gaan zien tussen de kwpn ers.hihi

www.fiftyshadesofred.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

maar wil je echt een niveau springpaard fokken of een paard dat ook een leuke sprongetje kan maken?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-16 21:13

Nouvel schreef:
maar wil je echt een niveau springpaard fokken of een paard dat ook een leuke sprongetje kan maken?

Nou zou toch leuk zijn als je zeker mee in l en misschien ook nog m kunt mee springen met goede training,maar dan moet de techniek van paard ook goed zijn

www.fiftyshadesofred.nl

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:04

keona schreef:
Nouvel schreef:

Nou zou toch leuk zijn als je zeker mee in l en misschien ook nog m kunt mee springen met goede training,maar dan moet de techniek van paard ook goed zijn

Dat lijkt me geen probleem, dan zou ik voor het gemak wel een iets grotere hengst kiezen. Met goede benen en krachtige billen! Wellicht is een WE paard ook een optie?

Wanneer je een hengst gaat bekijken kun je natuurlijk altijd van te voren vragen of het ook mogelijk is of ze een sprongetje kunnen laten zien :)

H. Lusitano Horses

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:28

Voor de 2e keer vrijspringen (deed hij met gemak, in een vrij kleine longeer bak/weinig aanloop)
Afbeelding

Dit was met de 3e keer springen onder de man
Afbeelding

Heerlijk paard met alles, hij vliegt echt over alle hindernissen. (zou volgens de veearts die hem
keurde nooit een goede springer worden ivm zijn weke rug ^_^)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 06:03

Ja wil ook zeker een sprong zien van de engst die ik dan ga bekijken anders houd het al op.ik wil geen grote liefst een kleine hengst.en ze moeten in derdaad een sterke achterhand hebben.ik ga me alles rustig bekijken.onze heeft ook de rug as min punt vind ik zelf maar ook een fijne springer

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 06:13

Dit vind ik bv ook een intressante hengst kleur goede bouw goede techniek en voert angloarabische bloed wat ik zelf fijn bloed vind.en in prtugal bv kruisen ze daar ook mee in.
en dan ook nog eens een groot verschil in dekgeld met een lusitano http://www.kapaza.be/nl/paarden/ter-dek ... 422011.htm

ik ben er nog niet uit maar ga alles rustig bekijken en dan moet ze ook nog naar de stamboek opname,en dus heb ik alle tijd nog

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:20

Hoe groot is jouw merrie Keona?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 09:39

Nooit precies gemeten .wel zelf en dan kom ik rond de 160

www.fiftyshadesofred.nl

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:54

Je bent dus niet perse op zoek naar een lusitano?

In het geval van een slechte rug zou ik erg opletten met Arabisch / Lusi combinatie. Die geven vaak niet de beste combinatie (zwakke rug) waardoor veel cruzado fokker nu weer meer terug fokken met de Lusitano. Althans dat heb ik van horen zeggen :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:57

Toevoeging:
Hoe groot wil je dat het toekomstige paard wordt dan? Als je onder de 1.60 gaat zitten wordt een M parcours natuurlijk wel steeds lastiger. Dan heeft hij wel heel veel vermogen nodig om zich over een 1.20m parcours te vouwen!

H. Lusitano Horses

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:03

Leuke hengst wel Keona.
Ik heb zelf ook een kruising uit een Lusitano-vader en de moeder is een kruising Anglo-Arab/Quarter horse.
Hij is met voorsprong het beste paard dat ik heb lopen. (Helaas dus dat hij steeds ziek is)
Dus ik snap zeker wel dat je het overweegt.
Of hij kan springen weet ik niet, nooit getest. (Denk het niet eigenlijk, want ik heb hem eens los een beek in zien springen terwijl dat zeker niet de bedoeling was :+ )
Maar zijn moeder was geen springtalent (ondanks het Anglo-Arab bloed) Ze heeft wel genoeg techniek maar ze mistte de kracht om de hoogte in te gaan.
Ik moet wel zeggen dat mijn jonge Lusitano-merrie ook wel redelijk springt. En we hebben nog een half zusje van jullie Geisha en die weet ook best hoe ze een hindernis moet over geraken. (En dat heeft zij ook absoluut niet van haar moeder ;) )
Dus ik vermoed dat er tussen de Lusitano's wel wat verborgen springtalent rond loopt.
Op zich misschien ook logisch. Meestal zijn de beste springers ook paarden met een goede en mooi gesprongen galop. Dus daar kan je eventueel wel wat op af gaan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 11:41

