lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:00

Het brandmerk op de bil staat voor de fokker en het nummer in de hals is zijn individuele nummer. Zo weet de fokker om welk paard het gaat. Dat is in portugal heel gebruikelijk. Mijn heeft het ook en ben daardoor achter al zijn gegevens gekomen via de fokker in poetugal :) Die heeft in zijn papieren kunnen opzoeken met het hals nummer wel paard ik heb.

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-16 22:09

Je ziet het vaak dat een schimmel op oudere leeftijd vliegenschimmel word

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:37

Vliegenschimmel heet dat.
Eerst worden ze wit en daarna krijgen ze elk jaar meer en meer stippen. Ik vind het wel mooi.
Wij hebben er ook eentje staan ;)
Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:35

Welkom HappyTeuntje.

Gisteren zo gelachen om Santi! Hij heeft zaterdag een fotoshoot dus hij moet een paradehoofdstel passen, met belletjes en weet ik veel wat. Hij wist duidelijk niet wat hij ervan moest denken. :') Dus ik stond hem aan te moedigen met, ooh, mooooi, mooi paard!
Zitten drie stalgenootjes aan de bakrand en die beginnen enthousiast mee te doen. *\o/*
Hij draait naar ze toe, kijkt even nadenkend, valt zonder aanmoediging of hulp op twee knieën en staat weer op met de meeste zelfvoldance uitdrukking ooit. _O- Echt zo jammer dat ik het niet op film heb!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:07

:')

Mijn pre wordt stiekem een vliegenschimmel... Hadden we niet afgesproken :+

Zondag avond verschijnt Dolar hier *\%/*

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:10

Tadaaaaaa

Ik ben zo blij! Knappe vent :D

Afbeelding

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:59

Gefeliciteerd!

Wat een lief koppie. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:20

Santi heeft vandaag laten zien dat hij ook goed kan zwemmen. Leuk als je een meertje doorkruist met een KWPNer van 1.85m. :P "Nee hoor het is niet zo diep." Nou, voor een Portugese smurf van 1.55m was dat toch best diep, haha. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:25

Ach gossie, wel lekker verfrissend.

Gefeliciteerd met je aanwinst Duifje.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:34

Schitterend paard.

Mijn Lusi-prinses blijkt helaas behoorlijk ernstig geblesseerd te zijn.
Peesblessure aan haar diepe buiger thv de aanhechting aan het straalbeen.
Ik kan wel janken -O-
Of ze ooit nog rijpaard kan worden, valt af te wachten.
Fokmerrie zou geen probleem zijn. (Naar't schijnt kan ze nog goedgekeurd worden met een doktersverklaring)
Maar echt zo vreselijk k*t dit! |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:50

@ Duijfje, fijn dat je hem nu lekker bij je hebt. Veel plezier en geluk samen.

@ Rider, snorkel meenemen de volgende keer! ;)

@ Luckystory, wat een k** diagnose zeg! Ik had zo gehoopt dat het maar een kleinigheidje zou zijn... -O- En hoe nu verder?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-16 05:39

Wat een pech lucky store,hoe komt ze er aan? En fokmerrie ! Maar daar heb je haar niet voor gekocht.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-16 05:39

Duijfje schreef:
Tadaaaaaa

Ik ben zo blij! Knappe vent :D

[ [url=m/vqWpP7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd met hem

www.fiftyshadesofred.nl

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:12

Oh Luckystory, wat naar! Is er nog wel kans op herstel?

Ik heb nog wat Santi-spam. Gisteren voor de tweede keer met harnas gereden (nou ja, een deel ervan) om Santi aan het gerammel te laten wennen. Vorige keer alleen gestapt. nu ook draf en galop gedaan. Hij was superbraaf en eigenlijk best ontspannen, ondanks het helse gerammel, haha.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:03

Dat geluid... Alsof je met een blikopener op een blik bonen slaat tijdens het rijden. :D Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft. :j

