Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:09

Ja ben ik weer met jou eens dat het moeilijk inschatten is ik weet wel uit ervaring dat er veel mensen lang blijven hangen in een fase en eigenlijk alweer een stapje verder kunnen zetten, kleine stapjes tegelijk, dan is t ook makkelijk om weer een stapje of twee terug te zetten.
Elke dag blanco beginnen en voelt t goed iets toevoegen in je rijden lukt dat niet meteen , dan niet meteen opgeven, paar keer herhalen,
Dingen moeten landen.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:08

Hier hetzelfde Duhelo..
Sterker nog.. buiten moet ik wel met losse teugel rijden.. teugels aannemen betekend in het hoofd van Kiwi dat er iets spannends gaat gebeuren.. Is soms wat tegenstrijdig.. maar ze is in enge situaties beter op te vangen met los contact dan wanneer ik de teugels op normaal contact heb. Alsof je dan meer vertrouwen over brengt.

Ik vind het ook erg belangrijk dat ze niet altijd op mij hoeft te steunen en inderdaad haar eigen balans en kracht ontdekt. Buiten Is dit dan vaak ook vanuit volledige ontspanning.. meestal dan.

Gek genoeg reageert ze in de bak weer heel anders op normaal contact op de teugels..

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:32

Duhelo schreef:
Ik heb de ervaring dat volte's voor een jong paard net gemakkelijker zijn, dan wel mooi grote gelijkmatige volte's.

Als ze rechtuit lopen en ze verliezen hun evenwicht gaan ze maar een kant op, en dat is op die voorhand duikelend vooruit. Zo is het heel erg moeilijk om ze terug op te vangen, zeker als het echt nog groentjes zijn en niet zo goed reageren op zit én de kracht verliezen om te kunnen reageren.
Ik zet ze in piste werk liever op grote voltes, is in eerste instantie misschien wat moeilijker, maar veel gemakkelijker om ze op tijd te kunnen opvangen (en dan gaan we ze uiteraard niet dwingen om in die draf dat ze moeilijk vindt te blijven, maar rijden we 3 passen goed, neigen ze eruit te duiken, terug naar stap, herstellen in stap, opnieuw aandraven. Net hetzelfde in galop, aanspringen, 2 passen ok, terug herstellen in draf, en zo verder en verder opbouwen).

Wat ik dan wél doe is veel buiten gaan rijden, ook lange rechte lijnen, maar daar rij ik dan vooral op stem en met los contact, omdat ik wil dat buiten rijden = ontspanning en daar wil ik dat ze gewoon relaxed met losse teugel op eigen benen loop. Dan hebben ze ook de ruimte om uit te zoeken welke draf /galop fijn is, als ze daar eens wat tempo bijsteken, laat ze maar doen, bij in de piste heb je constant de hoeken waar ze dan vrij scherp moeten draaien).

Dusja, hier een combi van de 2.

Helene83 schreef:
Hier hetzelfde Duhelo..
Sterker nog.. buiten moet ik wel met losse teugel rijden.. teugels aannemen betekend in het hoofd van Kiwi dat er iets spannends gaat gebeuren.. Is soms wat tegenstrijdig.. maar ze is in enge situaties beter op te vangen met los contact dan wanneer ik de teugels op normaal contact heb. Alsof je dan meer vertrouwen over brengt.

Ik vind het ook erg belangrijk dat ze niet altijd op mij hoeft te steunen en inderdaad haar eigen balans en kracht ontdekt. Buiten Is dit dan vaak ook vanuit volledige ontspanning.. meestal dan.

Gek genoeg reageert ze in de bak weer heel anders op normaal contact op de teugels..

Ik vraag me af of we het over dezelfde leeftijd van "jong en africhtingsniveau" hebben? Ik heb het over een 4 jarige die net zadelmak is en nog nooit op buitenrit is geweest, dit moeten we dus ook nog allemaal leren. Daarbij vind ik het dan belangrijk dat ik het rij-technisch goed voor elkaar heb voordat ik met een 4 jarige langs de weg ga. Daarbij is het ene paard natuurlijk een stuk makkelijker langs de weg, maar ik moet over wegen waar behoorlijk veel verkeer is en dan vind ik het absoluut onverantwoord om met haar langs de weg te gaan voordat ik voldoende controle heb :D .

Voor mezelf als ruiter is het inderdaad makkelijker om ze op een volte op te kunnen vangen, maar voor het paard is rechtuit in mijn ogen echt makkelijker.