Eefiepeefie schreef:
Toevoeging:
Hoe groot wil je dat het toekomstige paard wordt dan? Als je onder de 1.60 gaat zitten wordt een M parcours natuurlijk wel steeds lastiger. Dan heeft hij wel heel veel vermogen nodig om zich over een 1.20m parcours te vouwen!

Dat valt wel mee hoor.ze moeten genoeg karakter hebben goed gebouwd en springen leuk vinden.ken genoeg 160 paardjes die dat kunnen.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 11:44

De rug let ik ook op maar je hebt arabieren en arabieren.zelf hou ik alleen van type koers arabieren.en ik zie zelf liever volbloed bloed dan arabische bloed.ik vind de kruising van jou en je zusje met dat welsh bloed ook prachtig.ik denk dat lusitano bloed goed bloed is voor het nrps of het welsh part bred waar ze sport pony.s of paarden fokken
Luckystory schreef:
Leuke hengst wel Keona.
Ik heb zelf ook een kruising uit een Lusitano-vader en de moeder is een kruising Anglo-Arab/Quarter horse.
Hij is met voorsprong het beste paard dat ik heb lopen. (Helaas dus dat hij steeds ziek is)
Dus ik snap zeker wel dat je het overweegt.
Of hij kan springen weet ik niet, nooit getest. (Denk het niet eigenlijk, want ik heb hem eens los een beek in zien springen terwijl dat zeker niet de bedoeling was :+ )
Maar zijn moeder was geen springtalent (ondanks het Anglo-Arab bloed) Ze heeft wel genoeg techniek maar ze mistte de kracht om de hoogte in te gaan.
Ik moet wel zeggen dat mijn jonge Lusitano-merrie ook wel redelijk springt. En we hebben nog een half zusje van jullie Geisha en die weet ook best hoe ze een hindernis moet over geraken. (En dat heeft zij ook absoluut niet van haar moeder ;) )
Dus ik vermoed dat er tussen de Lusitano's wel wat verborgen springtalent rond loopt.
Op zich misschien ook logisch. Meestal zijn de beste springers ook paarden met een goede en mooi gesprongen galop. Dus daar kan je eventueel wel wat op af gaan?

www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:41

De merrie van mijn zus heeft geen Welsh bloed hoor. Het is een New Forest. En haar dochter is dus Lusitano/New Forest. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-16 18:16

Luckystory schreef:
De merrie van mijn zus heeft geen Welsh bloed hoor. Het is een New Forest. En haar dochter is dus Lusitano/New Forest. ;)

O ja sorry lucky store new forest en is een prachtige pony geworden

www.fiftyshadesofred.nl

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:33

Ik lees al een tijdje mee maar heb nu al iets meer dan een jaar een Lusitano hij is 11 jaar jong,
heb alleen wat vragen.
Dit is mijn knapperd:

Afbeelding

Wat betekent die brandmerken op zijn kont en hals, weet dat ze dat in portugal doen maar wat houd het in wat zegt het over hun?
Dit staat op zijn kont:

Afbeelding
En in zijn hals staat 51

En hij begint in eens sproeten te krijgen foto van zijn schouder:
Afbeelding
Is dat normaal bij ze? Ik ken geen andere witte paarden die dat ineens krijgen.

Alvast bedankt!

Sorry dyslectie