Misschien off topic, maar wat ik me afvraag is hoe jullie het eigenlijk doen met de gewichtsbelasting van de paarden? Een oorspronkelijk metalen harnas weegt behoorlijk wat bovenop het gewicht van het tuig en de ruiter, helemaal als je stilstaat bij het feit dat de moderne ruiter in verhouding tot het paard veel forser en groter is dan vroeger en dus ook meer metaal nodig heeft om zich te bedekken. Berekenen jullie vantevoren de maximale belastbaarheid van zo'n klein en smal paardje als Santi op basis van gewicht en omvang pijpbeen, of bestaat het harnas helemaal uit lichtgewicht materialen/aluminium?
Ik heb zelf een smalle cruzado van 1,55m en volgens de dierenarts max 450 kilo, en dan is het met alle tuigage erbij toch ook best een uitdaging om op de ideale 12% voor ruiter+tuig uit te komen, dus ik ben altijd wel benieuwd naar hoe anderen dat met de vaak toch kleinere barokke paarden doen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:26

xyzutu2 schreef:
Dat geluid... Alsof je met een blikopener op een blik bonen slaat tijdens het rijden. :D Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft. :j

Ja, het geeft inderdaad veel lawaai. Vooral de armen en benen, het kuras en de helm minder, vandaar dat ik oefenen altijd met de armen doe. De eerste keer vond hij het trouwens wel erg spannend, toen heb ik alleen gestapt, maar de eerste paar rondjes was ie toen wel enigzins on edge. Bleef wel bij me gelukkig.

Citaat:
Misschien off topic, maar wat ik me afvraag is hoe jullie het eigenlijk doen met de gewichtsbelasting van de paarden? Een oorspronkelijk metalen harnas weegt behoorlijk wat bovenop het gewicht van het tuig en de ruiter, helemaal als je stilstaat bij het feit dat de moderne ruiter in verhouding tot het paard veel forser en groter is dan vroeger en dus ook meer metaal nodig heeft om zich te bedekken.

Dat is een aanname die ik vaker hoor, maar dat is niet zo. Dat mensen veel kleiner waren is een hardnekkige mythe. Gemiddelde lengte van een Middeleeuwse man was 1.70cm, dat is 2cm minder dan de gemiddelde lengte nu. Ridders die zich een strijdros en een harnas konden veroorloven behoorden tot een rijke sociale klasse en konden zich bv. ook gewoon goed eten veroorloven.

Citaat:
Berekenen jullie vantevoren de maximale belastbaarheid van zo'n klein en smal paardje als Santi op basis van gewicht en omvang pijpbeen, of bestaat het harnas helemaal uit lichtgewicht materialen/aluminium?

Nee, het harnas is zeker niet lichtgewicht/aluminium, aangezien je dan dood blijft met jousten. Het is gewoon exact nagemaakt zoals het vroeger was. Waar mogelijk is het metaal wel zo dun mogelijk, maar dat was vroeger ook.

Ik heb een redelijk lichte set omdat ik een gothisch harnas heb, die heeft minder grote platen dan bijv. een Milanees harnas (is daardoor ook wel iets minder veilig). Ik heb er ook geen benen bij maar in plaats daarvan verlengde tassets (een soort flappen die aan het kuras hangen) om toch enige protectie te hebben maar niet het extra gewicht van been en kuitplaten.

Verder moet er gewoon een degelijk boomzadel op je paard liggen, liefst een echte replica, om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen. Een Middeleeuws zadel is vrij kaal en weegt dus ook niet zoveel.

Ik heb nog geen zadel hiervoor en rij dus nu op een Deuber met lederboom, bepaalt niet ideaal maar met een paard van 7 dat nog uit gaat zwaren durf ik het nu nog niet aan om een zadel op maat te laten maken. Maar ik joust dan ook nog niet met dit paard.

Wat ik verder vooral doe, is gewoon zo min mogelijk met harnas rijden. :P In de trainingsfase ontkom je er niet aan maar dan is het dus veelal zoals dit, met een paar onderdelen, dat je wel het gerammel hebt maar niet de extra belasting. Als een paard het eenmaal gewend is rij ik alleen met harnas als het moet en dat is vaak maar een paar keer per jaar. Ook wel weer een beetje zoals vroeger, ridders hadden een apart paard voor oorlogsvoering en toernooien (de destrier) en als ze op reis waren hadden ze een andere paard (courser of palfrenier), om het toppaard niet teveel te belasten. Daarnaast zullen zij ook wel alleen harnas hebben gedragen als het nodig was, want echt prettig is het niet, voor de ruiter ook niet. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:55

Interessant! Ik zit meer in de paarden dan in de mensen en had geen idee dat de mensen zo lang werden in de middeleeuwen.