Ik probeer wel net als knollentuin om af en toe iets uit te proberen. Zoals een klein pasje wijken, of eigenlijk is het geen wijken, maar kijken of ze reageren op een eenzijdige kuithulp.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:48

Als ze echt nog helemaal groen zijn, ze nog echt moeten wennen aan ruitergewicht en er nog geen stuur, rem of gas op zit. Dan mogen ze van mij lekker hun zekerheid en balans nog vinden langs de bakrand. Dan rij ik geen voltes, maar alleen over de hoefslag. Dan schakel ik ook nog niet, gewoon een tempo waarin ze hun evenwicht op dat moment het makkelijkst kunnen vinden (mits niet te gek natuurlijk) in de gang die ik wil, stap, draf of galop. Pak wel vanaf het begin alle drie de gangen mee. Contactteugeltje, laat maar zoeken. Zodra het evenwicht enigszins gevonden is ga ik eens aan het stuur werken. Grote ruime voltes en van hand veranderen. Als dat allemaal een beetje voor elkaar is, paard enige balans heeft, dan ga ik juist wel veel op de volte werken en binnenhoefslag. Niet zozeer direct voor de stelling, maar om het paard linksom en rechtsom los te krijgen en te laten sporen en begin nageeflijkheid. Vind persoonlijk sporen en aanleuning op dat moment veel belangrijker dan stelling. Als dat voor elkaar is, dan ga ik eigenlijk pas over op schakelen, stelling en meer in control zijn over tempo en houding.
Hoe lang je in een fase blijft hangen, is bij mij helemaal afhankelijk van wat het paard aangeeft aan te kunnen. Heb wel de neiging iets te rustig aan te willen doen...soms verraad een paard zichzelf dan door ineens een pas "extra" te doen en dat schud mij dan wel weer wakker...hé als je dat kan, dan kun je ook aan de bak daarmee :)*

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:52

Ik heb het ook over 4 jarigen bijvoorbeeld die zadelmak zijn.. en ook wel stuurwijs en een rem hebben natuurlijk..
Wij gaan bijvoorbeeld ook vaak met jonge paarden naar het strand.. om ff te kunnen galopperen. Ik heb het hier wel over trekpaarden, die in de bak in galop kost nog meer kracht dan even goed vooruit kunnen gaan.
Dan heb ik het ook over 3 galop sprongen en weer terug.. sommige weten nog geen eens dat ze die functie ook onder het zadel hebben.. gaan eerst snoeihard draven.

Ook hebben we er altijd een ouwe sul bij lopen.. als we voor het eerst naar buiten gaan met ze.. en daarna ook.. totdat ze met gemak voorop durven te lopen.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:16

Heel interessant om te lezen hoe iedereen het anders aanpakt!
Hier gaan we met de paarden nooit de weg op, omdat er alleen grote wegen in de buurt zijn en geen bos helaas.
Wel denk ik dat het heel fijn is als een paard kan ontspannen op straat of in het bos, dan leren ze ook meteen omgaan met vreemd terrein

~ Where I come from only the horses run ~

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:37

Abfab: ik eb het ook over net zadelmakke paarden.
Ik zet er wel altijd een stuur en een rem,op vanaf de grond, evenals wijken voor druk. Met een goede voorbereiding zit er zo een rem op, en dat is het enige dat je nodig hebt.

mijn toen driejarige heb ik de eerste keer in de bak erop gezeten, en de tweede keer op buitenrit geweest. En ook die liep netjes aan een los teugeltje, net zoals aan het halster, zonder druk, lekker op eigen benen.
Buiten verwacht ik ook niks meer dan een vooruit en een ho, en links of rechts als ik het vraag.

Lederen anatomische dressuursingel 120 cm te koop!
https://www.bokt.nl/markt/ad/493423/ana ... -trekpaard

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:01

Oke, dan hebben we het inderdaad over dezelfde paarden. Maar dan nog ga ik niet met mijn 4 jarige op dit moment langs de weg. Ook al zit er een prima stuur en rem op.....

Vind ik met dit paard (dat gewoon een brave, kwpn-er is) levensgevaarlijk. Ze hoeft alleen maar even te schrikken van een vogel die opvliegt en tegen een voorbij rijdende auto of fietser te knallen. Misschien dat het met andere paarden anders is.

Ik zag een trekpaard voorbij komen. Ik heb geen enkele ervaring met trekpaarden, maar kan het zo zijn dat die anders reageren op verkeer, minder schrikkerig zijn e.d.?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:28

Die kunnen zeker schrikken! Omdraaien en aan de kletter gaan.. maar ze zijn ook erg aanhankelijk.. zodra er een ander paard bij is, of iemand er naast die rust uitstraalt is het al snel goed..
Ook wanneer ze het vertrouwen voelen van de ruiter is het ook al snel goed. Zo groot als ze zijn.. Zo gevoelig zijn ze voor indirecte input van anderen.. zijn hele goede spiegels wat dat betreft. En als je ze te veel wilt pushen.. doen ze gewoon niks meer. :+

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:56

Dan ligt het aan mij.

Ik zeg overigens niet dat trekpaarden niet kunnen schrikken maar vraag mij oprecht af, of die net zo reageren als de meeste kwpners.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:02

Ik heb 1 Belg bij m'n lesklanten en dat is een beste tante hoor, sensibel en best schrikken en als zij het op een lopen zet....
Ik zie eigenlijk alle karakters paarden door alle rassen heen, hete fjorden, trage wpners, slome en snelle Friezen, niks is rastypisch volgens mij

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:26

Long time no see.
Inmiddels is deel 2 er blijkbaar en het is altijd nog interessant :)

Veel gebeurd hier en erg druk geweest.
Paard en ik hebben een tijdje ruzie gemaakt en ze haalde behoorlijk gevaarlijke trucen uit de kast inclusief omdraaien en naar je willen uithalen, maar nu geeft ze dan toch geaccepteerd dat ik baas ben en nu gaat het echt super *\o/*
Kan nu ook redelijk probleemloos naar buiten zonder eindeloos gedraai en dreigementen met stijgeren.
Heb zelfs zin om te gaan starten :)
Wel moet ik echt in alles rete consequent blijven en als ze het oneens is slaakt ze soms zo'n echte wijvengilletje _O-

Ik ga met jonge paarden ook heel snel maar buiten, echter niet langs het verkeer.
Daarnaast doe ik dan als ik alleen weg ga zonder ander paard erbij soms de beruchte slofteugel om voor het geval er een kritische situatie ontstaan en de hulpen nog onvoldoende doorkomen, maar ik weet dat dat vloeken in de kerk is in een topic dat eigenlijk ging over toveren met paarden :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:34

Nee hoor, better safe than sorry.
Fijn dat het goed met jullie gaat Sizzle. Leuk je weer te zien hier. :D :D
Wij zijn hier ook nog niet met History naar buiten gegaan. Helaas een te druk stuk langs de weg en nu voor de zomer staat ie op een ander adres waar hij wel lekker weidegang heeft, maar er helemaal geen buitenrijmogelijkheden zijn. Maar als we weer terug zijn op onze oude stal is het wel de bedoeling dat we gaan oefenen langs de weg. Want de vrachtwagens komen hier 3 rijen dik vlak langs. Wel een kort stuk langs de weg, maar wel iets wat je echt moet oefenen / desensibiliseren. En idd, dan gaat ook t slofje erom, een heel braaf paard ervoor, mn dochter erop en ik ernaast :D :D .

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:36

Hoe gaat het met zijn oog?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:43

abfab schreef:
Dan ligt het aan mij.

Ik zeg overigens niet dat trekpaarden niet kunnen schrikken maar vraag mij oprecht af, of die net zo reageren als de meeste kwpners.

Ik heb het hier ook over 2 trekpaarden. En ik moet zeggen, als die het in hun bol krijgen zit het ook niet in hun kont. Nu heb ik wel de ervaring dat ze minder snel onder de indruk zijn van bv groot verkeer, maar heb al meerdere situatie's gehad die maar net goed afliepen (door andere weggebruikers die besluiten dat 30 cm afstand aan een snelheid van 70 km/u voldoende is bv.)
Maar dat boomblaadje dat verkeerd ritselt, dat schaap dat vies kijkt, een sprinkhaan voor de voeten is voldoende om 1000 kilo in een steigeractie te laten omdraaien hoor :D

Ik doe ook mee met beide paarden aan rennen (hier worden vaak kleinere draf en vluchtrennen georganiseerd, en standaard is er dan een trekpaardenkoers, mogen er 12 kolossen tegen elkaar lopen :D). Dan heb ik bij beide ook voor de zekerheid een stangbitje in, ook op koetsentochten of als ik met meer dan 3 ruiters samen ga rijden heb ik een scherper bitje in. In de piste en op ritjes alleen gewoon een simpel trensje of de hackamore.

Maar het varieert dus heel erg van paard tot paard en de situatie, ik kan hier prima blokje om zonder een grote weg tegen te komen, dus dat scheelt ook wel, en je voelt het wel of het goed zit of niet :D

Mijn oudste merrie is trouwens een ideaal bufferpaard voor de jonge paarden die nog erg kijkerig zijn, jongste paard aan de buitenkant, mijn merrie aan de binnenkant, en als er iets is dat ze scheef langs gaan, drukt zij ze wel rechtdoor er langs. Drie ritjes met haar mee en die jonge snollen kijken niet meer op of om :D

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:49

Een heetbloedje doet meestal gewoon vreselijk dom op 2 vierkante meter, een koudbloed gaat doorgaans wat sneller gewoon domweg richting huis ongeacht wat dat vlaggetje op zijn rug zegt :+

Het is een andere manier van reageren maar het 1 is niet makkelijker dan het ander. Je moet het echt kunnen aanvoelen om correct te kunnen reageren.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:55

Haha, inderdaad. als de mijne echt schrik hebben van iets draaien ze simpelweg om en denderen door (en dan is zo een scherper bitje wel handig, hang zoiets in een warmbloed en de beesten liggen achterover, ondanks dat mijn beide paarden héél erg zacht zijn in de mond ....)