Citaat:
Nee, het harnas is zeker niet lichtgewicht/aluminium, aangezien je dan dood blijft met jousten. Het is gewoon exact nagemaakt zoals het vroeger was. Waar mogelijk is het metaal wel zo dun mogelijk, maar dat was vroeger ook.

Ik was even vergeten dat jullie er ook echt mee jousten en dat het niet alleen voor de sier was. 8-)
Hoe zwaar weegt jullie totale uitrusting dan straks met bijbehorend zadel?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:06

Voor een andalusier heb ik wel een replica zadel laten maken, en dat veranderd veel, die hebben op dragende punten 3 keer of meer steun aan het paard, dus ook al is het gewicht groter, de druk per centimeter neemt door het zadel enorm af.
De Cruzado die ik heb gekocht via Lusitano, Boneco is maar 1,35, historisch moet ik er op kunnen rijden, maar ik twijfel nog.
Momenteel is het een ruin, en die is bezig met grondwerk en longeren.
Ik weet wel dat als ik op leven en dood moest vechten ik een zo klein mogelijk paard wilde hebben.
De snelheid neemt zo enorm toe, en aangezien ik veel kinderlessen geef en uit wanhoop wegens misdragen pony ook wel eens op een kleine heb gereden en mee gespeeld heb. Op een kleine rij je bijna rondjes onder en om een groot paard heen, die houden dat nooit bij.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:48

1.35m maar? Ik weet wel dat ik hem tegen vond vallen toen ik naast hem stond op de betonnen plaat, maar niet dat hij zó klein was.
Nu is het wel zo dat hij nog zal groeien door het ruinen.
Gandhi is gecastreerd toen hij ruim drie was en was toen 1.30m of zo en is nu 1.47m als 5 jarige en flink breder.

En ja ponies zijn veel behendiger.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:26

Die veranderd al wel, maar dat heb ik in het begin vluchtig gemeten.
Een paar cm erbij zou mooi zijn, en wat breder.
Maar dat komt wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:35

Ja joh, hij is nog zo jong en nuchter. Iberiers zijn laat met uitwassen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:55

hm nee die 1,35 is zijn rug momenteel. schoft was meer in de richting van 1,42maar in de wei gemeten.net met een cm in de wei gelopen en die heeft net tijd nodig. tussen de trekpaarden is het al snel iel.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:20

xyzutu2 schreef:
Ik was even vergeten dat jullie er ook echt mee jousten en dat het niet alleen voor de sier was. 8-)
Hoe zwaar weegt jullie totale uitrusting dan straks met bijbehorend zadel?

Mijn set komt inclusief zadel denk ik rond de 15 kilo uit. Reken een kilo of wat erbij als ik nog voiders aan mijn arming doublet zou doen (malien om de open plekken in het harnas op te vangen). Maar ik heb dus een vrij lichte set, een harnas om mee te solid jousten (wij doen alleen balsa) + zadel gaat denk ik eerder richting de 20-25kg. Zal het wel even navragen bij andere jousters. :)

Voordeel is wel dat het geen dood gewicht is, zoals je misschien op het filmpje ook kunt zien zit het harnas per onderdeel vastgebonden aan het jasje eronder (die normaal strakker hoort te zitten maar ik was ff wat touwtjes kwijt) zodat het niet echt lomp aan je hangt, als je me snapt. Goed harnas moet ook altijd op maat gemaakt worden om die reden. Grootste nadeel met rijden is dat door het gewicht van de platen je eigen evenwichtspunt hoger komt te liggen, vooral als je nog een toernooihelm op hebt, die zijn vrij zwaar. Logisch ook wel aangezien de meeste jousters wel gehecht zijn aan hun hoofd/gezicht dus een helm moet echt goed beschermen. :D

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:37

Lusitana schreef:
Ja joh, hij is nog zo jong en nuchter. Iberiers zijn laat met uitwassen.

dit is tie nu. vanochtend geruind.
Afbeelding

Afbeelding
Over een tijdje hoop ik de verandering te laten zien.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:31

Mooi type!
Ik denk dat de breedte van het paard ook wel wat gebrek aan lengte kan opvangen. Als je kijkt naar Camargue pony's/paarden dan dekken die heel wat teveel aan lengte bij de ruiter af doordat ze zo'n diepe romp hebben. Dat mis ik wel eens bij de moderne Andalusier/Lusitano (meer bij de eerste dan de tweede trouwens naar mijn idee).