Maargoed, gaan we dus wel behoorlijk offtopic.

Jonge paarden ga ik in de piste dus meer gaan helpen (door zachte ronde lijnen te rijden en te voorkomen dat ze op de lange zijdes wegdenderen en op die voorkant stuiken en dan de bocht niet doorraken ) en waar mogelijk lange rechte lijnen buiten. :D

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:59

Ik kijk met terug naar de foto's van dat voskleurige menpaard.
Die vind ik heel mooi in zijn bespiering zitten :)
Goed werk :j

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:34

Ha, ha, het is dus een aanname dat koudbloeden allemaal zo makkelijk zijn. Ik heb hier ook veel verkeer dat dicht langs mijn paard rijdt. En daarbij ook nog eens veel automobilisten die geen idee hebben wat een paard kan doen en dus helemaal niet wat een jong paard doet.

Ik probeer soms op zondag ochtend om een uur of 6/7 een rondje te wandelen, maar in deze tijd zijn er weer veel trekkers....

Maar goed, laten we weer ontopic. Ik heb nu een dubbelgebroken kneveltrensje en daar doet ze het erg goed op. Door de spanning nog wel erg strak in het lijf.
Hey Sizzle! Leuk dat het goed gaat en dat je er weer zin in hebt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:54

Of een slofje extra veiligheid biedt of extra gevaar ligt heel erg aan het paard. Heb je er een die uit stress gaat rennen en bokken dan kan een slof wel extra veiligheid bieden. Maar heb je er 1 die omhoog komt en gaat draaien, dan heb je volgens mij een "dead wish" als je daar een slof om hangt.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:47

oji schreef:
Of een slofje extra veiligheid biedt of extra gevaar ligt heel erg aan het paard. Heb je er een die uit stress gaat rennen en bokken dan kan een slof wel extra veiligheid bieden. Maar heb je er 1 die omhoog komt en gaat draaien, dan heb je volgens mij een "dead wish" als je daar een slof om hangt.

Klopt! Daarom blijf ik eerst nog wel even in manege oefenen, voordat ik naar buiten ga. Mijne komt dus omhoog en draait als ze het spannend vindt. Dit zijn we gister voor het eerst buiten. Erg spannend voor paard en voor mij. Kijk maar naar mijn houding..... Ik zit helemaal krom met mijn schouders, voorbereid op het ergste :j
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:09

Sizzle schreef:
Hoe gaat het met zijn oog?

Heel goed. (Fingers crossed) Het is nu iets meer dan 2 maanden geleden en niet meer terug gekomen.
ik weet niet of ik hier al verteld had dat het herpesvirus bij hem de uveitis had veroorzaakt?
Bij de laatste keer meten bij de holistisch veearts was het herpesvirus in ieder geval niet meer actief in zijn oog.
Hij krijgt nu nog wel L-sysine door tot en met oktober en weerstandsverhogers. En daarna elk voor- en najaar zo'n kuur. Rhino enten mag niet meer (= een trigger), maar dat vind ik op zich niet zo'n punt want over nut en noodzaak daarvan zijn de meningen toch verdeeld.
Ben wel blij dat ik het heb gedaan die holistisch arts na de reguliere behandeling. Met herpes nog actief in zijn oog had t op zeker terug gekomen.

Het werken weer opgepakt en ondertussen alweer twee wedstrijdjes gereden, waarvan de laatste een 2-daagse. 15 wp in de B nu, maar er moeten nog wat puntjes op de I voordat ze de overstap kunnen maken naar de L. We starten niet veel hoor, ca. 1 x per maand en hij heeft er nu 5 wedstrijden op zitten, waarvan de laatste dus 2 wedstrijden in 1 weekeinde (met 1 dag rust ertussen).
Lastig om een goed evenwicht te vinden met losrijden. History is een erg loperig paard en rijd je te kort van te voren los, is er teveel spanning in de eerste proef en loopt hij een beetje onder dr uit. 2e proef gaat meestal beter. Rijd je langer los is zijn beide proeven goed, maar is hij na de 2e proef echt moe en dat wil je eigenlijk niet. Hij is nog steeds ca 3 x per week ohz.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:00

Welkom terug Sizzle!

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:16

Voor wie het leuk vindt stukje van mijn les (begin maken aan vliegende galopwissel)

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:16

Fijn HW ,dat we weer es stukje mogen meekijken met jullie training.
Bedankt voor het durven plaatsen hier en delen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.